Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poffie

Re: Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:07

Ja, die puntenverschillen bij de kampioenschappen laten toch maar weer zien dat er geen lijn is in jureren, de een vindt een proef erg goed, de ander dezelfde proef erg slecht, zo krijg je soms verschillen van wel 20 punten. Ik vindt dat de KNHS hieraan iets moet doen, ik begrijp dat het moeilijk is met zo'n groot jurykorps, maar er moet toch een beetje een lijn in zitten. Dat is nu absoluut niet het geval.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:29

Ikzelf heb nooit echt nare ervaringen gehad met een jury. Wel eens in het prille begin (eerste buitenwedstrijd) dat een jury bij elke oefening zei: 'tegen de hand', werd ik dus elke keer op afgerekend (was in de B). Dit is later nog wel goedgekomen hoor, en achteraf vind ik het ook niet zo erg meer.

Ik heb wel een keer gehoord op het wedstrijdterrein dat een jury tegen een clubgenoot op een bonte pony zei: ja, en jij met je koe! (blablabla). Dat is toch erg?
Ook zei die jury tegen een ander clubgenootje waarom ze überhaupt paardreed...nou vraag ik je!! Das toch echt niet aardig!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:46

ik heb een keer gehad, dat ik en een vriendin allebei nog een winstpunt nodig hadden...........dus wij naar zoetermeer op wedstrijd.... was de enige wedstrijd waar we nog heen konden.......... wij dus vet vroeg op......... vet lang onderweg........dus wij komen aan, en we moesten gelijk erop en gelijk rijden......... wij vonden het al apart dat we tussen ALLEEN maar Z ruiters reden........ dus wij onze proeven gedaan, ging opzich wel lekker.... bleek de prijsuitreiking al geweest te zijn, nog voordat wij er waren........konden we naar huis met je ingevulde startcoupon met 146/148 punten

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 23:42

pff.. zo vaak.. tijdje geleden reed ik 2 proeven.. bijna t zelfde.. niet goed maar zeker niet heel erg slecht.. 1e proef 148, tweede proef 132.. :S en laatst reed ik een wedstrijd..ik dacht nouw hij voelt zich niet zo lekker dus we doen lekker rustig aan.. beetje wat lager rijden.. onder me proef nog helemaal in een deuk gelegen met een vriendin die me voorlas.. en toen had ik ineens 156 punten.. :s egt vreemd..! * dit was ene x in me voordeel* die proef daarna ging ongeveer hetzelfde..iets minder goed.. 137 punten.. :S jury's verschillen soms zo erg!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 00:35

op de gelderse had ik vreemde punten.. Ik was bij de ene jury 1e met 167 en bij de andere 8e met 154. Dit was in de M1, ik had ook het grootste verschil van mijn hele klasse...

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 01:16

Citaat:
dus wij onze proeven gedaan, ging opzich wel lekker.... bleek de prijsuitreiking al geweest te zijn, nog voordat wij er waren........konden we naar huis met je ingevulde startcoupon met 146/148 punten

Nou dit is wel erg asociaal.. gewoon prijzen uitreiken voordat iedereen gereden heeft..
Hoe kan dat?

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:37

Ik denk dat iedereen daar wel ervaring mee heeft.. Sommige jury`s schijnen al punten gegeven te hebben zonder het paard te zien, andere jury`s hebben blijkbaar echt geen zin meer..

Ik ken het zelf ook, met mjn vorige paard had ik 1x zo`n goeie proef neergezet, echt zo goed iedereen die keek begon te klappen en hij deed alles gewoon super.. net 158 nou daar zakte mijn broek echt vanaf.. En diegene die 1e was reed hartstikke slordig enz.. Ik kende die jury toevallig en die zij later van dat dat paard Z was geweest en daarom nog beter moest kunnen.. Ik denk hallo ik ben B moet ik dan als een Z paard presteren. ik was allang blij dat ik hem eindelijk weer vanuit draf in galop kon krijgen en weer terug.. Weet je hoe moeilijk dat is.. Hij ging namelijk steeds onderhand op zijn plaats galloperen als je hem terug naar braf wou hebben... maar goed.. er is echt wel een jurysport maar soms ook niet, dan krijgt de jury de schuld van iets dat ze eigenlijk niet onredelijk gedaan hebben.. Maar goed wat doe je er aan???

