mag je in de b dressuur met sporen rijden met een glad wiel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: mag je in de b dressuur met sporen rijden met een glad w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 23:44

Breitling schreef:
in dit geval werk een glas wieltje zachter in als een knop spoor. Wat andere er van vinden maakt me ook niks uit. Ik zal wel moeten want met deze sporen krijgt mijn paard er geen plekjes van dus is het voor hem fijner

Je mag met wielsporen starten mits ze maar vrij en goed kunnen draaien en niet scherp zijn.
Draaien ze niet meer vrij of vrij genoeg dan werken ze in als een mes.
Verder kan een paard daar net zo makkelijk wondjes van krijgen als van een knopspoor of welke spoor dan ook.

Ik rijd zelf met een balkenhol spoor met sonnerad en moet zeggen die zijn echt veel fijner dan knop sporen ofzo, vaak lopen ze al als het wieltje een beetje tinkelt. Zezijn ookvrindelijker omdat je ermee kunt spelen, omhoog rollen en dergelijke.
Ik rijd er dus altijd en ieder paard mee tenzij ze zonder sporen kunnen dan niet natuurlijk. Maar check dus telkens of de wieltjes nog rollen

daanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:37

ik heb gehoord dat het bij de paarden wel mag maar dat het bij de pony's word verboden Knipoog
ik weet het niet zeker maar ik hoor het heel vaak misshien is dat wel zo Vork

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 17:59

Kafue schreef:
Breitling schreef:
in dit geval werk een glas wieltje zachter in als een knop spoor. Wat andere er van vinden maakt me ook niks uit. Ik zal wel moeten want met deze sporen krijgt mijn paard er geen plekjes van dus is het voor hem fijner

Verder kan een paard daar net zo makkelijk wondjes van krijgen als van een knopspoor of welke spoor dan ook.

Zou kunnen. Maar van andere sporen krijgt hij dus wel wondjes en van deze niet (heb ze nu te leen van een stalgenoot om te proberen) hij reageerd er goed op dus ga ze zelf ook aanschaffen.
Neem aan dat ze als ze nieuw zijn gewoon goed draaien? iemand enig idee of je ze zo af en toe moet in spuiten dat ze goed blijven draaien ofzo?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:04

Ik denk dat dat er meer aan ligt of je goede kwaliteit koopt, beetje grovere zwaardere.
Werk je trouwens niet teveel met je spoor dat hij er wondjes van krijgt? Of heeft hij zo'n gevoelig huidje, kan natuurlijk ook

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:22

Geod schoonhouden en ik spuit wel eens een beetje kruipolie of teflon spray zo tussen het wieltje en de doorn. Draaien ze prima van.
Ik vind met wilejtes ook veel fijner. Maar zogezegt telkens checken of ze nog draaien. Maar je merkt vanzelf wel als ze dt niet meer doen, maakt toch een ander geluid. Kans op openrijden is dan wel heel erg groot.[/quote]

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:27

Inderdaad, wieltjes zijn vaak zachter voor het paard dan andere sporen. Die reacties van pennymeisjes zijn alleen altijd zo lachwekkend...Oh, wat zielig, je rijdt met zo'n grote wielen! Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:30

Lottew schreef:
Inderdaad, wieltjes zijn vaak zachter voor het paard dan andere sporen. Die reacties van pennymeisjes zijn alleen altijd zo lachwekkend...Oh, wat zielig, je rijdt met zo'n grote wielen! Haha!

haha ja klopt. Ik reed vrijdag avond in de les. En dat is een les van volwassenen en voor die les zit dus de kinder les. Stonden er 2 meisjes langs de kant, kwam ik langs rijden hoor ik ineens wooow kijk die sporen!!!! ik lachen. Hun denken natuurlijk dat dat heel zielig is maar is eigenlijk vriendelijker.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 18:33

Lenn schreef:
Ik denk dat dat er meer aan ligt of je goede kwaliteit koopt, beetje grovere zwaardere.
Werk je trouwens niet teveel met je spoor dat hij er wondjes van krijgt? Of heeft hij zo'n gevoelig huidje, kan natuurlijk ook

Hij heeft een extreem gevoelige huid. Hij zit altijd onder de wondjes. elke week vind ik wel weer een nieuwe (zijn altijd wel hele kleine plekjes) maargoed ik rij meer paarden met sporen en die hebben ook niks dus komt niet door mij denk ik. Mijn vorge pony moest ik regelmatig de bak door schoppen om het zo maar te zeggen (een echte karakter merrie was dat Clown ) en die heeft ook nooit 1 wondje gehad.

maargoed met deze wiel sporen blijft alles mooi dicht Haha!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:45

Stel nou dat een jury wel commentaar geeft op die beschermers, wat zijn dan de sancties?
Moet je dan gewoon die beschermers ertussenuit halen en mag je starten/verder rijden?
Of ben je per definitie gediskwalificeert?

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht want rijd al jaren met die dingen idd omdat anders de sporen wat afzakken, maar nu begin ik te twijfelen over het risico........ Bloos

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:03

Ik zou er nogal van staan te kijken als ze je daarvoor kwalificeren Bloos!
Maar ik zou ze voor de zekerheid niet op een kampioenschap ofzo aandoen Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:15

met die rubbers die er aan vast zitten mag je wel starten toch? die sporen die ik nu te leen heb daar zitten de rubbers ook aan vast, en denkt dat ik die ook ga kopen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:31

ja dat wel dacht ik ergens te lezen. Maar hoe kan een jury het verschil dan eigenlijk zien?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 10:34

die rubbers die er aan vast zitten zitten rondom en strak er om heen. Die rubbers die je los er om heen kan doen zitten alleen aan de binne kant van de spoor (alleen het stukje wat vast gaat aan de spoor dus aan de zijkanten zie je aan de buiten kant van de spoor)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:37

ach zo Pling