B-dressuur commentaar op protocol

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: B-dressuur commentaar op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:53

Citaat:
Je leest niet goed.
Ik zeg: stelling ala met andere woorden: stelling moet kunnen/ is belangrijk in de B.
Is iets anders als buiging.( "aan de teugel lopen")

stelling en buiging..heeft niets te maken met aan de teugel lopen!...dit gaat om de buiging in het lijf, paard moet gebogen zijn om je binnenbeen op een volte bv, als een paard dus met verkeerde stelling en buiging een volte of wending inloopt, loopt hij "bol" de wending door en op zulke momenten geef je als commentaar...denk aan stelling en buiging...of geen stelling en buiging..

en tegenwoordig moeten ook de B combinaties nageeflijk lopen, vroeger werd er niet zo zwaar aan getild als je paard of pony in de B niet "aan de teugel" liep, tegenwoordig wordt hier wel op gelet omdat het toch te maken heeft met ontspanning en hand volgen, aanleunig..enz

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:58

ze zegt niet dat het niks met elkaar te maken heeft alleen dat het niet het zelfde is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:02

en als je je zo druk maakt moet je of zelf jurylid worden of stoppen met dressuur wedstrijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 00:02

daantjuhhh schreef:
En die Quote:
Ik ga er van uit er gewoon bedoeld word dat hij/zij meer neerwaards moet lopen.
Ik was niet bij de proef en heb dat commentaar niet gegeven...

die quote was als voorbeeld bedoelt hoe je hetzelfde kunt zeggen zonder moeilijk te doen

en een jury vragen? waneer dan? s'morgens om 09.00 rijden, om 10.30 je coupon krijgen en dan wachten tot 17.00 uur op een jurylid?

@Judith: verkeerde stelling ala maar te weinig stelling en buiging op een gebroken lijn van 5 meter of op de grote volte? probeer dat eens uit te leggen
Laatst bijgewerkt door Alane op 05-07-05 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 00:04

daantjuhhh schreef:
en als je je zo druk maakt moet je of zelf jurylid worden of stoppen met dressuur wedstrijden.

heb je het tegen mij?
ik rijdt al járen geen wedstrijden meer, daarnaast zou het wel erg vreemd zijn dat ik mijn dochter zou jureren....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:06

daantjuhhh schreef:

ik snap best dat het voor kinderen moeilijk te begrijpen is al die begrippen, en ook dat je daar als jury een beetje rekening mee kunt houden...kleine moeilijk om op het protocol te vermelden...pony moet mee met de neus zakken...of pony moet meer neerwaarts...voor een jury geen probleem, de schrijver schrijft het op en voor de kinderen beter te begrijpen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:08

ik bedoelde als jij je zo druk maakt en vind dat het fout word gedaan moet je zelf gaan jureren om te laten zien hoe het wel moet volgens jou! (niet je eigen dochter jureren..

@ judith, tuurlijk kunnen er wel dingetjes anders, makkelijker verwoord worden door een jury.
Maar over het algemeen kun je er wel achter komen wat het betekend.
Vraag gewoon in het rond naar meningen en het liefst aan personen die weten hoe het kind rijd en hoe de pony is.
Dus lesgever of de jury..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:13

Citaat:
@Judith: verkeerde stelling ala maar te weinig stelling en buiging op een gebroken lijn van 5 meter of op de grote volte? probeer dat eens uit te leggen

stelling en buiging op de gebroken lijn in de wending, bij het omstellen en bij de wending in de laatste hoek, ook hier moet het paard om het been gebogen zijn en goede stelling hebben, zeker op een gebroken lijn komt het op omstellen aan, als je bv op de linkerhand zit moet je paard eerst links inbuigen om de wending in te zetten, dan op de 5 of 10 meter omstellen naar rechter stelling en buiging..en dan in de hoek weer om je linkerbeen gebogen zijn om daarna weer recht te stellen..

op de volte is het heel simpel..een volte is rond en op bv de linkerhand, moet je paard dus linker stelling en buiging hebben..de hele volte...en daarna weer recht gesteld worden..

loopt je paard recht door de wending, of bol, buigt niet om het binnenbeen of blijft te recht in de stelling, heb je te weinig stelling en buiging

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:17

daantjuhhh schreef:
@ judith, tuurlijk kunnen er wel dingetjes anders, makkelijker verwoord worden door een jury.
Maar over het algemeen kun je er wel achter komen wat het betekend.
Vraag gewoon in het rond naar meningen en het liefst aan personen die weten hoe het kind rijd en hoe de pony is.
Dus lesgever of de jury..

tuurlijk kun je rond vragen wat een jury met een bepaald commentaar bedoelt, maar voor kinderen is het toch leuker en fijner als er iets opgeschreven wordt op hun eigen niveau, zeker als kind ga je niet zomaar aan iemand vragen wat een bepaald commentaar inhoud en daarbij voelen kinderen zich dan een beetje ongemakkelijk.
tuurlijk kunnen de ouders dan vragen hoe het zit, maar wat ik al zei het is voor een jury geen extra werk om het makkelijker te verwoorden bij kinderen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:20

Dit was een van de onderwerpen bij mijn laatste clubles..
en zeker belangrijk.
en voor veel ook heel moeilijk.

verder.
Tuurlijk zijn er dingen die veranderd kunnen worden, dat zei ik net ook al, maar dat woord neerwaards komt toch een x en komt ook vast wel in de lesstof naar boven???

Ik vind Impuls voor een kind veel moeilijker.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:53

neem de proeven eens op met een videocamera..... kan je precies zien wat ze bedoelen.... ik heb het eens gehad met halthoeden, gewicht niet over 4 benen verdeeld..... ik mn proef terug kijken... staat ze dus alles behalve 4kant, en ik had het op dat moment (misschien door de zenuwen) niet gemerkt........ zo kan je toch goed zien wat ze bedoelen, of eventueel met instructeur en kind video bekijken, en uitleg geven.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:10

Natasha schreef:
Je leest niet goed.
Ik zeg: stelling ala met andere woorden: stelling moet kunnen/ is belangrijk in de B.

