Hoge Eisen Jury's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Hoge Eisen Jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:29

Ik heb wel gemerkt dat de jury's strenger zijn geworden,ze willen idd vaker een opgericht paard zien..leeftijd kijken ze niet naar..soms gaat het helemaal nergens over.

miepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:59

Hier ben ik het zeker mee eens.
Ik heb er vaak last van.IK heb een grote(1.80mtr) vos ruin (gelders) en dat loopt anders als een b.v. salinero en daar moet je dan toch tegen op boksen. We zijn nu m1 met 1 winst maar daar moeten we erg hard voor werken. Hij kan het wel maar het is toch anders. Elke wedstrijd denk ik weer hoe laag zullen mijn punten nu weer zijn. Ik vindt dat ze meer moeten letten op de kwaliteit van de proef en niet naar de afstameling en uiterlijk van een paard. En ja ook met een les klant van mij uit de bixi les ondervond het in het begin toen ze met haar pony b ging starten. de pony loopt niet a.d teugel maar verder loop het supper en netjes op de letter e.d maar in het begin werd er gevraagd waarom ze meedeed.??? maar wat we hier aan hunnen doen weet ik niet.misschien hebben anderen hier over een oplossing.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:22

Elisa2 schreef:
Ik heb wel gemerkt dat de jury's strenger zijn geworden,ze willen idd vaker een opgericht paard zien..leeftijd kijken ze niet naar..soms gaat het helemaal nergens over.

Nee, leeftijd wordt inderdaad niet naar gekeken.
Je rijdt in een bepaalde klasse en moet voldoen aan de eisen van die klasse. Als de leeftijd van het paard een beperkende factor is (omdat hij te jong is bijv.) zit je niet in de goede klasse. Daar heeft een jury niets mee te maken.

Padua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:18

heey,

Iedereen bedankt voor het posten!! Kijk er nu ook wel een beetje anders tegen aan Lachen

Mijn paard ( Rij dus bij de paarden) is niet zo jong meer, maar nog wel erg groen .. ze is 7...

Ben nu ook hard bezig om haar hoger te rijden en iets meer op de achterhand te zetten .. ( ze loopt van zichzelf ook erg op de voorhand.. )

Maar weet niet echt hoe ik dit aan moet pakken .. Ik ben nu bezig met schakelen (zo maak ik haar ook actief aan het been..) d.w.z naar bijv. van uit arbeidsdraf naar bijna arbeidsstap en dan als ze bijna daar is naar de uitgestrekte draf (Ook in de andere Gangen) en maakt af en toe een ophouding ( vind ik niet zo'n super oplossing .. gesjor in de mond .. ) Heeft iemand anders nog ideeën?

Ik schrijf soms ook wel eens bij een jury, maar dat is altijd bij Z .. In de klasse waar ik in rij kan ik niet schrijven, omdat ik dan zelf mee doen... Bloos

Gr Rianne

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:22

Padua schreef:
Ik schrijf soms ook wel eens bij een jury, maar dat is altijd bij Z .. In de klasse waar ik in rij kan ik niet schrijven, omdat ik dan zelf mee doe

start je elke week dan? je kunt toch een keertje gaan schrijven als je zelf niet hoeft te starten? er is vaak een groot tekort aan schrijvers, dus je bent waarschijnlijk meer dan welkom als je het vraagt!

succes met oefenen

Padua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 19:33

heey,

Nee Haha! rijd niet elke week wedstrijd, maar bij ons in de buurt zijn er maar 2 manege's en als er daar een wedstrijd is rij ik daar altijd liever zelf.. Maar hoe kom je dat bij jury's terecht om te schrijven?

Op de manege bij ons vragen ze mij wel, maar natuurlijk niet op een andere manege..

Gr Anne

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:56

Padua schreef:
Maar hoe kom je dat bij jury's terecht om te schrijven?
Op de manege bij ons vragen ze mij wel, maar natuurlijk niet op een andere manege..

zet een berichtje op bokt Pling
je woont voor mij een beetje te ver weg, anders zou je best mee mogen hoor!

