Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Storen aan slecht verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:05

Anya schreef:
En goed verzorgd gezond paard glimt van binnenuit.

Ha gelukkig! Dan hoef ik me dus geen zorgen te maken, poets weinig of niet en heb toch twee spiegels van paarden op stal staan!!!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:46

Iedereen die voor dressuur kiest; wanneer je op concours gaat hoor alles er top top uit te zien. Wanneer je hier geen zin in hebt, of je vindt het onzin... Misschien toch maar een andere sport kiezen???

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:07

Ik denk dat dat toch ook een beetje door de juryleden zelf komt Sigaar Veel juryleden gebruiken het cijfer voor verzorging als afronding van de punten.Hoe vaak komt het niet voor dat een deelnemer een 6 krijgt omdat hij of zij anders misschien 155 punten heeft als er een 7 gegeven zou zijn?Ook is er geen pijl op te trekken.Ik heb zelf diverse schimmels gereden en ook daar werd soms een 6 voor de verzorging gegeven,ondanks dat het paard er tiptop uitzag.Als juryleden weten hoeveel werk het is een schimmel wit te houden dan zouden ze echt hoger punten.Maar inderdaad Leonie; Er zijn mensen die gewoon geen tijd willen besteden aan de uiterlijke verzorging van hun dier en zichzelf Gestoord als ze op wedstrijd gaan.
Laatst bijgewerkt door FlairS op 11-04-05 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:09

Fitzroy schreef:
Volgens mij bedoelde porscherider de slechte voeten, niet zozeer of ze beslagen waren.

Waar ik me dus wel aan erger is ongeschoren teddyberen in de winter. Die geef ik dus wel een punt lager want ook dat staat in het reglement: wedstrijdconditie van het paard waaronder een gladde glimmende vacht hoort.
En uitstekende stoten kan ik me ook aan irriteren. Kleine moeite om die even door de passantjes te halen.

Gosh ja; als ik ga trainen en een riempje van mijn hoofdstel steekt uit dan MOET ik die gewoon goed doen voor ik op mijn pony stap Haha!

Ik zie er zelf ook altijd netjes uit, schone kleren, schoon dekje, schone pony, netjes ingevlochten en laarzen zo glimmend als een spiegel Haha!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:33

Ik zorg altijd dat alles schoon is, eigen tenue, hoofdstel, zadel etc, en dat het paard netjes gevlochten is, vetlokken etc netjes geknipt en in de zomer was ik hem altijd.
In de winter was is de voeten wel als ik binnen los kan rijden of ik weet dat het een fatsoenlijke buitenbak is, maar als ik weet dat ik in de modder los moet rijden, of in een zware bak met donker zand, dan was ik zijn voeten echt niet. Vind ik zonde van de moeite en zielig voor mijn paard als ie uren met koude natten voeten moet staan voor niks.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:35

Het is inderdaad zo dat je aan je paard kunt zien hoe je inzet is. als je er echt voor gaat, zorg je dat je verzorging er in ieder geval niet de kantjes vanaf loopt, als je zoiets hebt van leuk, prima en het zal wel, dan denk je daar misschien iets te makkelijk over.
Ik vind het jammer dat veel juryleden een standaardcijfer geven, dit stimuleert een goede verzorging namelijk niet.
Je moet gewoon een 10 kunnen halen op verzorging namelijk.
Ik heb altijd mijn laarzen gepoetst, mijn paard is met NAALD EN DRAAD ingevlochten, heel mooie grote dikke knotjes en mijn paard ziet er gewoon goed uit.
Ik denk dat de oorzaak van slecht verzorgde ruiters en paarden daarom ook gewoon bij de jury's ligt. als er een keer een 4 op een protocol staat en je daarom geen wp hebt, gaat er heus wel meer aandacht in gestoken worden. Daar ben ik van overtuigd.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:42

Ik was z'n voetjes (4 witte), vlecht zijn manen, voorpluk en staart. Z'n snorharen knip ik bij, tot er ongeveer 1 cm over is. De rest knip ik niet, hij is ook niet geschoren. En best teddy in de winter.

Mijn pony mag best een beetje pony zijn.

