Een 1 voor te laat aanspringen in galop....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Een 1 voor te laat aanspringen in galop....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:35

eigenlijk ben je gematst Niet getoond is namelijk een 0

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:58

Ik vind een 1 wel heel erg laag voor de klasse L2 als ze dat nou geven bij de M2/z oke maar L2 :S
Je hebt het wel getoond...wel te laat maar goed wel getoond dus eigenlijk had ie je dan een 4 moeten geven en daar de comentaar bij: te laat.
soms denk ik ook wel eens waarom ik een bepaalde punt krijg voor een onderdeel, maarja het blijft een juriesport he.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:18

Vanwaar die 4, Kelliej?
Ik zou ook zeggen: 0, niet getoond.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:35

In mijn ogen is het niet te laat maar gewoon duidelijk een fout, te laat is 2 meter voorbij de A ze verstond eerst de letter H en maakte bij A dus geen aanstalte om aan te springen. Voorbij K wel maar dat moest wel om de volgende oefening te tonen.

"A aanspringen in galop" is dus simpelweg niet getoont het is een misverstand en een fout er is bij A geen overgang gerededen en ook niet bijna bij A, maar voorbij de K dat vind ik geen correctie meer. Of je dan bij K, E, B, of voor mijn part X wel netjes aanspringt dat doet er niet toe.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:41

Ik vind 1 een heel gewoon cijfer voor een oefening die pas veel later word vertoond . In een L2 proef word verwacht dat je op een letter kunt rijden en op de juist. Wanneer ik jury zou zijn, wil ik bij een galop ook een galop zijn en niet eerst meer dan tien meter draf, klaar. Als je een paar meter te vroeg of een paar meter te laat bent kan ik me nog een vijfje of bij een strenge jury een viertje vinden, maar dit is gewoon veel te laat en het excuus dat je het niet gehoord heb geld nu eenmaal niet bij een jury
Ik heb zelf ook eens aan de hand gehad dat mijn voorlezer(L2) arbeidstap zei ipv draf. Het duurde ongeveer een meter of vijf voordat hij zich corrigeerde, maar ik had ook een onvoldoende erop, had mijn proef maar beter moeten bestuderen en niet naar de voorlezer moeten luisteren

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:51

Ik vind dit niet gewoon.. het komt ook niet vaak voor overigens..

Want er staat dan Bij A arbeids galop aanspringen... Het is dan wel niet bij A maar je springt iets later wel aan!
dus dan heb je de helft van het gevraagde wel gedaan..
en normaal gesproken zal er zoiets opstaan van, Niet bij A of Te laat en dan een 3 of 4.. als het aanspringen heel netjes ging mscien nog wel ene 5

overigens kreeg bij ons een meisje in de B.. eerste wedstrijdje een
0
en dan nog van dat kattige commetaar erbij.. Je hebt dit NIET getoond dus een 0
damn.. jurie ga dan geen B jureren daar maken ze wel eens foutjes

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:01

Oscar schreef:
Vanwaar die 4, Kelliej?
Ik zou ook zeggen: 0, niet getoond.

omdat ze het wel getoond heeft toch? alleen te laat

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:50

Tja, een 0 of een 1 klopt in principe wel, maar wordt eigenlijk zelden gegeven. Meestal is het dan inderdaad een 4 of zo. Zou zelf precies zo erover denken als jij. Verder dacht ik zelf ook direct dat je beter een volte had kunnen rijden en dan -2, maar aan de andere kant twijfel ik ook of dat wel zomaar mag als de jury dat niet aangeeft.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:01

ach ik ken iemand in de B pony's die een 0 had omdat ze in de verkeerde galop aansprong maar wel gelijk herstelde, staat er verkeerde galop een 0

dat is toch ook belachelijk, maar ja eigelijk hoort dat ook niet want de gevraagde opdracht is wel GETOOND namelijk galop aanspringen alleen dan VERKEERD getoond dus dan mag je geen 0 krijgen

en hier met een 1, ik ben het er mee eens dat het Zwaar gejureerd is maar ja daarom is dressuur een jury sport

