Pony valt "dood" (stil) in proef..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Pony valt "dood" (stil) in proef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:21

Je mag inderdaad best eens een keer boos worden in de ring en haar eens aanpakken. Misschien dat je daardoor een keer een proef verprutst, maar dan weet ze wel dat je ook tijdens een proef wel een tik durft te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:37

Mies, misschien rot om te zeggen, maar als ze dit doet door jou in de maling te nemen, door dood te vallen in de proef, dan heeft ze geen respect voor je. Hoe zeer dat ook mag lijken, als een paard respect voor je heeft en je het volste vertrouwen geeft doen ze dit soort dingen niet. Daarom denk ik dat het sterk te maken heeft met het vertrouwen de situatie met elkaar op dat moment.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 09:56

miesie schreef:
Maar ik vroeg dus om advies en als jij een beter advies voor me hebt, hoor ik die graag

Ik gaf je in mn 1e berichtje al advies Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:46

schaapjuh schreef:
Luisteren? Een paard zal alleen luisteren als hij respect voor je heeft. Respect kun je niet afdwingen, alleen verdienen.
Daarnaast zal een paard je blijven uit proberen (op welke manier dan ook) om te zien of de mens in het paard zn ogen nog wel voldoet aan de eisen die hij stelt aan zijn leider.

Respect krijg je zeker niet als je je paard een loopje met je laat nemen...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:20

schaapjuh schreef:
Luisteren? Een paard zal alleen luisteren als hij respect voor je heeft.
Respect kun je niet afdwingen, alleen verdienen.

Daarnaast zal een paard je blijven uit proberen (op welke manier dan ook) om te zien of de mens in het paard zn ogen nog wel voldoet aan de eisen die hij stelt aan zijn leider.

Ben het met bovenstaande ten dele wel eens maar ... op het moment dat een van mijn paarden mij uitprobeerd, ben ik degene die zegt "tot hier en niet verder!"
Op het moment dat mijn paard iets niet doet wat hij overduidelijk wel kan, maar er geen zin in heeft, stelt hij op dat ogenblik mijn kwaliteiten als leider in vraag. Ik los het op, door hem meer been te geven, mijn zweep als drijvende/corrigerende hulp in te zetten. Dit onder het motto
zo weinig als mogelijk, zoveel als nodig!

Als mijn paard op "licht" aandringen van mijn kant niet datgene doet wat ik van hem verlang, moet ik dus blijkbaar duidelijker worden in mijn aanwijzingen.
Daarbij: ik kan toch moeilijk iedere keer (tijdens een proef oid) afstappen en grondwerk met mijn paard gaan doen, om de rangorde weer duidelijk te maken Clown !

KarinvdM schreef:

Daar ben ik het dus helemaal mee eens Knipoog .

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:46

KarinvdM schreef:
schaapjuh schreef:
Luisteren? Een paard zal alleen luisteren als hij respect voor je heeft. Respect kun je niet afdwingen, alleen verdienen.

Dat zeg ik toch ook niet...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:55

Sterre schreef:
schaapjuh schreef:
Luisteren? Een paard zal alleen luisteren als hij respect voor je heeft.
Respect kun je niet afdwingen, alleen verdienen.

Ben het met bovenstaande ten dele wel eens maar ... op het moment dat een van mijn paarden mij uitprobeerd, ben ik degene die zegt "tot hier en niet verder!"
Op het moment dat mijn paard iets niet doet wat hij overduidelijk wel kan, maar er geen zin in heeft, stelt hij op dat ogenblik mijn kwaliteiten als leider in vraag. Ik los het op, door hem meer been te geven, mijn zweep als drijvende/corrigerende hulp in te zetten. Dit onder het motto
zo weinig als mogelijk, zoveel als nodig!