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:47

Ik heb hier ook alles alwel in meegemaakt. Het puntverschil tussen 2 jury's op 1 proef vind ik alleen wel erg. Heb het zelf ook meerdere keren gehad! Maar voor de rest is het wel een beetje geven en nemen denk ik! Ik vind (in mijn geval) dat er meestal conform het rijden wordt gejureerd! Je hebt uitschieters naar beneden, dat je denkt dat je goed hebt gereden en dat je net geen verliespunt hebt! Maar ook dat je denkt dat je echt bagger hebt gereden en dat je 2 of 3 winstpunten meekrijgt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:17

Een van de eerste concoursen die ik reed was echt verschrikkelijk, mijn paard heeft heel de proef in galop gelopen en de helft van de oefeningen zag er nog raarder uit omdat ik het stuur kwijt was. Tja, de eerste keer voor een vol terras voor het paard en ik nog niet ervaren genoeg om het op te lossen en zelf helemaal over de flos dat ik zo voor schut reed. Dus (ik zou het het nu nooit meer doen) heb ik me voor het einde afgemeld. Achteraf moest ik nog 4 oefeningen rijden
Krijg ik mijn protocol terug staat er bijna een hele lijst zevens - de jury moet wel een heleboel medelijden hebben gehad want ik had er winst en prijs mee gereden als ik door was gegaan

Andersom heb ik ook wel eens wat gehad hoor, maar dan denk ik altijd maar 'volgende week weer een wedstrijd'

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:23

Ik heb wel eens gehad in de B dat ik mijn paard meer voorwaarts wou laten galloperen, aangezien het verzamelde hem beter afging maar dat word natuurlijk niet gevraagd

Ik er heel beschaafd een arbeidsgalopje uit persen, krijg ik als commentaar " 7, mag iets meer verzameld "

verzameld in de B?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:26

Dat wil niet zeggen dat ze willen dat hij verzameld loopt zoals ze verzameld in het Z zien, maar gewoon wat meer gesloten.

dat vind ik dus gewoon commentaar.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:31

Heb eigenlijk maar een keer een rot opmerking gehad. Ik reed in de M1, proef ging best redelijk. Nadat alle (5) combinaties gereden hadden, ben ik naar de juri toe gelopen om wat commentaar te vragen. Hij moest lang nadenken, ik moest even vertellen welke kleur mijn pony ook al weer was. En toen wist hij het weer ineens. Ik was te dik voor mij pony
155 punten, 3 van de 5 combinaties hadden 155 punten.

Toen heb ik toch ff zitten janken op het veld!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:36

Moet zeggen dat ik over het algemeen meer punten heb dan ik mezelf zou geven maar kan me de wedstrijd goed herinneren dat de 1e keer L1 starten met een bont paard die heel veel wit had. Het dier was ook echt spierwit op de plaatsen en werd ook altijd helemaal gewassen. Pfff, klus waar ik uren mee bezig was.

Start ik voor het eerst L1 en de proef ging vrij redelijk. Het was nog in de tijd dat je 120 punten moest hebben.
Kregen we 119 punten met een 5 op verzorging??!!!

Ik bedoel maar. Dat was typisch een jury van de oude stempel die aan het eind gaat kijken hoe het met de punten uitkomt en dan beslist dat hij je toch geen wp wil geven en dan het punt voor verzorging aanpast. Slaat nergens op. Ze moeten gewoon punten wat ze het waard vinden en wat het eindtotaal is was het dan waarschijnlijk ook waard anders had de deelnemer niet die punten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:38

Ik moet zeggen dat ik over het algemeen wel altijd tevreden ben, en dat er hogere punten als verwacht uit de bus gerolt komen, maar laatst.....

Ik heb er al een topic over gehad, dus ik ga er maar niet verder op in, kort gezegd mijn beste proef ever, en daar dacht de jury helaas anders over......

2 weken later, reed ik 2 zeer matige proeven en stond ik waarempel 2 keer eerste met 168 en 169, dat was in mijn ogen ook niet helemaal terecht. Gelukkig had ik de kans om de jury toen wel aan te spreken, hun commentaar was dat het idd geen super proeven waren, maar in verhouding de beste.... Tsja dat kan, al vond ik dat ik het de keer daarvoor meer verdiend had, maar ja toen zullen de andere ruiters in verhouding ook allemaal beter gereden hebben als ik.....

