Kampioenschap jonge dressuurpony's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Re: Kampioenschap jonge dressuurpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:32

Je moet een kwartier lang met zn 3en in een 20*60 dressuurbaan rijden. Het niveau wat je rijdt maakt niet uit, het gaat erom hoe oud de pony is.
Een 4jarige pony moet tonen:
stap, draf, galop, opstellen, wijken voor de kuit, tempowisselingen, halsstrekken en overgangen.
De 6 jarige pony's wordt schouderbinnenwaarts gevraagd ipv wijken.

Dus opzich valt het wel mee en dat moet je in een kwartier doen, dus je hebt tijd zat om alles uit te voeren. Knipoog

De juryleden geven aan wanneer je wat moet doen.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 22:08

LuvdaTossa schreef:
De eerste twee regels van je onderschrift voldoen ook wel hoor..... Je hoeft je jaarplanning er van mij niet onder te zetten!

waarom niet, ik vidn dat altijd wel leuk, om dat soort dingen te zien
[/quote]

Voor de snelheid van bokt zijn
3 regels

toegestaan....

Als we hier allemaal even om denken hebben de mods het een stukje rustiger!
[/quote]

ze vroeg wat jullie ervan vinden om mee te doen aan een wedstrijd voor jonge paarden en jullie gaan dan zitten zeuren over haar onderschrift :S

maar goed, het lijkt me ook leuk, maar heb helaas geen iegen paardje Boos! als ik jou was, zou ik gewoon meedoen, voor de lol, ervaring opdoen en misschien wel een prijs mee naar huis nemen Knipoog
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:42

Ik doe mee!! Bij regio Brabant, 6-jarigen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:20

Ik doe mee in Vollenhove, Sam is vijf jaar..

Passage1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:33

Waar en hoe kan je je opgeven dan ?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:35

Uhhm ik wist het eerst ook niet precies waar je je kan opgeven, maar ik heb het uiteindelijk op de knhs site gevonden, zal wel even een link voor je maken Lachen Even geduld...

Passage1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:23

Owkay tnks. Ja ik had het ook gelezen op de KNHS site maar ik kon nergens vinden waar je nou precis moet zijn als je je wilt opgeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:05

viefdepief schreef:
Uhhm ik wist het eerst ook niet precies waar je je kan opgeven, maar ik heb het uiteindelijk op de knhs site gevonden, zal wel even een link voor je maken Lachen Even geduld...

een link waar je je moet opgeven? Is dat niet gewoon via de organiserende regio?

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:41

Limburg wilt weer eens lekker buiten de boot vallen en dit kampioenschap niet meer organiseren, wat hier nu de rede van is weet ik ook niet, want er kan toch bijna geen reden voor zijn om het persé niet te willen organiseren, alles wordt geregeld door de KNHS notabene!
Als ze dit nu ook eerder hadden gemeld had ik misschien nog via het stamboek mee kunnen doen, maar dat zit er nu ook niet in, want dan heb ik andere wedstrijden staan.
Dus helaas kan ik niet meedoen, maarja voor jullie weer een concurrent minder Knipoog

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:47

Je mag mee doen met een pony die maximaal 1.48 m is. Helaas is mijn knol al 23, dus we kunnen nét niet meedoen Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:31

Loes: Elza is maar een beetje TE oud. Knipoog

Ik doe trouwens mee bij de 4 en 5 jarige in de regio Gelderland. Lachen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 16:56

Verward Ik ben er bijna zeker van dat ik de link al geplaatst had..
Nouja zal vanmiddag wel iets fout zijn gegaan, die stomme schoolcomputers ook altijd Tong uitsteken
Maar hier dus alsnog de link naar de telefoonnummers en de emailadressen van de mensen waarbij je je kunt opgeven.
http://www.knhs.nl/news.asp?ID=8746&pCa ... CatID=2130
(je moet helemaal rechts onderaan klikken op opgeven voorsel...)

Voor de duidelijkheid ook nog even het artikel
Wie en waarom?
Dit jaar wordt voor het eerst het KNHS kampioenschap voor jonge rijpony's met dressuuraanleg gehouden. Het kampioenschap is uitgeschreven voor C- en D-pony's die geboren zijn in 2001, 2000 of 1999.
Het doel van de aanlegtest is jong ponytalent al in een vroeg stadium op te merken en om de fokker te stimuleren goede sportponys te fokken.

