vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knightloekie

Re: vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:57

Ik denk dat het in het begin erg wennen is voor de jury's EN de ruiters.. Ik ben echt heeeeel benieuwd hoe dat gaat verlopen Op zich ben ik het helemaal eens met de veranderingen in het B en L..Heb afgelopen week weer genoeg gezien.. Mensen die netjes op de letter rijden die punten scoren maar technisch gezien was het nog minder als een natte dweil...

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:35

benneton schreef:
De juryleden zullen dan bijgeschoold worden zodat ze bv. het aangaloperen zullen beoordelen, maar dan het "hoe" en dus niet het "waar".

Dit vind ik super! Daar gaat het immers om!

benneton schreef:
Ook in de B en L proeven wordt er een punt gegeven voor de stap, en een punt voor de draf, en een punt voor de galop, onderaan.

Hier kunnen nog wel eens flink wat teleurstelling gaan vallen. Op zich is het goed dit allemaal te splitsen want nu valt alles onder de zuiverheid van de gangen. Aan de andere kant denk ik dat de 'simpelere' paarden/pony's hier het onderspit gaan delven. Sommige paarden/pony's lopen niet bijzonder, maar voeren wel alles netjes uit. Het wordt een beetje pavo-achtig op deze manier...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:48

Ook simpele gangen kunnen zuiver zijn.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:48

Helemaal mee eens Sjappie over het pavo-achtige. Zo wordt het toch weer, degene met meer geld, kan een paard kopen met betere gangen en wint zo heel veel punten op de laatste onderdelen. Nu is dat mss ook wel zo, maar iemand met minder geld, kan nu gewoon heel netjes rijden en daardoor betere punten krijgen als iemand met het betere paard. Straks kan je gewoon heel veel punten winnen op de gangen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:58

Dit vind ik dus te ver gaan, als je een paard koopt moet je gewoon goed kijken en geluk hebben.
Als je een 3 jarige koopt waar een natuurlijke veer in zit, dan zul je heel veel moeten investeren om die veer economisch te maken.
Dat heeft niks met geld te maken. Ik vind dat erg kortzichtig.

Als jij graag wedstrijden wilt rijden met een krabbelende wpn'er, draver, haflinger of shetlander mag je dat helemaal zelf weten.
Maar het gaat niet om wat voor een paard, het gaat erom wat je eruit rijdt.

Juist nu vind ik dat de betere paarden vaak vooraan staan, ondanks de rijtechnische tekortkomingen van de ruiters.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:04

En het heeft echt niet per se te maken met de prijs van een paard of de afstamming! Olivier is geeneens een KWPNer (zijn vader is een Holsteiner, ingeschreven in het Groninger stamboek, maar wel met KWPN papieren via moeder) zijn vader is Ferdinand, maar heeft 3 super gangen, taktmaktig en zuiver. Terwijl je vaak genoeg van die dure paarden ziet die huppen en niet taktmatig lopen!

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:07

Pascha schreef:
Als de L dan zo makkelijk wordt, wat wordt de B dan? Ik ga binnenkort over naar de L1 , maar hoef dan in april niet veel verandering te verwachten, geloof ik....

De B bestaat vooral uit nogal veel voltes, een beetje halsstrekken, en enkele passen middendraf. Ook worden er enkele passen MIDDENSTAP gevraagd, nieuw dus.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:09

hetismij schreef:
alleen wat ik niet snap is, zeker in de M en Z kan je toch wel verwachten dat iemand op de letter een goeie overgang kan maken, dus dat die daar niet net zoveel tijd voor nodig zou hebben als iemand in de B

maar verder ik ben benieuwd, hopelijk werkt het ook!!

In de M en Z worden de oefeningen wel op de letter gevraagd!
Alleen in de B en L is er nog meer ruimte voor je overgangen.
Over de M proeven weet ik niks precies, die hebben we gister niet gereden.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 10:15

De FEI-proeven voor pony's (Z2 20x60) blijven trouwens hetzelfde, daar heeft de KNHS geen invloed op.
Ook zullen er nog proeven gemaakt worden voor de jonge paarden, 4,5,6 jarigen.

VOOR IEDEREEN: lees de paard en sport van afgelopen week!! Daar is veel info gegeven over de nieuwe proeven.

1 van de redenen denk ik om de proeven korter te maken, is organisatorisch. Hoe meer leden, hoe meer inschrijvingen voor een wedstrijd. Zo is de vrije stap aan het eind van de proef eruit, om tijd te maken, dan kan de andere ruiter alvast de baan verkennen.

Dat het groeten eruit is, vind ik alleen voor de jonge paarden en pony's een goed idee. Zij hebben vaak last van stress aan het begin van de proef, aan het eind van de proef worden ze alsnog beoordeeld op het halthouden en groeten voor de jury!.

