Anya schreef:En goed verzorgd gezond paard glimt van binnenuit.
Ha gelukkig! Dan hoef ik me dus geen zorgen te maken, poets weinig of niet en heb toch twee spiegels van paarden op stal staan!!!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anya schreef:En goed verzorgd gezond paard glimt van binnenuit.
Fitzroy schreef:Volgens mij bedoelde porscherider de slechte voeten, niet zozeer of ze beslagen waren.
Waar ik me dus wel aan erger is ongeschoren teddyberen in de winter. Die geef ik dus wel een punt lager want ook dat staat in het reglement: wedstrijdconditie van het paard waaronder een gladde glimmende vacht hoort.
En uitstekende stoten kan ik me ook aan irriteren. Kleine moeite om die even door de passantjes te halen.
Barbara_m schreef:Iedereen die voor dressuur kiest; wanneer je op concours gaat hoor alles er top top uit te zien. Wanneer je hier geen zin in hebt, of je vindt het onzin... Misschien toch maar een andere sport kiezen???
Margreet schreef:
Mijn spullen zijn altijd schoon en verzorgd, voor wedstrijd is het niet veel extra werk. Argentaan moet glimmen, dus dat wordt gepoetst. M'n witte broek is schoon als ik 'm aantrek (met trainingsbroek erover) en m'n dekje is als ik opzadel ook spierwit, maar tussen opzadelen en daadwerkelijk rijden gaat er nog wel eens iets misIdem zit er ook wel eens een veeg op m'n jasje of wat stofjes op m'n (gepoetste) laarzen. Vliegen ook nog wel eens wat klodders schuim in de rondte tijdens het losrijden, oeps, een vlek....
Ik rij een paard met 4 hoge witte benen en die worden ook echt spierwit gewassen, maar wat nou als het losrijterrein vervolgens modderig of stoffig is? Tja...
Uitstekende lange haren worden bijgeknipt, maar ik scheer niet. Staart is gewassen en uitgeplozen, manen zijn gevlochten inclusief voorpluk.
Nou dan vind ik het wel weer gezegend!
Mijn ervaring is dat juryleden toch altijd een standaardcijfer geven voor de verzorging, bij echte uitschieters (+ en - ) nog wel eens een puntje meer of minder, maar verder valt daar niet veel te "verdienen". Maakt natuurlijk wel deel uit van je algehele presentatie, dus ik zorg echt wel dat de boel netjes is en zo mogelijk blijft, maar als ik eenmaal aan het rijden ben is het verder pech hoor als er iets vlekt.
fresco schreef:Ik heb net gejureerd en het valt me steeds vaker op dat sommige ruiters zo weinig aan de verzorging doen....
Ik stoor me daar best aan!
Sokken die er nog aan hangen (uitgezonderd friezen enzo.) vieze shabrakken en bontjes, vieze laarzen aan de onderkant en gewoonlijk ongepoeste tuig.....etc. etc. etc.
Iedereen vlecht wel netjes in, maar sokken worden vaak niet gewassen.
Ben ik nou zo'n muts of zijn jullie het met me eens?!
Vroeger kwam de jury zelfs uit de auto om alles te inspecteren.(gaat ook wel een beetje ver, hihihi)
Maar het mag toch wel goed schoon zijn....
Cassidy schreef:Barbara_m schreef:Iedereen die voor dressuur kiest; wanneer je op concours gaat hoor alles er top top uit te zien. Wanneer je hier geen zin in hebt, of je vindt het onzin... Misschien toch maar een andere sport kiezen???
Iedereen die er voor kiest om door middel van de verzorging boven op dat trapje te komen staan ipv door rijkunst: toch maar een andere sport kiezen?
alexandra15 schreef:Ik denk dat de oorzaak van slecht verzorgde ruiters en paarden daarom ook gewoon bij de jury's ligt. als er een keer een 4 op een protocol staat en je daarom geen wp hebt, gaat er heus wel meer aandacht in gestoken worden. Daar ben ik van overtuigd.
fresco schreef:... vieze laarzen aan de onderkant en gewoonlijk ongepoeste tuig.....etc. etc. etc.
Iedereen vlecht wel netjes in, maar sokken worden vaak niet gewassen.
Ben ik nou zo'n muts of zijn jullie het met me eens?! ....
runningkawa schreef:Die ervaring heb ik gelukkig anders![]()
met mijn schimmeltje, die met een spierwitte staart en perfect zuiver lijf aankwam (was toen nog grijs, dus kon het niet wit zijn)
Waar ook wel uren tijd in zaten,
want een plasplek kon je ook niet op maandag laten zitten, want dan ging hij er de eind van de week echt niet helmaal uit.
Netjes geschoren beentjes, spierwit dekje, met gekleurd randje, spierwitte broek, en glimmende gespen en beugels enz.
Kreeg is eigenlijk altijd een 8, met uitzondering een 7 en regelmatig een 9.
Maar ik kreeg ook vaak leuk commentaar van de mensen op het terrein zelf dat hij er zo netjes uitzag
En dat vond ik dan erg prettig
En de rijkunst blijft het belangrijkste
Maar als ik dan een gele schimmel zag, dan vond ik dat toch echt geen gezicht.
Echt zo'n uit de stal/wei getrokken knol vind ik niet mooi.
En ook in de klasses waar verzorging niet meer als punt was, bleef ik met een mooi gewassen paard komen opdagen
En dat heb ikm et springen, wat je punt helemaal niet beinvloed ook gedaan.
Fitzroy schreef:Volgens mij bedoelde porscherider de slechte voeten, niet zozeer of ze beslagen waren.
Waar ik me dus wel aan erger is ongeschoren teddyberen in de winter. Die geef ik dus wel een punt lager want ook dat staat in het reglement: wedstrijdconditie van het paard waaronder een gladde glimmende vacht hoort.
En uitstekende stoten kan ik me ook aan irriteren. Kleine moeite om die even door de passantjes te halen.
Fitzroy schreef: