Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Jury's nu strenger dan 'vroeger'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:31

nou, dat laatste ben ik het niet mee eens. Dan krijg je voor een gewone proef 182 punten en dat lijkt me rijkelijk veel. Bij de rest van je tekst sluit ik me wel aan.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:32

Consort schreef:
Het lijkt mij volkomen logisch dat een winstpunt in de B betekent dat je klaar bent voor de L1. Naar mijn mening geeft de jury d.m.v. van het geven van een winstpunt aan dat je er klaar voor bent een klasse hoger te gaan rijden.

Zo denk ik er ook over Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:34

toch heb ik als jury geleerd dat dat niet zo is. Je moet punten wat je ziet en niet of die combi al een klasse hoger kan starten, dan heb je je eisen nl al een klasse te hoog liggen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 14:37

Nou 3 winstpunten is ook teveel, tenslotte staan er tegenover die 7ens van mij ook 2en en 3en. Niet leuk voor de schrijfster( je blijft tellen) maar wel eerlijker

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:13

Ponys worden inderdaad sopeler gejureert. Die hoeven inderdaad niet perse aan de teugel te lopen om winst te krijgen.
Ik vind zelf niet dat de jurys strenger zijn geworden. Ik heb zelf slechts zelden wedstrijden waarin ik geen winst krijg. En ik rijd zelf echt niet elke keer een super proef!!
Met de sgw vind ik zelfs dat jurys helemaal sopel zijn. Zelfs paarden die niet nageeflijk lopen en fouten maken krijgen 156pnt of meer!!
Dit weekend reed ik achtereenvolgens 179, 185 en 182 pnt met 3 verschillende paarden in vrouwenpolder.
Dat paard met 185pnt loopt het slechts van allemaal!!
Heel vreemd, maar goed.

Ik ben het er ook mee eens dat jurys niet durven te punten. Je moet 3en kunnen geven maar ook 8ten! Want er zitten ook vaak dingen bij waar je paard minder in is.
Mijn paard dat M1 loopt kan niet stappen, niet een arbeidsstap laat staan uitgestrekte stap, wat in het M1 gevraagd wordt. Ik krijg daar meestal een 6 voor soms een 5, terwijl het een 2 verdient.
Maar ik heb het idee omdat de rest goed is dat ik daar dan ook een redelijk punt voor krijg!!

maar dressuur blijft een sport van meningen en menigen zijn nou eenmaal verschillend!
gr. margo

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 16:00

Lielle schreef:
toch heb ik als jury geleerd dat dat niet zo is. Je moet punten wat je ziet en niet of die combi al een klasse hoger kan starten, dan heb je je eisen nl al een klasse te hoog liggen.

En dat vind ik dus ook!! Ik rijd niet in de B omdat ik klaar ben voor de L, maar omdat ik klaar ben voor de B.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:05

Alleen versta jij onder klaar voor de B wat anders dan de jury Knipoog
Een paard dat niet nageeflijk loopt in de B haalt bij mij geen winstpunt. Ben ik dan streng? Nee, helemaal niet maar nageeflijkheid is toch wel het minste dat je mag verwachten als mensen gaan starten.
Overigens zie ik in de B maar weinig mensen die hun paard niet nageeflijk rijden. Gewoon thuis langer doortrainen en dan kom je beslagen ten ijs.

Je zou dus kunnen zeggen dat als jij je paard niet nageeflijk kunt rijden je nog niet klaar bent voor de B.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:36

Ik ben het met Amondi eens, ik ben nl wel een jurylid dat rustig een 2 of zelfs een 1 (voor de moeite) durft te geven maar daarentegen geef ik ook een 8 of een 9 als het echt goed is! Krijg dit ook regelmatig te horen van ruiters die bij mij hebben moeten rijden, dat ze eindelijk eens zijn beoordeeld zoals ze graag willen.
Enne... ik rij zelf L2 en heb vorig jaar zelfs een klacht ingediend tegen een jurylid die belachelijk lage cijfers gaf! Een 3 voor iets wat echt goed ging, en dan ook nog geen opmerking erbij zetten op de coupon. Een andere amazone die een " brave" proef liep (L1 was t toen), paard die nix fout deed en dan 119 punten krijgen! Ik geloof dat er toen 1 winstpunt is gegeven die dag, en nog wel aan een paard wat niet helemaal zuiver liep...