Gewoon bij die andere manege gaan vragen of je een keertje mag schrijven omdat je graag wilt leren waar een jury op let

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:23

Ik heb dit weekend weer een fikse domper gehad. Ik reed echt geen super proef in de L1. Maar van de punten 139 en 142 schrok ik toch wel. De laagste van de 14 deelnemers. En het enige commentaar dat erbij stond was dat ze steekt en er teveel spanning is. Het is een heet beestje maar juist nu was ze aardig rustig en bleef onder me. Ik heb eigenlijk altijd een mooie rustige aanleuning alleen als ik ga doorzitten wil ze er weleens tegenin komen omdat ze in de hoek denkt dat de galop komt. Maar na een paar meter is dit weer onder controle. Zelfs de galop wordt steeds beter. Alleen het wijken ging niet en daar had ik dan weer zessen voor.
Natuurlijk moet een paard niet steken maar het is ook haar bewegingsvorm. Het is niet zo dat het achterbeen achterblijft. Ik denk dus dat dit "probleem" voor mij niet is op te lossen en ik dus maar moet hopen dat ik niet te vaak bij deze jury rij.
Ik kreeg trouwens wel van de echtgenoot van de jury het compliment (hoop ik dan maar) dat mijn paardje zoveel beweging had.

Eerst denk je "ik stop met wedstrijden" maar daarna "inschrijven, ik zal laten zien dat we normaal beter scoren".

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:22

Wat mijn gevoel is in de L1 dat een jury een ontspannen en nagevelijk, maar wel actief beeld wil zien, en daarnaast netjes afgewerkt. Er moet rust in de proef zitten. Een rommelige of wat drukke proef wordt afgestraft.

Zou het kunnen dat je paard minder gaat steken als je haar meer ontspannen en over haar rug hebt lopen? Dus lekker laag en rond rijden en dan alleen voor de proef nog even wat meer oprichten?

Tja, misschien heb ik gewoon mazzel met de pony die ik rijd (tussen de paarden) dat juryleden het een mooie pony vinden ofzo, maar als we een voor mijn gevoel een correcte, fijne en actieve proef rijden, hebben we ook vrijwel altijd een winstpunt.

Denk inderdaad dat het belangrijk is om te weten wat een jury wil zien/wat er van een paard en ruiter gevraagd wordt in een bepaalde klasse.
Een goede instructeur die kritisch kijkt en weet wat een jury wil zien/er gevraagd wordt kan een erg grote hulp zijn om een beter beeld te krijgen van je eigen rijden en het gaan van je paard.
Meerijden in een clinic met openbare jurering ook.
Schrijven is wel goed om te zien wat juryleden willen, maar je kunt het niet toetsen aan hoe je zelf je proef rijd, tenzij je het op video hebt.

Laatst had ik mijn proef op video op laten nemen en meegenomen naar mijn instructrice. Die heeft toen gekeken hoe ik Moenira op wedstrijd reed met de punten en het commentaar erbij. Zo kon ze voor zichzelf goed zien waar onze moeilijke punten nog lagen (een beetje vasthouden in de hals/rug in de proef waardoor mijn hulpen niet goed doorkomen en ik bepaalde oefeningen er niet goed uit kon rijden) en konden we daar aan gaan werken.
Goede en eerlijk kritische instructie is heel belangrijk...

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:37

Tulandro schreef:
als je paard te diep loopt, loopt hij hoogswaarschijnlijk ook achter de loodlijn, en dat mag ook niet.

Dat vind ik echt onzin...

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:28

Nee, als jury zit je daar niet achte de C om iemand te pesten. Dan weet ik mijn tijd wel leuker te besteden Haha!

Zoals ik al vaker roep in jureer-punten-topics: ga na afloop naar de jury toe en vraag wat hij/zij dan graag wil zien. Weet je dat gelijk voor een volgende keer weer en kun je je daar op instellen (hahaha... je paard bedoel ik dan).