Hij ziet er wel netjes gepoetst uit, dekje en mijn tenue zijn schoon, en het hoofdstel is gepoetst.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 13:52

Margreet:
Bedoel je daar nou de zolen mee?
Dat vind ik echt zwaar overdreven... Die kun je pas schoonmaken als je al te paard zit, want 1 stap en ze zijn weer vies, denk toch niet dat ik mijn "groom" zo gek krijg... (Hij zit nu naast me, zijn reactie: zak erin! )
Als je nou zo'n modderrand langs de voet bedoelt, ja, dat ben ik met je eens.

Ja, je slaat de spijker op z'n kop!
Die modderrand langs de voet bedoel ik!

Ik moet overigens wel erbij zeggen: je heb wel eens van die losrijterreinen.....daar kan je je paard gewoo niet schoon houden... Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:01

Barbara_m schreef:
Iedereen die voor dressuur kiest; wanneer je op concours gaat hoor alles er top top uit te zien. Wanneer je hier geen zin in hebt, of je vindt het onzin... Misschien toch maar een andere sport kiezen???

Iedereen die er voor kiest om door middel van de verzorging boven op dat trapje te komen staan ipv door rijkunst: toch maar een andere sport kiezen?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:12

Tuurlijk gaat het om het rijden zelf, en tuurlijk hoort een gezond paard van zichzelf te glimmen en hoort een paard altijd netjes op z'n voeten te staan. Maar: ik vind WEL dat je als je op een wedstrijd start hoort te zorgen dat alles er top verzorgd uitziet, of je nou dressuur rijdt of western. Het is er bij mij vroeger altijd ingeramd, het hoort er gewoon bij nog niet eens zozeer om een hoger punt voor verzorging (in het geval van dressuur dan) maar zie het vooral als een soort van respect naar de jury, de organisatie, evt bakrandhangers en zelfs naar je mederuiters toe.
Ik heb dan een tinker waar weinig aan te toiletteren valt, hij heeft al z'n tastharen op volle lengte net als staart, manen en sokken maar z'n oren worden altijd bijgeknipt (eh nouja de uitstekende haren dan) en ik hou z'n derde oor altijd netjes bij. Verder laat ik z'n baard niet groeien en wintervacht of niet op die manier ziet ie er altijd verzorgd uit, zelfs in de winter want ook dan glimt hij als een idioot.
Als ik een wedstrijd heb ben ik de hele dag ervoor in de weer. Paard wordt helemaal gewassen (dat heb je met al dat wit, dat moet gewoon) en als hij droog is komt de cowboy magic eraan te pas, niet omdat hij anders niet glimt maar omdat het goed vuilafstotend werkt zodat ik de volgende ochtend niet heel veel moeite heb om de gele vlekken die hij snachts toch weer heeft weten op te lopen eraf te krijgen.
Verder wordt m'n tuig gepoetst, net als m'n laarzen, en ook m'n sporen.

Dat staat niet alleen allemaal mooi en verzorgd, ik voel me op de een of andere manier ook een stuk zekerder als alles helemaal in orde is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:13

Margreet schreef:

Mijn spullen zijn altijd schoon en verzorgd, voor wedstrijd is het niet veel extra werk. Argentaan moet glimmen, dus dat wordt gepoetst. M'n witte broek is schoon als ik 'm aantrek (met trainingsbroek erover) en m'n dekje is als ik opzadel ook spierwit, maar tussen opzadelen en daadwerkelijk rijden gaat er nog wel eens iets mis Haha! Idem zit er ook wel eens een veeg op m'n jasje of wat stofjes op m'n (gepoetste) laarzen. Vliegen ook nog wel eens wat klodders schuim in de rondte tijdens het losrijden, oeps, een vlek....

Ik rij een paard met 4 hoge witte benen en die worden ook echt spierwit gewassen, maar wat nou als het losrijterrein vervolgens modderig of stoffig is? Tja...

Uitstekende lange haren worden bijgeknipt, maar ik scheer niet. Staart is gewassen en uitgeplozen, manen zijn gevlochten inclusief voorpluk.