Maar goed, al ben je zelf jury, zelfs dan kun je je ergeren aan andere juryleden en hun manier van punten!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:02

Lielle schreef:

Mee eens. Mijn laatste wedstrijd in de B had ik 172 en 174 punten, en de overige 5 wedstrijden bijna elke keer 2x winst. Ik ben nu 3x L1 gestart, en heb tot dusverre zo rond de 150 gereden. Dat je netjes rijdt in de B betekent niet automatisch dat je volledig klaar bent voor de L Lachen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:30

Tizzy1 schreef:
............
Enne... ik rij zelf L2 en heb vorig jaar zelfs een
klacht ingediend tegen een jurylid die belachelijk lage cijfers gaf!

Een 3 voor iets wat echt goed ging, en dan ook nog geen opmerking erbij zetten op de coupon.

Dat is eigenlijk ontzettend zielig van je..........
Als jury moet je weten dat tegen een OORDEEL van een jury nóóit appèl mogelijk is.............
En gelukkig ook maar.......

Zelf jureer ik ook heel vaak, ( en ik MAG niet eens meer L2 rijden Knipoog) ........ en dan gaat iemand dus een klacht tegen mij indienen omdat ik een 3 geef, mét commentaar erbij?
Van een meisje van 12-15 zou ik zoiets kunen verwachten, maar niet van een volwassen iemand die zélf nota bene jury is, en zou moeten kunnen RELATIVEREN........... (het is maar en spelletje hoor!.... Nagelbijten / Gniffelen)

zucht.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:32

Maar om on-topic te blijven..........
De sport verbetert sterk in de breedte en de hoogte. Dan is het ook niet gek als de normering iets aangescherpt wordt. (Alleen voor Anky en co wordt de normering verlaagd in hun race naar 95%- 100%........ )

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:36

Mag je dan jureren als je 'slechts' L2 rijdt?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:46

Tizzy1 schreef:
ik ben nl wel een jurylid dat rustig een 2 of zelfs een 1 (voor de moeite) durft te geven
Zo, lef goozertje (M/V). Zal wel aan mij liggen, maar in de B heb ik nog geen 1 of zo hoeven geven. Dat zou betekenen dat iets eigenlijk niet is uitgevoerd. Dan lijkt me -2 en opnieuw laten uitvoeren meer in het voordeel van de ruiter.

Trouwens, het gaat er toch niet om om een binaire score te geven. Het was tijdens de laatste bijscholing belangrijker om een gelijke beoordeling te krijgen dan extreem te punten, maar misschien was dat bij jou anders.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:53

Ik denk dat het vooral ligt een het ontzettend snel gestegen nivo. Anky is geloof ik met Prisco ook nog nederlands kampioen geweest, als ze afgelopen weekend zo had gereden was ze noooit nederlands kampioen geworden. De paarden worden steeds beter, mensen zijn serieuser met hun sport bezig, krijgen beter les etc. Er stond wel weer een heel stuk in de paardenkrant over het veranderen van proeven en verbeteren van de jurering. Het blijft ook lastig. Mijn paard sprong laatst (door spanning) in de verkeerde galop aan in een M proef. Hij heeft 1 pas fout gezeten, 1 pas draf, en gelijk goede galop. Ik kreeg een 2, opzich heel terecht in een M proef. Maar ik heb wel gelijk hersteld.. Wat nou als ik hem in de verkeerde galop nog de kleine volte had proberen door te sleuren? Daar moet wel onderscheid in blijven vind ik, in fouten herstellen, of ze niet eens opmerken.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 00:15

Ben ik niet met je eens. Als je in de B direct corrigeert, dan zou ik je een 4 of 5 (als voor de rest alles klopt) geven, maar in de M niet. Als je in de verkeerde galop was doorgereden en de volte in was gegaan, dan had je behalve de 2 voor het aanspringen, ook een 2 (of 3) voor de volte gehad. Daar zit het onderscheid.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:41

Fitzroy schreef:
Alleen versta jij onder klaar voor de B wat anders dan de jury Knipoog
Een paard dat niet nageeflijk loopt in de B haalt bij mij geen winstpunt. Ben ik dan streng? Nee, helemaal niet maar nageeflijkheid is toch wel het minste dat je mag verwachten als mensen gaan starten.
Overigens zie ik in de B maar weinig mensen die hun paard niet nageeflijk rijden. Gewoon thuis langer doortrainen en dan kom je beslagen ten ijs.

Je zou dus kunnen zeggen dat als jij je paard niet nageeflijk kunt rijden je nog niet klaar bent voor de B.

