Jury negatief / zwaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Re: Jury negatief / zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:37

Je merkt het vanzelf als je meer proeven gereden hebt. Als je de volgende keren al in de 150 punten zit, dan was deze vast wat te streng en als je steeds maar in de 130 scoort, tjsa, dan zou ik eerst nog maar even blijven oefenen

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:27

5=voldoende, 6=bevredigend, zoals al genoemd wordt, dus dat betekend dat je de proef al wel voldoende uitvoert, maar alleen nog niet voor een wp
En de B staat idd voor beginner, maar staat de B bij springen ook al niet op een meter en dus niet op de 40 cm (waar de meeste ruiters mee beginnen)? Probeer dat een beetje te vergelijken met dressuur, best rare vergelijking, weet ik... maar toch, het valt echt wel te vergelijken
Streng hoeft ook niet negatief te zijn, kan ook positief zijn --> jij gaat nog harder trainen om je paard goed voor elkaar te hebben, zodat de jury niet meer om je heen kunt

Ienemienie schreef:
Ik reed mijn 1e L2 proef als de beste die ik ooit heb gereden en toen had ik lage cijfers omdat de jury niet van bonte paarden hield.
Heb erover geklaagd bij de KNHS omdat zij er bekend om staat en als ik haar ooit heb start ik niet.

heftige uitspraak

BTW, de artikelen die de Bit publiceert, zijn subjectief, tis maar een mening van iemand die er een mooi verhaal van maakt om de lezers naar de mond te praten en zo te behouden. (vind ik )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 02:39

ben het met een eerdere poster eens: WP krijg je omdat de jury je goed genoeg acht om over te gaan naar de L, nou, dat hoef je op je eerste wedstrijd toch nog niet te verwachten? Laat hem lekker ervaring opdoen in de B! Heb ook wel eens een concours gekregen waar iedereen van die krankzinnige scores kreeg van de laagste 175 punten tot de eerste dik in de 190, nou ik krijg mijn WP liever verdiend!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:54

Het zou heel goed kunnen dat dit persoontje in de jurywagen zat te schrijven!(vrouwbuurt baan 3) Wij hadden er 2 die zo laag gescoord hebben, en dat was echt niet goed. 1 is er bij de schaduwjury zelfs uitgestuurd omdat het paard in alles onregelmatig was.

Upload het filmpje eens dan kunnen we zien wat er fout ging.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:16

Ik kan uit je verhaal bv. niet opmaken of je paard wel nageeflijk liep. Als dat niet zo is, kan ik je punten wel verklaren ondanks dat alles naar jouw idee redelijk netjes ging.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:21

Ik heb me helemaal lam geschreven bij 1tje en daar waren idd mensen aan het filmen. Iets wat de jury nog gelukkig maakte omdat ze zich oprecht afvroeg wat de mensen er zelf van zouden denken. Misschien dat TS het commentaar op de coupon kan overschrijven, dan weet ik het wel weer.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:46

SharirBobby schreef:
5=voldoende, 6=bevredigend, zoals al genoemd wordt, dus dat betekend dat je de proef al wel voldoende uitvoert, maar alleen nog niet voor een wp
En de B staat idd voor beginner, maar staat de B bij springen ook al niet op een meter en dus niet op de 40 cm (waar de meeste ruiters mee beginnen)? Probeer dat een beetje te vergelijken met dressuur, best rare vergelijking, weet ik... maar toch, het valt echt wel te vergelijken
Streng hoeft ook niet negatief te zijn, kan ook positief zijn --> jij gaat nog harder trainen om je paard goed voor elkaar te hebben, zodat de jury niet meer om je heen kunt

Ienemienie schreef:
Ik reed mijn 1e L2 proef als de beste die ik ooit heb gereden en toen had ik lage cijfers omdat de jury niet van bonte paarden hield.
Heb erover geklaagd bij de KNHS omdat zij er bekend om staat en als ik haar ooit heb start ik niet.

heftige uitspraak

BTW, de artikelen die de Bit publiceert, zijn subjectief, tis maar een mening van iemand die er een mooi verhaal van maakt om de lezers naar de mond te praten en zo te behouden. (vind ik )

Ik had er niks van gezegt als ik niet wist dat zij niet van bonte hield. De jongen voor mij reed ook met een bonte en toen hij terug kwam zei hij, en dat had die jury letterlijk gezegt. Op zich heb je een leuk paard onder je kont zitten maar die kleur is echt FOUT. En toen moest ik. Haha ik wilde eigenlijk niet meer maar heb echt super gereden en iedereen uit de kantine (vreemde mensen) zeiden dat ik gewonnen moest hebben. DUS NIET.

KNHS had al vaker klachten over haar gehad van mensen met aparte paarden,, schimmels. bonte, appaloosa e.d.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:41

ik denk dat een jury wel moet kijken of je al een beetje op een niveau hoger kunt presteren. 135 punten is eigenlijk zwaar onvoldoende. bij 156 heb je een 'voldoende' , dus dan is je niveau eigenlijk al goed om naar het L1 te kunnen.

zo denken de mensen die bijv. prix st georges rijden ook.. ze willen natuurlijk allemaal overstap maken naar de zware tour, dus ik denk grotendeels door wedstrijdresultaten kunnen ze zien of ze een beetje op niveau zitten.
van de L1 naar de L2 geldt het hetzelfde, in het L1 kijkt een jury dan weer naar je niveau, naar het beeld van jij en je pony.
als dat slordig is, zal ze je niet alleen geen wp geven omdat het niveau op L1 nog niet goed is, maar ook omdat je niet in de buurt van het L2 - niveau zit.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:58

ik vind soms ook de meest bijzondere dingen terug op mijn startcoupons...en ben ook echt van mening dat er gejureerd moet worden naar de klasse waar je in rijd en niet waar je na het behalen van wps in zou gaan rijden! dat is toch onzin!

stel je hebt alle onderdelen van de B netjes onder de knie maar je paard loopt soms niet helemaal goed in de aanleuning en is niet helemaal los door het lijf.. daarmee zou je in de B gewoon wps mee moeten kunnen halen...(ook volgens de regelementen) dat je het daarmee misschien in de L1 niet red merk je dan wel als je daadwerkelijk in de L1 rijd!!

tegen mij is dat eens letterlijk door een jurylid gezegd.."je paard is nog niet L1 waardig dus rijd je geen winstpunten" .. heel bijzonder.. vooral de reden die ze daar voor opgaf.."je paard houd zich vast in de lendepartij en loopt te diep, je moet meer gymnastiseren"

dat paard liep dus in de B dus kun je er van uitgaan dat hij die oefeningen beheerst (galoppeerd netjes aan, juiste stelling maar nog met niet zo veel buiging, draf verrruimen enz..)maar verder nog niet erg ver is afgericht..zit niet voor nix in de B
dan vraag ik mij af hoe zo'n jurylid dan verwacht dat jij je paard losser maakt in de lendenen???
denk maar niet dat dat gaat met wat voltes gebroken lijntjes enz!!!

schoudervoor/binnenwaarts helpen daar enorm bij, maar dat wordt nog helemaal niet gevraagd in de B en ook niet in de L!!
Als dat jurylid een paard losser kan maken in de lendenen door alleen B of L oefeningen te rijden dan zou ik dat graag wel eens willen zien..want mij zou dat nooit zijn gelukt.

inmiddels loopt dat paard L2 en is idd losser in de lendenen (zal nooit helemaal geweldig worden door kleine afwijking in de rug) waardoor hij ook niet meer altijd zo diep loopt maar dit is alleen verbeterd omdat hij inmiddels meer zijgangen onder de knie heeft en daar dus beter in getraind kan worden..
laatst een jurylid die dat geweldig op mijn protocol omschreef.."je paard loopt soms wat te diep (in de overgangen) voor de M, daar aan werken voor je M start" maar kreeg daar op mijn protocol dus géén slechtere cijfers voor!!! want reed niet in de M reed in de L! hoera voor dat jurylid! *o/*

