gemeen rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patriesja

Re: gemeen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 23:28

jah idd, als je af en toe die ouders hoort ...
echt té erg

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:02

Toch vreemd dat iedereen het met TS eens is en er ook vaak voorbeelden van heeft gezien, maar niemand die er iets van zegt; hoe zit dat dan?

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:12

ik heb er wel eens wat van gezegd.....
en wat krijg je dan te horen
"bemoei je er niet mee.... wat denk je nou... haha jij bent maar een groom ...hoe durf je..."
nouw ik red me wel als ze dat zeggen maar denk je nouw dat het helpt???

Mariska1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:44

Ik zag pasgeleden ook op een ponywedstrijd een meisje in het Z2 rijden, ik schatte haar een jaar of 14. Ze had enorme sporen met kartelwielen aan (nota bene verboden bij de pony's) en reed hem los met een extreem lange zweep. Het dier werd volkomen in de krul getrokken en keihard in zijn buik getrapt met die kartelwielen. Tegelijk bleef ze maar hakken met die zweep. Eenmaal in de proef was het niet veel beter, trappen en trekken.
Na de proef bij het "uitstappen" werd het dier nog even door een ouder meisje (jaar of 20) ook weer met kartelwielsporen, in elkaar getrapt en geslagen.
Ik wees de jury erop dat zulke sporen niet mogen bij de pony's, maar mevrouw snoof me weg, ik moest me er niet mee bemoeien.
Jaja, ik vraag me dan af wie zo'n meisje van 14 op die manier leert "rijden". Dit neigt naar pure mishandeling, ik wil niet weten hoe zulke mensen thuis met dat beestje om gaan, brrrr.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:29

nina62 schreef:
Toch vreemd dat iedereen het met TS eens is en er ook vaak voorbeelden van heeft gezien, maar niemand die er iets van zegt; hoe zit dat dan?

klopt.. maar ik word er dus echt nijdig om.. en kan mijn mond niet houden. Ik heb dan ook meerdere malen personen erop aan gesproken.. niet dat het helpt maar voor dat moment in iedergeval wel.
Het zit denk ik ook een beetje in de persoonlijkheid van mensen..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:10

nina62 schreef:

Vaak weten mensen niet waar je voor zoiets moet zijn, als ik het zou weten, zou ik er zeker even naartoe gaan om erop te wijzen dat hier op gelet moet worden.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:08

Ik heb ook welleens verplicht van mijn moeder moeten rijden op een wedstrijd. Ik had me ingeschreven, dressuur en springen. Maar paard steigerde constant was er al afgevallen die dag en wou echt niet meer. Toen moest ik verplicht springen. Maar ik heb het paard niet geslagen of wat dan ook. Ik had ook al vrij jong sporen. Maar niet op het paard te prikken. Gebruikte ze amper, af en toe om een hulp te verfijnen.
Maar als in de proef met sporen geprikt word en sporen gedragen worden die niet mogen vind ik dat de jury er ook wel wat van mag zeggen!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 18:20

je ziet zoveel van die kids rijden met sporen..... ik zouw zeggen leer eerst eens normaal rijden, en dan pas sporen gaan gebruiken, maar dat getrek en geschop....... bah

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:10

ben zelf een jogn Z2 ruitertje geweest.. reed dat toen ik 11 a 12 was. heb zelf nooit met meer dan een knopspoortje gereden en had echt een hele flegmatieke pony. Toch nooit mijn heil gezocht in gemeen rijden. Ik werd goed begeleid door mijn instructrice die altijd hamerde op het op de kuit rijden van mijn pony en een extreem stille en zachte hand. Dus niet rond trekken, maar rond rijden. Waar zijn die goede begeleiders tegenwoordig gebleven, is er soms een verloedering in de instructie?

Maar kan me absoluut niet vinden in de manier waarop paarden tegenwoordig ook wel vogelvrij verklaard lijken te zijn. In mijn beleving mocht ik toen maximaal een stomp spoortje om en waren wielen echt uit den bozen. Tegenwoordig lijkt alles maar te mogen, ik vind wel dat de regels met betrekking tot sporen en wielen weer aangescherpt mogen worden. Heb nog nooit zoveel wielsporen gezien op concours als de afgelopen tijd en ze worden te vaak misbruikt.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:48

Tja.. indd de ouders kun je dan maar beter aanpakken want iemand is hun voorbeeld.. maar er zijn ook genoeg voorbeelden hier in Nederland die ook in de top rijden en die ook nog zo rijden dus vraag mij niet waar het van zou komen.. ik zou zeggen begin met de voorbeelden van zulke kindertjes zoeken...