Ik weet niet of dit specifiek voor mij bedoeld is, maar ik rijd mijn paard wel degelijk nageeflijk hoor Knipoog Ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat ik dat niet doe (ja dat ik vroeger bij de pony's winstpunten haalde, zonder dat mijn pony aan de teugel liep, maar dat is 15 jaar geleden Knipoog ) Dat is het probleem ook niet, ik vind gewoon dat je in de B strenger bestraft wordt voor bepaalde dingen dan vroeger.

Zo sprong mijn paard vorige week verkeerd aan en kreeg ik een 3, daarna galop gecorrigeerd, kreeg ik op het volgende onderdeel een 4 met het commentaar 'galop goed hersteld' daar had ik dan persoonlijk een 5 verwacht.

Ook had ik bij het halthouden een onvoldoende 'paard staat onrustig' ze deed alleen haar hoofd omhoog, omdat er een trailer vlak langs reed. Dat moet je in de B toch niet zo vreselijk streng bestraffen?
Ik zeg echt niet dat ik perfect rijd, dat is zeker niet zo, er valt nog heel veel aan te sleutelen. Een winstpunt had ik in de laatste proef ook absoluut niet verwacht, maar wel wat hogere punten voor bepaalde onderdelen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:46

wat noemde jij een onvoldoende voor het halthouden?

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:50

Lielle schreef:
wat noemde jij een onvoldoende voor het halthouden?

Een 4.
Ik heb trouwens een 5 ook altijd als een onvoldoende gezien, maar nu las ik ergens dat dat helemaal niet zo is? Misschien denk ik wel teveel in 'schooltermen' Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:53

een 5 is voldoende, kijk maar in het boekje. Een 4 klinkt wat streng iig.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:21

Aangezien hier een aantal juryleden zitten, heb ik nog een vraagje Haha!

Ik vraag me vaak af wanneer je nou een 9 voor de verzorging kan krijgen in de B. De verzorging is natuurlijk het minst belangrijke onderdeel, toch vind ik het vaak laag beoordeeld. Meestal heb ik een 8 en soms zelfs maar een 7. Terwijl ik mijn paard een nette, strakke hengstenvlecht in heb (het is een Fries Knipoog ), staart gewassen en volledig uitgeplozen, paard glimt, zelf nette schone kleren aan, wit shabrakje, tuig gepoetst en dat is dan soms maar een 7. Wat moet je doen om er in de ogen van de jury goed uit te zien dan? Veel meer dan wat ik opnoemde kan je toch niet doen?
Of is het waar dat sommige jury's gewoon en standaardcijfer op de verzorging geven, ongeacht hoe je eruit ziet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:25

dat is een discussie die hier al vaak gevoerd is. Een van de redenen om niet meer dan een 8 te geven is dat je dan wel heel veel compenseert voor onvoldoendes in het gereden deel.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:29

Mexx schreef:
Zo sprong mijn paard vorige week verkeerd aan en kreeg ik een 3, daarna galop gecorrigeerd, kreeg ik op het volgende onderdeel een 4 met het commentaar 'galop goed hersteld' daar had ik dan persoonlijk een 5 verwacht.

Het kan ook anders Lachen
Ik had vorig jaar in de B hetzelfde. Ze sprong aan in de verkeerde galop. Ik heb het meteen hersteld, en netjes de volte e-b-e gereden. Voor het verkeerd aanspringen kreeg ik toen een 3 of een 4, voor de grote volte erna een 7.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:31

hangt ervanaf of je de galop herstelt voordat het volgende onderdeel begint.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:34

Lielle schreef:
dat is een discussie die hier al vaak gevoerd is. Een van de redenen om niet meer dan een 8 te geven is dat je dan wel heel veel compenseert voor onvoldoendes in het gereden deel.

Tja, daar zit wel wat in misschien. Toch vind ik een 7 wel erg laag, als je nagaat dat je dan een hele avond met je paard en tuig bezig geweest bent, om alles er pico bello uit te laten zien... Met name voor kinderen vind ik dit erg sneu.
Dan kan ik haar bij wijze van spreken ook wel zo uit de wei plukken poetsen en snel een vlecht indoen ipv helemaal wassen enz. Dan krijg ik vast ook nog wel een 7 Knipoog
(Ach, ik zeur nu misschien wel wat teveel hoor, meestal heb ik wel een 8)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:35

Lielle schreef:
hangt ervanaf of je de galop herstelt voordat het volgende onderdeel begint.

Oh, dan is dat het bij mij geweest. Na het aanspringen kwam erg snel de volte, dus ik herstelde de galop terwijl ik al op de volte ging. Vandaar waarschijnlijk een 4?