Leest niemand de Paard & Sport ofzo???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Leest niemand de Paard & Sport ofzo???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:38

Kippie schreef:
Nou ik had dus ook van iemand bij de Sta-rho gehoord dat je alleen maar met knopsporen mag rijden op pony's. Maarja, hoe zit dat dan met een pony bij de paarden? En verder hoor ik weer iedereen dat je ook met stompe sporen mag rijden. Erg verwarrend...

Als iemand met een pony tussen de paarden rijdt zie ik het als een paard. Je mag immers ook met S&T rijden als je Z bent met een pony Z bent en tussen de paarden start..

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:42

rhijnauwen"
[quote="YvonneS schreef:
CGJ12 schreef:
Trouwens die foto's van
PATRICK VAN DER MEER

en zijn vrouw in de Hoefslag gezien?
Die presteren het om "voor de foto" beide een helm op te zetten............. elk met een KIND van 1,5 en 3,5 jaar bij hun in het zadel !!!!!

Patrick en Sylvia,............ dit grenst aan doodslag.........
En die FNRS getrouwe Hoefslag plaatst zulke foto's nog ook..........

Zoo jaa dat zag ik ook! Levensgevaarlijk! Paard hoeft maar te schrikken van de fotgraaf oid en die kids liggen er als eerste af....

ja. schattige foto he.... ik dacht ook direct:
bizar, zetten ze voor de foto een cap op

en die kids dan......
[/quote]

Dat was ook meteen wat er door mijn hoofd ging bij het zien van die foto.....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:47

Gerrie schreef:

Och........ als er iets gebeurt.............
Dan nemen we toch een nieuwe? Haha!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:32

CGJ12 schreef:
Gerrie schreef:

Nieuwe foto of nieuw kind? Tong uitsteken

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 11:51

Bettine schreef:

Cheese!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:59

Ik heb de veiligheidscap al langer dan een jaar dus ik heb me nergens zorgen over te hoeven maken.
Alleen ik heb m gisteren pas voor het eerst gebruikt, want ik had me eerste wedstrijd.

Maar ik lees de paard en sport wel en die heb ik pas sinds januari

Maar bij mij op de pensionstal hadden ze van de week ook allemaal vlug een veiligheidscap gehaald.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:07

justahorse schreef:
Maar bij mij op de pensionstal hadden ze van de week ook allemaal vlug een veiligheidscap gehaald.

Lopen ze daar bij jou op stal dan ook iedereen weg te pesten dat ze een helm opmoeten.... ?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 12:28

CGJ12 schreef:
justahorse schreef:

Lopen ze daar bij jou op stal dan ook iedereen weg te pesten dat ze een helm opmoeten.... ?

Ben ik blij dat ik daar nog wèl eigen baas over ben....
Kan een pensionstal dat verplichten?? Ze kunnen toch ook een contract opstellen dat het je eigen verantwoording is?? Of mag dat niet....

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:57

Ik heb ook een goede, rijd er normaal nooit mee maar op wedstrijd zal die mee moeten Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:02

YvonneS schreef:
Ben ik blij dat ik daar nog wèl eigen baas over ben....
Kan een pensionstal dat verplichten?? Ze kunnen toch ook een contract opstellen dat het je eigen verantwoording is?? Of mag dat niet....

Geen idee of ze dat mógen........ maar alleen alhet feit dat een aantal het ook echt doen......... Brrrrrr.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:24

CGJ12 schreef:
porscherider schreef:
Ik had vorige week een clinic georganiseerd, en had duidelijk vermeld dan men met een ggk veiligheidshelm moest starten. Presteert toch nog één van die mutsen om met een 'gewone' cap aan te komen. "Maar er zit toch een 3-puntssluiting aan?" Koe

Het wedstrijdregelement praat toch ook niet over een goedgekeurde veiligheidshelm?

(zal ik even nakijken)

****edit CGJ12**** Even gecheckt.....
Het nieuwe wedstrijdregelement spreekt consequent over "veiligheidscap, of-helm".
Een cap met 3-puntsvergrendeling voldoet dus prima op wedstrijden.