Het gaat er in eerste instantie om dat je paard lekker voorwaarts is, constante aanleuning heeft en dan het liefste ietsje (en wat is dan "iets"...) voor de loodlijn en je een proef rijdt die vloeiend loopt. Je kunt dan best eens wat mindere onderdelen hebben, maar zeker ook hele mooie. Daarna is het maar hopen dat een jury jouw rijden durft te waarderen. Soms is het echt niet meer dan een mager 6-je en dan heb je al snel een proef die qua uitstraling een boel mist.

Train gewoon op een manier zodat jouw paard steeds beter wordt. Ik ben het soms ook niet eens met de beoordeling van juryleden. Kijk dan naar de plaatsing idd. De ene keer zit het mee, de andere keer tegen.

Welkom in de wereld van dressuur Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:17

Elisa2 schreef:

Naar leeftijd mogen ze helemaal niet kijken das ook logisch!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:19

Ik vind dat er eerder te hoog gepunt wordt dan te lag, er stromen mensen door naar hogere klasses die daar nog echt niet horen, van mij mag er wel wat strenger gejureerd worden hoor!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:21

Padua schreef:

Maar weet niet echt hoe ik dit aan moet pakken .. Ik ben nu bezig met schakelen (zo maak ik haar ook actief aan het been..) d.w.z naar bijv. van uit arbeidsdraf naar bijna arbeidsstap en dan als ze bijna daar is naar de uitgestrekte draf (Ook in de andere Gangen) en maakt af en toe een ophouding ( vind ik niet zo'n super oplossing .. gesjor in de mond .. ) Heeft iemand anders nog ideeën?

misschien moet je het geld dat je in je wedsten rijden stopt eerst nog een poosje voor lessen gebruiken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:29

Ben ik nou zo'n beetje de enige die geen problemen heeft met jury's? Ik rijd gewoon, ga echt niet kijken welke jury het is en wat hij of zij zou willen zien, en kom nagenoeg altijd met terechte en vaak goede punten thuis.

Als je je nou echt niet in je punten kunt vinden stap dan op de jury af. En hou dan in je achterhoofd dat je waarschijnlijk ook wel eens te hoog gepunt bent, maar daar hoor je nooit wat over Vork.

De jury's zouden van mij wel wat gedurfder mogen punten. Heb nog nooit een 3 gehad terwijl ik wel meer dan eens onderdelen voor zo'n cijfer gereden heb! Zelfde geld met 8-en en 9-ens, die kom je ook weinig tegen. Maar goed, met een handje vol 7-ens kom je ook wel dik aan je winstpunten hoor Knipoog

Niet miepen, rijden!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:02

@ Remember:
Ik ben het met je eens! Vaak komen mijn gevoel over de proef en de punten ook met elkaar overeen.

Denk dat je als ruiter zelf ook moet leren om kritisch naar je proef moet kijken, probeer voor jezelf na de proef alle onderdelen te analyseren, wat ging goed, wat ging slecht, hoe los je je problemen op tijdens de proef, tegen welke problemen loop je aan in de proef, enz enz enz. En laat de proef op video zetten, zodat je deze zelf nog eens goed kunt bekijken.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:36

Nou soms heb ik wel eens het idee dat ze er niet voor hun plezier zitten. Dan kunnen ze nog geen eens terug groeten. Je moet tegenwoordig wel erg je best doen om aan de 10 winstpunten te komen.

Ja het blijft een jury sport.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:49

ik kreeg in het B een 4 voor halthouden met het commentaar : paard staat niet vierkant Verdrietig

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:22

knightloekie schreef:
ik kreeg in het B een 4 voor halthouden met het commentaar : paard staat niet vierkant Verdrietig

Dat had ik inderdaad ook de eerste keer dat ik met mijn jong beestje in de B startte.

joyce B schreef:
Wat mijn gevoel is in de L1 dat een jury een ontspannen en nagevelijk, maar wel actief beeld wil zien, en daarnaast netjes afgewerkt. Er moet rust in de proef zitten. Een rommelige of wat drukke proef wordt afgestraft.

