Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oosterhoff schreef:1. Wat is je leeftijd?
19 jaar
2. Wat is het hoogste niveau wat je hebt bereikt?
Z samengesteld, Z dressuur, Z springen
3. Hoe heb je dit niveau kunnen bereiken?
Heel hard trainen, goed les en goed paarden/pony materiaal
4. Hoe oud was je toen je begon met paardrijden?
6 jaar
5. Ben je op een manege begonnen of had je meteen een eigen paard?
op de manege en vlak daarna een eigen pony
6. Als je een eigen paard had, was je eerste paard/pony een ervaren pony?
nee
7. Heb je altijd ervaren pony’s /paarden gereden of leid je ook wel jonge pony’s / paarden op?
Ik heb altijd jonge pony's te rijden gehad. LAter kreeg ik de mogelijkheid om ervarener paarden te rijden.
8. Rijden je ouders ook paard?
mijn moeder vroeger
9. Wat is het hoogste niveau van je ouders?
puur recreatief
10. Scheelt het dat je ouders zelf ook hebben gereden? Waarom wel / niet?
nee, mijn moeder heeft puur recreatief gereden en is poas begonnen toen ik al reed.
11. Heb je les van je ouders gehad?
mn moeder staat soms aan de zijlijn en zegt soms wat maar nooit echt les.
12. Betalen je ouders de kosten voor het paardrijden?
ja
13. Helpen je ouders mee met de verzorging?
soms, ligt eraan hoeveel tijd dat ik heb.
14. Zijn je ouders je voorbeeld?
nee
15. Zijn je ouders je coach?
mn moder is soms een soort mental coach, ze weet precies altijd wat te zeggen om me bij de les te houden en me op te beuren na een tegenslag.
16. Zijn je ouders je grooms?
ja
17. Vind je het leuk om op concours te gaan? Waarom wel / niet?
Ja, heel leuk. het is heel gezellig en daarnaast ben ik erg competitie gericht en wil ik presteren.
18. Vind jij het fijn als je ouders meegaan en/of helpen op concours of thuis?
Ja.
19. Gaan je ouders altijd mee?
ik ga altijd met mijn moeder, mijn vader gaat nooit mee.
20. Heel vaak hoor je ‘zonder mijn ouders had ik dit nooit gered’. Geld dat voor jou ook?
Ja
21. Beschrijf in het kort wat je ouders allemaal voor je doen met betrekking tot het paardrijden.
Mijn moeder brengt me 3x per week naar trainingen, bijna ieder weekend naar wedstrijd, ze betaald alles, ze groomed en als het niet lukt met de verzorging dan helpt ze me.
22. Wat zeggen je ouders altijd als je de ring in moet?
… succes, en doe je best.
… winnen he, anders kunnen we beter thuis blijven
… iets anders, namelijk ……………………
succes en doe je best.
23. Hoe staan jouw ouders langs de zijlijn als je moet rijden?
… aanmoedigend
… coachend
… iets anders, namelijk …………………..
Ze zegt niks en laat me zelf rijden en ze roept me hoogstens af en toe bij zich met advies maar meestal doet ze dat pas als we klaar zijn.
24. Beschrijf jouw ideale ouder met betrekking tot de paardensport?
Ik denk dat mijn moeder heel goed is. Ze doet er heel veel voor. Ze is net zo gemotiveerd als ik maar ze wordt nooit té. Ik mag rijden, ik moet niet. Maar als we ergens voor gaan, gaan we er helemaal voor.
25. Wat is voor jou de ‘drive’ om aan paardrijden te doen? (Wat vind je zo leuk aan paardrijden?)
Ik geniet van de onwijze kick die het crossen geeft en van de samenwerking met een dier. Daarnaast vindt ik de concoursen heel gezellig.
oosterhoff schreef:
1. Wat is je leeftijd?
21 jaar
Z2 dressuur met mijn E pony en nu M1 dressuur met paard
Een pony die heel makkelijk leerde, ik die overal de logica wel in zag, elke week ponyclub en vanaf M1 ook regelmatig priveles. Een moeder die elke week mee wou op concours. Verder gewoon alle klasses netjes uitgereden en spelenderwijs geleerd.