Jij lost het op/corrigeerd het zónder het paard op zn flikker te geven, althans dat maak ik er van op uit je berichtje Knipoog Ik reageerde omdat zowat iedereen reageerde dat het paard van de TS op zn flikker moest krijgen, dat is iets héél anders dan de manier waarop jij het oplost Lachen

Sterre schreef:
Als mijn paard op "licht" aandringen van mijn kant niet datgene doet wat ik van hem verlang, moet ik dus blijkbaar duidelijker worden in mijn aanwijzingen.
Daarbij: ik kan toch moeilijk iedere keer (tijdens een proef oid) afstappen en grondwerk met mijn paard gaan doen, om de rangorde weer duidelijk te maken Clown !

Als een paard elke keer zoals bij de TS dit doet, dan is er al een tijdje iets loos aan de relatie tussen paard en ruiter en los je dat niet tijdens de proef op maar thuis, dus gewoon een tijdje niet starten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:30

schaapjuh schreef:
Jij lost het op/corrigeerd het zónder het paard op zn flikker te geven, althans dat maak ik er van op uit je berichtje Knipoog Ik reageerde omdat zowat iedereen reageerde dat het paard van de TS op zn flikker moest krijgen, dat is iets héél anders dan de manier waarop jij het oplost Lachen

Toch valt dit voor mij ook onder de noemer "op z´n flikker geven" Knipoog . Ben het wel met je eens, dat het niet moet uitlopen in een doelloos "afraggen" Scheve mond .

Citaat:
Als een paard elke keer zoals bij de TS dit doet, dan is er al een tijdje iets loos aan de relatie tussen paard en ruiter en
los je dat niet tijdens de proef op maar thuis,

dus gewoon een tijdje niet starten.

Het probleem bij de TS is/was, dat het paard thuis de proef netjes loopt, maar op het moment dat het "officieel" wordt, er de brui aan geeft.
Op het moment dat het paard "geen zin meer" heeft, ben ik toch zeker wel van menig dat ´ie aangepakt mag worden! Wat ik eerder ook al schreef: zo weinig als mogelijk, zoveel als nodig. Dat betekend, dat als de TS er met een lichte korrektie niet komt, ze duidelijker moet worden. Dit kan dus betekenen, dat ze de zweep misschien een keer goed moet gebruiken om hem een paar ferme klappen op de kont te geven!
Ik ben van mening, dat het beter is om je paard/pony een keer goed te laten zien wat er van hem verlangd wordt, als iedere keer maar met dat zweepje over z´n kont te "aaien" Knipoog .

Ik denk trouwens dat we er redelijk hetzelfde over denken, maar dat we een andere manier hebben om dat duidelijk te maken Knipoog !

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:49

Schaapjuh: Zoals je zelf al aangeeft, zal het paard je uit blijven proberen. Aan jou de taak te laten zien dat je nog steeds boven hem staat. Anders gezegd: Je moet het paard op zijn plaats zetten. In de natuur gaat het er ook niet altijd vriendelijk aan toe tussen een jonge hengst en de 'leider' (of drijver, hoe je het noemen wilt...). Blijf jij lief en aardig, dan zal het paard zeker geen respect voor je krijgen. Ik vind afstraffen iets anders dan afraggen. Dit flegmatieke paard zal waarschijnlijk geen trauma's oplopen/bang worden van een tik met de zweep. Naar mijn idee moet je hem een keer op zo'n manier op zijn flikker geeft, dat hij iets actiever loopt dan normaal en weinig inzakt. Iets overreactie is minder erg dan geen reactie. Ook voor het paard is het erg vervelend als je maar blijft zeuren, je kan beter duidelijk zijn.