Daarnaast wordt er in het nieuwe reglement NERGENS gerept over een "goedgekeurde" helm.
Een niet-gekeurde helm voldoet dus óók nadrukkelijk aan alle eisen..........
(ik heb nog even extra gescand op het woord "goedgekeurd" en dat woord komt slechts in één zinsnede voor en heeft betrekking op internationale concoursen:
"Als om veiligheidsredenen een ruiter een goedgekeurd beschermend ruiterhoofddeksel wil dragen, dan is dit toegestaan." )
..........

Je hebt gelijk, in het reglement staat inderdaad alleen maar veiligheidshelm/-cap. Niet over of hij aan de EN-norm moet voldoen. Dan is veiligheidshelm/-cap dus ook een ruim begrip.
Maar, bij mijn clinic had ik het dus wel erbij gezet dat het een goedgekeurde veiligheidshelm moest zijn, en ik wil wel wedden dat de cap die deze deelnemer op had, niet voldeed aan de EN-norm. Het betrof hier nl. een 'gewone oude' cap met een vaste 3-puntssluiting. Het lijkt me dan toch een andere helm dan de helmen die je nu alleen nog maar in de winkel kan verkrijgen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:56

porscherider schreef:

Maar

,
bij mijn clinic had ik het dus wel erbij gezet dat het een goedgekeurde veiligheidshelm moest zijn

, en ik wil wel wedden dat de cap die deze deelnemer op had, niet voldeed aan de EN-norm. Het betrof hier nl. een 'gewone oude' cap met een vaste 3-puntssluiting. Het lijkt me dan toch een andere helm dan de helmen die je nu alleen nog maar in de winkel kan verkrijgen.

Wat toch ontzettend jammer dat iedereen maar eigen regels gaat bedenken........
Ga je de volgende keer wéér iets nieuws bedenken dan?
Iedereen een beha met lange mouwen of zo?

Dit soort willekeurige regels zou VERBODEN moeten worden.
Jammer dat niet alle deelnemers gelijk huiswaarts zijn gekeerd.
Wat een gekul.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 00:04

Ik vind het anders een verstandige regel en ook volledig begrijpelijk...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:51

Bettine schreef:
Gerrie schreef:

[/quote]

Lips are sealed Haha!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:41

CGJ12 schreef:
porscherider schreef:

Daarnaast wordt er in het nieuwe reglement NERGENS gerept over een "goedgekeurde" helm.
Een niet-gekeurde helm voldoet dus óók nadrukkelijk aan alle eisen..........
(ik heb nog even extra gescand op het woord "goedgekeurd" en dat woord komt slechts in één zinsnede voor en heeft betrekking op internationale concoursen:
"Als om veiligheidsredenen een ruiter een goedgekeurd beschermend ruiterhoofddeksel wil dragen, dan is dit toegestaan." )
[/color]

Trouwens die foto's van PATRICK VAN DER MEER en zijn vrouw in de Hoefslag gezien?
Die presteren het om "voor de foto" beide een helm op te zetten............. elk met een KIND van 1,5 en 3,5 jaar bij hun in het zadel !!!!!

Patrick en Sylvia,............ dit grenst aan doodslag.........
En die FNRS getrouwe Hoefslag plaatst zulke foto's nog ook..........

De volgende domme fout van Pat, zo kom je weer nie goed in het nieuws hoor in ZH!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:34

CGJ12 schreef:
porscherider schreef:

Maar

,
bij mijn clinic had ik het dus wel erbij gezet dat het een goedgekeurde veiligheidshelm moest zijn

, en ik wil wel wedden dat de cap die deze deelnemer op had, niet voldeed aan de EN-norm. Het betrof hier nl. een 'gewone oude' cap met een vaste 3-puntssluiting. Het lijkt me dan toch een andere helm dan de helmen die je nu alleen nog maar in de winkel kan verkrijgen.

