4 jaar en klaar voor M-dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaike

Re: 4 jaar en klaar voor M-dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:05

Ik vind het ook veel te vroeg.............

Het ligt er natuurlijk ook aan waarvoor je het paard rijdt, maar desalniettemin vind ik 4 jaar te jong voor de M, normaal gesproken begin je dan toch pas in de B/L als basisruiter, waarom zo snel mogelijk alle klassen door? Ik ben nu bijvoorbeeld op vakantie, een kennis van mij wilde mijn 5 jarige merrie (die ik overigens pas 3,5mnd heb) wel doorrijden, maar ik heb er voor gekozen om haar ook lekker 2 weken de wei op te doen, ze is immers sinds ze bij mij is flink aan de bak geweest en mogen nu alweer bijna L starten (4 concoursen).

Ik ben van mening dat een paard er echt niet slechter van wordt wanneer je ze eens vakantie geeft, mits dit goed wordt op- en afgebouwd. Een paard, zo ook de mijne, is soms t'goed van karakter, ze bieden je teveel aan, die van mij kan ik zo in een sb zetten etc, ik had er ook gelijk M mee kunnen starten, maar voor het behoud van mijn paard ben ik lekker weer onderaan begonnen, als het goed gaat, dan gaat het hard zat!

Mactime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:13

kan makkelijk ik reed met een 4 jarige c pony al M1 ..

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 08:12

Bedankt voor al jullie reacties!!

Ik ben super trots op mijn paardje dat ze het zo goed doet, en echt ze krijgt voldoende rust en loopt lekker in de wei. Ze is echt happy. Je ziet zo of je paardje niet goed in d'r vel zit of niet.
Gelukkig is dat wel. In december begint de cursus pas. Als ik mijn puntje dus heb en ben toegelaten dan stop ik met wedstrijden tot de cursus weer is afgelopen.

kus Caroline

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:37

je mag pas in oktober met een vier jarige m starten he, er zijn regels aan verbonden wanneer je welke klasse mag starten. Zo moet je als 3jarige b starten mag je in dat zelfde jaar vanaf oktober pas L starten. Met een vierjarige L en in oktober M, enz. Maar als jou paardje het gemakkelijk oppakt kun je in mijn ogen best starten. En ik denk dat je zelf wel merkt inderdaad of hij hapy blijft of niet! Suc-6

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:39

ligt er natuurlijk ook aan of het paardjes ''net'' 4 is of al bijna 5....

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:18

Luuz schreef:
ligt er natuurlijk ook aan of het paardjes ''net'' 4 is of al bijna 5....

idd, is hij net 4 of al bijna 5? Ik zou iig dat ene puntje even rijden, maar neem aan dat je die snel hebt aangezien je alle klassen zo snel doorkomt. Verder vind ik dat als je 4 keer traint in de week, en je paard het duidelijk zo goed aanpakt je best rustig aan lekker door kan rijden. Als je dat puntje hebt kun je hem best een weekje of 2 vakantie geven en geef hem gewoon een weekje vakantie af en toe en rij lekker door. Start niet elke week, en hou gewoon in gedachte dat hij nog jong is, en je er gelijk wat mee doet als je doorhebt dat hij iets niet wil of aankan gaat het vast prima.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:46

ik vind het niet te vroeg hoor, als je maar niet aan de verleiding toegeeft om hem te overvragen. zolang je telkens pauzes inlast tijdens je training is er niets aan de hand.
ga eens bij de pavo cup kijken hoeveel 5jarigen daar al in het Z lopen. Je hebt gewoon een goed dressuurpaard, haha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:35

ranna schreef:
Als het aan mij zou liggen gaan de leeftijden van de klasses zeker met 1 of 2 jaar omhoog.
Als je een 3 jarige in het B mag starten betekent dat dat'ie met 2 jaar al ingereden wordt.

5 jarige paarden in de Z vindt ik echt belachelijk om over 6 jaar intermediair maar niet te spreken.
Zo vragen ze erom dat de paarden veel te jong te zwaar werk moeten doen.

Vragen ze zich bij het KNHS ook nog af hoe het toch komt dat jonge paarden zich niet ontwikkelen tot 'happy athleet'. Moeten er nieuwe proeven komen die dat bewerkstelligen. Ik zou liever zien dat de minimum leeftijden omhoog gingen.

Jouw redenatie dat een paard met 3 in de B, wel met 2 ingereden zal zijn vind ik niet kloppen...
Een paard dat correct zadelmak is gemaakt en doorgereden door een goede ruiter kan met een maand of 2/3 best een b proefje lopen. Hij hoeft immers alleen maar nagevelijk te lopen in stap, draf en galop en netjes ontspannen de overgangen te rijden met 10 meter speling en wat simpele figuren en een enkele pas verruimen. Een paard dat lekker ontspannen en los is, braaf en een redelijk stuur heeft kan zo in sneltreinvaart door de B heen. Daar hoef je echt niet elke week voor op wedstrijd... En met 3x per week rijden train je echt wel genoeg. Dan zit je zo met 10 of minder proeven (buiten bij ons 2 proeven per wedstrijd) in de L, terwijl je dat pas in oktober mag starten...
Ik denk dat het pas vanaf de L2 en M zwaarder wordt voor een goed paard omdat daar meer impuls en verzameling wordt verwacht.

Iemand die het nodig heeft om het paard met 2 al in te rijden zodat het op driejarige leeftijd op B-niveau heeft lopen, zal heel lang over die B doen om in de L1 te komen...