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:08

Met rijden voor de fun bedoel ik dat we ons brood er niet mee hoeven te verdienen. En als je geen fun hebt met rijden heb je toch een zwaar probleem denk ik zo.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:38

Soms kan ik me ook ergeren, ik snap ook wel dat die jury afstraft dat ze te laat aanspringt. en dat snapt de ts zelf ook wel. Maar ik vind een 1 wel erg zwaar.. Maar goed, de meningen zijn erover verdeeld.. het is en blijft een jury sport..
Wel vind ik het vreemd dat 2 meiden met dezelfde pony, bij dezelfde jury, met dezelfde manier van rijden bij een jury een 5 en een 3 kunnen krijgen voor galop tijdens de middendraf.. Dat is toch een 5 of niet? of tellen ze dan ok het aantal passen galop, en de middendraf erna? of hoe je m terug trekt?? SNappen jullie dat?

Miona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:26

Vind een 1 ook erg laag (zeker voor de L). Ik had zondag wedstrijd (ook L2), ring lag naast een fietspad (langs de lange zijde) en precies toen ik begon vond een klein jongetje het nodig om een hek te gaan verschuiven over dat fietspad.. Paard reageerde er gelukkig nauwelijks op, kon haar lekker door rijden, dus niks aan de hand. Maar, na het binnenkomen komt middendraf op de lange zijde (2e L2 proef van juli) en precies op dat moment begint dat jongetje al joelend dat fietspad af te rennen (naast de lange zijde waar ik middendraf moest doen). Paardje zette het nog wel in, maar huppelt daarna 'vrolijk' (kan ook pure angst geweest zijn natuurlijk) met dat jongetje mee... Ik flink pissig op dat jongetje, maar lekker verder gereden, proefje gaat verder prima. Heb ik een 2 op de middendraf en staat er nog als opmerking bij 'galop niet gevraagd'... duhh... En bedankt.. Had een laag cijfer verwacht, maar vond dit wel hard afgestraft en dan ook nog zo'n lekkere opmerking..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:49

Neonlight schreef:
Tja, een 0 of een 1 klopt in principe wel, maar wordt eigenlijk zelden gegeven. Meestal is het dan inderdaad een 4 of zo. Zou zelf precies zo erover denken als jij. Verder dacht ik zelf ook direct dat je beter een volte had kunnen rijden en dan -2, maar aan de andere kant twijfel ik ook of dat wel zomaar mag als de jury dat niet aangeeft.

Mijn paard viel een keer in draf terwijl ie eigelijk middengalop moest doen. (L1) Geprobeerd om gelijk weer aan te springen, maar dat deed ie niet. En dan wordt ie super heet. Dus als ik dan door zet verkl.. ik de rest van de proef. Dus ik heb m toen terug genomen, omgedraaid, netjes aangesprongen en de middengalop gereden. Toen had ik een 4 -2. Met de opmerking "mag niet hersteld worden"

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:42

en dat is correct. Als je een verprutste oefening opnieuw rijdt, blijft het punt van de 1e keer staan en daar komt -2 voor een vergissing bij.

En zoals Riant zegt, je bent er zelf verantwoordelijk voor om je proef te kennen.

Ik vind persoonlijk een 4 wat veel, had wsl iets van een 2 of 3 gegeven.

Een 0 in het B vind ik wel heel erg streng, al weet ik natuurlijk niet wat er gebeurd is.

EngelAngela, het kan heel erg veel uitmaken hoe die galop in middendraf getoond is. Was het aan het eind en had je al wat middendraf laten zien en is de overgang terug netjes, of springt hij meteen in het begin al aan en komt er geen pas meer uit?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:05

Het maakte mij ook wcht niet uit. Ik heb er bewust voor gekozen om het zo te doen. Wist dat t bestraft zou worden. Anders was de hele proef daarna vol spanning. En dat wou ik niet. Het kosste me wel me wp helaas. Maar ach. Het is een leerproces.
Op zich vind ik in de B 1-en geven best streng, maar als ze iets niet doen, dan kan je ook niet anders.

