Stelling: niet nageeflijk = geen winstpunt (B dressuur)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Re: Stelling: niet nageeflijk = geen winstpunt (B dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:06

Tja, laatst zag ik in de L1(bij de paarden) een paard wat gewoon ontzettend tegen de hand liep(niet zomaar niet aan de teugel, maar dus echt met weggedrukte rug). Zo zou ik me echt niet op een wedstrijd durven te vertonen hoor! zeker niet in de L1(om nog maar niet te spreken over al de tijd die erin stopt voor niets).

Maar om nu even terug te komen op de vraag. Ik vind dat het best per paard verschilt. Bij ons loopt bijvoorbeeld ook een (manege)pony KNHS wedstrijden in de B, niet aan de teugel. Maar die loopt niet echt storend tegen de hand, loopt verder gewoon in een lekker tempo en meisje probeert in de proef ook niet om hem in de krul te rijden maar doet gewoon netjes de figuurtjes. Bij sommige jury's krijgt ze wel winst, bij andere niet. Ik vind dat zo'n combinatie in de B nog best een kleine winst mag rijden(op hoger niveau natuurlijk niet).

Maar zoals dat paard wat gewoon echt tegen de hand liep, zou ik dus echt geen winstpunt geven als ik jury was...

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:37

broertje schreef:
Tegenwoordig lijkt het wel of je alleen nog maar een winstpunt rijdt als je paard in "de krul" loopt!! Als je in een B proefje een netjes op de letters gereden proef laat zien met een ontspannen paard en een CONSTANTE hoofd-hals houding zou dat genoeg moeten zijn voor precies 156 punten!!! Zo staat het ook in het proeven boekje, pas in de L1 komt de nageeflijkheid erbij kijken, maar helaas is de realiteit tegenwoordig anders..................

Dan moet hij niet CONSTANT zijn kop in de lucht steken Haha!

Een paard moet in de B in horizontaal evenwicht lopen en nageeflijk. Er is een verschil tussen nageeflijk en aan de teugel. Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:47

Kylan schreef:
Ik vind nagefelijk en aan de teugel wel een verschil. Een paard moet in de B wel nagefelijk zijn, maar hoeft nog niet prima aan de teugel te gaan.
Het is jammer dat heel veel jury's niet zien of de krul 'erop getrokken wordt' of dat een paard gereden is. Als een paard ontspannen de hand volgt en netjes rond loopt, en de ruiter trekt niet, doet niet te gek en rijd nette figuurtjes, dan moet er een winstpunt gegeven worden. Als een van die dingen niet klopt, dan mag er ook wel flink naar beneden gepunt worden. Nog te vaak wint het meisje die de krul strak op het paard trekt en de figuren afraffelt, puur op de krul krijgen ze dan punten, dat vind ik ook niet kunnen.

Dus mijn mening: Een paard in de B moet fijn de hand volgen, de ruiter mag niet trekken, moet netjes op zn paard zitten (daar wordt ook veel te weinig aandacht aan besteed) en moet de figuren netjes afwerken. Dan kan je maximale punten halen, ontbreekt een van de dingen, dan mag er flink omlaag gepunt worden.

Tja die kleine dingen die je hier noemt, (de ruiter mag niet trekken en moet netjes figuren afwerken) zal hij toch echt in het L en M en zelfs Z door moeten voeren. Daarom is de basis zo belangrijk. Maar hoe kan een paard de hand volgen als hij met zijn hoofd ergens in de lucht loopt?? Nageeflijk, de hand volgen, moet hij toch met een goede hoofd/hals houding lopen...dat is anders dan aan de teugel werken/vragen?

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:53

Met deze stelling ben ik het eens want nageeflijkheid = wanneer het paard de hand van de ruiter aanneemt, accepteerd en volgt en daardoor krijg je een afbuiging en ontspanning van het nek- en kaakgewricht. Dus nageeflijkheid is een basisonderdeel. Als jouw paard je hand niet volgt, accepteert en aanneemt zal je nooit verder komen en de B staat voor Basis.
Kijk het verschil is er als er staat zonder aanleuning = geen winstpunt want aanleuning komt na nageeflijkheid en dit is : de veerkrachtige verbinding die onstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts neerwaart gereden word. Dus dit is een heel groot verschil.

Als een paard niet nageeflijk is mis je een stukje in je basis en kan je dit beter eerst thuis trainen voordat je uberhaupt gaat starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:03

Helemaal mee eens

Nageeflijk hoort o.a. bij het aller eerste begin van de basis.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:40

Bij de paarden gaat de stelling bij mij zeker op.
Bij de pony's vind ik een proef met een pony die horizontaal loopt, geen sterren loopt te kijken, een ruiter met een stille hand en nette figuren toch zeker winstwaardig.

Kimmetje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:39

Het is zeker waar dat een jury niet kan zien of een paard in de krul getrokken wordt of gereden, want laatst was ik op een concours en z'on meisje zat al1 maar te trekken met losrijden en in de proef leek het alsof het paard zo bang was dat ie maar bleef lopen, maar nageeflijk was ie helemaal niet, wel in de 160 pnt. (B dress)

Hoe heette die jury BTW???

groetjes Kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:58

Fitzroy schreef:
Bij de pony's vind ik een proef met een pony die horizontaal loopt, geen sterren loopt te kijken, een ruiter met een stille hand en nette figuren toch zeker winstwaardig.

Daar ben ik het helemaal mee eens Ja

Bij de pony's vind ik gewoon prettig en correct omgaan met de pony belangrijker dan het 'perfecte" lopen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:38

runningkawa schreef:
Fitzroy schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens Ja

Bij de pony's vind ik gewoon prettig en correct omgaan met de pony belangrijker dan het 'perfecte" lopen

Omdat we daar over het algemeen te maken hebben met kinderen of omdat het plaatje vriendelijker is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:37

Omdat we het over kinderen hebben.
En kinderen rijden logischerwijs minder jaar paard dan volwassenen, dus correct van achter naar voor rijden, zijn ze vaak nog niet vergenoeg voor.
Dan liever een rustige hand en been, dan dat krulletje.

En het krulletje bij volwassen moet ook erg hard afgestraft worden, als dat niet van achter komt, maar alleen van voren.