Zou het kunnen dat je paard minder gaat steken als je haar meer ontspannen en over haar rug hebt lopen? Dus lekker laag en rond rijden en dan alleen voor de proef nog even wat meer oprichten?

Juul gaat wel met iets meer knie lopen als ik haar echt rond in stel. Maar dat betekent dat ze met haar hoofd bijna haar benen raakt. Dat hoef ik in een proef echt niet te laten zien. Ze is over het algemeen ontspannen en nageeflijk, alleen het gaan doorzitten geeft spanning en in de overgangen stap-draf kwam ze wat van mijn hand af. Daarbij heeft ze een beetje een zwaaiend voorbeen wat er snel onrustig uitziet. Ik denk dat dat het meest is aangerekend. Het irriteert alleen dat er verder geen commentaar staat. Alleen stekend en spanning. Maar verder niets over stelling, buiging, aanleuning. Daar zou ik veel meer aan hebben. Vorig jaar stond er op mij protocol: paard kan soms druk worden, amazone houdt het goed onder controle. Daar was ik gewoon blij mee. Nu rijden we dan wel een klasse hoger, maar ze is zoveel verbeterd..

Met mijn ander paard stond ik ook vaak verbaasd naar mijn punten te kijken. Ze loop met veel afdruk en een leuke (eigen)houding. Ik werk me kapot maar kreeg wel vaak punten en prijzen.

Ik ga me maar weer gewoon inschrijven, het nadeel is alleen dat mijn zelfvertrouwen weer geslonken is. Maar bij de eerst volgende winstpunt zal ik in gedachten deze jury groeten.

En op een vreemde jury afstappen vind ik toch moeilijk. Ik denk dat er weinig uitleg mogelijk is. Paard steekt en dat zal ik maar moeten zien op te lossen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:31

Jasmijn schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, leeftijd wordt inderdaad niet naar gekeken.
Je rijdt in een bepaalde klasse en moet voldoen aan de eisen van die klasse. Als de leeftijd van het paard een beperkende factor is (omdat hij te jong is bijv.) zit je niet in de goede klasse. Daar heeft een jury niets mee te maken.

Ben ik het mee eens,alleen jammer dat ze in de B dan een opgericht paard willen zien,die ook nog eens verzameld moet lopen..dat kan mijn 4-jarige echt niet aan,en toch wil ik hem langzaamaan meenemen op wedstrijd en als de Jury's zouden jureren in de B zoals ze zouden moeten, dan zou dat geen probleem zijn{ het is ook niet echt een probleem van mij maar het valt me in het algemeen op}

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:34

DendroFleur schreef:
knightloekie schreef:

Dat had ik inderdaad ook de eerste keer dat ik met mijn jong beestje in de B startte.

joyce B schreef:

Juul gaat wel met iets meer knie lopen als ik haar echt rond in stel. Maar dat betekent dat ze met haar hoofd bijna haar benen raakt. Dat hoef ik in een proef echt niet te laten zien. Ze is over het algemeen ontspannen en nageeflijk, alleen het gaan doorzitten geeft spanning en in de overgangen stap-draf kwam ze wat van mijn hand af. Daarbij heeft ze een beetje een zwaaiend voorbeen wat er snel onrustig uitziet. Ik denk dat dat het meest is aangerekend. Het irriteert alleen dat er verder geen commentaar staat. Alleen stekend en spanning. Maar verder niets over stelling, buiging, aanleuning. Daar zou ik veel meer aan hebben. Vorig jaar stond er op mij protocol: paard kan soms druk worden, amazone houdt het goed onder controle. Daar was ik gewoon blij mee. Nu rijden we dan wel een klasse hoger, maar ze is zoveel verbeterd..

Met mijn ander paard stond ik ook vaak verbaasd naar mijn punten te kijken. Ze loop met veel afdruk en een leuke (eigen)houding. Ik werk me kapot maar kreeg wel vaak punten en prijzen.

