Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quidou

Re: Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:26

overgangen in de B zijn tussen 2 letters in maar met op de letter word meer bedoeld de figuren die je moet rijden geloof ik...

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:27

Pluutje schreef:
Ja, klopt wat Gomir zegt. Maar daarnaast worden de B en L proeven meer toegespitst op jonge paarden, met relatief onervaren ruiters.

Die aparte proeven voor jonge paarden zijn er dan dus voor de ruiters die geen basis meer mogen starten. Anderen starten ook met een jong paard dan gewoon in de B of L. De B en L proeven worden dus ook aangepast voor jongere paarden, maar dat staat los van dat andere. Tenminste, als ik het goed begrijp.

Maar ik weet niet of de proeven nou echt per definitie makkelijk worden. Er staat dat ze meer gaan letten op de rijtechnische kant dan op het netjes op de letters rijden. Dat zou dus betekenen dat het voor sommige ruiters juist veel moeilijker wordt een wp te halen...Ik zou het opzich wel jammer vinden als het op de letter rijden "verwaarloosd" gaat worden, hoort er zeker ook bij vind ik...

in dat geval denk ik dat die veranderingen best positief kunnen zijn Knipoog haha, nah we gaan het wel zien volgend jaar april Haha! Tong uitsteken

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:36

Emeraldo schreef:
Vooral voor de B en de L klassen zal veel veranderen, deze zullen meer toegespitst worden op jonge paarden, met relatief onervaren ruiters. Halthouden en groeten op het begin zal niet meer hoeven. Op het eind van de proef wordt er wel afgegroet, meteen daarna mag de volgende combinatie de ring in om die vast te verkennen.

Hier val ik het hardst over. De proeven worden meer toegepitst op jonge paarden en onervaren ruiters. Dat betekent in mijn ogen dat er bij de jurering ook rekening gehouden gaat worden met de leeftijd van een paard. Kan (wederom misschien wel alleen in mijn ogen) alleen maar leiden tot: hoe jonger het paard, hoe soepeler de jurering...?

Hoe zit het dan met mensen die met een bijvoorbeeld negenjarig paard, dat misschien wel veel minder ervaring heeft dan een willekeurige vierjarige, de ring inkomen? Wordt er dan bij voorbaat verwacht van de negenjarige dat die de proef netter afwerkt dan de vierjarige, waardoor de negenjarige in de punten tekort wordt gedaan?

Misschien sla ik de plank volledig mis, maar dit is hoe het bij mij overkomt. Sowieso rekening houden met de leeftijd van een paard is onzin: je mag van de ruiter verwachten dat die zijn of haar paard pas start in een bepaalde klasse wanneer het paard daar aan toe is. Dat er enkele uitzonderingen zijn die niet snappen dat hun driejarige die nog niet stabiel en onvoorwaardelijk loopt ook geen nette B-proef kan neerzetten, is mijn probleem niet. Sneu voor het paard, maar dit blijf je altijd houden. Misschien vallen die personen op wedstrijd door de mand, maar thuis veranderen ze heus niet.

Edit: Verder vind ik het prima dat er meer op de rijtechnische kant wordt gelet, echt super OK dan! Wat ik hierboven heb geschreven is het enige waar ik een beetje over val.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:23

tamaraatjuh schreef:
Ik vind het raar eigenlijk dat ze de B en L makkelijker gaan maken. Als je bijv. niet meer hoeft te groeten e.d. Ik vind die proeven nu al niet zo heel moeilijk.
Ben bang dat je met makkelijkere proeven steeds meer combinaties krijgt die gaan starten terwijl ze er helemaal niet aan toe zijn, die maar gewoon wat aan gaan rommelen, met paarden die niet kunnen stilstaan e.d., want groeten hoeft toch niet meer...
Nee ik vind de huidige proeven prima Lachen

ik ben hier mee eens, toevallig hadden we het er vandaag nog over.
ik praat over 12 jaar geleden, moest je door zitten tenzij lichtrijden word gevraagt, en moet echt op letters rijden.
en nu
lichtrijden tenzij doorzitten word gevraagt (B zelden)
en nu is het tussen twee letters overgang maken ect ect.

zo vliegen ze door de b en soms door de L (vaak ook omdat het paard/pony voorheen al M heeft gelopen).
en dan krijgen ze het moeilijk, vooral als ze het paard moeten leren, ipv paard de ruiter.