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:14

Ben ik het helemaal mee eens Palatijn!(vandaar dat ik op de vorige bladzijde evendat stukje had neergezet wat ik had overgenomen uit het proevenboekje) Ik ben van mening dat men het niveau moet jureren wat er op het moment gereden wordt en niet alvast vooruitkijken naar de volgende klasse, anders zou niemand het meer aandurven om met een paard te gaan starten voordat het dier al behoorlijk ver is in de training. Ik rijd bjivoorbeeld met mijn tuiger nu L2 en heb de B helemaal uitgereden ( de L1 niet helemaal), je kunt je voorstellen dat toen ik in de B begon mijn paard nog niet erg goed was in het galoperen ( nageeflijkheid/balans), toch ben ik ook wel eens 1e geworden, tussen de rijpaarden, omdat de rest van de oefeningen wel goed gingen, er werd gekeken naar wat er op dat moment gevraagd werd en daar mogen best wat mindere puntjes bijzitten. ( overigens is die galop sterk verbeterd, maar ik bedoel maar....)

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:01

Ik heb het altijd op de volgende manier beredeneerd: Een 5 omdat de proef voldoende is, dus 130 punten als jij op het B niveau zit, maar het dus nog niet goed genoeg is voor de L1. Een 6 krijg je, als je de oefeningen beter doet dus op L1 niveau in een B proef, zodat je over kan naar de volgende klasse. Jij hebt dus wel op B niveau gepresteerd, maar nog niet goed genoeg voor de L1. Jij hebt een `voldoende` score voor de B maar een onvoldoende score om de overstap te maken. Dit is mijn redenatie. Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand die gewoon wpwaardi rijdt, niet zijn wpen krjgt in de B. Zit het bij jou allemaal goed, dan komen die wpen de volgende proef, blijven de scores zo laag, dan moet je misschien toch even naar jezelf gaan kijken..

Lotjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:12

Gulpje schreef:
Lotjah schreef:
Die punten zijn niet zo belangrijk, de plaatsing dáár gaat het toch vooral om.

Ik denk toch liever andersom...ik heb liever een winstpunt en geen prijs, dan een prijs en geen winstpunt.

Het gaat mij ook niet om de prijs, maar om de plaatsing. Of de jury goed heeft gezien hoe de einduitslag moet zijn. Als de jury dan streng is, en iedereen op de zelfde manier beoordeelt, en weinig punten geeft oké, dat kan.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:12

1 is er bij de schaduwjury zelfs uitgestuurd omdat het paard in alles onregelmatig was.

Ja dat was ik maar mijn paard is nu nog kreupel. Was niet een rijtechnisch probleem. Hij liep te diep, dat geef ik toe. Maandag ga ik met hem (paard ) naar veearts. Hij is kreupel geworden tijdens proef. met inrijden was er niets aan de hand.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:19

Dan moet je de video door je instructeur laten bekijken. Echt, voor een proef ging het niet goed. Dat zo iets niet rijtechnisch is kan de jury niet zoveel schelen, die punt naar wat ze ziet. Je protocol is daar ook duidelijk over. De schaduwjury had ook gelijk, maar je eerste jury wil eigenlijk niemand eruit sturen, juist niet in de B.
Ik durf te stellen dat je een van de fijnste jury's hebt gehad die je zult tegenkomen. plaatsen 1 tm 3 hadden 172,172 en 171 punten en vervolgens een hele bubs in de 160. De schaduwjury had nr 1 163 punten gegeven en dat vonden wij weer erg streng!

Maar als je paard geen seconde na geeft, alle hoeken doorvalt zonder stelling en buiging, geen enkele impuls vertoond dan mag je echt niet meer scoren dan die 135 punten, anders zou de rest boven de 180 of 190 moeten scoren.

