Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pluutje schreef:Ja, klopt wat Gomir zegt. Maar daarnaast worden de B en L proeven meer toegespitst op jonge paarden, met relatief onervaren ruiters.
Die aparte proeven voor jonge paarden zijn er dan dus voor de ruiters die geen basis meer mogen starten. Anderen starten ook met een jong paard dan gewoon in de B of L. De B en L proeven worden dus ook aangepast voor jongere paarden, maar dat staat los van dat andere. Tenminste, als ik het goed begrijp.
Maar ik weet niet of de proeven nou echt per definitie makkelijk worden. Er staat dat ze meer gaan letten op de rijtechnische kant dan op het netjes op de letters rijden. Dat zou dus betekenen dat het voor sommige ruiters juist veel moeilijker wordt een wp te halen...Ik zou het opzich wel jammer vinden als het op de letter rijden "verwaarloosd" gaat worden, hoort er zeker ook bij vind ik...
Emeraldo schreef:Vooral voor de B en de L klassen zal veel veranderen, deze zullen meer toegespitst worden op jonge paarden, met relatief onervaren ruiters. Halthouden en groeten op het begin zal niet meer hoeven. Op het eind van de proef wordt er wel afgegroet, meteen daarna mag de volgende combinatie de ring in om die vast te verkennen.
tamaraatjuh schreef:Ik vind het raar eigenlijk dat ze de B en L makkelijker gaan maken. Als je bijv. niet meer hoeft te groeten e.d. Ik vind die proeven nu al niet zo heel moeilijk.
Ben bang dat je met makkelijkere proeven steeds meer combinaties krijgt die gaan starten terwijl ze er helemaal niet aan toe zijn, die maar gewoon wat aan gaan rommelen, met paarden die niet kunnen stilstaan e.d., want groeten hoeft toch niet meer...
Nee ik vind de huidige proeven prima
Bettine schreef:Sjonniej schreef:Het meest belachelijke vond ik nog:
Nu krijg je 1 cijfer voor:
E afwenden
X halthouden, 4 sec
Enkele passen achterwaarts
Voorwaarts is arbeidsdraf
B op linkerhand
Dat willen ze veranderen, dat dat minimaal 4 onderdelen worden!!
Marije1984 schreef:Ik hoor eigenlijk alleen maar negatief geluid en dat de proeven al makkelijk genoeg zijn. mag ik iedereen er wel op wijzen dat er veel maar naar het rijtechnische rijden en kunnen van de combinatie wordt gekeken. Dat betekent dus dat elk paard wat in de krul wordt getrokken flink wordt afgestraft en geen WP zal rijden, terwijl deze combinatie's in de huidige manier van proefgericht rijden juist met dikke WP's weggaan.
Ik vindt het dus goede zaak!!
Ik zie zoveel paarden op concours die rijtechnisch niet goed gereden worden maar wel met de beste punten naar huis gaan.
Het gaat dus om het correct gereden zijn van het paard en niet naar het rijden van een proefje.
Houding en zit van de ruiter en het effect van de hulpen worden opgesplits in meerder cijfers.
het halthoeden in de B en L zal bijv op de lijn B - E gevraagd worden en niet op een vast punt.
Oftewel je krijgt de tijd om een correct gerden overgang te maken en trek en sjor werk zal afgestraft worden.
Ik denk dat veel mensen zich zullen vergissen als ze zeggen dat het makkelijker wordt. Ik denk namelijk dat de grootste meut het veel moeilijker krijgt met de nieuwe proeven. Puur omdat het rijtechnische gedeelte en de rijkunst van de ruiter niet voldoende zal zijn voor deze beoordeling.
Verder wil ik nog even kwijt dat de overstap van M1 naar M2 nu veel groter is dan van het M2 naar het Z1. Dat gaat ook veranderen.
De mM2 proeven worden makkelijker en de Z proeven moeiljiker. Dit om de Z ruiters beter voor te bereiden op het ZZ licht werk.
Zo zal er in de Z2 meer galopwissels worden gevraagd.
Ik vindt het een dikke plusplunt. Voor het eerst zal er bij het maken van de proeven naar het welzijn van het paard worden gekeken. Nu zal je veel 'vereden' paarden. Dat willen ze met deze hulpen voorkomen.
Marije1984 schreef:Ik hoor eigenlijk alleen maar negatief geluid en dat de proeven al makkelijk genoeg zijn. mag ik iedereen er wel op wijzen dat er veel maar naar het rijtechnische rijden en kunnen van de combinatie wordt gekeken. Dat betekent dus dat elk paard wat in de krul wordt getrokken flink wordt afgestraft en geen WP zal rijden, terwijl deze combinatie's in de huidige manier van proefgericht rijden juist met dikke WP's weggaan.
Ik vindt het dus goede zaak!!
Ik zie zoveel paarden op concours die rijtechnisch niet goed gereden worden maar wel met de beste punten naar huis gaan.
Het gaat dus om het correct gereden zijn van het paard en niet naar het rijden van een proefje.
Houding en zit van de ruiter en het effect van de hulpen worden opgesplits in meerder cijfers.
het halthoeden in de B en L zal bijv op de lijn B - E gevraagd worden en niet op een vast punt.
Oftewel je krijgt de tijd om een correct gerden overgang te maken en trek en sjor werk zal afgestraft worden.
Ik denk dat veel mensen zich zullen vergissen als ze zeggen dat het makkelijker wordt. Ik denk namelijk dat de grootste meut het veel moeilijker krijgt met de nieuwe proeven. Puur omdat het rijtechnische gedeelte en de rijkunst van de ruiter niet voldoende zal zijn voor deze beoordeling.
Verder wil ik nog even kwijt dat de overstap van M1 naar M2 nu veel groter is dan van het M2 naar het Z1. Dat gaat ook veranderen.
De mM2 proeven worden makkelijker en de Z proeven moeiljiker. Dit om de Z ruiters beter voor te bereiden op het ZZ licht werk.
Zo zal er in de Z2 meer galopwissels worden gevraagd.
Ik vindt het een dikke plusplunt. Voor het eerst zal er bij het maken van de proeven naar het welzijn van het paard worden gekeken. Nu zal je veel 'vereden' paarden. Dat willen ze met deze hulpen voorkomen.
runningkawa schreef:Maar dat sjor werk afkeuren kan toch ook bij de huidige proeven?
KarinvdM schreef:runningkawa schreef:Maar dat sjor werk afkeuren kan toch ook bij de huidige proeven?
Inderdaad. Ook nu kan je zien of een paard netjes gereden wordt of dat het in de krul is getrokken.
Natascha13 schreef:Ik vind het nergens op slaan, zometeen rij je 3 wedstrijden in elke klasse t/m de M2, wil je Z1 gaan doen rij je in 1 keer een verliespunt. Da's goed voor je zelfvertrouwen. Egt belachelijk dus.
Natascha13 schreef:Ik vind het nergens op slaan, zometeen rij je 3 wedstrijden in elke klasse t/m de M2, wil je Z1 gaan doen rij je in 1 keer een verliespunt. Da's goed voor je zelfvertrouwen. Egt belachelijk dus.
runningkawa schreef:Maar dat sjor werk afkeuren kan toch ook bij de huidige proeven?
het ligt dan toch gewoon aan de jury wat die graag ziet?
en dat is dadelijk nog steeds zo.
Als je zo'n plaatjes kijk jury hebt, die niet eens weet wat over de rug lopen is en alleen maar een front en voor de LL in zijn ogen heeft geprint, zal die dat dadelijk echt niet ineens anders zien.