5-jarige en Z

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: 5-jarige en Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 00:31

Zoro schreef:
Ja maar als jij nou 1 keer in de week wedstrijdje doet of je traint zie ik ook niet veel verschil in.. want je oefent thuis namelijk ook gewoon op Z niveau als jij op de wedstrijden Z rijdt.. dan ga jij niet nog bezig met wijken en wat voorwaarts neerwaarts want als het goed is doet ie dat wel..

Er zou in principe nauwelijks verschil moeten zijn, maar dat is dus irl wel het geval. Je gaat mij niet vertellen dat elke week op concours gaan, of een 3daags concours rijden, hetzelfde is als rustig thuis trainen.
Daarbij train je naar een concours toe meestal anders dan als je geen wedstrijden gepland hebt. En jou opmerking dat als je Z rijdt dat je niet bezig bent met voorwaarts neerwaarts, ben ik het al hélemaal niet eens. Als ik je verkeerd begrepen heb moet je dat zeggen hoor.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik het helemaal oneens ben met jou standpunten, hoor .

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 00:32

Antoinette schreef:
Zucht...hier zijn de afgelopen tijd al zoveel topics over geweest...

En mijn mening blijft hetzelfde...er zijn voldoende paarden die een Z proef (ook op 5-jarige leeftijd) zonder al te veel inspanning kunnen lopen. En dan is het ook absoluut geen probleem in mijn ogen.

Het is alleen wat anders als die mensen iedere week op wedstrijd moeten gaan om maar de punten te behalen en thuis in de training de paarden overvragen.

Voor de ene combinatie is een Z proef een eitje, voor de ander 'het zwaardere werk'.

Totally agree.
Maar elke week met een 5-jarige, ik heb het nog nooit goed zien gaan.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:48

Nee chantal dat bedoel ik een beetje anders met voorwaarts en neerwaarts

Met het losmaken doe je dat en dan ben je even bezig op het hogere werk zeg maar en daarna weer voorwaarts neerwaarts.. dus ben er wel mee bezig, maar met een jong paard doe je bijna niet anders als voorwaarts neerwaarts rijden, omdat die nog niet sterk genoeg of ver genoeg zijn om al wat verzameld te lopen.
Maar voor mij maakt het inderdaad niet veel uit of ik nou 1 keer in de week concours heb of niet.. ik blijf het zelfde trainen. tuurlijk een 3 daags concours is heel wat anders maar een kringwedstrijdje moet wel kunnen als je maar niet te lang inrijd en niet te veel vraagt kan dat best. want in de training rijd je ook gewoon voorwaarts neerwaarts in, dan vraag hem wat op en dan kun je de proef in daar heb je het hoog te punt en na de proef stap en soms draf je hem lekker uit.. voor mij is dat dan hetzelfde als thuis, alleen thuis corrigeer je dingen wat je in de ring niet doet in de ring doe je maar je ding.. dus ik zie niet zoveel verschil dan? jij ?

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:28

Ik rij Z met mijn 5 jarige. Thuis rij ik haast nooit oefeningen door, ik rij alleen rond en diep en 2 dagen voordat hij mee gaat op concours rij ik hem bovenin en rij wat oefeningen door. Als de basis goed voor elkaar is, hoef je ook echt niet elke dag oefeningetjes door te rijden. Tevens rij ik hem maximaal 2 of 3 dagen achter elkaar en gaat hij maximaal 1 keer per maand mee op wedstrijd.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:54

Om even terug te komen op het punt verzameling in de Z: klopt dat er maar heel weinig combinaties zijn die echte verzameling tonen gedurende de proef. Ikzelf heb er ook nog genoeg moeite mee, in de travers en de Sb kan ik hem best wat laten zakken, maar op de rechte lijnen vinden we het allebei nog best moeilijk. En toch had ik behoorlijk snel mijn punten voor de Z2, je zou dus kunnen concluderen dat in het Z1 de verzameling nog niet zo'n super belangrijk punt is. Veel combi's gaan de fout in door het paard heel traag te laten draven/galopperen, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik denk dat de jury's liever een proef met veel impuls en wat minder verzameling zien, dan een proef met verzameling waarbij de impuls wegvalt. Voor de Z2 gaan we nog wel hard oefenen want daarin gaan we het waarschijnlijk niet redden met de graad van verzameling die we in de Z1 toonden, maar ook daar zie ik maar weinig combinaties die duidelijk verzameling tonen.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:20