Nou dan vind ik het wel weer gezegend!
Mijn ervaring is dat juryleden toch altijd een standaardcijfer geven voor de verzorging, bij echte uitschieters (+ en - ) nog wel eens een puntje meer of minder, maar verder valt daar niet veel te "verdienen". Maakt natuurlijk wel deel uit van je algehele presentatie, dus ik zorg echt wel dat de boel netjes is en zo mogelijk blijft, maar als ik eenmaal aan het rijden ben is het verder pech hoor als er iets vlekt.

_/-o_
idemdito

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:13

Ik zorg ook altijd dat ik er erg verzorgd uit zie, alles geknipt en netjes gevlochten met naald en draad. Me hoofdstel poets ik wel altijd, me zadel niet. Me laarzen weer wel die blinken als een spiegel Knipoog

Die van mij kwijlt alleen heel erg over zijn benen waardoor daar weer wat zand op komt en dat dus een beetje vies word Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:19

Het gaat zeker om het rijden
Maar het plaatje in het algemeen heeft ook wel wat.

Ook toen ik nog sprong vlocht ik de paarden, waste de witte benen.
En hadden ze een gewassen uitgeplozen staart.
En had bijv wit (schoon) dekje met bordeaux randje, dan ook die kleur peesbeschermers.
dan vond ikzelf gewoon fijn.
Op concours kom ik ook graag netjes voor de dag.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:22

fresco schreef:
Ik heb net gejureerd en het valt me steeds vaker op dat sommige ruiters zo weinig aan de verzorging doen....
Ik stoor me daar best aan!
Sokken die er nog aan hangen (uitgezonderd friezen enzo.) vieze shabrakken en bontjes, vieze laarzen aan de onderkant en gewoonlijk ongepoeste tuig.....etc. etc. etc.
Iedereen vlecht wel netjes in, maar sokken worden vaak niet gewassen.
Ben ik nou zo'n muts of zijn jullie het met me eens?!

Vroeger kwam de jury zelfs uit de auto om alles te inspecteren.(gaat ook wel een beetje ver, hihihi)
Maar het mag toch wel goed schoon zijn....

Tsja als je als ruiter ongeacht hoe je je paard voorsteld toch altijd een 6 of 7 krijgt waarom zou je dan de moeite nog doen, wees eerlijk.

Leuk voorbeeld, ik heb een fjord, vroeger in mn beginperiode, paardje altijd netjes gewassen, geschoren (op sokken na), maantjes strak geknipt, staart ingevlochten, hoefjes ingevet en zelf ook netjes met schone kledij en laarzen.... standaard 6 of 7.

Toen eens een keer niet gewassen, manen niet genipt (was nog wel boogje maar niet zo strak als anders), enz enz en waarempel weer een 6 of 7.

Tsja dan ga je dr natuurlijk geen moeite meer voor doen, en nu loopt ze in een dikke wintervacht (ondanks dat ze in sept is geschoren), manen al weken niet geknipt enz enz en wat krijg ik 8-en... bij mij breekt mn rijlaars eeeh klomp....
Als ik dr verzorgd voorstel doe ik het voor mezelf, door de jury's wordt het toch niet gezien en gewaardeerd Tong uitsteken

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:24

Ik heb nu een aantal keer onderling gestart. Ene keer doe ik meer mijn best dan de andere Bloos

's Zomers ziet mijn pony er qua vacht altijd beter uit. Scheren doe ik in de winter niet.
Ook sokken e.d. scheer ik niet. Dit mag ook niet van het stamboek en het is een raskenmerk (welsh C)

Vlechten doe ik wel altijd. Een hengstenvlecht of knotjes. Krijg altijd standaard een 7.

1x heb ik niks gedaan. We zagen er door alle haast (was erg rommelig geregeld allemaal, sportdag) niet bepaald goed uit! Had geen haarstrik in mijn haar. Aman niet gevlochten. Was allemaal geen tijd voor. (moest om 9 uur aan de hand en om 9.20 oh zadel dus kan je nagaan dat haalde we nooit).
En toen behaalde we een 8. Onbegrijpelijk
Geef gewoon een 6 ofzo. Ze had verder nette witte voetjes en gewassen maar toch...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:25

Cassidy schreef:
Barbara_m schreef:

Iedereen die er voor kiest om door middel van de verzorging boven op dat trapje te komen staan ipv door rijkunst: toch maar een andere sport kiezen?