Ik ben het er niet mee eens dat TS een tijdje niet zou moeten starten. Thuis heeft zij geen problemen, dan zijn ze ook moeilijk aan te pakken. Natuurlijk kan je nog wel wat doen aan de relatie ruiter/paard, maar belangrijk is toch ook het probleem snel aan te pakken, daar wordt het alleen maar beter van.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:58

Sullie97 schreef:
Maar je moet ze af en toe wel duidelijk maken wie het voor het zeggen heeft! Bij paardrijden hoort straffen en belonen. Het is niet de bedoeling dat ze (figuurlijk) over je heen gaan lopen, ze moeten luisteren naar wat jij wilt.

laat staan dat t de bedoeling is dat ze LETTERLIJK over je heen lopen Haha!
sorry ff offtopic

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:38

Ben ik het idd mee eens, het heeft natuurlijk veel met respect te maken.. Mijn paardje is met de fles grootgebracht en er wordt gezegd dat deze paarden daardoor minder respect voor mensen hebben. Dit klopt idd bij die van mij. Hij blijft uitproberen en als meneer geen zin heeft zal hij het ook echt niet doen...
Idd een nodige tik of correctie is nodig om hem weer even op zijn nummer te zetten. Laatst was ik thuis m'n proef aant oefenen en meneer had weer es geen zin. Ik constant overgangen etc. rijden om aan mijn been te maken en hij blijft lekker doorsloffen. Op een gegeven moment werd ik echt kwaad, ik pakte mijn zweep in een hand omhoog om hem een gigantische oplawaai te geven, maar in plaats van geweld te gebruiken gooide ik de zweep keihard weg. Daar schrok hij toch wel erg van, en vanaf dat moment heeft hij de rest braaf uitgelopen.
Maarja, achteraf voel je je toch wel vaker schuldig en vraag je je af waarom het nouniet op de normale manier kan.... Knipoog

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:40

Nou, toch gewoon aanpakken.
Bij ons maakt het niet uit of je pony er vandoor gaat, als je hem netjes terug pakt en weer onder controle hebt is er niks aan de hand.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 23:02

Idd thuis gaat het oefenen altijd goed, dan is ze zelfs bijna altijd TE voorwaarts...
En ik zou me pony nooit afraggen! Ik zie soms wel 's mensen die dan de proef uitkomen en hun paard nog even verrot gaan schoppen, dat vind ik echt heel erg oneerlijk tegenover je paard!

Ik heb 5 juni weer wedstrijd (thuis) dus dan even kijken hoe ze doet en anders toch even aanpakken..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 23:14

miesie schreef:
Ik heb 5 juni weer wedstrijd (thuis) dus dan even kijken hoe ze doet en anders toch even aanpakken..

Ik ben benieuwd hoe je wedstrijd afloopt; misschien maakt het wat uit dat je een thuiswedstrijd hebt Lachen ?!

Laat je het ons weten hoe het afgelopen is?!! Veel succes iig OK dan! !

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 23:16

Ja, dat laat ik zeker weten! Helaas is het thuis meestal nog erger...
Ik heb pas 3 keer een uitwedstrijd gehad hoor, maar de eerste keer ging het niet omdat die bak echt veeel te zwaar was en de 2e keer liep ze best goed, maar toen was het rond de 25 graden ofzo (toen had ik 161 en 162 punten) en de laatste keer uit 152 en 158..
Ik heb uit eigenlijk de hoogste punten gehaald..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:47

miesie schreef:
Ik heb pas 3 keer een uitwedstrijd gehad hoor, maar de eerste keer ging het niet omdat die bak echt veeel te zwaar was en de 2e keer liep ze best goed, maar toen was het rond de 25 graden ofzo (toen had ik 161 en 162 punten) en de laatste keer uit 152 en 158..

Sorry maar waar klaag je nou eigenlijk over dan..?
Je heb pas 3 wedstrijden gereden met bij de eerste 2 keer een redelijk goede reden dat je paard 'stil' valt (zware bak, warm weer). Dan weet je infeite zelf de oorzaak van het probleem! Toch? 2e & 3e wedstrijd mooie punten, dus zo 'dood' valt ie niet Knipoog. Waar hebben we het dan nog over?

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:01

Schaapje, sorry, maar volgens mij werkt het niet zo hoor Clown . Het werkt misschien bij jou paard zo dat wanneer hij respect voor je heeft dat hij dan alles voor je doet, maar dat doen andere paarden niet hoor.
Respect of niet, als ze er geen zin in hebben zullen ze best eens weigeren of zoals bij de TS "doodvallen". En dan is het aan jou de taak om te zeggen "Je zult luisteren en (bijvoorbeeld) die hindernis nemen".