Zelf rijd ik ook niet zo mijn zusje doet ook soms sporen aan want dat vind ze stoer dan word ik altijd ontzettend pist en trek ik ze van haar laarzen af maar dat komt omdat ze dat van mij ziet omdat ik ook sporen om heb en dan snapte ze niet dat zij dat nog niet mogt en dan had je mijn moeder die haar dan verwend en die zegt dan ach kan geen kwaad.. kon ook niet veel kwaad omdat ze maar 5 mm lang waren knopsporen en van die plastieke maar toch hoeft ze ze niet om te hebben..

Maar vaak ook dat trek en schuur werk komt ook vaak omdat de mensen en kinderen te veel willen.. ze willen winnen, winnen en nog eens winnen als jij er op hamert om gewoon lekker te rijden een redelijke proef neer te zetten dan weet jij zelf ook dat je dan niet moet gaan lopen trekken en hangen want dat is niet een fijne proef rijden, vaak als je er wat van zegt zijn die kinderen of ouders ook heeel chagerijnig en verwaand van die lui moet ik niks hebben..

Maar toch blijf ik erbij.. zoek die mensen hun voorbeeld ga kijken hoe zij rijden dan kom je er achter dat die net zo rijden.. en dat zijn niet de buurman of buurvrouw die mensen zijn vaak al wat hoger in het rijden..

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:29

Tja maar het zijn echt niet alleen kinderen die dit toepassen kijk eens om je heen bijna elke leeftijdscatogorie zitten enkelingen bij die gemeen rijden.
Ik ga regelmatig bij ons in de buurt bij dressuur wedstrijden kijken en je zult versteld staan wat je ziet.
Meisjes van 12 tot volwassen vrouwen van dik 45 rossen hun paard af voor geen reden.
Zoals een meisje rond de 16 die stond even te praten en keerde haar paard om en het was trap met haar been en 5 keer slaan met de zweep zodat het paardje lekker snel vertrok ziekelijk toch.
En een mevrouw van rond de 30 met sporen van dik 5 cm en een lange dresuur zweep paard liep ontzettend goed maar ging te traaf dus onder de proef zelf trapte ze dat beest helemaal de gekte in en verrekte rot paard dit zal je leren nou het beesie werd helemaal van streek om een reden dat ik zeg van poe poe moet dat nou!!
Maar niet alleen bij dressuur hoor vorig jaar heb ik een springparcours gekeken en een meisje van 14 ofzo sloeg haar paard helemaal aan gort toen hij weigerde gewoon een verschrikking!!!!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:23

Het lukt natuurlijk ook niet altijd met liefde om een paard/pony iets te laten doen he? Ik bedoel Bonfire is ook niet piafferend geboren. Maar ik probeer wel altijd eerlijk te zijn tegenover een paard/pony. Maar het zijn geen cavia's he, paarden moeten gewoon naar ons LUISTEREN! Schoppen en trekken zal ik zeker niet op concours doen, of een paard moet het wel heel bont maken...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 00:09

Veel ruiters begrijpen volgens mij ook niet waar ze mee bezig zijn; een paard is geen fiets; het is een dier en moet dingen leren, en pas als het paard de opdrachten' snapt en er sterk genoeg voor is, kan ie het uitvoeren. Maar veel ruiters beseffen helemaal niet waar ze mee bezig zijn en denken al heel snel dat het dier ongehoorzaam is en niet wil luisteren. Bovendien willen veel mensen teveel in een te korte tijd; waar het aan ontbreekt is geduld. Je kunt dingen niet afdwingen en veel mensen proberen dat wel, en dan gaat het fout. Bovendien voelen ruiters vaak toch druk vanuit hun omgeving om toch maar goed te presteren, en dit gaat meestal ten koste van t paard. Dit is natuurlijk geen reden om ongewenst gedrag tegenover het paard goed te praten en ik vind dan ook dat ruiters er op moeten worden aangesproken wanneer je vindt dat ze unfair met hun dier omgaan. Misschien zullen ze er op dat moment niets aan doen, maar als het maar vaak genoeg gebeurt, zal zo'n ruiter toch ook wel een keer gaan nadenken. Bovendien is het altijd beter dan niks doen er er later tegenover ander over gaan klagen....