Toledo: dan train je de achterhand wel dan? wat hij moet natuurlijk wel sterker en leniger worden en dat krijg je door middel van op de achterhand te zetten en volgens mij heeft het meer nu als je het in drie stappen doet het rijden:
1: rond en diep lekker loswerken
2: oprichten soms deze oefening meenemen andere dag weer een oefening en wat schakelen op de achterhand krijgen
3: weer rond en diep en lekker ontspannen alle spieren lekker laten blubberen en dan uitstappen

Dat heeft volgens mij de meeste zin en hoe ouder en sterker het paard hoe langer je de tweede stap er bij pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:00

Idd patos, ga geheel met je bericht mee.

Citaat:
vind ik het krom dat als ik in galop zit en de jury geeft als commentaar dat ik meer moet verzamelen.. en dat in de L1

Deze hoor ik op bokt vaak voorbij komen.

Dit betekend niet dat je moet gaan verzamelen zoals er in de Z of hoger bedoeld word.
Dit betekend dat het paard nog te veel op de voorhand loopt en meer horizontaal moet gaan lopen. Meer de achterhand eronder moet gaan zetten om dat horizontale te verkrijgen.
Wat je ff kort kunt omschrijven als meer verzamelen.

Want voor die hele tekst en uitleg heb je geen tijd voor in de proef omdat op te schrijven

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:45

Zoro schreef:
Nee chantal dat bedoel ik een beetje anders met voorwaarts en neerwaarts

Met het losmaken doe je dat en dan ben je even bezig op het hogere werk zeg maar en daarna weer voorwaarts neerwaarts.. dus ben er wel mee bezig, maar met een jong paard doe je bijna niet anders als voorwaarts neerwaarts rijden, omdat die nog niet sterk genoeg of ver genoeg zijn om al wat verzameld te lopen.
Maar voor mij maakt het inderdaad niet veel uit of ik nou 1 keer in de week concours heb of niet.. ik blijf het zelfde trainen. tuurlijk een 3 daags concours is heel wat anders maar een kringwedstrijdje moet wel kunnen als je maar niet te lang inrijd en niet te veel vraagt kan dat best. want in de training rijd je ook gewoon voorwaarts neerwaarts in, dan vraag hem wat op en dan kun je de proef in daar heb je het hoog te punt en na de proef stap en soms draf je hem lekker uit.. voor mij is dat dan hetzelfde als thuis, alleen thuis corrigeer je dingen wat je in de ring niet doet in de ring doe je maar je ding.. dus ik zie niet zoveel verschil dan? jij ?

Zoals je het nu stelt is er natuurlijk geen probleem . Dus daar ben ik het mee eens. Toch blijft het zó vaak wel misgaan en niet zo netjes gaan als jij hierboven beschrijft. Ik zie er genoeg lopen hier in de buurt die van ellende gewoon onregelmatig gaan lopen in de zijgangen, of volledig met de stang er dwars in, gereden worden. En toch gewoon nog een proef rijden. Dan breekt mijn hart echt, hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:46

Maar die ruiters heb je ook al in de B
helaas hebben die gewoon altijs zo'n mentaliteit.
En ja heel erg, maar daar zie je het ene na het andere paard sneuvelen aan blessures.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:56

Als je het paard niet overhaasd, en de tijd geeft alles te verwerken lijkt het me geen probleem..

Als die mensen geen basis erop zetten, de kop erop trekken en de oefeningen erin stampen. Tja, dan heb je over een paar jaar een paard dat niet meer wil werken. En dat is erg!