Wat toch ontzettend jammer dat iedereen maar
eigen regels

gaat bedenken........

Wat een gekul.

Tja, gekul of niet, ik vind veiligheid heel belangrijk. Ik had als vanzelfsprekend aangenomen dat er per 1 april alleen nog maar goedgekeurde veiligheidshelmen mochten. Maar ik ben er nu even ingedoken (ik wil het dan nu ook helemaal correct weten) en ik ben er achter gekomen dat zo'n cap nog wel wordt toegestaan op de wedstrijd.
Ik vind het trouwens wel scheef. Het 'ouderwetse' dopje wordt niet meer getolereerd maar als er een tuigje aan vast zit, dan ineens wel weer. Maar goed, neemt niet weg, het is misschien kortzichtig van mij geweest om dit zo aan te nemen ipv het uit te zoeken.
Waarom ik die regel heb ingevoerd voor mijn clinic: als organisatie dek je jezelf in. Stel, er gebeurd wat, dan heb je zomaar een claim aan je 'tush' hangen. Maar nogmaals, ik had inderdaad beter het woordje 'goedgekeurd' weg kunnen laten.
Heb ik toch weer wat geleerd - interpretatie. Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:26

porscherider schreef:
Waarom ik die regel heb ingevoerd voor mijn clinic: als organisatie dek je jezelf in.

Blijf gewoon de hele dag in bed liggen.
Dan dek je je pas in......

De angst regeert......

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:30

Barbara_m schreef:
De volgende domme fout van Pat, zo kom je weer nie goed in het nieuws hoor in ZH!

Hij was zelf nog erg tevreden over het artikel. Haha! Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:33

porscherider schreef:
CGJ12 schreef:
Wat toch ontzettend jammer dat iedereen maar
eigen regels

gaat bedenken........

Wat een gekul.

Tja, gekul of niet, ik vind veiligheid heel belangrijk. Ik had als vanzelfsprekend aangenomen dat er per 1 april alleen nog maar goedgekeurde veiligheidshelmen mochten. Maar ik ben er nu even ingedoken (ik wil het dan nu ook helemaal correct weten) en ik ben er achter gekomen dat zo'n cap nog wel wordt toegestaan op de wedstrijd.
Ik vind het trouwens wel scheef. Het 'ouderwetse' dopje wordt niet meer getolereerd maar als er een tuigje aan vast zit, dan ineens wel weer. Maar goed, neemt niet weg, het is misschien kortzichtig van mij geweest om dit zo aan te nemen ipv het uit te zoeken.
Waarom ik die regel heb ingevoerd voor mijn clinic: als organisatie dek je jezelf in. Stel, er gebeurd wat, dan heb je zomaar een claim aan je 'tush' hangen. Maar nogmaals, ik had inderdaad beter het woordje 'goedgekeurd' weg kunnen laten.
Heb ik toch weer wat geleerd - interpretatie. Knipoog

Denk je nu echt dat die schijnveiligheid in een helm zit?
Allemachtig, dat ik nog leef. Ik ben als kind aan zoveel gevaren blootgesteld, dat dat altijd is goed gegaan... Onbegrijpelijk. Koe

Veiligheid zit hem niet in een cap of helm. Veilig omgaan met je sport zit tussen je oren en in je gedrag, niet per defenitie in zo'n doppie op je kop. Je kan ook anders van je paard vallen dan perse op je hoofd.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:45

KarinvdM schreef:
Denk je nu echt dat die
schijn

veiligheid in een helm zit?
Allemachtig, dat ik nog leef. Ik ben als kind aan zoveel gevaren blootgesteld, dat dat altijd is goed gegaan... Onbegrijpelijk. Koe

Veiligheid zit hem niet in een cap of helm. Veilig omgaan met je sport zit tussen je oren en in je gedrag, niet per defenitie in zo'n doppie op je kop. Je kan ook anders van je paard vallen dan perse op je hoofd.