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:39

Emeraldo schreef:
Heb eigenlijk maar een keer een rot opmerking gehad. Ik reed in de M1, proef ging best redelijk. Nadat alle (5) combinaties gereden hadden, ben ik naar de juri toe gelopen om wat commentaar te vragen. Hij moest lang nadenken, ik moest even vertellen welke kleur mijn pony ook al weer was. En toen wist hij het weer ineens. Ik was te dik voor mij pony
155 punten, 3 van de 5 combinaties hadden 155 punten.

Toen heb ik toch ff zitten janken op het veld!

Nou ja zeg!!! Dat vind ik echt niet normaal! Snap dat je daar ff flink van over de zeik gaat! Nou heb net gekeken in je profiel, en snap niet dat hoe die jury dr bij komt hoor, leuk paardje (pony) trouwens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:41

Citaat:
Tsja dat kan, al vond ik dat ik het de keer daarvoor meer verdiend had, maar ja toen zullen de andere ruiters in verhouding ook allemaal beter gereden hebben als ik.....

Dat zal het dan ook wel zijn geweest

Ik herriner me nog dat ik een keer eerste werd met 156 punten.
Ik vond die punten zelfs al hoog voor de gereden proef.
Maar de jury vond het bedroevend hoe er die dag gereden was.
En dat blijkt dan ook wel als je met 156 eerste word en vind dat er nog hoog gepunt was voor je proef

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:45

Ik heb er veel ervaring mee! Ik reed met mn dravertje dressuur wedstrijden, nou vaak (dus neit altijd!!) straffen ze het gelijk af als ze zien dat het een draver is. Vaak na de galop zie je mijn punten dalen ookal loopt Splash hetzelfde. Ik heb ook jury's gehad die dat niet hadden hoor Ik ben het regelmatig niet eens geweest met de punten

Ellen21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:02

Ik heb een haflingermerrie. Hield die betreffende jury niet van haflingers dan kreeg ik geen wp, dat was standaard. En hielden ze wel van haflingers of beoordeelden ze echt op het rijden zelf dan wel. Ik reed eerder samen met nog een haflinger in dezelfde klasse, of we waren de ene keer allebei laatste of we hadden de 1e en 2e plaats. Echt vaag, maar dat maakt het wedstrijdrijden er niet leuker op. En ik heb een keer gehad in de M1 (mijn eerste M1 wedstrijd) dat ik met zweep reed. Goeie proef gelopen verder alleen werd me meegedeeld dat ik was gediskwalificeerd omdat ik niet mag rijden met zweep in de M1. Ok mooi balen dus. Gelijk begonnen met -1 wp in de M1. Op het volgende concours rijd een concurrent bij dezelfde jury ook met zweep, ik dacht nu ben ik beniewd wat zij te horen krijgt: ze kreeg een waarschuwing!!! Fijn he!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:15

Ga volgend jaar starten met mijn Amerikaanse Appaloosa. Ben heel benieuwd hoe gecharmeerd de juryleden daarvan zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:42

Ellen21 schreef:
Ik heb een haflingermerrie. Hield die betreffende jury niet van haflingers dan kreeg ik geen wp, dat was standaard. En hielden ze wel van haflingers of beoordeelden ze echt op het rijden zelf dan wel. Ik reed eerder samen met nog een haflinger in dezelfde klasse, of we waren de ene keer allebei laatste of we hadden de 1e en 2e plaats. Echt vaag, maar dat maakt het wedstrijdrijden er niet leuker op. En ik heb een keer gehad in de M1 (mijn eerste M1 wedstrijd) dat ik met zweep reed. Goeie proef gelopen verder alleen werd me meegedeeld dat ik was gediskwalificeerd omdat ik niet mag rijden met zweep in de M1. Ok mooi balen dus. Gelijk begonnen met -1 wp in de M1. Op het volgende concours rijd een concurrent bij dezelfde jury ook met zweep, ik dacht nu ben ik beniewd wat zij te horen krijgt: ze kreeg een waarschuwing!!! Fijn he!!

Knap stom om met zweep te rijden in het M1 eerlijk gezegd! Ik vind jouw verhaaltje zoals je het nu geschreven hebt overkomen als 'Als ik geen winstpunt had, was het omdat ze niet graag Haflingers zagen' Ik neem aan dat je het niet zo bedoelt.....