7 jaar
Eerst begonnen op een eigen pony en priveles samen met mijn zusje bij de buurvrouw. Toen ik een beetje bangig werd van die pony ben ik op een manege gaan lessen. Daarna weer een eigen pony.
Ja, een B pony
7. Heb je altijd ervaren pony’s /paarden gereden of leid je ook wel jonge pony’s / paarden op?
Mijn ouders zochten voor ons vooral brave pony's. Qua wedstrijdniveau had ik een onervaren pony. Mijn huidige paard was 2 maanden zadelmak toen ik m kocht.
Nee, mijn moeder heeft het een blauwe maandag geprobeerd, maar dat lukte niet door dr rug.
Manege lessen dus
n.v.t.
nope
Tot aan mijn paardentijd hebben ze alles betaald, bij mijn vorige paard betaalde ik zelf het wedstrijdrijden, nu betaal ik alles zelf.
Ik doe alles zelf, qua stal en rijden. 's Morgens voert mijn vader hem gelijk met de andere beesten en mijn moeder laat m er later uit.
nee
Nee
Mijn moeder gaat alleen mee op concours en helpt dan mee proppen draaien en voorlezen enz. Sinds ik zelf mijn rijbewijs heb ga ik zelf naar les en de manege enz.
17. Vind je het leuk om op concours te gaan? Waarom wel / niet?Ja, super leuk! De sfeer, de voorbereidingen alles!
Ja, alleen red ik me niet met hem, dus er moet altijd wel iemand mee om vast te houden en voor te lezen.
Mijn moeder gaat altijd mee, mijn vader heel soms als het niet te lang gaat duren en alleen op zondag
20. Heel vaak hoor je ‘zonder mijn ouders had ik dit nooit gered’. Geld dat voor jou ook?
Zeker weten! Mijn ouders hebben altijd alles betaald en maakten altijd tijd vrij om mee te gaan op concours. Nu betaal ik alles zelf, maar mijn moeder gaat nog altijd mee op concours
21. Beschrijf in het kort wat je ouders allemaal voor je doen met betrekking tot het paardrijden.
Mijn vader voert hem smorgens altijd, dan laat mijn moeder hem er uit voor ze weg gaat. En mijn moeder gaat altijd mee naar wedstrijden. Verder doe ik nu eigenlijk alles zelf.
A-X binnenkomen..... O ja, ze begint met je mag beginnen!!! Verder niks eigenlijk
23. Hoe staan jouw ouders langs de zijlijn als je moet rijden?Mijn moeder leest me voor, als mijn vader meegaat dat kijkt ie gewoon naar mijn proef, staat er een bekende nog bij, dan ziet ie me hele proef niet maar staat ie te praten. Als ik aan het inrijden ben staat mijn moeder ook gewoon met bekenden te praten en let verder niet op mij. Ben blij dat mijn ouders niet zo overdreven enthousiast zijn, vind het prima zo...
Mijn moeder mocht wel eens iets fanatieker zijn, als we op concours gaan en ik zeg zo en zo laat weg, dan staat ze er om die tijd maar ook geen minuut eerder. Ook het opgeven komt 200% van mijn kant en daar bemoeit ze zich ook niet mee. Maar ik ben allang blij dat ze altijd met me mee gaat!
25. Wat is voor jou de ‘drive’ om aan paardrijden te doen? (Wat vind je zo leuk aan paardrijden?)
Alles eigenlijk, de hele zorg voor zo'n dier, de band die je samen krijgt, de vooruitgang die je boekt. Lekker het alles kunnen doen met je eigen paard, das geweldig. Als het dan tussendoor ook nog lukt om eens een wedstrijd goed te rijden, dan is het natuurlijk helemaal compleet!
oosterhoff schreef:Beste bokkers.