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:48

Mijn moeder is jurylid en zei zegt ook dat het voor het L erg streng beoordeelt is zei zou eerder een 4 geven tenzij het onderdeel helemaal niet is uitgevoerd dan word het een 1 ja voor niet getoond.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 21:03

Ik vind het niet meer dan terrecht! Ik word juist ziek van die proeven waarbij de jury de ruiter niet durft te korten vanwege zn fouten... Ik heb ns 3en gekregen in de B wegens niet getoont en een 7 voor een super middendraf, kan ik me zo kwaad om maken. Ik heb liever n 1 of een 0 als t verkeerd is, en dan n 8 of 9 als het wel erg goed is. Maarja, de jury durft te weinig Er worden zelden 8en of 9ens gegeven, net als zelden n 1 of een 2.

En ja, te laat getoont in de L2 is niet getoont! Jij hebt de verantwoording over jou proef, en vanaf de L1 moet je al op letter rijden... Ik vind een 1 nog netjes, je had een 0 moeten tonen. Als er staat bij A in galop, en je gaat pas bij H, dan heb je je niet aan de opdracht gehouden!

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:37

Ja maar er is wel een groot verschil tussen niet getoond en te laat....en bij dit geval was het te laat dus WEL getoond!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:41

het is niet getoont! Het fijt dat er in galop is gegaan, houdt alleen in dat de onderdelen daarna normaal beoordeeld kunnen worden (de galoponderdelen zeg maar ) De opdracht was bij A aanspringen, doe je dat pas later, dat toon je dus niet aanspringen op A. Kijk, in de B heb je nog tussen 2 letters, dan is het pas niet getoont na de 2e letter. En dus gewoon een 0. Spring je dan wel aan, krijg je iig nog punten voor bv een volte in galop, of een midden galop

edit: Dus als ik zou moeten afwenden bij F, en dat pas de 2e keer dat ik langs F kom laat zien, is het ook gewoon normaal getoont (danwel later) Nee, niet getoont, huppa n 0. Zo is het toch? Anders kun je je eigen proeven wel in elkaar draaien, en dat is niet de bedoeling

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:48

Zoals ik al zei mn moeder is Jurylid en die heeft dat zo geleerd op dr cursus en het lijkt me dat ze het daar wel allemaal goed uitleggen...??!!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:49

Ik ben dan dus wat puntgerichter. Je rijdt L2, bent bezig voor M2, dan mag ik toch aannemen dat je weet dat je op de letter moet rijden?

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:53

Ja dat wist ze ook, maar ze hoorde het niet goed kan toch gebeuren heb ik ook zo vaak gehad:P

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:56

je bent toch zelf verantwoordelijk voor je rpoef. Staat nadrukkelijk vermeld in het regelement en de proevenboekjes

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:07

Ja maar daar ging het niet om het ging ff over die 1 mja this gebeurt en het kan niet meer terug gedraait worden.
Kijk mijn moeder jurieerd ook zz-licht enzo en daar worden nog wel eens wat enen gevallen maar das ook logisch dan moeten ze gewoon alles goed uit kunnen voeren maar ze zegt ook in de L mogen ze nog wel eens een foutje maken

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:34

Een ander voorbeeld dan

Mijn zusje doet aan topsport in de turnwereld. Ze is nu 9. Zij word net zo gejureerd als de toppers die naar de olimpische spelen gaan. Zo weet zij waar zij staat. Ok, waar hun een 9.000 scoren, pakt zijn een 7tje. Maar ze weet waar ze aan toe is. Zo hoort het in de paardenwereld ook. Iig met B t/m Z. Zo weet je hoe je scoort. De oefeningen die jij doet op B niveau, zijn voor jou op dat moment net zo moeilijk als iemand die op Z niveau rijdt. Dus het eerlijkst is als je op dezelfde manier gejureerd word. Gewoon streng, niet getoont, een 0 (en te laat is imo hetzelfde als niet) Doe je iets erg goed, dan een 8. Eerlijk zijn, dat zou de paardensport goed doen...