en op zich vind ik het wel een mooie oplossing dat ze jonge paarden appart jureerd, maar zo als er ook al een zei, hoe zit het met een oudere paard die eigenlijk net goed gereden word omdat deze bv fokmerrie is geweest.
het is twee strijdig, ik denk dat ze moeten toe zien welke paarden gewoon net de wedstrijden in gaan en nooit voor heen hoe oud deze ook is die samen laten uit komen.
bv paarden (nu met chypnr gemakkelijke bij te houden) die net beginnen tot 2 jaar wedstrijd ervaring hebben en paarden die langer dan 2 jaar wedstrijd ervaring hebben samen doen.
ik denk dat , dat veel eerlijker is.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 23:06

Nou ik ben er dus wel heel blij mee!!
Ik ben met mijn joekel van een paard binnen een paar sec. alweer bij het volgende bordje dus ik zit eigenlijk alleen maar te draaien en sturen, ik heb amper tijd om te kunnen rijden. Ik heb bij een proef ook helemaal niet het idee dat ik gewoon lekker aan het rijden ben, maar alleen maar bezig ben om de oefeningen punctueel uit te voeren. Dan rijd je dus niet zoals normaal en dat zou wel hetgeen zijn wat gejureerd moet worden vind ik. Ik ben dus heel blij als ik in het vervolg wat meer de tijd kan nemen zodat we het gevraagde ook op ons best uit kunnen voeren. Bovendien wordt hij nu erg heet omdat ik de ene oefening nog niet af heb of ik moet alweer aan de volgende beginnen. Ik zat al met mijn handen in het haar hoe we ooit een M2 proef moesten rijden want dat is al helemaal een en al gedraai. Maar dat hebben ze zelf ook ingezien want dat is de enige klasse waarover ze expliciet hebben gezegd dat hij makkelijker wordt.
Ik vind het ook heel fijn dat ze de jurering meer gaan richten op het rijtechnische ipv de (netheid van de) oefening. Dusss ik kan niet wachten! Ik vind het een goede ontwikkeling. Het is trouwens toch helemaal niet hun uitgangspunt om het makkelijker te maken? Wellicht valt dat wel mee, het is gewoon anders.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 00:36

Effy; ik lees het zo dat de proeven opgebouwd worden met het idee dat ze bedoeld zijn voor jonge paarden en relatief onervaren ruiters. Dat zijn imo dus proeven die passen in je trainingsopbouw en waardoor mensen niet zo geneigd zijn de dieren te vlug op te pakken. (al heb je natuurlijk nooit invloed op wat er thuis gedaan wordt)
De jurering zal voor alle combinaties gelijk blijven lijkt me. De proeven zijn voor jonge/onervaren paarden bedoeld en voor die paarden moet het dus ook te doen zijn, iemand met een paard dat al wat meer gedaan heeft blijft dus in het voordeel. En terecht imo, dat paard is namelijk op dat moment beter voor elkaar en hoort dus ook hoger gepunt te worden.

Ik heb trouwens stille hoop dat dat irritante getrek en gepluk wat minder wordt als er meer nadruk op het rijtechnische deel komt te liggen. Maar dat zal wel weer ijdele hoop zijn...(zeker zolang er nog jury's zijn die doodleuk tegen je zeggen dat je wat harder aan zijn kop moet trekken en dat je anders dat bit maar een keer door zijn mond moet trekken....)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 07:21

Wij hebben een (net)4 jarige en de B vind ik zeker niet TE moeilijk.
Maar mijn dochter heeft dan ook al een heel traject bij de pony's achter haar liggen en hele goede instructie. Wij weten wat er verwacht wordt voor een winstpunt, maar het blijft iedere proef een verassing wat de jury ervan vindt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat een minder ervaren ruiter c.q. combinatie helemaal hopeloos wordt van proeven rijden en winstpunten halen. Hoe vaak zie je niet mensen op concours die achteraf zeggen dat hun proef heel goed ging terwijl je als toeschouwer( met ervaring) een sterrekijker zag die geen enkele hoek met stelling of buiging heeft gereden? Geen overgang naar de galop maar gewoon gas geven totdat hij in galop viel?
Een ei van een volte, maar de mensen zijn al blij dat ze binnen de bordjes zijn gebleven.

Dus als ze dan constant gewezen worden op het feit dat ze hun paard niet correct rijden en sturen moet er een lichtje gaan branden, helemaal als dat het belangrijkste wordt voor een winstpunt.

