Nieuwe proeven?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Re: Nieuwe proeven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 23:07

Beetje onnodig dat het groeten eruit zou gaan.. Dat hoort er toch gewoon bij? Verward

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 00:16

Wat ik ervan begrepen heb, is dat er meer gekeken gaat worden naar de kwaliteit van de paarden en dat vind ik eigenlijk heel jammer.
De goeden komen vanzelf boven drijven en persoonlijk vind ik dat iemand met een net gereden proef keurig op de letter ook zijn winstpunten moet kunnen blijven rijden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 00:22

nee he, ik ga ook vanaf volgend jaar weer lekker in de B beginnen met rijden (wrsch prutsen in t begin Bloos ) daar gaaaat mn kans op leuke proefjes met wp rijden Scheve mond

ben het idd met Fitz eens, dat een normaal paard met een amateurtje erop die een nette proef netjes op de letter rijd ook een wp moet kunnen rijden

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 00:25

GeaB schreef:
Ik zit in de werkgroep van de nieuwe dressuurproeven.

Het halthouden aan het begin van de proef is inderdaad een punt van discussie geweest, omdat je vooral jonge paarden daarmee in een keurslijf dwingt.

Rijkunstig is het voor jonge/groene paarden veel beter om eerst een stuk van de proef te rijden en dan pas een overgang naar het halthouden te maken, zodat ze al een stuk spanning op bijvoorbeeld de omgeving kwijt zijn.

Het groeten aan het eind op de AC-lijn blijft gewoon bestaan.

De proeven worden in de periode van nu tot september gemaakt door verschillende werkgroepen. Daarna worden ze uitgebreid in het land getest, waarna nog eventuele wijzigingen worden aangebracht.

klinkt opzich wel goed, behalve dan tsja hoe weet je dan wanneer je proef precies begint Verward je mag nu toch ook altijd al ff wat rondjes rijden in de ring voordat je hoeft te beginnen met de proef en dus moet groeten...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 07:38

GeaB: zo als nu wordt voorgesteld is natuurlijk wel een goed idee. Eerst voor het echie een paar rondjes of oefeningen en dan halthouden tonen.
Dat is heel wat anders dan een gewenningsrondje door de bak.
Klinkt goed. Alleen lastig voor de jury om te weten wanneer de proef is begonnen, moeten ze wakker blijven!

GeaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 08:44

Het idee is dat na de eindgroet van de vorige combinatie, de volgende de ring in gaat. De vrije stap na het groeten verdwijnt. De volgende combinatie heeft dan de tijd om in de ring te rijden tot de jury het protocol heeft afgewerkt, dan krijgt de combinatie een sein en moet bijvoorbeeld binnen 45 seconden de A passeren.

Maar even voor de duidelijkheid, de proeven moeten nog gemaakt worden, maar in grote lijnen zal het ongeveer hier op neer komen.

Fitzroy schreef:
Wat ik ervan begrepen heb, is dat er meer gekeken gaat worden naar de kwaliteit van de paarden en dat vind ik eigenlijk heel jammer.

Dat is zeker niet de bedoeling. De bedoeling is dat met de nieuwe proeven de rijkunst voorop staat, dus dat het technisch gezien beter voor elkaar is. De ruiter wordt waarschijnlijk op meerdere onderdelen beoordeeld, maar het cijfer voor de zuiverheid van de gangen blijft gewoon bestaan, zoals dat nu ook is.

De proeven worden zeker geen soort PAVO cup, waar alleen de kwaliteiten van het paard beoordeeld worden.

Fitzroy schreef:
...persoonlijk vind ik dat iemand met een net gereden proef keurig op de letter ook zijn winstpunten moet kunnen blijven rijden.

Dit zou dus met de nieuwe proeven zo moeten zijn, als je onder net gereden, rijtechnisch correct gereden bedoeld.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 09:01

En gaat het groeten er alleen in de B uit of ook in de L1/L2 ?

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:11

Ik heb trouwens ook gehoord dat er voor de pony's nieuwe Z2 proeven komen en dat je die op een gegeven moment vanzelf op de knhs site zou kunnen vinden, maar tot nu toe zie ik alleen nog nieuwe proeven voor internationale pony's dus ik ben benieuwd wanneer die dan uitkomen Sigaar Vingers aflikken

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 15:53

Iwandy schreef:
Ik heb trouwens ook gehoord dat er voor de pony's nieuwe Z2 proeven komen en dat je die op een gegeven moment vanzelf op de knhs site zou kunnen vinden, maar tot nu toe zie ik alleen nog nieuwe proeven voor internationale pony's dus ik ben benieuwd wanneer die dan uitkomen Sigaar Vingers aflikken

Hoi

Die nieuwe proeven zijn er dus al sinds 1 april Clown
Bij service - downloads kun je ze downloaden (bij de FEI pony's)
Het zijn dus gewoon die internationale proeven waar jij het over hebt.
( met 5 galopwissels waarvan er 2 dubbel meetellen, uitgestrekte stap dubbel meetelt en de volte 8 meter ongeveer 5 keer in voor komt Vork )

Verder vind ik het wel een goede zaak dat de proeven veranderen.
Zo zijn ze goed hoor, voor ruiters en ervaren pony's.
Maar wat doet een jonge pony van 3 jaar die gelijk tussen de bordjes wordt gestopt en dan vervolgens door zijn baasje wordt gedwongen om recht op een auto af te lopen .. niet echt stilstaan Clown
Na een paar rondjes oefeningen rijden zijn ze al wat afgeleidt en zijn ze die auto al wat vaker tegen gekomen, dan moet het dus wél lukken.
Mij lijkt het dus wel een goed idee! Maar ben het er wel mee eens dat het groeten op het eind moet blijven, tegen die tijd moet een jonge pony dus bv wel het vertrouwen hebben om op die auto af te lopen!

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:58

benneton schreef:
Iwandy schreef:

Hoi

Die nieuwe proeven zijn er dus al sinds 1 april Clown
Bij service - downloads kun je ze downloaden (bij de FEI pony's)
Het zijn dus gewoon die internationale proeven waar jij het over hebt.
( met 5 galopwissels waarvan er 2 dubbel meetellen, uitgestrekte stap dubbel meetelt en de volte 8 meter ongeveer 5 keer in voor komt Vork )

Aha Bedankt Haha!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:01

Ik vind het wel fijn dat er nieuwe proeven komen.
Vaak dezelfde proef rijden is ook niet leuk (als je veel wedstrijden in de maand hebt)
Dat het groeten blijft vind ik wel fijn Clown

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 14:07

hmm, dat groeten aan t begin, na een paar wedstrijdjes kent een jong paard t ook, ik vindt t er gewoon bij horen. (blij dat ik de b uit ben als ze t gaan invoeren).
Ik vind de proeven prima zo, ze zijn goed te doen, ook met een jong paard, ok het groeten aan t begin mss niet, maar daarna heb je nog 25 onderdelen om dat op te compenseren.
En hoe worden de l proeven dan aangepast?? dat vraag ik me wel af

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:09

Fitzroy schreef:
De goeden komen vanzelf boven drijven en persoonlijk vind ik dat iemand met een net gereden proef keurig op de letter ook zijn winstpunten moet kunnen blijven rijden.

Dus met je karrebok die ook nog eens springgefokt is met kromme poten kun je het wel vergeten?
Terwijl je op zich met zo'n paard toch wel in de L2/M moet kunnen komen, misschien zelfs wel in het Z (men zegt dat elk gezond paard Z kan lopen, maar met een echte knol moet je wel van hele goede huize komen, dus laten we het op L2/M houden voor een gemiddelde ruiter)