Ik doe een onderzoek naar de rol van ouders op de prestaties van kinderen en heb een vragenlijst gemaakt. Graag zou ik jullie willen vragen deze zo goed mogelijk voor me te beantwoorden. Voor de duidelijkheid de enquête is gemaakt voor jonge pony- en of paardensporters tot 25 jaar die als hoogste niveau in ieder geval al Z zijn geweest.
Alvast heel hartelijk bedankt voor de tijd die je erin gestopt hebt. Natuurlijk zal er terzijne tijd een uitslag van de enquête komen.
1. Wat is je leeftijd?
17 jaar
Z1 (zeer binnenkort Z2) Dressuur
Elke dag hard trainen. 1 keer per week lessen. Ik ben met een jonge pony begonnen, dus ik moest alles nog leren en de pony ook.
5 jaar, vanaf mijn 6de ook op les.
Ik had al een eigen pony.
Ik reed op een 2 shetlanders, een oudere en een van 3 jaar.
Alleen maar jonge pony's
Nee
-
-
-
Ja, maar sommige dingen moet ik zelf betalen.
Mijn moeder geeft s'ochtends de paarden eten, zet ze tussen de middag buiten, en ze gaat mee naar concours.
qua Paardrijden niet
Ze geven me wel steun, maar hebben niet echt veel verstand van het rijden opzich.
Mijn moeder nu wel, omdat ik met twee pony's in de Z rij moet ik altijd vlak achter elkaar starten dus dan moeten we snel overzadelen enz.
17. Vind je het leuk om op concours te gaan? Waarom wel / niet?
Ja, kun je horen wat andere mensen er van vinden, wat nog beter kan enz.
Ja, is altijd handig.
Mijn moeder wel.
Ja, want zij betalen natuurlijk de meeste kosten, en brengen me waar ik naartoe moet.
-betalen groot deel van de kosten.
-mijn moeder zet pony's buiten als ik naar school ben
-voert de pony's s'ochtends
-brengen me naar de manege/concours
X succes, en doe je best.
… winnen he, anders kunnen we beter thuis blijven
… iets anders, namelijk ……………………
23. Hoe staan jouw ouders langs de zijlijn als je moet rijden?
… aanmoedigend
… coachend
X iets anders, namelijk Hopen dat het goed gaat.
Verstand van paarden, Veel geld(kun je betere lessen betalen, en goede paarden), paarden ook geweldig vinden, maar niet te verplichten want dan gaat de lol er denk ik af.
De paarden zelf vind ik helemaal geweldig, Alles is leuk aan paardrijden. Het poetsen, spelen, uitmesten en het rijden zelf natuurlijk ook. Paarden zijn gewoon erg leuk dieren, en als het rijden dan ook nog goed gaat.....
sophie_kurk schreef:Ik ben er bijna, moet nog 6 wpen. Heb je er dan ook iets aan als ik hem invul?
oosterhoff schreef:Voor iedereen die hem heeft ingevuld. super bedankt. Ik had nooit gedacht dat het zo makkelijk zou verlopen. Als nog veel meer mensen het invullen kunnen we er echt verbanden in leggen dat zou leuk zijn. Beetje wetenschappelijk. Echt super. ga zo door.
CGJ12 schreef:oosterhoff schreef:Voor iedereen die hem heeft ingevuld. super bedankt. Ik had nooit gedacht dat het zo makkelijk zou verlopen.
Als nog veel meer mensen het invullen kunnen we er echt verbanden in leggen dat zou leuk zijn. Beetje wetenschappelijk. Echt super. ga zo door.
Ooit van datamining gehoord......... Ik denk het niet.
oosterhoff schreef:Houd ajb dus commentaar voor je, het ging zo goed. En als je vragen opmerkingen of tips hebt stuur die dan via pb.