Maar, zoals Wim Ernes het heel grappig zei :
Als Anky niet meer kan halthouden om te groeten, hoeft heel nederland het opeens niet meer ..

En daar heeft ie wel een punt natuurlijk

Verder ben ik wel een klein beetje bang dat er jury's zijn die het punt voor stap draf en galop net zo gaan interpreteren als Sjappie hierboven. De bedoeling is dat de tact en regelmaat en zuiverheid beoordeeld wordt in deze punten , en niet de kwaliteit. Maar ik ben het met Sjappie eens dat veel juryleden dit fout op gaan vatten

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:29

Als het idd een soort Pavo wordt kan ik wel afhaken
Laten we hópen dat het vooral om de regelmaat en zuiverheid van de gangen gaat en niet om hoe ver het voorbeen kan grijpen

Ik vind het geheel een beetje vreemd. Extra aandacht voor splitsing per onderdeel, extra aandacht voor de gangen. Minder aandacht voor het correct op de letter gereden, meer aandacht voor de manier waarop er gereden wordt. En dat alles in kortere proeven waarin de onderdelen van bepaalde klasses niet eens allemaal hoeven voor te komen (zie de M1, travers komt er weer in terug, maar het is mogelijk dat je ook proeven zonder SB krijgt).

Wordt dit niet vreselijk lastig voor de jury? Het 'hoe' en niet 'waar'? heel idealistisch, maar hoe realistisch?

Jury's hebben op dit moment punten waarop ze kunnen letten. Alle onderdelen worden tussen of op letter gevraagd, waardoor de jury weet waar de ruiter bijvoorbeeld een figuur of een overgang gaat rijden en zich er zo extra op kan concentreren. Als dit vrijblijvend wordt moeten jury's wel erg wakker blijven om de beoordeling nog goed te kunnen laten verlopen.

Ik zie in de B paarden al voor de hulp aangaloperen, omdat ruiters meestal aangaloperen in een hoek als ze doorzitten.
In de L zie je paarden die direct gaan wijken zodra je afwend bij A.
Hoe ziet een jury nou of de ruiter dit doet of dat het paard voor de hulp uit gaat? met andere woorden: kunstje of techniek?
Dat is toch altijd al een probleem geweest...

Hoe gaan ze dit dan doen?
Hoe kijken de Bokt-jury's hier tegenaan?

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:13

benneton schreef:
Dat het groeten eruit is, vind ik alleen voor de jonge paarden en pony's een goed idee. Zij hebben vaak last van stress aan het begin van de proef, aan het eind van de proef worden ze alsnog beoordeeld op het halthouden en groeten voor de jury!.

Dus je rijdt gewoon de bak binnen en begint meteen en rijdt ook zo de bak uit? Wel vreemd eigenljk.

Cappuccino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:05

benneton schreef:
Hey,

Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van iemand van het kringbestuur, of ik vanavond de nieuwe proeven voor de Z2 pony's kon voorrijden. (voor het nieuwe boekje april 2006). Dat wilde ik wel doen

Wim Ernes, Mattie Boomaarts en Jan Peeters waren er bij om te kijken of de proeven logisch waren.

De Z proeven zijn trouwens niet echt veel veranderd, ik heb nog wel iets gezegd wat ze ook wel vonden (appuyement D-F enzo, was iets te lang voor mij, dus voortaan mag je tussen B en F uitkomen enz.)

De B en L proeven zijn veeeeeeel veranderd! Zoals gezegd geen binnenkomen meer met halthouden en groeten (wel afgroeten op het eind) En heel veel grote voltes. Overgangen worden ook in de L niet op de letter gevraagd maar op een hele korte zijde bijvoorbeeld: tussen F-A-K aangaloperen. Het doel is dat een ruiter nu leert paardrijden/ dressuurrijden, in plaats van "kunstjes doen". Verder waren de L proeven wel erg "vrijblijvend". Bijvoorbeeld deze oefening:

A afwenden en na een paar paardlengtes rechtvooruit, minimaal 5 meter wijken voor het rechterbeen en daarna rechtuit de hoefslag volgen.

Je mag dan dus 5 meter wijken maar ook 10
De juryleden zullen dan bijgeschoold worden zodat ze bv. het aangaloperen zullen beoordelen, maar dan het "hoe" en dus niet het "waar". Mattie Boomaarts is wel heel bang dat de juryleden niet in staat zullen zijn om de proeven te beoordelen op techniek en dus niet op het kunstje, en daar zullen er meer het mee eens zijn denk ik!

Meer info over de nieuwe proeven kun je ook vinden in de P&S van deze week!

Weet je misschien ook de verandereingen van het M1?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:15

amondi schreef:
Als jij graag wedstrijden wilt rijden met een krabbelende wpn'er, draver, haflinger of shetlander mag je dat helemaal zelf weten.
Maar het gaat niet om wat voor een paard, het gaat erom wat je eruit rijdt.