Het hangt af van je paard hoe snel je gaat. En soms moet je je eigen ambities en die van je paard een beetje beteugelen zodat je paard zichzelf niet voorbij kan lopen en de tijd krijgt naar een niveau toe te groeien. Als je niet te veel traint, niet te vaak op wedstrijd gaat en niet te veel proefjes rijd, dan zul je vanzelf merken hoe je paard het allemaal oppakt. Haal je hoge punten en loopt je paard fijn? dan kan je paard het waarschijnlijk aan, kun je hte niet bijhouden met de beperkte training? dan heeft je paard meer tijd nodig (en dus niet compenseren met ng harder trainen en aanpakken en nog vaker lessen en starten om toch zo snel de puntjes bij elkaar te krijgen )

Ik ben begonnen met rijden en lessen toen ze 3,5 was, de eerste wedstrijd toen ze 4 was en met 5 wedstrijden en een kleine 2 maand verder konden we L1 starten. Toen eerst vakantie gehad en een maand later begonnen. Over die L1 hebben we 10 maanden gedaan, met ongeveer 1 proef per maand in de winter en 2 a 3 proeven per maand in het buitenseizoen. Nu weer een maand rust en dan gaan we L2 starten.
Al die tijd had ik 1x per week clubles en elke 2 weken privéles. Inclusief lessen en wedstrijden reed ik gemiddeld 4 keer per week. Wij hadden dus gewoon meer tijd nodig voor de L1, ze moest eerste sterker worden en meer balans krijgen. Had ik vaker gestart en meer getraind, hadden we misschien wel eerder door gemogen of meer winstpunten gereden voor we overgaan, maar dan had ik haar waarschijnlijk meer geforceerd...

Het is niet het niveau wat de doorslag geeft, maar de manier hoe ze er naar toe worden getraind... Een jong paard moet je met beleid trainen en opbouwen dan houd je ze het langst heel en gezond. Zowel lichamelijk als tussen de oren! Helaas zijn de KNHS-regels blijkbaar nosig omdat er mensen zijn die hun eigen sportambities en belangen boven het belang van het paard stellen. De goeden moeten niet hoeven te lijden onder de kwaden!

ps: denk dat het meerijden van de Orun cursus 2e fase wel zwaar zal zijn voor je 4 jarige paard!... Dan worden ze toch heel anders een vol uur aan het werk gezet! Daar zou ik me drukker om maken dan een M-proefje...

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 16:05

Zeker tweede fase zal ook niet makkelijk zijn voor d'r , maar ik pas mijn training natuurlijk echt wel aan.
We gaan in de tijd ook niet op wedstrijd. En houden er rekening mee dat die dag zwaar is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:50

Mijn persoonlijke mening? Te vroeg. Je bent nu al erg vaak met je paard op wedstrijd geweest anders kun je die punten nog niet gehaald hebben. Mijn gevoel zegt dat je dit op latere leeftijd nog nadelige gevolgen kan hebben.

En vanwaar de haast? Hoe hoog denk je te kunnen komen? Is ze voor de verkoop en wil je haar zo hoog plaatsen om er meer geld voor te kunnen vragen?
Als ze voor eigen 'gebruik' is n je niet verwcaht veel hoger te komen dan pakweg ZZ-L zou ik even een pauze inlassen.

Maar ja, jij kent het paard en alleen jij kunt inschatten of ze er klaar voor is.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:00

Ja hoor, ik denk dat er genoeg 4-jarige paarden klaar kunnen zijn voor M-dressuur.
Zoals vele andere al zeggen is het paard afhankelijk...maar ik ken genoeg paarden die zonder ook maar enige moeite een M-proefje lopen.

Ik heb al vaker grote verschillen gezien tussen de paarden. Het ene dier moet er heel veel moeite (en training) voor doen om een M-proef door te komen, het volgende paard loopt het éven...

Ik zie liever een 4-jarige op M1 niveau (die dat zeer gemakkelijk aan kan) omdat hij steeds dubbele winstpunten gelopen heeft, iets van 1x per maand op wedstrijd gaat en tussendoor vakantie krijgt om even lekker paard te zijn.
Dan een 4-jarige die L niveau loopt maar hier echt al moeite voor moet doen, iedere week op wedstrijd gaat en 5 dagen per week getraint wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:06

Kan makkelijk hoor. Kijk in januari van zn 4 de jaar zeg ik; das wel erg jong/vroeg maar een paard wat in de zomer van zn 4 de jaar M1 gaat starten kan makkelijk hoor. Maar t ligt er ook aan hoe makkelijk het hem afgaat.

Er zijn ook paarden die net 5 zijn en Z2 lopen. Tja jong maar sommige kunnen het aan mentaal en fysiek. Neem bijv. Rubiquil en zijn zoon Ollright. Die lopen inmiddels beide Grand Prix.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:21

Is heel normaal hoor. ALS de 4jarige Mklaar is. Dat is niet leeftijdsgebonden. Er zijn er van 24 die nooit Mklaar geworden zijn en er zijn er van 4 die makkelijk M lopen. 5 jarige Zpaarden is ook heel normaal. Laat ik het zo zeggen: de paarden die je op latere leeftijd zo admireert liepen vaak als 5 jarige Z. De paarden die na lang hopen en zweten eindelijk Z worden op hun 12e zitten vaak ook meteen al aan of over hun top.