In de B dressuur, paard aan de teugel? of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TopLadyI

Re: In de B dressuur, paard aan de teugel? of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:45

Concorde schreef:
Als je gewoon zegt "mijn pony is altijd heel slecht dressuurmatig gereden, en dit kan niet meer echt gecorrigeerd worden, dus een dressuurpony is het niet, maar aangezien ik wil springen heb ik daar geen problemen mee en roei ik qua dressuur met de riemen die ik heb"
vind ik het een ander verhaal.

Zo bedoel ik het ook, maar ik wist niet dat je je punt ook met een ander paard kon halen en dan met de pony kon gaan springen Lachen. En ik zeg helemaal niet dat ik een supergeweldige etc. pony heb, en dat ik voor mijn gevoel ZZ licht rijd. Ik bedoel dat ik het gewoon jammer zou vinden dat ik lang moet ploegen om een WP in de dressuur als ik zou willen gaan springen Lachen. Maar nogmaals, ik wist niet dat je je punt met een ander paard mocht behalen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:22

tuurlijk loopt een paard zoals ie gereden word, maar als jij op een M paard stapt bij wijze van spreken zal je sneller zo'n beest lekker kunnen rijden dan een paard wat B is, want dat paard zal niet voor niets nog maar B zijn, tenzij het een jong dier is, maar op latere leeftijd, bij ons is het zo ik rij een paard van nu net 9 jaar en dat beest is tot de L1 gereden, maar is totaal niet meer van over, en er is er eentje die is even oud, en die is al M2 daar start nu ook een meisje op en die rijd gewoon 2 winstpunten per proef, en ik zit te stinkmodderen omdat die knol zo moeilijk is maar dat geeft niet des te beter voel ik me weer als ik wel winst rijd... Bloos Haha! zo zie ik het dan weer, maar ik zal nooit zeggen dat een hoger geklasseerd paard altijd makkelijker is qua rijden en karakter Knipoog

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:28

echt aan de teugel hoeft niet geloof ik maar hij moet idd niet tegen de hand lopen want dat commentaar kreeg ik altijd als mijn paardje erg aan het trekken was aan het bit.. maar ik rijd hem nou in de b en op wedstrijden lukt het mij echt nioet om hem de hele tijd aan de teugel te laten lopen en zeker in de galop niet en heb daar ook nooit commentaar over gekregen Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:35

OrissE_GipsY schreef:
tuurlijk loopt een paard zoals ie gereden word, maar als jij op een M paard stapt bij wijze van spreken zal je sneller zo'n beest lekker kunnen rijden dan een paard wat B is, want dat paard zal niet voor niets nog maar B zijn, tenzij het een jong dier is, maar op latere leeftijd, bij ons is het zo ik rij een paard van nu net 9 jaar en dat beest is tot de L1 gereden, maar is totaal niet meer van over, en er is er eentje die is even oud, en die is al M2 daar start nu ook een meisje op en die rijd gewoon 2 winstpunten per proef, en ik zit te stinkmodderen omdat die knol zo moeilijk is maar dat geeft niet des te beter voel ik me weer als ik wel winst rijd... Bloos Haha! zo zie ik het dan weer, maar ik zal nooit zeggen dat een hoger geklasseerd paard altijd makkelijker is qua rijden en karakter Knipoog

Het valt en staat allemaal bij je eigen manier van rijden.
Als jij op mijn paard stapt en je gaat hem rijden dan doet hij neits voor je als je je hulpgeving niet keurig netjes en op tijd in de juiste volgorde geeft. Wil je en parcourjse rond dan staat ie bij de eerste sprong al want hij wil en verwacht controle.

Nagevelijk of eigelijk aan de hulpen is ook belangrijk in het parcours. Want tussen de sprong met het bit tussen de kiezen is niet echt fijn hoor.
Je hebt dus controle nodig en daar moet je aan werken.
Springpaard, dressuurpaard, koetspaard het maakt allemaal geen fluit uit ze moeten luisteren en niet met het hoofd hoog. En met de juiste training is de ondernek nog een aardig eind weg te trainen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:41

OrissE_GipsY schreef:
tuurlijk loopt een paard zoals ie gereden word, maar als jij op een M paard stapt bij wijze van spreken zal je sneller zo'n beest lekker kunnen rijden dan een paard wat B is

Stap jij maar eens een keer op mijn M (Z-klaar) paard. Eens kijken of je die makkelijker aan het lopen krijgt als het B-paard van een vriendin van me...
Ik denk het niet namelijk, mijn M paard is echt een beetje een trut met een zéér ingewikkelde gebruiksaanwijzing, terwijl het B-paard van mijn vriendin een heerlijk simpel beestje is die alles voor je wil doen.

anniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 14:03

Concorde schreef:
Ook ik heb een M-paard, nou, die geeft het je toch echt niet cadeau, dus die vlieger gaat niet op.
En idd moet je in de B gewoon je paard nageeflijk hebben, da's toch je basis! Wat moet je in godsnaam op concours als je paard enkel nog maar met z'n kop in de lucht loopt? Train dan thuis nog fijn effe door...

dat is het hem nou juist.. Thuis gaat het super en perfect!! maar op een wedstrijd sla ik zelf misschien ook wel dicht en mn paard dus ook..
en het was mn eerste wedstrijd, dus ik laat het wel weten hoe het is gegaan 29 mei..
bedankt!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:57

ja maar kijk, mij gaat t gewoon om t voorbeeld wat ik heb met dta beest wat ik rijd, en die andere op de club die even oud is maar dus M , ik zeg dus nogmaals niet dat een hoger geklasserd paard makkelijker zou zijn ofzo, het is idd maar net hoe goed en netjes jij kan rijden, maar het is toch enigsinds wel van invloed vind ik of het paard werklustig is of niet, of dta t een merrie of hengst of ruin is, dat zijn allemaal factoren die meespelen, en het ene paard is nou eenmaal makkelijker dan het ander, maar ik vind idd dat ee paard in de B niet tegen de hand mag zijn, en je hand moet volgen, maar hij/zij hoeft nog niet keurig bij elkaar te lopen, en met perfecte aanleuning e.d. maar mag zeker niet tegen de hand zijn, gewoon lekker voorwaarts neerwaarts, en een gewone stap,draf en galop en kunnen halthouden dan moet je wel een net b proefje kunnen rijden. en missouri ik denk dat je zo wel veel meer voorbeelden hebt hoor, van paarde die makkelijker of moeilijker zijn, het blijven nou eenmaal wilde beesten, en je kan ze eigenlijk niet dwingen . Knipoog Bloos