CGJ12 schreef:
Blijf gewoon de hele dag in bed liggen.
Dan dek je je pas in......

De angst regeert......

Ik zeg niet dat het met een veiligheidshelm/-cap per definitie veiliger wordt. Er kunnen inderdaad zoveel andere dingen gebeuren waarbij een helm/cap het niet veiliger maakt. Het is puur verzekeringstechnisch (en ja, ik weet niet álle verzekeringen hanteren deze regel).
Ik organiseerde de clinic als stage-opdracht voor een bedrijf. Mocht er dan iets gebeuren en je laat na 1 april iemand rijden met een cap die dan niet meer toegestaan is.... Tja, dan voel je je als stagiaire behoorlijk knullig.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:39

porscherider schreef:
[Het is puur verzekeringstechnisch (en ja, ik weet niet álle verzekeringen hanteren deze regel).
[/quote]

Sterker nog....... dat mogen ze waarschijnlijk niet eens.........

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 23:48

Citaat:

Hier ben ik het volledig mee eens. De enige keer dat ik daadwerkelijk wat aan mijn cap gehad heb was toen ik een klap voor mijn hoofd kreeg van een paard terwijl ik bij mijn eigen paard aan het proppen draaien was.

Laat iedereen eerst maar eens een paar lesjes voltigeren volgen; daar word je handig van. (en hoef je ook geen cap op!) Haha!

oryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:45

effe vraagie aan jullie ik ree afgelopen weekend wedsrijd toen kreeg van die vereniging comentaar over mijn cap ik heb dus zo een cap met drie deels aan sluiting dat het geen goeie cap was ze zeiden je moet een goedgekeurde rijhelm op maar dat is dus niet zo?effe voor al duidelijkheid... ik mag dus gewoon met zo een cap rijden op wedstrijden?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:50

oryan schreef:
effe vraagie aan jullie ik ree afgelopen weekend wedsrijd toen kreeg van die vereniging comentaar over mijn cap ik heb dus zo een cap met drie deels aan sluiting dat het geen goeie cap was ze zeiden je moet een goedgekeurde rijhelm op maar dat is dus niet zo?effe voor al duidelijkheid... ik mag dus gewoon met zo een cap rijden op wedstrijden?

Veiligheidscap/helm verplicht per 1 april 2005 30/3/2005

Vanaf 1 april 2005 moeten wedstrijdruiters in de klasse B t/m M2 dressuur verplicht met een veiligheidscap of veiligheidshelm rijden. Die verplichting geldt niet alleen tijdens de wedstrijd zelf, maar ook voor het losrijden.

Kenmerken veiligheidscap/helm
Een veiligheidscap is een goed sluitende cap met een harde bol en een driepuntsveiligheidssluiting.

Een veiligheidshelm heeft dezelfde kenmerken als een veiligheidscap, maar voldoet daarnaast ook nog aan de Europese EN1384 norm.

In de praktijk
Als je na 1 april 2005 zonder veiligheidscap/helm de ring binnen rijdt, dan moet de jury dit aanmerken als een vergissing in de proef. Dat betekent dat je de proef opnieuw moet beginnen, maar dan met het juiste hoofddeksel op. Heb je geen veiligheidscap? Dan moet de jury besluiten dat je de proef niet opnieuw mag beginnen en word je uitgesloten. Stel nu dat de jury niet direct ziet dat de deelnemer geen veiligheidscap of -helm draagt, dat wil zeggen voordat de deelnemer het 3e onderdeel van de proef inzet. In dat geval mag de proef uitgereden worden. Maar de jury moet dan alsnog een vergissing aanrekenen. En als dat de 3e vergissing is, dan volgt er alsnog uitsluiting.

(bron: KNHS)

Duidelijk voor iedereen zo??

oryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:05

thanks Haha! ik had dus een veiligheids cap op!! wat lopen ze dan te zeiken daar volgens hun moest het dus een goed gekurde zijn maar nu weet ik dat ik het wel een goede heb en kan dan in discusie met ze gaan *LOL*