Het kampioenschap bestaat uit een selectie en een finale. De selectiewedstrijden worden georganiseerd in de regio. Je kunt je alleen in je eigen regio selecteren of via de stamboekorganisaties, want sommige ponystamboekorganisaties organiseren ook een selectiewedstrijd voor de pony's die tot het betreffende stamboek behoren.
Meer voorwaarden kun je vinden in het reglement dat speciaal voor dit kampioenschap is opgesteld.

Wanneer?
De selectiewedstrijden vinden plaats tijdens de regiokampioenschappen. Sommige regio's houden eerst een voorselectie. We raden je aan om hiervoor contact op te nemen met de regio. De finale is gepland op 27 augustus 2005 in Ermelo. Voor informatie over de stamboekselecties kun je contact opnemen met de stamboekorganisatie.
Wil je je opgeven voor een selectie, klik dan in de rechterkolom bij opgeven voor selectie.

Hoe?
Wanneer jij en je pony voldoen aan alle voorwaarden dan kun je je opgeven door middel van een geldige startcoupon bij de regio waar je toe behoort. De regio maakt een startlijst voor de selectiewedstrijd. Het inschrijfgeld voor de selectie bedraagt 6,- Wanneer je naar de finale mag, geldt weer 6,- inschrijfgeld voor deelname aan de finale.

Wat?
Wat wordt er van jou en je pony verwacht tijdens de selectie? Op de selectiedag rijd je met 2 andere combinaties in een 20x60 meter baan. Per rubriek (vierjarige/vijfjarige of zesjarige pony's) zijn er verrichtingen die je moet laten zien, dit kun je nakijken in het reglement of op het protocol.

Voordat je je opgeeft moet je jezelf afvragen of jij en je pony aan zo'n wedstrijd toe zijn. Is de pony goed te sturen in alle gangen? Is hij nageeflijk? Beheersen jullie de gevraagde oefeningen? enzovoort.

Je begint alledrie op de linkerhand in draf. Je mag kort de baan verkennen. Op aanwijzing van de jury beginnen jullie in draf op de linkerhand. De ringmeester roept welke verrichtingen je moet laten zien. Je hoeft niet net als in een dressuurproef je oefeningen precies bij een letter te rijden. Het gaat erom dat je laat zien hoe goed jouw pony is.

De ringmeester roept bijvoorbeeld: Overgang naar de draf! Je bereidt je pony goed voor en maakt een mooie overgang naar de draf. Wanneer de ringmeester roept: van hand veranderen! Dan doe je dat op zo'n gunstig mogelijke manier. Zorg dat je de andere ruiters niet in de weg rijdt en dat de jury je pony goed kan zien tijdens de oefeningen.

Denk er aan dat je pony op dressuuraanleg wordt getest en niet alleen op zijn uitgestrekte gangen. Maak er dus geen racepartij van maar stel de pony zo netjes mogelijk voor, in het gevraagde tempo.

De jury heeft een protocol waarop ze de punten invullen. Op de wedstrijddag worden prijzen uitgereikt aan de beste pony's. De pony's die boven de 65 punten hebben gescoord, worden per brief uitgenodigd om op de finale in Ermelo te komen rijden. (zie hiervoor ook het reglement, punt 19 en 20)

Finale!
De finale van het KNHS kampioenschap jonge rijpony's met dressuuraanleg wordt gehouden op 27 augustus in Ermelo. De finale bestaat uit twee rondes. De eerste ronde gaat net als tijdens de selectie. Eenmaal in de rijbaan luister je naar de opdrachten van de jury. Per rubriek gaan de beste drie pony's door naar de tweede ronde. Tijdens de tweede ronde gaan twee gastruiters je pony testen. De ruiters geven de pony ook een cijfer.

Aan de hand van de cijfers van de jury en de cijfers van de testruiters wordt een klassement op gesteld.