[edit] Wat zouden je ouders eigenlijk (moeten) doen zodra je geen zin hebt in huiswerk maken? Juist, zorgen dat je dat wel doet.
En wat doe je als je geen zin hebt in springen terwijl je instructeur erop staat dat je dat doet? Ja, dan ga je springen. En als je niet oplet en je leraar er iets van zegt? Dan ga je denk ik niet door met niet - opletten.
En voor die mensen heb je meestal wel respect Knipoog .

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:04

Cadish schreef:
[edit]
Wat zouden je ouders eigenlijk (moeten) doen zodra je geen zin hebt in huiswerk maken? Juist, zorgen dat je dat wel doet.
En wat doe je als je geen zin hebt in springen terwijl je instructeur erop staat dat je dat doet? Ja, dan ga je springen. En als je niet oplet en je leraar er iets van zegt? Dan ga je denk ik niet door met niet - opletten.
En voor die mensen heb je meestal wel respect Knipoog .

Krijg je van die mensen dan een pak slaag..? Lijkt me niet, als dat wel zo is zul je vast op die manier geen respect voor ze krijgen.
In de meeste gevallen zullen ze je op een subtiele manier duidelijk maken dat je hetgeen wel moet doen, waarom bij paarden dan niet? Waarom dan op zn flikker geven, er zijn wel degelijk andere manieren.

Miesie, wil je nog even reageren op mn vorige berichtje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:40

schaapjuh schreef:
miesie schreef:

Je heb pas 3 wedstrijden gereden met bij de eerste 2 keer een redelijk goede reden dat je paard 'stil' valt (zware bak, warm weer). Dan weet je infeite zelf de oorzaak van het probleem! Toch? 2e & 3e wedstrijd mooie punten, dus zo 'dood' valt ie niet Knipoog. Waar hebben we het dan nog over?

Als jij zo je punten binnen wilt halen met een niet lekker gevoel, sorry maar wat rij je dan nog voor? Je rijd toch om een paard te verbeteren en te leren, niet om een poedersuiker te hebben en dan toch de punten te rijden. Zo zul je er een plezier van hebben.

Je loopt wel van daken en huizen te schreeuwen dat je een paard niet op zijn donder mag geven, maar ze mag ook niet klagen want ze haalt gewoon haar punten. Als ik lekker rij en ik heb slechte punten, denk ik bij mezelf, ik heb lekker gereden daar gaat het om. Daar gaat het bij iedere ruiter toch om. Het is geen rijbewijs die je even haalt!

Waar heb jij het nou eigenlijk nog over, ken je de pony, heb je pony weleens met wedstrijden meegemaakt?

Je bent wel erg peper en zout!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:46

Shannay schreef:
schaapjuh schreef:

Als jij zo je punten binnen wilt halen met een niet lekker gevoel, sorry maar wat rij je dan nog voor? Je rijd toch om een paard te verbeteren en te leren, niet om een poedersuiker te hebben en dan toch de punten te rijden. Zo zul je er een plezier van hebben.

Je loopt wel van daken en huizen te schreeuwen dat je een paard niet op zijn donder mag geven, maar ze mag ook niet klagen want ze haalt gewoon haar punten. Als ik lekker rij en ik heb slechte punten, denk ik bij mezelf, ik heb lekker gereden daar gaat het om. Daar gaat het bij iedere ruiter toch om. Het is geen rijbewijs die je even haalt!

Waar heb jij het nou eigenlijk nog over, ken je de pony, heb je pony weleens met wedstrijden meegemaakt?

Je bent wel erg peper en zout!