Gebroken lijn 5 meter is voor een kasteel van een paard erg lastig, maar als je wat smokkelt en hem groter maakt, maar wel corecte stelling en buiging geeft, krijg je nu een onvoldoende met als commentaar: te groot. En dat soort "afstraffen" mag voor mij dus achterwege blijven.

Net zo goed als een 5 geven op binnenkomen, halthouden, groeten, voorwaarts in arbeidsdraf, C linkerhand, als het enige wat niet correct was uitgevoerd, een zijstapje van het achterbeen van het jonge paard is, tijdens het halthouden.
Trek idd dat punt maar uitelkaar: binnenkomen: 8 halthouden 5, groeten 8, voorwaarts.. 7, C linkerhand 7. Kijk dan komen de punten wel!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:16

Bettine schreef:
Sjonniej schreef:
Het meest belachelijke vond ik nog:

Nu krijg je 1 cijfer voor:
E afwenden
X halthouden, 4 sec
Enkele passen achterwaarts
Voorwaarts is arbeidsdraf
B op linkerhand

Dat willen ze veranderen, dat dat minimaal 4 onderdelen worden!!

Ik vind dat ook een goede zaak. Ik denk dat het ook belangrijk is om de proeven een x in de zoveel tijd te veranderen. Goed om te weten dat ze er mee bezig zijn en dat ze altijd streven naar perfectie. De laatste verandering vond ik persoonlijk ook erg nodig (L1,L2 enz). De plannen klinken nu allemaal een beetje rigoureus maar misschien is het wel een stuk beter. Gewoon f afwachten denk ik.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:22

Ik ben vooral bang voor de chaos die dit weer gaat geven. Wel een hele winter om het hele jurysysteem om te gooien.... We weten hoe snel de KNHS kan organiseren toch...? Net allemaal nieuwe startcoupons gemaakt, kunnen ze allemaal de openhaard in... Dat gaat vast weer iets kosten, nietwaar? En al die juryleden omscholen, dat gaat volgens mij ook niet lukken in een half jaar. Ik denk dat ik het eerst halfjaar maar thuisblijf na 1 april... Of nog deze zomer mijn laatste paar wp halen en over naar de M...

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:00

Op zich zijn de proeven niet zo moeilijk, maar worden de eisen van de jury's steeds hoger, dus als ze het makkelijker willen maken, dan moeten ze dat veranderen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:02

Ik hoor eigenlijk alleen maar negatief geluid en dat de proeven al makkelijk genoeg zijn. mag ik iedereen er wel op wijzen dat er veel maar naar het rijtechnische rijden en kunnen van de combinatie wordt gekeken. Dat betekent dus dat elk paard wat in de krul wordt getrokken flink wordt afgestraft en geen WP zal rijden, terwijl deze combinatie's in de huidige manier van proefgericht rijden juist met dikke WP's weggaan.
Ik vindt het dus goede zaak!!
Ik zie zoveel paarden op concours die rijtechnisch niet goed gereden worden maar wel met de beste punten naar huis gaan.

Het gaat dus om het correct gereden zijn van het paard en niet naar het rijden van een proefje.
Houding en zit van de ruiter en het effect van de hulpen worden opgesplits in meerder cijfers.
het halthoeden in de B en L zal bijv op de lijn B - E gevraagd worden en niet op een vast punt.
Oftewel je krijgt de tijd om een correct gerden overgang te maken en trek en sjor werk zal afgestraft worden.
Ik denk dat veel mensen zich zullen vergissen als ze zeggen dat het makkelijker wordt. Ik denk namelijk dat de grootste meut het veel moeilijker krijgt met de nieuwe proeven. Puur omdat het rijtechnische gedeelte en de rijkunst van de ruiter niet voldoende zal zijn voor deze beoordeling.

Verder wil ik nog even kwijt dat de overstap van M1 naar M2 nu veel groter is dan van het M2 naar het Z1. Dat gaat ook veranderen.
De mM2 proeven worden makkelijker en de Z proeven moeiljiker. Dit om de Z ruiters beter voor te bereiden op het ZZ licht werk.
Zo zal er in de Z2 meer galopwissels worden gevraagd.