Juist nu vind ik dat de betere paarden vaak vooraan staan, ondanks de rijtechnische tekortkomingen van de ruiters.

Dat laatste dat klopt, maar wat je daarvoor zegt, ben ik niet met je eens. Jury's kijken juist NIET naar wat je er uit rijdt. Voorbeeld: je rijdt op een haflinger (no offence naar haflingerliefhebbers!) en die kunnen nu eenmaal niet super uitstrekken. Toch doet jouw haffie het voor zijn doen eigenlijk supergoed, betekent dat dan dat je toch een hoog cijfer moet krijgen? Nee dus, zo werkt het niet.

Ragne schreef:
Als dit vrijblijvend wordt moeten jury's wel erg wakker blijven om de beoordeling nog goed te kunnen laten verlopen.

Ragne: Jury's moeten altijd wakker zijn en goed kijken naar wat er in de ring rondloopt

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:22

Sjappie schreef:
Ragne schreef:
Als dit vrijblijvend wordt moeten jury's wel erg wakker blijven om de beoordeling nog goed te kunnen laten verlopen.

Ragne: Jury's moeten altijd wakker zijn en goed kijken naar wat er in de ring rondloopt

Ja maar nu NÓG beter uitgeslapen...Betekent dit dat rubrieken later zullen beginnen!?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:27

Het wordt sowieso zwaarder voor jury, minder tijd per proef, betekent meer starts per klasse. Krijg je dan nu 40 starts in de B?
Nee Ragne, gewoon om 9 uur beginnen!

Ik snap het ook niet helemaal met aparte proeven voor 4/5/6-jarigen. Hoe moet ik dat gaan zien. Kan ik dan niet met mijn 4-jarige in de L lopen of moet ik dan meedoen met een speciale proef voor 4-jarigen. Of krijg je dan L-proeven voor 4/5/6-jarigen (lekker veel proeven moet je dan verzinnen ).

Ik denk dat even de P&S goed ga lezen

Wat trouwens wel een voordeel is van niet of de letter rijden is dat je paard niet meer zo uitgekiend alles van te voren weet. Kun je je B-proefje ook 80x oefenen zonder dat ie weet dat ie tussen A en F in de rechtergalop moet aanspringen, je hebt toch ruimte zat

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:29

Juist dat 80 x oefenen voordat je op wedstrijd gaat zou niet moeten.
BASIS: paard moet gewoon doen wat je vraagt en niet omdat hij de proef al 60 x heeft gelopen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:37

die proeven voor jonge paarden zijn toch vooral bedoeld voor beroeps ruiters, die niet meer onder M1 mogen starten? zo kunnen die toch op concours met de jonge paarden, en de paarden krijgen zo meer "rijpingstijd" ze hoeven niet gelijk op het eerste concours M1 te lopen.

Ik ben het niet helemaal eens met het haflingervoorbeeld. De meeste haflingers (mariska krowinkel heeft 1 van de uitzonderingen!!) kunnen niet geweldig uitstrekken/verruimen in vergelijking tot een kwpe'er, maar het gaat toch om de verruiming op zich? in vergelijking tot de arbeidsdraf van DAT dier? Als hij een goede verruiming t.o.v. ZIJN arbeidsdraf laat zien, moet dit toch goed zijn? het moet niet vergeleken worden met de verruiming van een kwpn'er.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:54

benneton schreef:
Pascha schreef:
Als de L dan zo makkelijk wordt, wat wordt de B dan? Ik ga binnenkort over naar de L1 , maar hoef dan in april niet veel verandering te verwachten, geloof ik....

De B bestaat vooral uit nogal veel voltes, een beetje halsstrekken, en enkele passen middendraf. Ook worden er enkele passen MIDDENSTAP gevraagd, nieuw dus.

Komt er in het L1/2 ook nog iets nieuws bij?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:55

Michelle77 schreef:
die proeven voor jonge paarden zijn toch vooral bedoeld voor beroeps ruiters, die niet meer onder M1 mogen starten? zo kunnen die toch op concours met de jonge paarden, en de paarden krijgen zo meer "rijpingstijd" ze hoeven niet gelijk op het eerste concours M1 te lopen.

Ik ben het niet helemaal eens met het haflingervoorbeeld. De meeste haflingers (mariska krowinkel heeft 1 van de uitzonderingen!!) kunnen niet geweldig uitstrekken/verruimen in vergelijking tot een kwpe'er, maar het gaat toch om de verruiming op zich? in vergelijking tot de arbeidsdraf van DAT dier? Als hij een goede verruiming t.o.v. ZIJN arbeidsdraf laat zien, moet dit toch goed zijn? het moet niet vergeleken worden met de verruiming van een kwpn'er.