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:27

ranna schreef:
Ga volgend jaar starten met mijn Amerikaanse Appaloosa. Ben heel benieuwd hoe gecharmeerd de juryleden daarvan zijn.

Ik rij al met een bonte maar start volgend haar ook met een appie.
Ik val nl graag op, als de jury naar huis gaat hebben ze t altijd over die bonte en dan weten ze gelijk wie ze er mee bedoelen. En met mijn appie gaat dat al helemaal op.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:00

Ienemienie schreef:
start volgend haar ook met een appie.
Ik val nl graag op, als de jury naar huis gaat hebben ze t altijd over die bonte en dan weten ze gelijk wie ze er mee bedoelen. En met mijn appie gaat dat al helemaal op.

Off-topic maar ook een Amerikaanse? Waar ik nl benieuwd naar ben bij de juryleden is hoe ze reageren op de andere bouw van de Amerikaanse rassen. De mijne is gelukkig niet overbouwd maar wel gelijk hoog schoft en kont en er zijn helaas juryleden die kijken naar of het paard bij hun in de smaak valt of niet. Heel vreemd vind ik dat, je moet kijken naar de prestaties niet naar het ras.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:36

PolosportJ schreef:
Hello,
er wordt altijd gezegd dressuur is een jurysport maar wie heeft dit ook wel eens gigantisch in zijn nadeel gehad?! Nou ik een tijdje geleden gigantisch
Ik had m (zeg zn naam maar niet voor de netheid)eerst voor een indoorwedstrijd. Reed toen werkelijk twee wereld proeven. Zaten hele sterke punten tussen! Tuurlijk ook altijd wat minder. Maar ik had 153 en 154 Snapte er niks van! Kreeg ik mijn protecol stonden er alleen maar 6en op! En drie 5en en een 7. Dat is dus precies geen wp. En vooral aan het einde allemaal 6en zo van nou dan wordt het sowieso geen wp! Nou het leek ook wel een protocol van iemand anders. Leek wel van te voren in gevuld!
Nou kreeg ik m ook voor een outdoorwedstrijd, was wel onderling. Had wel een goeie proef gereden, beetje gespannen maar dat maakte de oefeningen niet minder. Kreeg ik weer 153 Weer allemaal lage punten veel 6en. Kreeg ik voor mijn middengalop een 4 (een van haar beste dingen) stond er bij lijkt wel verzamelde galop Nou sorry maar dat vond een hele kinderachtige opmerking middengalop is toch wel het verre van verzamelde galop En toen kreeg ik ook nog de opmerking dat het schande was dat ik in de L2 zat als het aan hem had gelegen dat hij me weer teug had gestuurd naar de B. Terwijl ik bv de week ervoor nog 177 heb gehaald jury's aan me vragen wat ik in de L doe Stond er perplex!
Mensen die ook mee deden waarvan het paard stijgerde hoorde ik dat ze een 8 kregen en stond er bij dat het goed was opgelost
Hoorde van mijn instructrice dat hij haar ook eens had gejureerd en dat ze de week ervoor Ned. kampioen was gewordeb geloof ik en dat hij haar toen maar 158 p had gegeven met het commetaar: Tis niet altijd leuk als de zelfde winnen! Nou dat is toch belachelijk!!

Ik snap echt niet dat dat soort jury's mogen jureren! Wat vinden jullie? Hebben jullie ook al zo iets mee gemaakt??

SCHANDALIG!!!!!!!!!!!!!! ik zou hier echt een opmerking van geven bij de KNHS ! Dit mag echt niet!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:50

Ik ben het over het algemeen prima met de jury's eens

Alleen vorig jaar had ik een finale proef gereden en volgens mij vond 1 van de jury's Moos niet zo leuk Ik reed voor ons doen een super nette proef. Maar ik had bij die jury 139 punten en bij de 2e jury 160.

Ik dacht dat je een hele slechte proef neer moet zetten voor 139 punten. Ik had ook een 4 voor halthouden terwijl hij vierkant stond ( heb het zelfs op foto staan) en van de andere jury kreeg ik er een 8 voor.

Maarja even goede vrienden, zolang ik maar niet weer bij hem moet rijden dit jaar

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:53

ranna schreef:

Hier nog 1