Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
benneton schreef:De juryleden zullen dan bijgeschoold worden zodat ze bv. het aangaloperen zullen beoordelen, maar dan het "hoe" en dus niet het "waar".
benneton schreef:Ook in de B en L proeven wordt er een punt gegeven voor de stap, en een punt voor de draf, en een punt voor de galop, onderaan.
Pascha schreef:Als de L dan zo makkelijk wordt, wat wordt de B dan? Ik ga binnenkort over naar de L1 , maar hoef dan in april niet veel verandering te verwachten, geloof ik....
hetismij schreef:alleen wat ik niet snap is, zeker in de M en Z kan je toch wel verwachten dat iemand op de letter een goeie overgang kan maken, dus dat die daar niet net zoveel tijd voor nodig zou hebben als iemand in de B
maar verder ik ben benieuwd, hopelijk werkt het ook!!
benneton schreef:Dat het groeten eruit is, vind ik alleen voor de jonge paarden en pony's een goed idee. Zij hebben vaak last van stress aan het begin van de proef, aan het eind van de proef worden ze alsnog beoordeeld op het halthouden en groeten voor de jury!.
benneton schreef:Hey,
Ik kreeg vanmiddag een telefoontje van iemand van het kringbestuur, of ik vanavond de nieuwe proeven voor de Z2 pony's kon voorrijden. (voor het nieuwe boekje april 2006). Dat wilde ik wel doen
Wim Ernes, Mattie Boomaarts en Jan Peeters waren er bij om te kijken of de proeven logisch waren.
De Z proeven zijn trouwens niet echt veel veranderd, ik heb nog wel iets gezegd wat ze ook wel vonden(appuyement D-F enzo, was iets te lang voor mij, dus voortaan mag je tussen B en F uitkomen enz.)
De B en L proeven zijn veeeeeeel veranderd! Zoals gezegd geen binnenkomen meer met halthouden en groeten (wel afgroeten op het eind) En heel veel grote voltes. Overgangen worden ook in de L niet op de letter gevraagd maar op een hele korte zijde bijvoorbeeld: tussen F-A-K aangaloperen. Het doel is dat een ruiter nu leert paardrijden/ dressuurrijden, in plaats van "kunstjes doen". Verder waren de L proeven wel erg "vrijblijvend". Bijvoorbeeld deze oefening:
A afwenden en na een paar paardlengtes rechtvooruit, minimaal 5 meter wijken voor het rechterbeen en daarna rechtuit de hoefslag volgen.
Je mag dan dus 5 meter wijken maar ook 10
De juryleden zullen dan bijgeschoold worden zodat ze bv. het aangaloperen zullen beoordelen, maar dan het "hoe" en dus niet het "waar". Mattie Boomaarts is wel heel bang dat de juryleden niet in staat zullen zijn om de proeven te beoordelen op techniek en dus niet op het kunstje, en daar zullen er meer het mee eens zijn denk ik!
Meer info over de nieuwe proeven kun je ook vinden in de P&S van deze week!
amondi schreef:Als jij graag wedstrijden wilt rijden met een krabbelende wpn'er, draver, haflinger of shetlander mag je dat helemaal zelf weten.
Maar het gaat niet om wat voor een paard, het gaat erom wat je eruit rijdt.
Juist nu vind ik dat de betere paarden vaak vooraan staan, ondanks de rijtechnische tekortkomingen van de ruiters.
Ragne schreef:Als dit vrijblijvend wordt moeten jury's wel erg wakker blijven om de beoordeling nog goed te kunnen laten verlopen.
Sjappie schreef:Ragne schreef:Als dit vrijblijvend wordt moeten jury's wel erg wakker blijven om de beoordeling nog goed te kunnen laten verlopen.
Ragne: Jury's moeten altijd wakker zijn en goed kijken naar wat er in de ring rondloopt
benneton schreef:Pascha schreef:Als de L dan zo makkelijk wordt, wat wordt de B dan? Ik ga binnenkort over naar de L1 , maar hoef dan in april niet veel verandering te verwachten, geloof ik....
De B bestaat vooral uit nogal veel voltes, een beetje halsstrekken, en enkele passen middendraf. Ook worden er enkele passen MIDDENSTAP gevraagd, nieuw dus.
Michelle77 schreef:die proeven voor jonge paarden zijn toch vooral bedoeld voor beroeps ruiters, die niet meer onder M1 mogen starten? zo kunnen die toch op concours met de jonge paarden, en de paarden krijgen zo meer "rijpingstijd" ze hoeven niet gelijk op het eerste concours M1 te lopen.
Ik ben het niet helemaal eens met het haflingervoorbeeld. De meeste haflingers (mariska krowinkel heeft 1 van de uitzonderingen!!) kunnen niet geweldig uitstrekken/verruimen in vergelijking tot een kwpe'er, maar het gaat toch om de verruiming op zich? in vergelijking tot de arbeidsdraf van DAT dier? Als hij een goede verruiming t.o.v. ZIJN arbeidsdraf laat zien, moet dit toch goed zijn? het moet niet vergeleken worden met de verruiming van een kwpn'er.
Sjappie schreef:Michelle77 schreef:die proeven voor jonge paarden zijn toch vooral bedoeld voor beroeps ruiters, die niet meer onder M1 mogen starten? zo kunnen die toch op concours met de jonge paarden, en de paarden krijgen zo meer "rijpingstijd" ze hoeven niet gelijk op het eerste concours M1 te lopen.
Ik ben het niet helemaal eens met het haflingervoorbeeld. De meeste haflingers (mariska krowinkel heeft 1 van de uitzonderingen!!) kunnen niet geweldig uitstrekken/verruimen in vergelijking tot een kwpe'er, maar het gaat toch om de verruiming op zich? in vergelijking tot de arbeidsdraf van DAT dier? Als hij een goede verruiming t.o.v. ZIJN arbeidsdraf laat zien, moet dit toch goed zijn? het moet niet vergeleken worden met de verruiming van een kwpn'er.
Ik vind het juist goed dat het niet zo werkt. "Goh dat paard buigt best goed voor stijve plank", "Goh dat paard gaat aardig zitten voor een paard dat over de kop is gebouwd", "Goh dat paard loopt best goed met die beroerde amazone..."
Zo werkt het toch niet?