Ik vindt het een dikke plusplunt. Voor het eerst zal er bij het maken van de proeven naar het welzijn van het paard worden gekeken. Nu zal je veel 'vereden' paarden. Dat willen ze met deze hulpen voorkomen.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:19

Marije1984 schreef:
Ik hoor eigenlijk alleen maar negatief geluid en dat de proeven al makkelijk genoeg zijn. mag ik iedereen er wel op wijzen dat er veel maar naar het rijtechnische rijden en kunnen van de combinatie wordt gekeken. Dat betekent dus dat elk paard wat in de krul wordt getrokken flink wordt afgestraft en geen WP zal rijden, terwijl deze combinatie's in de huidige manier van proefgericht rijden juist met dikke WP's weggaan.
Ik zie zoveel paarden op concours die rijtechnisch niet goed gereden worden maar wel met de beste punten naar huis gaan.

Het gaat dus om het correct gereden zijn van het paard en niet naar het rijden van een proefje.
Houding en zit van de ruiter en het effect van de hulpen worden opgesplits in meerder cijfers.
het halthoeden in de B en L zal bijv op de lijn B - E gevraagd worden en niet op een vast punt.
Oftewel je krijgt de tijd om een correct gerden overgang te maken en trek en sjor werk zal afgestraft worden.
Ik denk dat veel mensen zich zullen vergissen als ze zeggen dat het makkelijker wordt. Ik denk namelijk dat de grootste meut het veel moeilijker krijgt met de nieuwe proeven. Puur omdat het rijtechnische gedeelte en de rijkunst van de ruiter niet voldoende zal zijn voor deze beoordeling.

Verder wil ik nog even kwijt dat de overstap van M1 naar M2 nu veel groter is dan van het M2 naar het Z1. Dat gaat ook veranderen.
De mM2 proeven worden makkelijker en de Z proeven moeiljiker. Dit om de Z ruiters beter voor te bereiden op het ZZ licht werk.

Ik vindt het een dikke plusplunt. Voor het eerst zal er bij het maken van de proeven naar het welzijn van het paard worden gekeken. Nu zal je veel 'vereden' paarden. Dat willen ze met deze hulpen voorkomen.

zo als jij uit legt ben ik er mee eens, maar niet van dat ze jonge paarden zonder wedstrijd of weinig appart nemen, terwijl een 11 jarig paard ook nooit wedstrijd heeft gereden en deze ook voor het eerst doet bij de paarden die al heel wat kennen en in aanraking zijn geweest met wedstrijden.
daar ben ik niet mee eens.

wij hebben afgelopen zaterdag voor het eerst met een 4 jarige geweest zowel ruiter als pony deed het voor het eerst, maar eerdaags gaat deze meisje ook nog starten met een 11 jarige pony die alleen maar gebruikt is hoofdzakelijk in het fokken en zo af en toe werd er gehobbelt in de bak.
ook deze zal in begin kijkerig en angstig zijn.
en dan vind ik zet paarden die , ongeacht hoe oud, bij elkaar die net beginnen in de wedstrijden tot 2 jaar en dan bij de groep die al langer dan twee jaar wedstrijd rijden.

ook al zal die paard/pony 6 jaar wedstrijd hebben gereden en 4 jaar niet meer dan zal deze vind ik dus toch bij de groep moeten die langer dan 2 jaar wedstrijd rijden, omdat ze toch die ervaring hebben.

nu met chipnummer is alles veel gemakkelijker bij te houden, hoe houd en hoelang ze al uit gebracht worden in de wedstrijd sport.

dit wilde ik even kwijd.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:37

Marije1984 schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:41

Maar dat sjor werk afkeuren kan toch ook bij de huidige proeven?

het ligt dan toch gewoon aan de jury wat die graag ziet?
en dat is dadelijk nog steeds zo.

Als je zo'n plaatjes kijk jury hebt, die niet eens weet wat over de rug lopen is en alleen maar een front en voor de LL in zijn ogen heeft geprint, zal die dat dadelijk echt niet ineens anders zien.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:48

Ik denk dat straks nog steeds dezelfde combinaties als nu gaan winnen, en dat dat ook voor de laagste plaatsen telt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:12

Tja wat de praktijk gaat brengen is nog een verhaal apart maar de theoretische insteek is toch erg goed bedoeld? Je moet toch ergens beginnen? Hoe een jury jureert kan je überhaupt niet met een proef beïnvloeden. Maar wel dat de punten nu gegeven worden voor het rijden en niet de oefening.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:34