Het is jammer dat je eigen beeld zo anders is, misschien zou je een keer moeten vragen of je kunt schrijven bij een jury, dit weekend is het weer wedstrijd daar. Maar zeker je instructeur om advies vragen. En gewoon ook blijven starten op de streekwedstrijden als hij weer fit is. Maar wel heel goed inschatten wat men op een wedstrijd wil zien en ook moet laten zien. Een vlot voorwaarts gereden paard met voldoende stelling en buiging in zijn lichaam.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:28

BAAN 4 B DRESSUUR 2E PROEF Aanvang: 9.15 uur
sta naam ruiter paard vader vereniging
1 Geertje v/d Veen Ulefee Dillenburg Sj-Liauckemaruiter 165
2 Marrit Reitsma Udille Orame Sj-Liauckemaruiter 163
3 Simone Terpstra Frerik f/t Fjil Monte Poptaruiters 161
4 Anna Landman Lucy Lord Kem Poptaruiters 159
5 Ilona Dijkstra Femcke V Sj-Liauckemaruiter 156
6 Ingrid Hartman Treasure Nourejev Sj-Liauckemaruiter 155
7 Simone Dijkstra Man v/d Elimmer Milvester Molenruiters 153
8 Martine Hoekstra Thomas Corland Sj-Liauckemaruiter 151
9 Marriet Hoekstra Tintin Sj-Liauckemaruiter 151
10 Iris Kaspersma Madelene Rossini Raerderhimruters 149
11 Hetwich Hoekstra Edzer J Monte Raerderhimruters 149
12 Titia Sybrandy Utah van Lunia Orame Molenruiters 147
13 Appie Brinksma Shauntay Sj-Liauckemaruiter 142
14 Angelique Ameron Jente-Julia Molenruiters 140
15 Anita Riemersma Jelle Poptaruiters 138
16 Hanneke Wagenaar Olivia Halsbanruters 138
17 Anna-Marija de Vries Makarios Itron Molenruiters 136

Dit is de uitslag van de 2e baan, dit vind ik dus vrij laag gepunt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:31

sta naam ruiter paard vader vereniging
1 Ingrid Hartman Treasure Nourejev Sj-Liauckemaruiter 172
ea 2 Anna Landman Lucy Lord Kem Poptaruiters 171
2 Geertje v/d Veen Ulefee Dillenburg Sj-Liauckemaruiter 171
4 Iris Kaspersma Madelene Rossini Raerderhimruters 168
5 Titia Sybrandy Utah van Lunia Orame Molenruiters 166
6 Marrit Reitsma Udille Orame Sj-Liauckemaruiter 165
7 Marriet Hoekstra Tintin Sj-Liauckemaruiter 158
8 Hanneke Wagenaar Olivia Halsbanruters 158
9 Martine Hoekstra Thomas Corland Sj-Liauckemaruiter 156
10 Ilona Dijkstra Femcke V Sj-Liauckemaruiter 156
11 Sabine de Vries Okko Ulft Molenruiters 155
12 Anita Riemersma Jelle Poptaruiters 155
13 Simone Terpstra Frerik f/t Fjil Monte Poptaruiters 152
14 Anna-Marija de Vries Makarios Itron Molenruiters 151
15 Hetwich Hoekstra Edzer J Monte Raerderhimruters 150
16 Simone Dijkstra Man v/d Elimmer Milvester Molenruiters 147
17 Femke Algra Silvana Molenruiters 144
18 Angelique Ameron Jente-Julia Molenruiters 141
19 Appie Brinksma Shauntay Sj-Liauckemaruiter 135
20 Olympus Sj-Liauckemaruiter 135

En dit de baan waarvoor ik mede verantwoordelijk was. Althans het schrijfwerk dan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:35

Palatijn er zit een groot verschil tussen schouderbinnenwaarts voor een proef of voor de africhting.
De jonge paarden leren bij ons al heel rap schoudervoor (en daaropvolgend schouderbinnenwaarts) omdat het helpt met rechtrichten als je de schouder kan plaatsen.