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 01:14

natuurlijk mag je je paard aanpakken.......
maar ik zie ook heus wel het verschil van aanpakken of afrossen..........laatst ook, een meisje dat ik ken......
15 jaar oud..... dat beest liep in het B een balk, was overduidelijk een ruiterfout.....dan de ring uitkomen met als commentaar tegen de ouders: " dat rotbeest had zijn poten moeten breken"........en vervolgens een schop en een ruk.......
nouw sorry maar als dit de toekomstige ruiters moeten worden

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 06:12

patries_kjp schreef:
maar ik zie ook heus wel het verschil van aanpakken of afrossen..........laatst ook, een meisje dat ik ken......
15 jaar oud..... dat beest liep in het B een balk, was overduidelijk een ruiterfout.....dan de ring uitkomen met als commentaar tegen de ouders: " dat rotbeest had zijn poten moeten breken"........en vervolgens een schop en een ruk.......

En heb je er iets van gezegd?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 06:51

Meldt zich als zeikert, ik kan de mond ook niet goed gesloten houden en heb wel eens aan een ouder gevraagt waarom ze hun kind niet van de pony afsleurden.
Antwoord, dat kind moet nog mee naar huis en je wilt niet weten wat voor een reactie je krijgt van zo'n sjacherijnige puber!
Die mensen waren gewoon bang voor hun eigen kind en reken maar dat veel ouders bang zijn voor de reactie van hun puber!
Maar in voorkomende gevallen hou ik niet mijn mond, echt niet, dan maar en zeikwijf zijn.

Saskia zou eens een paardje uitproberen dat te koop stond voor weinig, beest werd altijd met slof en wielsporen gereden en eigenlijk wilden wij haar wel redden!
Sas erop met knopspoortjes, 25 minuten later had ze wonden van wel 5 centimeter al elke kant van haar buik, dus of die nu zo diervriendelijk zijn betwijfel ik.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:14

ik kan alleen maar hopen dat ze eens goed de les worden gelezen. }>

ik ben wel van mening dat ALLES aan de begeleiding/instructie over hoe kinderen omgaan met hun pony's.

ouders spelen ook zeker een rol,maar ik hoop ook dat ringmeesters of jury's in de toekomst er wat aan kan gaan doen.

met respect je dier behandelen en rijden moet je leren en willen.

valencia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 14:15

Dit is eigenlijk net zo iets als het longeren MET BIJZET op wedstrijdterrein, of losrijden MET slof. Dit mag ook beide niet. (uiteraard wel even longeren, maar zonder iets eraan vast) Ik zie mensen bijna altijd kijken van: Dat mag toch niet, maar niemand die er dan iets van zegt... (moet ik wel zeggen dat ik ook 1 van hen ben) Mensen zeggen er vaak niets van omdat ze zelf niet als de 'kwaade persoon' gezien willen worden. Dit is dan wel geen mishandeling, maar komt in principe wel op het zelfde neer wat betreft aanspreken of niet aanspreken!

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:56

hmm ben ik dan ook een mishandelaar? want ik heb mijn paard ook 1 keer stiekem met slof in gereden omdat ik wat last van me rug had (was vorige dag hard van een paard geflikkert ) en geen zin had weer mijn rug te verknooien maar wou ook niet afmelden kost weer geld.. en het is dan trouwens ook beter voor mijn paard want als ik er als een bungel opzit en niet goed kan sturen enz. zonder slof dan snapt zij er ook niks meer van dan kan ik beter even een slof er aan hebben en dat die mij soms net even helpt, vooral omdat het toen nog maar haar 3e wedstrijd was..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:15

nina62 schreef:
patries_kjp schreef:

En heb je er iets van gezegd?

dat zeker!!!!!!!!! ik heb het volgende gezegd:
ben je nouw echt zo dom dat je niet doorhebt dat JIJ die fout maakte???
en dat waar haar ouders bij waren..en toen ben ik weggelopen......
maar idd, die ouders zijn dus ook bang voor dr.......