AMEN!!!! Haha!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:30

Ik was, vlecht en poets me een ongeluk een dag van te voren. Maar; ik weiger pertinent bijv. haar sokken/vetplukken te knippen. Ook laat ik de staart met rust, ik pluis hem alleen uit, maar ik ga de zijkanten niet wegknippen. Ik vind dat gewoon niet mooi. Als een jury het niet met me eens is, jammer dan. Zolang zowel paard als ik er verder prima uitzien ga ik me niet drukmaken of de jury haar sokjes lelijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:30

Die ervaring heb ik gelukkig anders Haha!

met mijn schimmeltje, die met een spierwitte staart en perfect zuiver lijf aankwam (was toen nog grijs, dus kon het niet wit zijn)
Waar ook wel uren tijd in zaten,
want een plasplek kon je ook niet op maandag laten zitten, want dan ging hij er de eind van de week echt niet helmaal uit.
Netjes geschoren beentjes, spierwit dekje, met gekleurd randje, spierwitte broek, en glimmende gespen en beugels enz.
Kreeg is eigenlijk altijd een 8, met uitzondering een 7 en regelmatig een 9.

Maar ik kreeg ook vaak leuk commentaar van de mensen op het terrein zelf dat hij er zo netjes uitzag Lachen
En dat vond ik dan erg prettig Ja

En de rijkunst blijft het belangrijkste
Maar als ik dan een gele schimmel zag, dan vond ik dat toch echt geen gezicht.
Echt zo'n uit de stal/wei getrokken knol vind ik niet mooi.

En ook in de klasses waar verzorging niet meer als punt was, bleef ik met een mooi gewassen paard komen opdagen
En dat heb ikm et springen, wat je punt helemaal niet beinvloed ook gedaan.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:31

alexandra15 schreef:
Ik denk dat de oorzaak van slecht verzorgde ruiters en paarden daarom ook gewoon bij de jury's ligt. als er een keer een 4 op een protocol staat en je daarom geen wp hebt, gaat er heus wel meer aandacht in gestoken worden. Daar ben ik van overtuigd.

Hahaha weet nog leuk voorbeeld op slecht cijfer voor verzorging en lompe jury:
Mn vriendin heeft een gra kleurige fjord (grijs dus) met flinke zebrastrepen op zn benen.
Krijgt protocol terug, verzorging 5 zonder commentaar.
Dus zij naar jury om uitleg want paard was netjes geknipt, gewassen, niks op aan te merken....
commentaar jury: hij is niet schoon... dus jury mee naar paard om aan te wijzen wat er dan niet schoon was....
jaja zitten jullie: hij had vieze strepen op zn benen....
Dus mn vriendin helemaal over de rooie en uitgelegd dat dat aftekeningen zijn in de vacht en dat ze die er met de beste wil niet af kon poetsen als ze dat al zou willen.
Juy: nou dan heb je pech ik vind het er niet uitzien.....

Wat doe zo iemand in een juryhok?

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:33

fresco schreef:
... vieze laarzen aan de onderkant en gewoonlijk ongepoeste tuig.....etc. etc. etc.
Iedereen vlecht wel netjes in, maar sokken worden vaak niet gewassen.
Ben ik nou zo'n muts of zijn jullie het met me eens?! ....

Als je met laarzen in de modder loopt worden ze ook vies ja, en sokken wassen sla ik 's winters ook altijd over hoor..

verder ben ik het wle met je eens.. Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:34

runningkawa schreef:
Die ervaring heb ik gelukkig anders Haha!

met mijn schimmeltje, die met een spierwitte staart en perfect zuiver lijf aankwam (was toen nog grijs, dus kon het niet wit zijn)
Waar ook wel uren tijd in zaten,
want een plasplek kon je ook niet op maandag laten zitten, want dan ging hij er de eind van de week echt niet helmaal uit.
Netjes geschoren beentjes, spierwit dekje, met gekleurd randje, spierwitte broek, en glimmende gespen en beugels enz.
Kreeg is eigenlijk altijd een 8, met uitzondering een 7 en regelmatig een 9.