Waar doe ik het voor?
Het hartstikke leuk om het talent van je pony te tonen op een speciaal kampioenschap. Het is ook belangrijk voor de fokkerij van sportpony's. En niet geheel onbelangrijk: Je kunt er mooie prijzen mee winnen! Tijdens de selecties kun je mooie rozetten en medailles winnen. Word je kampioen? Dan krijg je een rozet, een sjerp en prijzengeld.

michelle_vl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:12

het is echt heel erg leuk om daar aan mee te doen als je een pony tusse de 4 en de 6 hebt. ik had die clinic gereden en dat is echt heel erg leuk om te doen. als ik een 4 of 5 of 6 jarige had, had ik er zeker aan meegedaan..!!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 17:29

Hoopte al dat het leuk zou zijn om mee te doen Haha!

michelle_vl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:46

ik zou echt wel graag willen mee doen met een pony als ik die had tussen de 4 en de 6 jaar maar ja....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:35

Meisje dat ik vaak begeleid op wedstrijden doet met 2 pony's mee, allebei zijn het 6-jarigen. Ze gaat naar de selectie van de brabantse kampioensschappen, moest ze toch al met allebei naar toe. Ze heeft een NRPS-er van Allure en een New Forester van Corso.

Passage1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:02

De finale is gepland op 27 augustus maar op welke datum is de selectie dan?

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:36

Ik hoop dat ik door ga met de selecties met mijn 4-jarige en dan doe ik op de utrechtse kamp. mee met m'n pony aan die rubriek denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:18

Neonlight schreef:
Meisje dat ik vaak begeleid op wedstrijden doet met 2 pony's mee, allebei zijn het 6-jarigen. Ze gaat naar de selectie van de brabantse kampioensschappen, moest ze toch al met allebei naar toe. Ze heeft een NRPS-er van Allure en een New Forester van Corso.

dan zal ik jou wel zien, ga zelf ook met een 6-jarige naar de brabantse. Weet iemand hoe het zit met inschrijfgeld, is 6 euro, maar waar moet je dat naar overmaken?

die verrichtingen, snap er niet veel van Bloos Lijkt op een dressuurproef, maar kan qua opbouw niet, wie legt me dit uit?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:59

Als ik die wedstrijd met haar meega zal ik jou inderdaad wel zien. Jij hebt die bonte toch als ik het me goed herinner? Zij heeft een vosje (NRPS-er) en een valk, die laatste valt wel op. Is een beetje een Power and Paint look-a-like. Wedstrijd valt alleen midden in mijn vakantie, heb nog geen vakantie-plannen, maar wie weet kan ik ook zo maar op vakantie zijn.

En wat ik begrijp van die verrichtingen is dat je niet figuren op letter en zo rijdt, maar gewoon met 3en in een ring zit en ze beoordelen de potentie van je pony. Ruiterfouten zullen niet echt bestraft worden. Het is dus wel anders dan een dressuurproef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:27

Neonlight schreef:
Als ik die wedstrijd met haar meega zal ik jou inderdaad wel zien. Jij hebt die bonte toch als ik het me goed herinner? Zij heeft een vosje (NRPS-er) en een valk, die laatste valt wel op. Is een beetje een Power and Paint look-a-like. Wedstrijd valt alleen midden in mijn vakantie, heb nog geen vakantie-plannen, maar wie weet kan ik ook zo maar op vakantie zijn.

En wat ik begrijp van die verrichtingen is dat je niet figuren op letter en zo rijdt, maar gewoon met 3en in een ring zit en ze beoordelen de potentie van je pony. Ruiterfouten zullen niet echt bestraft worden. Het is dus wel anders dan een dressuurproef.

ik heb idd die bonte.

Is er iemand trouwens bij die clinic geweest? Wat vonden jullie ervan? en nog slimme tips gekregen?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:25

Ik ben er niet geweest..
Maar onze kampioenschappen zijn ook in de periode dat we op vakantie zijn, gelukkig zitten we in Friesland en ligt Vollenhove daar eigenlijk net zo ver vandaan als vanuit Diepenveen Lachen
Als ik niet door zou mogen weet ik nog niet zeker of ik dan wel ga..

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:04

Dus als ik het goed begrijp is het gewoon een soort van bestgaande rijpony...?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 17:12

Ja, daar kun je het denk wel mee vergelijken (voor een deel)

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:16

MissSisa schreef:

Ik doe trouwens mee bij de 4 en 5 jarige in de regio Gelderland. Lachen

Me 2,

Ik heb de selectie 30 juli tijdens de merrie keuring van de NewForest Haha!
Heb er echt super zin in Ja