Rood lintje in de staart

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

Re: Rood lintje in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:36

Veel mensen weten inderdaad niet wat het inhoud.. een of andere blonde doos had een keertje bij de veluwehunt het rode lintje uit een paard zijn staart had gehaalt, omdat het volgens haar niet in de kledingvoorschriften stond echt zo van: waar bemoeit ze zich mee!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:36

Die van mij kan heel zuur kijken, maar trapt nooit naar andere paarden wanneer ik er op zit. Meestal is een zuchtend "Hee joh!" en een duwtje met mn vingers in dr hals wel genoeg om dr weer bij de les te krijgen zeg maar. (Ze wil overigens nog wel eens happen.. rooie clowns neus op dan maar? )
Als mijn paard echt gemeen naar een ander paard zou trappen, wanneer ik erop zit (of er naast loop) zou die inderdaad een flinke optater krijgen. Ben je nou helemaal bezopen!
Maar als ze in zon fase zitten of het is gewoon niet af te leren dan inderdaad rood lintje in de staart, maar zelf ook uit de buurt van andere paarden blijven.
Die iemand die jou afsneed, RK, is wel mega-asociaal zeg! Zou diegene een flinke uitbrander geven! (Zal wrsch weinig uitmaken, maargoed gaat om t idee )
Als je zo'n trappend paard hebt niet alleen van anderen verwachten dat ze aan de kant gaan, maar zelf ook je best doen niet te veel bij anderen binnen 'trap-bereik' te komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:40

Ondanks dat ik anders best wel wat durf te zeggen
zei ik toen helemaal niks...
zo geschrokken.

Ze gaf haar paard ook niet op zijn donder, want ze moets bijna de ring in en dat kon dan wel eens slechter gaan

Omstanders zeiden eigenlijk ook genoeg..

Kawa heeft zijn aller eerste onderlinge wedstrijd "geslagen'
Hij lichte zijn kont iets en zijn beentje stak heel voorzichtig wat naar achter.
Maar die heeft giga op zijn flikker gehad, is die helemaal belatafeld!

daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Wel zijn staartje in zijn kont geknepen, maar meer niet.
En dan beloonde ik hem uitbundig

persoonlijk kan ik er niet tegen als het paard er zo maar mee wegkomt.
Als hij andere dingen stout doet, laat de ruiter het wel merken
schopt hij iemand verrot, mag het wel

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:51

Nee inderdaad, daar erger ik me ook dood aan. Volgensmij zijn ze het snel genoeg afgeleerd, dat trappen, vooral als je meteen de eerste keer je paard wel heel DUIDELIJK laat voelen(!) dat ie zn beentjes bij zich moet houden! (Zelfde geldt voor bijten trouwens!)

Maarre, kan me inderdaad ook wel ergens voorstellen dat je van schrik even niks meer uit kan brengen als 2 achterhoeven je net op een haartje na gemist hebben!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:56

Mijn paard schopt gelukkig niet, maar mocht hij het 1 keer doen, krijgt hij wel op zn kop! Gewoon met de zweep over zn achterbeen! Hij hoort niet te schoppen, klaar! Helaas doen de meeste mensen niks als hun paard uithaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:00

Ah, dat valt jullie dus ook op

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:08

Ja inderdaad valt mij ook op. En dan zeg je er wat van... Krijg je te horen dat het 'de natuur is..' (Krijg je een preek over rangorde enzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:14

Mijn paard krijgt regelmatig een trap van het paard van mijn vriendin.Meestal om dat zij niet uitkijkt en mijn slagschip niet snel wendbaar is. Ze geeft hem ook geen tik, dat durft ze niet.Laatst heb ik eigen rechter gespeeld en hem met mijn zweep een gigatik op zijn gat verkocht,eigenlijk uit een reflex.Vriendin was ook boos,maar ik voelde me er best lekker bij.En tot nu toe heeft ze niet meer getrapt

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:13

silvana schreef:
Mijn paard krijgt regelmatig een trap van het paard van mijn vriendin.Meestal om dat zij niet uitkijkt en mijn slagschip niet snel wendbaar is. Ze geeft hem ook geen tik, dat durft ze niet.Laatst heb ik eigen rechter gespeeld en hem met mijn zweep een gigatik op zijn gat verkocht,eigenlijk uit een reflex.Vriendin was ook boos,maar ik voelde me er best lekker bij.En tot nu toe heeft ze niet meer getrapt

Gevaarlijk hoor, voor allemaal. Ik zou dit niet adviseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:38

mistral schreef:
S schreef:

Gevaarlijk hoor, voor allemaal. Ik zou dit niet adviseren

ik ook niet .Maar als je zelf eens een trap tegen je been krijgt word het wel eens giga irritant.Vooral als niemand iets doet.Als ze haar paard bestraft dan zou ik me er niet eens mee bemoeit hebben.Maar dit was even de druppel En meestal rijd ik ook voorop heb ik er zowiezo geen last van.Op mijn paard haar gat kan je alles parkeren die haalt nooit uit.Maar soms op die smalle paden kom je wel eens dicht bij elkaar.En ze heeft haar paard helemaal niet in de hand die loopt waar hij zelf wilt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:44

Ik voel het wel aan komen als hij iets van plan is en dan trek ik 'm (reflexmatig!) om met z'n kop naar het "slachtoffer" toe (en dus z'n kont weg), desnoods grof hard aan 1 teugel als het moet.
Dan heeft hij én z'n straf gehad én er wordt niemand geraakt.

Overigens zie ik ze ook wel eens rijden met zo'n rood lintje en een air van "ik heb je gewaarschuwd hoor, dus IK hoef geen afstand meer te houden" Ja daaaag, echt niet. Ondanks dat lintje blijf je zelf verantwoordelijk voor het gedrag van je paard, die kun je niet afschuiven op je mederuiters op het losrijterrein.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:24

@ silvana; Het gevaar wat ik zie, is als je een ander paard slaat je GROTE risico loopt zelf of nog erger je paard een klap te krijgen(want die kan er helemaal niks aan doen), OF dat het paard van je vriendin haar er af pletterd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:34

die van mij slaat niet, kijkt hoogstens een beetje zuur.
Maar op haar eerste wedstrijd heb ik een lintje in haar staart gedaan, zodat mensen een beetje afstand houd.
Ze was het niet gewend met zoveel paarden die links en rechts voorbij crossen.
Zo hadden wij (olly en ik) meer rust met inrijden.
2de wedstrijd heb ik het niet meer gedaan.

maar inderdaad ik ben blij als iemand een rood lindje draagd dan weet ik waar ik aan toe ben.
Laatst had ik ook bijna een knal voor mijn bek te pakken van een paar ijzers.

Vreselijk....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:24

Margreet schreef:
Overigens zie ik ze ook wel eens rijden met zo'n rood lintje en een air van "ik heb je gewaarschuwd hoor, dus IK hoef geen afstand meer te houden" Ja daaaag, echt niet. Ondanks dat lintje blijf je zelf verantwoordelijk voor het gedrag van je paard, die kun je niet afschuiven op je mederuiters op het losrijterrein.

Precies, dat valt mij dus ook op. Dat rode lintje is geen vrijbrief om maar gewoon je gang te gaan daarna. Als je paard slaat, ben jij er primair verantwoordelijk voor om uit de buurt van anderen te blijven; het lintje is alleen om andere ruiters te waarschuwen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:39

Zou lekker makkelijk zijn, als je met zo'n lintje automatisch alle voorrang kreeg..... Dat wil ik ook wel

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:23

Lielle schreef:
Precies, dat valt mij dus ook op. Dat rode lintje is geen vrijbrief om maar gewoon je gang te gaan daarna. Als je paard slaat, ben jij er primair verantwoordelijk voor om uit de buurt van anderen te blijven; het lintje is alleen om andere ruiters te waarschuwen.