Maar ik kreeg ook vaak leuk commentaar van de mensen op het terrein zelf dat hij er zo netjes uitzag Lachen
En dat vond ik dan erg prettig Ja

En de rijkunst blijft het belangrijkste
Maar als ik dan een gele schimmel zag, dan vond ik dat toch echt geen gezicht.
Echt zo'n uit de stal/wei getrokken knol vind ik niet mooi.

En ook in de klasses waar verzorging niet meer als punt was, bleef ik met een mooi gewassen paard komen opdagen
En dat heb ikm et springen, wat je punt helemaal niet beinvloed ook gedaan.

De ervaring leert helaas dat schimmels op dat punt altijd voorgetrokken worden want die mensen zullen er wel veel werk aan hebben gehad (net of een ander dat niet heeft). Krijgen altijd standaard een punt hoger dan de rest, hier is al eens een discussie over geweest op bokt een tijdje geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:35

Aan zijn stropdas uit zijn hok slepen en een blok zeep in de hand geven Tong uitsteken Clown

dat is idd gewoon belachelijk
maar dat is meer zeldzaamheid.
Ik heb dat ook een gehad omdat ik met een springzadel starte.
Het hoorde volgens hem met een dressuurzadel.
Toen ik zei dat dat niet in het regelement stond en ik vroeg of hij dat 2e zadel dan betaalde, was hij niet zo blij Bloos
Mijn punten waren ook lager dan dat ik vond dat de proef ging Haha!

Maar dat is niet iets waardoor ik me vast ga pinnen
1 stomme jury

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:39

Maar sta jij de hele week al te wassen voor de zondag erop?
Ik niet toen ik met een bruine starte Haha!
En ook stond ik niet om half 7 op stal, om de snacht gekomen plasvlek nog weer af te wassen en droog te hebben, toen ik bruine paarden reed.
Ook de staart werd in de trailer niet apart ingepakt zodat er niet opgepoept kon worden enz enz.

De hele week was ik bezig hem zuiver te houden, omdat het echt niet ff een dag van te voren eraf te krijgen is anders.

Ik heb zelf wel gemerkt dat het echt enorm veel tijd scheelt, wil je met een schimmel echt oog verblindend Cool voor de dag komen.

Zou ik jury zijn, kreeg van mij een spiertwit paard ook echt wel een extra punt, want ik weet nu wat voor werk dat is

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:47

Fitzroy schreef:
Volgens mij bedoelde porscherider de slechte voeten, niet zozeer of ze beslagen waren.

Waar ik me dus wel aan erger is ongeschoren teddyberen in de winter. Die geef ik dus wel een punt lager want ook dat staat in het reglement: wedstrijdconditie van het paard waaronder een gladde glimmende vacht hoort.
En uitstekende stoten kan ik me ook aan irriteren. Kleine moeite om die even door de passantjes te halen.

Hmmm dus mensen die wedstrijd rijden moeten hun paard dus in ene binnebox houden onder 4 dikke 300grmas dekens? Is dat wat je bedoeld, ik heb liever mn paard in een gezonde vacht (ongeacht of doe geschoren is of niet) en in een gezonde leefomgeving.
Jij veroordeeld dus mensen die hun paard liever in een buitenbox houden zonder tig dekens, die moeten dan maar niet op wedstrijd gaan ongeacht of hun paard lichamelijk in topconditie is of niet.

Kan me overigens niet herinneren ook maar ergens in het regelemt gelezen te hebben dat een vacht van een wedstrijdpaard kort en glanzend moet zijn.

Boris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:52

Fitzroy schreef:

Voorop gesteld; ik rij (nog) geen wedstrijden. Maar de stoten van het hoofdstel steek ik elke dag voordat ik rij weer opnieuw in de passantjes, na het rijden zijn ze er allemaal weer uit. Volgens mijn stalgenoten onderhoud ik mijn hoofdstel te goed, waardoor de passantjes uitzakken. Ik neem mijn hoofdstel na het rijden altijd even af met de doek waar ik ook mijn zadel mee vet. Jammer genoeg heb ik juist vrij lange stoten (hoofdstel maat full nodig, maar dan wel alles op het laatste gaatje...).
Iemand hier nog tips voor (het hoofdstel niet meer schoonmaken is niet echt een optie wat mij betreft).