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:27

Ik ben het er helemaal mee eens
Ik zie vaak meisjes van nauwlijks 11 of 12 de al met van die dikke sporen rijden en er dan helemaal op los trappen.
Ik heb er wel eens iets van gezegd maar dan krijg je toch alleen maar een snauw terug soms sta ik er echt verbaast van hoe grote mond die kinderen hebben
En dan te bedenken dat sommige kinderen het alleen doen omdat ze het stoer vinden kan ik echt niet uitstaat

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:40

melody83 schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens
Ik zie vaak meisjes van nauwlijks 11 of 12 de al met van die dikke sporen rijden en er dan helemaal op los trappen.
Ik heb er wel eens iets van gezegd maar dan krijg je toch alleen maar een snauw terug soms sta ik er echt verbaast van hoe grote mond die kinderen hebben
En dan te bedenken dat sommige kinderen het alleen doen omdat ze het stoer vinden kan ik echt niet uitstaat

Niet omdat ze het stoer vinden, maar omdat er ergens in nederland nog 100den instructeurs zijn die niet weten hoe ze een kind kunnen bijbrengen hoe het anders kan, voor het been maken e.d.

Of ouders die les al helemaal niet belangrijk vinden en dat grut maar laat aanklooien.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:18

Ik moet eerlijk zijn dat ik met de kinderen minder moeite heb als met de volwassenen. Ik ben als puber ook echt wel eens oneerlijk geweest tegen mijn pony, en had daar altijd achteraf enorme spijt van. Maar als puberend kind kan ik daar dan nog iets van begrijpen.
Ik ken namelijk geen enkel kind in mijn omgeving wat ik nooit eens iets oneerlijks heb zien doen, in de omgang met de pony of tijdens het rijden, maakt niet uit. Ik vind het dan ook een beetje hypocriet om te zeggen dat ik (of sommige anderen hier) nog nooit iets oneerlijks tegenover hun paard hebben gedaan. Want die persoon wil ik dan graag eens ontmoeten.

Inmiddels ben ik geen vervelende puber meer en wat minder gefrustreerd door de hormoontjes. Nog steeds heb ik wel eens ruzie met mijn paard, maar ik heb nu wel de juiste instructie en een stuk meer geduld en zelfbeheersing om te proberen de problemen rijtechnisch en eerlijk op te lossen. Maar er rijden nog zoveel dierenbeulen rond op deze wereld. Mensen die op kreupele paarden rijden, maar stug vol blijven houden dat het paard niet kreupel is. Paarden die iedere week weer een ander bit ingehangen krijgen, omdat hij het op het andere bit ook niet goed deed, terwijl het arme dier nog niet eens de kans krijgt om er aan te wennen. Of combinaties die hun slof zo strak trekken dat het paard nergens meer heen kan, en het dan raar vinden dat ze gaan steigeren.

Maar waar zijn de juryleden die dit in de ring eens afstraffen? De gemiddelde basisruiter van tegenwoordig kan niet eens meer recht op zijn paard zitten. Maar toch krijgen ze winstpunt na winstpunt, nooit hoger dan 160, maar 156 is ook een winstpunt. En als je dan maar vaak genoeg start kom je er vanzelf. Ik ken paarden die nog geen dag nageeflijk hebben gelopen, nog nooit!!!! Maar wel in het Z lopen. Dan moet er toch iemand die winstpunten hebben gegeven of niet dan?? Niet dat ik dan alle schuld bij de jury's wil leggen. Maar dat zal echt niet veranderen met de nieuwe proeven hoor. De 4 punten die nou onderin staan worden altijd maar gewoon ingevuld zonder erover na te denken, na 20 combinaties heeft dan bijna iedereen dezelfde punten onderaan. (althans bij de jury's waar ik tot nu toe heb geschreven). Ik hoop echt dat daar wat aan gaat veranderen met de nieuwe proeven, maar ik heb er weinig hoop op. Volgens mij zorgen de nieuwe proeven gewoon voor een PAVO-cup idee, diegene met de meeste centen en het duurste paard wint

Zo dat was het wel weer voor even

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:46

natuurlijk rijdt niemand perfect........
maar ik leerde als kind tenminste nog zonder sporen
rijden...........en dat als er iets fout ging het toch echt aan jezelf lag.....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:52

Jury's kun je m.i. nooit afrekenen op de punten.
Die weten toch niet hoe het thuis gaat? Of op het inrijterrein?
Instructeurs zouden echt veel meer moeten letten op respect voor de pony en de juiste manier van rijden. Die zien die kinderen iedere week en de club zou zijn instructeur opdracht meten geven om dieronvriendelijk handelen met uitsluiting te bestraffen. Maar denk je dat dat gebeurt?