Het lijkt net alsof mensen wiens paard uithaalt zich door een rood lintje van alle schuld vrij willen pleiten.
Je blijft ten allen tijde aansprakelijk voor het gedrag van je paard. Als er uit een klap schade voortvloeit pleit het lintje je echt niet vrij. Het is jouw paard en jij hoort ervoor te zorgen dat het dier niet slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:54

Dat ben ik idd helemaal met jullie eens
Je hoort zelf op te letten als je er een hebt met losse beentjes.
En als er echt ongelukken gebeuren, zegt dat lintje wettelijk niks.

En ik ben van mening dat er minder paarden zouden meppen, als de ruiters eens lieten weten dat het not done is.
Al dat tuttig door gekachel maar.
Volgensmij hebben ze niet eens door wat er werkelijk kan gebeuren, anders gaf je je paard bij zoiets gevaarlijks wel heel flink op zijn flikker.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:21

ben het deels met Kawa en Lielle en Fitzroy eens. Als mijn paard mept kan hij van mij een flinke trap terug verwachten, want het mag gewoon niet, klaar.

maar, ik kan me aan de andere kant soms ook voorstellen dat een paard de neiging krijgt om uit te halen. Het schijnt namelijk altijd nodig te zijn met losrijden zo dicht mogelijk langs je "concurenten" te gaan, keer op keer. Dan heb je meer kans te winnen ofzo????
Zo presteerde laatst een meisje het alweer om tot 4x toe, in een 20x40 bak waar we met zn 3en reden, vlak achter mijn paard langs te komen galopperen terwijl er echt zat ruimte was. Mijn (nog wat frisse) paard sprong gelukkig alleen maar omhoog, maar ik was het wel ernstig zat daarna en heb haar dat ook verteld. Ik denk dat als ze het daarna nog eens had gedaan en mn paard had uitgehaald ik hem alleen maar beloond had

Zelfde geldt voor rood lintje: probeeer dan uit de buurt te blijven, indien mogelijk. Maar, inderdaad, het is niet zo van: ik heb rood lintje, dus ik kan nu alles maken. Ieder dient zijn/haar paard zoveel mogelijk onder controle te hebben en zich netjes te gedragen op concours.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:22

Komen we weer op een ander punt: Kijk vooooooorrrrrrrrr je in plaats van constant in die manenkam....

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:25

jamaar, Margreet, je snapt toch wel dat je elke pas moet checken of je knotjes er nog wel zijn?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:27

ik reed zaterdag bijna een pony overhoop (letterlijk). Ik galoppeerde op de hoefslag en zij stapte me recht tegemoet, dat zag ik pas toen ik me lang maakte voor de overgang Ik kon mijn paard net op tijd opzij sleuren

Maar dat is wel een beetje off topic.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:30

Ik heb een groot paard en ik heb m'n neus altijd dusdanig in de wind dat ik andere deelnemers letterlijk over het hoofd zie

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:32

heidehofs schreef:
dit maakt volgensmij niet uit..
als mederuiters maar kunnen zien dat het een rood lintje is.

wie is er eigenlijk aansprakelijk als je paard schopt omdat iemand te dicht achter je zit, maar jij wel een rood lintje in zijn staart hebt geknoopt en die ook dergelijk wél zichtbaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:35

de eigenaar van het schoppende paard
Je hoort je paard ten aller tijde onder controle te hebben. (tenminste dat is wat ik geleerd heb)
Het rode lintje staat verder ook nergens in het regelement

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:38

ik denk dat je als eigenaar toch altijd verantwoordelijk bent. Jij kiest er immers voor een paard, waarvan je weet dat ie slaat, mee te nemen op concours.

Wel is het zo dat je, als je een rood lintje in de staart doet, aan hebt gegeven dat mensen op moeten passen, maar als je met veel mensen in een kleine bak moet losrijden wil het nog wel eens lastig zijn om afstand te houden.
Mijn pony kon, als hij erg heet werd, nog wel eens uithalen en als het echt te vol werd in de bak betekende losrijden voor mij dus vaak gewoon stappen op het parkeerterrein oid.