Wat niet wil zeggen dat je ze zo een M-proef in kunt sturen want erg exact of precies op het punt waarop je het vraagt of een mooie constante hoek is het nog niet, of ze hebben moeite met een constant tempo oid, daar zijn ze dan nog niet sterk genoeg voor

En ik vind het van groot (het grootste eigenlijk) belang dat een jong paard in het B mooi los, ontspannen, soepel en op eigen benen door de ring loopt. Dat is nl. de basis in mijn ogen en ik heb liever dat ze iets na de letter hun overgang maken omdat ze wat afgeleid zijn door de omgeving oid dan dat ze op de letter hun overgang maken maar hartstikke vasthouden in de rug. Zodra ze los zijn kun je nog meer werken aan het exacte rijden, andersom niet helaas.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:43

@palatijn
Ik ben het met een aantal dingen niet eens die jij zegt.
Accoord; een paard in de B hoeft niet 100% van de tijd in de aanleuning te lopen maar wel altijd door het lijf. Daarbij behoort steling en buiging op de volte naar mijn idee echt tot de basis. Jammer als je paard dat bijvoorbeeld door spanning niet laat zien maar het hoort er naar mijn idee wel echt bij.

Daarnaast kan ik mijn paard prima loswerken door voltes en overgangen en stelling te vragen (allemaal B oefeningen). Ja ik geef toe; ik pak daar vaak ook het wijken bij maar dat is omdat ik later naar de travers en SB toe ga. Ik gebruik het wijken dan dus om de reactie op de zijwaartse hulp even te bevestigen.

Daarbij kan het helemaal geen kwaad om in de B thuis al eens te gaan spelen met wijken en schoudervoor. Je paard hoeft het dan nog niet te kennen voor een voldoende maar in je training kun je er al wel profijt van hebben.

Citaat:
je paard loopt soms wat te diep (in de overgangen) voor de M, daar aan werken voor je M start" maar kreeg daar op mijn protocol dus géén slechtere cijfers voor!!! want reed niet in de M reed in de L! hoera voor dat jurylid! *o/*

Hier ben ik het dan wel weer roerend mee eens. Meer van dit soort juryleden graag

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:49

Dressuur is nou eenmaal een jurysport en dat moet je accepteren en anders moet je maar gaan springen of recreatief gaan rijden. Ik zeg dit niet om jou te demotiveren hoor, maar ik rij nu ruim 3 jaar wedstrijden en je moet je er op een gegeven moment gewoon bij neerleggen. Ik heb ook negatieve jury's gehad maar ook zeker positieve, die je ook een keer durven te belonen met een 8, maar je ook zeker een 4 geven als het niet goed gaat. En die jury's heb ik liever dan die zesjes jury's die nooit een keer een 8 of een 4 durven te geven. Je krijgt vanzelf een keer een winstpunt en de rest komt dan ook vanzelf zolang je maar veel wedstrijden rijdt en hard blijft oefenen komt het allemaal goed, echt waar.
Groetjes Brennie

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:54

haha had de reactie van Urielle nog niet gezien.
Had me dus de moeite kunnen besparen en kunnen zeggen: mee eens

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:58

twee zielen een gedachte

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:05

Brennie schreef:
Dressuur is nou eenmaal een jurysport en dat moet je accepteren en anders moet je maar gaan springen of recreatief gaan rijden. Ik zeg dit niet om jou te demotiveren hoor, maar ik rij nu ruim 3 jaar wedstrijden en je moet je er op een gegeven moment gewoon bij neerleggen. Ik heb ook negatieve jury's gehad maar ook zeker positieve, die je ook een keer durven te belonen met een 8, maar je ook zeker een 4 geven als het niet goed gaat. En die jury's heb ik liever dan die zesjes jury's die nooit een keer een 8 of een 4 durven te geven. Je krijgt vanzelf een keer een winstpunt en de rest komt dan ook vanzelf zolang je maar veel wedstrijden rijdt en hard blijft oefenen komt het allemaal goed, echt waar.
Groetjes Brennie