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:43

Ja het is soms een sneue bedoeling dat paardrijden maar zoals ik het hier omschrijf doe ik het altijd ik kan niet anders want als ik mijn paard iets overvraag of te veel in de mond zit slaat ze op slot en kan ik de proef wel vergeten, op zich ben ik wel blij om dat ze zo is want daar kan ik een heleboel van leren zo was mijn pony niet die kon je ook nog wel eens een schop verkopen maar deze niet die want dan ben je weer bij af en duurt het een poosje voor ze weer lekker loopt en dat geld ook voor als ik haar in de mond kom want dan luistert ze gewoon niet meer dus mijn teugels heb ik een beetje om te sturen en voor de rest zit het er maar aan

Het is altijd heel erg jammer dat er zulke mensen zijn, ik moet eerlijk zeggen dat ik soms ook wel eens heb van oh sta stil of ik ram je hoofd er af dan moet het ook wel heel erg slecht gaan maar dan ga ik gewoon even stappen met lange teugel en probeer ik mezelf even rustig te maken zodat ik het weer goed op kan pakken, want als ik haar straf is ze niet te gebruiken want ze weet dat het niet haar schuld is.

Maar ja wat meot je aan zulke mensen doen? je kunt er zo weinig mee... laten rijden en hopen dat die paarden zich een beetje kunnen redden.
Ja en die ruiters denken dat ze dan kunnen rijden en geven ze het paard de schuld heel zielig en zulke mensen kopen en verkopen en het ligt altijd aan het paard want het zijn zulke rotdieren..

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:21

Ik persoonlijk vind het slecht, als een paard 8 is is hij pas uitgegroeit. Het klinkt misschien wel leuk ''Ik heb een 5-jarige en ik rijd Z'' maar die paarden zijn toch echt wel eerder versleten. Want na de Z2 komt de ZZ en iedereen wil natuurlijk verderkomen. Zo kan het ook zijn dat zo'n paard met 6 jaar in de ZZ zit.

Jonge paarden moet je lekker laag en rond laten lopen en niet teveel dingen van gaan vragen.

Zelf denk ik dat dit beter is:
5 in de B
6 in de L
7 in de M
8 in de Z

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:24

Anydale dan moet je ernstig weinig wedstrijden rijden, of bijna nooit punten, of iedere keer je paard op rust zetten. Ikzelf rijd met mijn 5jarige 2 tot 3 wedstrijden per maand dus een punt of 4-6 in 2 tot 3 maanden ben ik weer een klasse hoger. We zijn nog geen z hoor

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:40

Wel heb ik het idee dat je veel van deze jonge paarden op ten duur niet meer terug ziet in het wedstrijdcircuis. Ik denk dat het voor de"lichamelijke belasting"van je paard beter is om niet te snel te veel vinden. En dat je een jong paard ook wel mag behoeden als hij "te veel"wilt doen. Prima als je een paard heb met zo'n instelling. Maar ik vind het ook belangrijk dat de paarden lichamelijk gezien genoeg tijd moeten krijgen om uit te groeien, zodat je je paard behoedt voor blessures op jonge leeftijd. En tuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar net als een jong kind is een jong paard sneller kwestbaarder en je moet het niet overbelasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:55

Een jaartje erbij qua leeftijdgrens zou ik nog wel leuk vinden, maar in het voorbeeld van anydale 2 jaar, vind ik te ver gaan.

Voor gewone paarden zou het idd zo goed zijn
Maar een getalenteerd paard speelt letterlijk met Z oefeningen.

Het is dus aan de eerlijkheid van de ruiter om te oordelen hoe het gaat en kan.

En ruiters die dat nu niet zien, krijgen hun paard ook wel kapot in een lagere klasse

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:29

runningkawa schreef:
Een jaartje erbij qua leeftijdgrens zou ik nog wel leuk vinden, maar in het voorbeeld van anydale 2 jaar, vind ik te ver gaan.