Ik ga me maar weer gewoon inschrijven, het nadeel is alleen dat mijn zelfvertrouwen weer geslonken is. Maar bij de eerst volgende winstpunt zal ik in gedachten deze jury groeten.

En op een vreemde jury afstappen vind ik toch moeilijk. Ik denk dat er weinig uitleg mogelijk is. Paard steekt en dat zal ik maar moeten zien op te lossen.

Ik heb ook gereden met een paard die een ontzettend mooie zelfhouding had en en heel veel draagkracht,ze had een heel traag achterbeen en je moest er ook flink op werken,in de B liep ze nooit echt met een actief achterbeen,toch hadden we altijd minimaal 1 winstpunt..en bijna altijd prijs..later heb ik gelukkig geleerd haar beter te rijden..maar het is wel vreemd. Jury's zouden beter moeten kijken..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:49

Elisa2 schreef:

Ben ik het mee eens,alleen jammer dat ze in de B dan een opgericht paard willen zien,die ook nog eens verzameld moet lopen..dat kan mijn 4-jarige echt niet aan,en toch wil ik hem langzaamaan meenemen op wedstrijd en als de Jury's zouden jureren in de B zoals ze zouden moeten, dan zou dat geen probleem zijn{ het is ook niet echt een probleem van mij maar het valt me in het algemeen op}

Ach joh, als je paard een beetje in de krul loopt en redelijk recht dan heb je al een punt in de b te pakken, als je echt zulke slechte punten haalt zou ik toch nog even kritisch naar je proef kijken, waarschijnlijk ziet het er slechter uit dan het voelt!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:26

Remember schreef:
Ben ik nou zo'n beetje de enige die geen problemen heeft met jury's?

Ik heb ook geen problemen met de jury's , terwijl ik toch pas 1 wp heb in 3,5 jaar B wedstrijden rijden Haha!
Het is gewoon nog niet goed genoeg, dus moet ik er wat aan doen. Als je goed genoeg rijdt krijg je toch je punten wel.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:50

[/quote]
Ik heb ook geen problemen met de jury's , terwijl ik toch pas 1 wp heb in 3,5 jaar B wedstrijden rijden Haha!
Het is gewoon nog niet goed genoeg, dus moet ik er wat aan doen. Als je goed genoeg rijdt krijg je toch je punten wel.[/quote]

meestal wel ja.. maar toch telt de mening van een jury ook mee.. Ik haal de meeste punten bij meneertjes van een jaar of 65 Nagelbijten / Gniffelen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:00

Ja ik ken dat! Lang leve de jury-sport!!!

Ik had vorige week. Nou de eerste proef was inderdaad niet om over naar huis te schrijven, maar er zaten goede stukken in.
punten 132, ahum

2e proef, stukken beter. Contstant, netjes gereden, sommige stukjes ietsje minder. Maar ik heel tevreden en 10 keer beter als de eerste proef, ook namens mijn "aanhanger" Haha!
punten 134. Nou ja!!!!

En weet je wat mw de jury ook nog had gezegd: ja dat 1e paard (moest namelijk als 1e starten) was zo ontzettend onregelmatig eigenlijk gewoon KREUPEL!!! Nou toen kwam de stoom uit mijn oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren
Ten eerste: als je het verschil niet ziet tussen kreupel en verzet, wat doe je dan achter dat raampie proeven beoordelen?? ga een nieuwe cursus doen en ga met een da meelopen!
Ten tweede: Als ze echt kreupel was had me dan de ring uitgestuurd!

MMM JURY'S!!
Maargoed dat altijd een feit blijven. De jury moet je paard leuk vinden en aanstaan. Ze kijken tegenwoordig echt niet naar het paard en de bewegingen wat dat paard kan. We hebben niet allemaal een KracK C onder onze kont.

Hoewel mijn Irisje is mijn Krack-C, wat de jury daar ook van vindt!!!