Dus een paard op zn donder geven terwijl je heel goed weet wat de oorzaak is (zware bodem, warm weer) van zijn gedrag is dan wel goed?! En dan rijd je lekker zeker...?
Kan jij goed presteren in een zware bak en warm weer (dus zonder paard) ? Nee? Moet iemand jou dan ook op je donder gaan geven zodat je beter gaat presteren? Denk je dat dat iets helpt?

Maar goed het ligt dus nog steeds aan het paard en niet aan de omstandigheden waarin je rijd Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:03

Het is toch in elke proef, volgens mij heeft Miesie dat nu al een aantal malen duidelijk aan gegeven. Ik zou je dan ook sterk adviseren nog eens goed het topic door te lezen. Het feit dat ze punten haalt, ook al valt ze dood in de proef, is toch ook niet de bedoeling? Jij blijft nu doorgaan over het feit dat ze niet moet zeuren, omdat ze gewoon punten haalt, en die ene keer niet omdat de bak zwaar was. Maar er word toch al aangegeven dat ze in alle proeven dood valt?! Die punten hebben hier helemaal niks mee te maken. Het heeft er dus (nogmaals) mee te maken dat ze in alle proeven doodvalt, dan mag je haar eens flink wakker schudden.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 09:28

Ik heb niet pas 3 wedstrijden gereden.. Ik heb er nu iets van 14 wedstrijden gereden.. Maar pas 3 uitwedstrijden, maar ze doet het uit en thuis!

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:54

ik heb dat ook met mijn pony gehad.. hij wist op een gegeven moment dat ik niet boos werd in een proef.. en of een gegeven moment was ik het zat.. zweep meegenomen.. en 1 x ontzettend geslagen.. 1 x maar het hoeft nu nooit meer!
en toen stroomden de winstpuntjes weer binnen!!

nu mag ik geen zweep meer.. maar ik geef het nu af en toe ook gewoon een flinke schop hoor..

jury moet ten slotte wel zien dat jij de baas bent.. (je moet dat niet over drijven natuurlijk.. )

succes ermee!

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:10

Ik denk dat het op zich wel kan helpen om een keer een scherpere spoor te pakken. Ik had ook dit probleem een keer en toen heb ik van een meisje zwanenhals-sporen met wielen (grof wiel) geleend. Nou, dat hielp ! Nadat ik die sporen er een paar keer flink in had gezet, was hij prima te rijden. Ik schaamde me kapot met die joekels van sporen aan mijn laarzen, maar het hielp wel.
P.S. eigenlijk wel erg, dat meisje waar ik die sporen van leende rijdt daar altijd mee ! Arm paard !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:32

Ik heb ook een paard wat soms dood valt in de proef. Hierdoor komen we soms thuis zonder winstpunt en dat is ronduit jammer want thuis loopt hij soms voor wel 2 winstpunten. (ach ja thuis is alles ander Knipoog )

Nou heb ik een paard wat graag kijkt. Hij is niet kijkerig in de zin van schrikken en wegspuiten maar meer in de zin van zijn hoofd er gewoon uitduwen om te kijken waarbij hij zijn concentratie verliest. Soms geeft hij de hele proef dit gevoel en dring ik nog maar half tot hem door.

Ik heb komende zaterdag wedstrijd en heb de volgende 'strategie' Haha! bedacht . Ik zorg ervoor dat ik op tijd ben en poot mijn paard gewoon ergens neer in de buurt van de ring en de lorijbak. Ik laat hem een kwartier gapen en ga dan pas losrijden. Als hij iets namelijk rustig heeft kunnen bekijken gaat hij ook over langs (op buitenritten).

Ik heb het idee dat hij al die indrukken op het wedstrijd terrein en de snelheid waarin de oefeningen elkaar opvolgen niet kan verwerken tegelijkertijd.
tevens neem ik een scherper spoortje mee. Ik rij thuis altijd zonder sporen en op wedstrijd met een knopspoortje. Nu neem ik een langer recht spoortje mee want als hij na dat kwartier gapen nog niet oplet dan ga ik hem eens heel duidelijk maken wat de bedoeling is: VOORWAARTS!