Ik vind het juist goed dat het niet zo werkt. "Goh dat paard buigt best goed voor een stijve plank", "Goh dat paard gaat aardig zitten voor een paard dat over de kop is gebouwd", "Goh dat paard loopt best goed met die beroerde amazone..."

Zo werkt het toch niet?

Ook dat meer ruimte in de B snap ik niet echt. Hoeveel meer ruimte moet je hebben dan bv. tussen A en F, je bereid het van te voren toch al voor, toch niet pas bij F? Ik snap het probleem niet echt met de vorige proeven (Halth. dan wel...dat is wel eerlijk dat het bij het begin er uit is).

Ok, ik snap het van die speciale proeven voor 4/5/6-jarigen, inderdaad wel handig.
Laatst bijgewerkt door Sjappie op 16-08-05 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:03

Ik hou dit topic in de gaten! interessant!

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:12

ik ben bang dat vele jury's dit helemaal verkeerd gaan oppakken, verder ga ook ik dit topic goed in de gaten houden, ben benieuwd!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:17

Sjappie schreef:
Michelle77 schreef:

Ik vind het juist goed dat het niet zo werkt. "Goh dat paard buigt best goed voor stijve plank", "Goh dat paard gaat aardig zitten voor een paard dat over de kop is gebouwd", "Goh dat paard loopt best goed met die beroerde amazone..."

Zo werkt het toch niet?

Ik bedoel ook niet dat ze zover moeten gaan, ik ging alleen in om het voorbeeld haflinger. Ik vind dat ze een paard moeten beoordelen op zijn manier van lopen niet op wat de beste paarden doen. Anders zou je ook kunnen krijgen dat wanneer er een Jazz/Krack of weet ik t wat voor strekwonder afstammeling in de ring komt, tja die strekt veel minder dat zn vader, is toch minder.

Dat bedoel ik. Niet dat ze een paard dat niet buigt toch hogere punten geeft omdat ie het goed doet voor een stijve plank. Ik had het vooral over de verruiming.

Ook dat meer ruimte in de B snap ik niet echt. Hoeveel meer ruimte moet je hebben dan bv. tussen A en F, je bereid het van te voren toch al voor, toch niet pas bij F? Ik snap het probleem niet echt met de vorige proeven (Halth. dan wel...dat is wel eerlijk dat het bij het begin er uit is).

Ok, ik snap het van die speciale proeven voor 4/5/6-jarigen, inderdaad wel handig.
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 16-08-05 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:22

Je moet even proberen beter te quoten, want zo lijkt het net of ik dit gezegd heb.

@Michelle 77: je zegt dan wel dat je het alleen over verruimen hebt, maar als je A zegt moet je ook B zeggen. Je zult dus ook dingen zoals buiging etc. in perspectief moeten zien van het kunnen van het desbetreffende paard/pony dat in de ring is.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:33

Ik rijd pas sinds februari dit jaar landelijk en heb nu enkele landelijke wedstrijden gereden. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben er al achter dat het een echte jurysport is

Iedere keer hebben we wel punten gereden, maar (de punten /) het commentaar is voor mij geheel onduidelijk, vooral vaak het ontbreken van...

Voor mij is niet geheel duidelijk, wat willen ze zien?
En ik vraag mij af wordt het op deze manier duidelijker, of juist tegenovergesteld?

Hij loopt fijn rond, iets bovenin (omdat hij van nature makkelijk op de voorhand loopt), fijn aan de hulpen. Maar hij is 'al' wel 16. Hoe wordt dan bijv. een ouder paard beoordeeld in een B proef, aangezien die fijner moet worden voor jongere paarden?

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 13:35

De proeven voor de 4, 5, en 6 jarigen zijn idd bedoeld voor beroepsruiters (of iig, mensen die geen lage klasse meer mogen starten), zoals michelle 77 uitlegt .
Het is dus niet verboden om met een 6 jarige de gewone M of Z proeven te starten.

@misser: nee niet echt... het wordt eerder makkelijker!

Er was trouwens iemand die vroeg over het wijken in de L, over die minimaal 5 meter. Als het goed is, wordt iemand die 5 meter wijkt net zo beoordeeld als iemand die 10 meter wijkt. Het gaat om de techniek van het wijken dan, niet om hoe lang je het vol kunt houden. Ik hoop dat de jury's dit soort dingen gaan begrijpen Daaar ben ik bang voor!

Hoe kijken de juryleden op Bokt eigenlijk tegen de nieuwe proeven aan?!

@MissPetit: jonge paarden worden neem ik aan hetzelfde beoordeeld als een paard van 16, techniek techniek techniek, en geen kunstjes!

Met "techniek en geen kunstjes" ben ik het trouwens heel erg eens hoor, maar ik hoop dat ze het goed op de juryleden over kunnen brengen :S