Ik ben op zich wel benieuwd hoe de verandering qua jurering moet plaatsvinden. Het rijtechnische zou meer punten moeten bevatten, maar aan de andere kant komen er ook meer onderdelen als alle samengestelde punten apart worden gepunt (en dat opdelen vindt ik wel goed). Het is dan nog maar de vraag of het rijtechnische in verhouding zwaarder gaat tellen.
Ik ben ook wel benieuwd of het punt systeem misschien wat formeler wordt, in zo iets als een aankruislijstmet: 10 - fouten zoals tegen de hand -2, verzet -3, ... dat zou het jureren misschien wat eenduidiger maken.
Ook voor de organisatie zal allerlei verschillende leeftijdscatagorien het organiseren echt niet makkelijker maken, misschien in handicap?
Verder zijn er nu in de B en de L ook ruiters die in de 130 rijden, dat wordt echt niet beter met de nieuwe proeven, want juist het rijtechnische is daar vaak het probleem.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:14

Ik vind het nergens op slaan, zometeen rij je 3 wedstrijden in elke klasse t/m de M2, wil je Z1 gaan doen rij je in 1 keer een verliespunt. Da's goed voor je zelfvertrouwen. Egt belachelijk dus.

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:26

HET MOET GEWOON BLIJVEN ZOALS T WAS!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:45

Ik heb het gisteren ook in de P&S gelezen....
De insteek leek mij ook wel positief, maar het bleef erg vaag en hoe ze dit precies willen uitvoeren...........
We zien wel

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:11

runningkawa schreef:

Inderdaad. Ook nu kan je zien of een paard netjes gereden wordt of dat het in de krul is getrokken.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:10

KarinvdM schreef:
runningkawa schreef:

Inderdaad. Ook nu kan je zien of een paard netjes gereden wordt of dat het in de krul is getrokken.

Maar de vraag is: Wordt er nu bij de huidige proeven bijv. bij elke oefening een punt afgetrokken omdat het paard in de krul getrokken is? Als je die oefening wel netjes rijdt denk ik van niet.

Natascha13 schreef:
Ik vind het nergens op slaan, zometeen rij je 3 wedstrijden in elke klasse t/m de M2, wil je Z1 gaan doen rij je in 1 keer een verliespunt. Da's goed voor je zelfvertrouwen. Egt belachelijk dus.

hoezo dat

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:35

Natascha13 schreef:

als je met 3 wedstrijden een klasse doorkomt, rijd je dus 3 tot 4 winstpunten per wedstrijd... als dat in de M2 lukt denk ik niet dat je in t Z1 ineens een verliespunt gaat krijgen... tenzij je paard door een andere reden niet lekker loopt maar dat heeft nikst te maken met de proefjes...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:19

runningkawa schreef:

het ligt dan toch gewoon aan de jury wat die graag ziet?
en dat is dadelijk nog steeds zo.

Als je zo'n plaatjes kijk jury hebt, die niet eens weet wat over de rug lopen is en alleen maar een front en voor de LL in zijn ogen heeft geprint, zal die dat dadelijk echt niet ineens anders zien.

Daar krijg ik dus de kriebels van, bij het lezen over die nieuwe proeven.
Let wel ik ben er erg voor, dat rijkunst het belangrijkst is, maar ik hou mijn hart vast.
Laat de KNHS dan ALSJEBLIEFT de juryleden goed instrueren en controleren.
Want ze zijn er nog steeds. De ruk en pluk-lovers.
Het komt nog steeds voor dat een goed over zijn rug en tactmatig zuiver paard in een nette proef maar in de 140 punten krijgt en een met ijzeren hand in elkaargerukt dier, met steekdraf en 4-tactgalop vrolijk 3 winstpunten krijgt en wel in de M. En als zulke juryleden de nadruk nog meer op het rijtechnische moeten leggen.......... Brrrrr
Om dan ook nog in diezelfde P&S een foto te zien van P&P, met een beeld, dat nou ook niet bepaald een voorbeeld is van lekker door het lijf.
Kijk dan hou ik mijn hart vast.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:34

We zijn het toch aardig met elkaar eens, ruiters en jury's!

Maar hoe komt het dan dat er zoveel jury's zijn die wel 100 x op een nascholing komen, waar ze verteld wordt dat rijtechnisch rijden voorop staat en vervolgens hun eigen gang bliijven gaan???

Ik denk dat er ook een nieuw juryexamen moet komen voor mensen die al langer dan 5 jaar jureren, met consequenties!

Zakken, juybrevet inleveren en opnieuw de cursus doen.
Of een observatie wedstrijden uitschrijven, dus 4 jury's op 1 B baan vol met vrijwilligers en kijken of ze een beetje bij elkaar in de buurt zitten. Dat wordt lachen.