Je vergist je . Buiging slaat niet op aan de teugel lopen, maar betekent dat het paard in zijn lichaam gebogen is naar rechts of links. Stelling zit 'm in de hals (eigenlijk een ander woord voor hals naar rechts of links buigen).

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:51

Ik heb dus ook een keer verbuiging op m'n protocol gehad, wist ook niet wat ze er mee bedoelde, maar dat was dus dat m'n pony te veel buiging vertoonde (beter gezegd, ik begrensde niet genoeg... )

En de periode dat je niet constant aan de teugel hoeft te rijden is wel zo goed als voorbij hoor
De eisen worden steeds zwaarden, maar volgens mij zijn daarom ook de F-proeven opgezet om die overstap wat te verlichten...

Ik krijg op mijn protocol commentaar als mijn pony wat te diep of juist wat te hoog loopt... Ook kreeg ik vorige keer commentaar dat het kruis te hoog was.
Nou snap ik dat wel, en dat was ook wel zo.
Maar het niveau van de B is wel ernorm omhoog geschroefd vergeleken bij 8 jaar geleden...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:29

Dus wat ik hier van begrijp is dat de TS andere benamingen wil hebben voor de opmerkingen op t protocol. Nou, brand los. Hoe wil jij graag stelling en buiging anders verwoorden? En tactverlies?

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:46

Needje schreef:
Dus wat ik hier van begrijp is dat de TS andere benamingen wil hebben voor de opmerkingen op t protocol. Nou, brand los. Hoe wil jij graag stelling en buiging anders verwoorden? En tactverlies?

Indd, dat vraag ik me nu ook af. Hoe zou jij, TS, de termen die je in je eerste post zette dan verwoorden op een protocol van een B-ponyruiter?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 15:04

Ik zeg niet dat er commentaar bij MOET staan, maar termen als bijv. hals meer strekken of meer zakken ipv meer neerwaarts zijn begrijpelijker voor kinderen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:37

Alane schreef:
Ik zeg niet dat er commentaar bij MOET staan, maar termen als bijv. hals meer strekken of meer zakken ipv meer neerwaarts zijn begrijpelijker voor kinderen.

Ben het wel met je eens dat het wat makkelijk kan, alleen sommige dingen zijn idd moeilijk te omschrijven in begrijpelijke woorden voor kinderen.

Maar goed, als een kind in de 'verkeerde' galop zit, schrijf je ook niet op 'in contra galop'...

Bij tactverlies kan je altijd nog neerzetten 'slordig' of 'te abrupt' want dat zijn vaak de oorzaak van tactverlies...

Buiging lijkt me nog wel aardig begrijpelijk voor een kind, dat kan je als ouder ook nog wel uitleggen lijkt mij...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:38

Dat staat er bij mij bij de paarden zelfs meestal al op. Neus meer zakken enzo. Maar er zijn imo geen andere naampjes voor tact, stelling en buiging.

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:56

Opzicht wel terechte commentaar maar de B staat ook voor beginners en het is dan ook logisch dat niet iedereen zijn paard zo kan laten lopen, maar meestal kan je wel met het commentaar van de Jury's iets opbouwen en eraan gaan werken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:13

Ik had regelmatig impulsverlies op mijn blaadje staan in de B.
Maar goh, wat was dat eigenlijk...? Nooit bij stilgestaan, ook in de L niet. Ik vond juist dat ze lekkerder doorzat als ze slofte...

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:15

Ja ze willen graag geen slome proef zien om het zo maar te zeggen maar lekker flitsend!
en het liefst alles in 1 tempo

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:40

Je zou bij tact verlies bijv: meer regelmaat, og aant het eind van de proef. Pony moet regelmatiger lopen. Dat snapt een kind meer dan tact verlies.
Zelfs je als je een kind uitlegt wat ze ermee bedoelen zullen ze dit niet snappen totdat ze het zelf hebben gevoeld.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:14

CCCCorine schreef:
Natasha schreef:
Je leest niet goed.

Je vergist je . Buiging slaat niet op aan de teugel lopen, maar betekent dat het paard in zijn lichaam gebogen is naar rechts of links. Stelling zit 'm in de hals (eigenlijk een ander woord voor hals naar rechts of links buigen).

Haha, ik vergis me niet, ik bedoelde in deze het "aan de teugel/ nageeflijk"lopen.
Niet de buiging om het binnenbeen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:46

Natasha schreef:
Je leest niet goed.

Als er op een protocol staat...meer stelling en buiging..wordt daar bij mij mee bedoelt buiging om het binnenbeen.. en niet buiging in de zin van..aan "de teugel lopen"..want dan staat er pony/paard moet ronder/is niet nageeflijk..enz
[/quote]

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:07

Alane, als ik het goed begrijp vind jij de manier waarop het commentaar opgeschreven wordt niet correct. Imo zijn stelling en buiging en tactverlies dusdanig doorgewinterde begrippen dat je dat makkelijk op een protocol neer kan zetten, ook bij ponykinderen. Die ponykinderen hebben over het algemeen instructie die hen ongetwijfeld uit kan leggen wat daar mee bedoeld wordt. Ik probeer wel vaak dingen eenvoudiger op te laten schrijven, maar sommige paardrijtermen kan ik echt niet simpeler vertalen. Dan leren ze op 8 jarige leeftijd maar wat dat begrip inhoudt , ze zijn tenslotte ook al fanatiek genoeg om op wedstrijd te gaan