En ruiters die dat nu niet zien, krijgen hun paard ook wel kapot in een lagere klasse

_/-o_

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:30

Als het paard het makkelijk aan kan, denk ik waarom niet.
Maar er zijn ook zat paarden die deze leeftijd hebben waarvan ik denk die zijn er niet aan toe, je ziet dat ze moeite hebben en zijn nog liever lekker kleuter.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:24

Patos was met 7 jaar al Z1 + wp, en die heb ik bijna alle zomerseizoenen uit de wedstrijden gehaalt. Daarbij heb ik ook door de jaren heen al meerdere maanden wedstrijdstops gehad door vakanties, school of het nodig hebben van extra trainingen alvorens in een nieuwe klasse uit te komen. En patos is een heel basic paard, hoe weinig moet een getalenteerd paard dan wel niet worden uitgebracht om het schema van anydale te halen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:27

Misschien is het systeem voor proeven voor jonge paarden toch niet zo'n stom idee. Weet niet precies hoe dat gaat, maar het komt wel ten goede van het jonge rijpaard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:39

runningkawa schreef:
Idd patos, ga geheel met je bericht mee.

Citaat:
vind ik het krom dat als ik in galop zit en de jury geeft als commentaar dat ik meer moet verzamelen.. en dat in de L1

Deze hoor ik op bokt vaak voorbij komen.

Dan schrijf ik: Meer balans/ Op voorhand/ Meer zelfhouding.

Zoiets, verzameling vind ik in de L geen juist woord.

Ach ja een 5 jarige in het Z; Geniet, maar gebruik met mate....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:17

Suzanne F. schreef:

Hele goede opmerking. Ik denk idd dat een paard dat af en toe een Z proefje moet lopen en gewoon heel fijn op de basis getraind wordt minder te lijden heeft dan eentje die al zijn L oefeningen iedere dang 100x moet herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:43

Suzanne F. schreef:

Dan schrijf ik: Meer balans/ Op voorhand/ Meer zelfhouding.

Zoiets, verzameling vind ik in de L geen juist woord.

Met je eens
Maar niet elke jury is even handig in het formuleren
Jammer, maar helaas.
Als wedstrijd ruiter hoort er ook een beetje bij om te begrijpen wat een protocol bedoeld.

En je laatste zin is echt goed
[/quote]
[/quote]

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 23:34

runningkawa schreef:

Dat is zeker waar, die spieren kunnen het dan niet aan omdat ze in een te korte tijd veel moeten presteren en doen zodat ze overbelast raken. Als een ruiter daar dan mee doorrijd kan je zo'n paard op 10 jarige leeftijd afschrijven. De leeftijdsgrens die ik aangaf is meer een richtlijn, mijn paard krijgt ook veel rustperiodes tussendoor en ik train niet elke dag fanatiek. Op zijn 8e liep hij M2 en er werd vaak met hem op wedstrijd gegaan. Als je langer dan 10 wp in een klasse blijft moet het wel lukken om rustig aan te doen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:11

Maar als ik een paard heb wat fijn aan het lopen is dan kom ik normaal met 4 winstpunten per wedstrijd thuis. Dan moet je na 4 of 5 wedstrijden toch echt over.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:45

Heel raar........
Mensen die zelf levenslang tot de B/L veroordeeld zijn vinden dat een 5-jarige geen Z mag/kan lopen...............

Maar even simpel bekeken stelt een Z-proefje voor een paard niet zoveel voor hoor. In de trainingen krijgt een paard veel meer te verduren dan in een proefje. In een proefje loopt een beetje Z-paard maar op 50% van zijn kunnen. Die van mij tenminste wel. Een dressuurproefje is dan eigenlijk te vergelijken met een dagje vrijaf........... beetje rondkeutelen in de hekjes zonder dat je baas de zweep bij zich heeft en je even flink laat aantreden............

Bij springpaarden is het juist andersom. Die doen door de week ontspannen werk, maar moeten op concours het uiterste geven.