Vooral met dat laatste ben ik het helemaal eens, laatst nog met de kringkampioenschappen stond er op mijn coupon een 3 een 4 maar ook een aantal 8en, heerlijk is dat! In totaal kwam ik nog op 165pnt uit, die 3 vonden wij wel erg streng (vrije stap aan het eind en paard bleef te rond, verder stapte ze mooi door) maar als een jury daar direct achter en voor 7ens en 8en geeft vergeef je hem dat snel!
In elk geval stukken fijner als coupons met een paar 5en en een paar 7ens en verder 6en en weinig tot geen commentaar!

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:42

kan het zijn, dat in andere provincie's jury's zwarder beoordelen? Hier in noordbrabant(kring Uden) vind ik het allemaal wel mee vallen. Ik heb een 4-jarige heb 9 wedstrijden gereden en 7winstpunten. Maar waar ik stage liep, in Overasselt(Gelderland) en da meisje komt altijd met minder dan 150pnt thuis. Zit hier nou zoveel verschil in? Op de pavo Cup hadden we allebei even veel punten, haar paard is alleen een 5-jarige[b]kan het zijn, dat in andere provincie's jury's zwarder beoordelen? Hier in noordbrabant(kring Uden) vind ik het allemaal wel mee vallen. Ik heb een 4-jarige heb 9 wedstrijden gereden en 7winstpunten. Maar waar ik stage liep, in Overasselt(Gelderland) en da meisje komt altijd met minder dan 150pnt thuis. Zit hier nou zoveel verschil in? Op de pavo Cup hadden we allebei even veel punten, haar paard is alleen een 5-jarigekan het zijn, dat in andere provincie's jury's zwarder beoordelen? Hier in noordbrabant(kring Uden) vind ik het allemaal wel mee vallen. Ik heb een 4-jarige heb 9 wedstrijden gereden en 7winstpunten. Maar waar ik stage liep, in Overasselt(Gelderland) en da meisje komt altijd met minder dan 150pnt thuis. Zit hier nou zoveel verschil in? Op de pavo Cup hadden we allebei even veel punten, haar paard is alleen een 5-jarige

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:46

ik snap het even niet...je hebt een 8 jarig paard en die zwabbert in de overgangen en je zegt dat hij onervaren is??

ook snap je de punten niet, maar in het topic zeg je dat hij niet goed liep en nu nog kreupel is en de vearts erbij gaat halen...ik kan me denk ik dan wel in het punten aantal vinden en als ik zie dat er in die ring hoog gepunt is, dan zal het wel niet zo'n strenge jury geweest zijn!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:36

Klopt, is gewoon een goede jury die de hele topicstarter niet begrijpt.
Alles staat op het protocol! paard heeft zelfs gesteigert bij het wegrijden na halthouden! Sloeg naar de been vd ruiter. Echt geen kleine dingetjes maar gewoon echt niet goed. Ze geeft niet lager dan een 4 behalve als je iets niet laat zien. Dat is dus waarom er nog een voldoende uit is gerold en niet lager. Het is B en het moet leuk blijven.

Als er iemand moet protesteren zijn het de mensen in de bovenste helft van de uitslag. 165 is maar 30 punten meer dan 135, dus ongeveer 1 punt per onderdeel! Die hebben een punt als ze gaan klagen, niet TS.

Ik hou het maar uit onervaring maar wel heel jammer dat je dat in de schoenen van de jury wilt plaatsen. Ik heb haar dit laten lezen omdat zij er recht op heeft om te weten wat er op internet over haar geschreven wordt. (weleens stoom uit iemand zijn oren zien komen?)