Waarom zo snel mogelijk naar hogere klasse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 08:35

Mickey schreef:
Ik train mijn paard liever thuis door en ga dan een klas hoger zodra we er beide klaar voor zijn. Dan ga ik niet ook nog eens extra wedstrijden rijden terwijl ik toch al mijn punten heb om over te mogen.
Dat geld stop ik dan liever in extra lessen of in de wedstrijden in de hogere klasse.

*Bingo*
Zo denk ik er ook over, ik ga echt niet blijven betalen voor een paar winstpunten meer. Dan train ik liever thuis door, mochten we eerder onze punten hebben dan dat we klaar zijn voor de volgende klasse.

Kom ik telkens thuis met nét 156/157 dan stop ik zelfs met starten in die klasse en zorg ik eerst dat ik mijn paard beter voorelkaar heb en start dan weer verder...

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 09:55

Ik ga niet altijd zo snel mogelijk over. Rijd ook weleens wedstrijdje/ 2 /3 door na de 10 punten. Bv toen ik naar de M2 moest, want dat zag ik helemaal niet zitten.
Maar thuis trainen we sowieso al n door voor de volgende klasse. Ik heb de eerste wedstrijd in de klasse meestal geen wp/prijs maar je weet wel hoe t voelt dan zeg maar en de 2e keer lukt het dan wel.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 11:45

Ik vind het te duur om een klasse vol te rijden. En ja, dan gebeurt het wel eens dat ik een klasse hoger start en ik er nog niet klaar voor ben. Dan rijd ik dus 2 a 3 wedstrijden in de klasse hoger en hou haar dan 2 maand thuis om door te trainen. Het voordeel van 2 keer starten 'als je er nog niet klaar voor bent' is dat je dan (als het goed is) van de jury bevestigt krijgt waar je nog aan moet werken en wat al goed gaat. Maw, het wordt dan een soort test.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 13:06

ik had met Moenira in 9 proeven 12 winstpunten (5 wedstrijden) we reden hele hoge punten, maar de oefeningen van de L1 waren nog niet bevestigd. Toch zijn we overgegaan, omdat het rijden van een L proef nieuw is voor ons, en alles veel sneller gaat. Nu konden we in elk geval wennen aan het andere tempo, wat een nieuwe uitdaging was, en ondertussen proberen de onvoldoendes op Wijken en middengalop op te halen door gewoon door te trainen. Ik kon wel doortrainen in de B en extra punten halen, maar het had weinig trainingswaarde voor ons en dat startgeld en de tijd stak ik liever in ervaring in de L met in elk geval een kansje op winstpunten in de L1. (speelt mee, dat ik haar maar tijdelijk rijd, en dus niet jaren heb om ons naar een bepaald niveau te krijgen) Helaas voor ons is het indoorseizoen lastig vanwege Moenira haar kijkerigheid en schrikkerigheid en hebben we door combinatie hogere klasse en indoor, een aardige stap terug moeten doen in punten.

Die twee wp die we nu hebben (van de 4 wedstrijden, 5 proefjes) hebben we in elk geval al binnen. Denk dat ik niet zo snel over ga naar de L2, achterwaarts kan ze nog niet en dan moeten we de andere oefeningen toch echt goed beheersen.

Het moet ook niet zo zijn dat je je echt gaat schamen om de manier dat je een proef door komt. dan heb je er gewoon niets te zoeken... Maar rijd je de wedstrijden een tijdje rond de 150 punten, dan is dat niets om je voor te schamen toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:58

Ik ga ook altijd zo snel mogelijk over naar een nieuwe klasse. Ik ben er dan nog wel niet helemaal klaar voor maar de oefeningen kennen we wel 9voor een 5 a 6). Ik zie mijn wedstrijden als een verlengstuk van mijn training en heb dus ook liever dat ik me kan optrekken aan het niveau als dat ik op wedstrijd ga en dat het zeker is dat ik het kan.
Ik wil graag verder en als ik tien keer achter elkaar winst haal betekend dat ook wel dat we klaar zijn met die klasse want het niveau is dan dus voldoende. Ik moet wel zeggen dat we ook al bezig zijn met een paar oefeningen uit de Z terwijl we volgende maand voor het eerst M2 starten.
Daar komt bij dat ik een hekel heb aan mensen die op wedstrijd gaan voor de eerste plaats. Na een paar keer zou je ook kunnen zeggen: ik gun die eerste plaats aan een ander.
Overigens vind ik dat iedereen het zelf moet weten hoor. iedereen heeft zijn eigen kijk op dingen.

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:31

Het hangt er maar net vanaf of jij en je paard er klaar voor zijn ja of nee.
Mijn voorkeur gaat wel uit om de klasse helemaal uit te rijden, als een soort van bevestiging.
Maar als je in een bepaalde klasse steeds 156 (of 180 in het Z) punten haalt, en zo promoveert lijkt me het ook niet dat je er klaar voor bent.
Maar dat is ieder voor zich.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:37

toen ik pas begon met mijn pony wist ik niet dat ik ooit hoger zou komen dan de L. ik heb echt bijna alle klasses uitgereden. soms wel eens met 17 wp overgegaan en toen in de M2 ben ik met 15 overgegaan omdat de M2 gewoon moeilijker is dan het Z en ik was er ook echt wel klaar voor. ach ik vind dat je geduld moet hebben met je paard en niet stom zo snel mogelijk naar de Z te gaan. want je komt toch een keer vast te zitten in een klasse. dat is mij ook gebeurd maar ben er weer uitgekomen en ik zit nu pas in de Z1 en heb nu 3 wp en heb pas eenpaar wedstrijden gehad en ik rij de Z1 nu echt helemaal uit omdat het me nu eigenlijk al wel weer te hard gaat en ik wil de zomer ook nog graag Z1 starten. maar dit is een discussie waar je heel lang over door kan gaan ieder heeft hier toch een eigen mening over.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:11

Na 10 winstpunten heb ik de oefeningen uit een klasse wel gezien en zijn Patos en ik weer toe aan een nieuwe uitdaging. Mits je natuurlijk goede punten hebt gehaald in die klasse. Nu bijvoorbeeld hebben we in 5 wedstrijden 8 wp's gereden in het Z1, zodra ik er 10 heb ga ik over naar het Z2, geeft niets als het de eerste paar keer niet meteen goed gaat.
Komt ook wel bij dat er binnenkort examens zijn en ik dan en erna wrs geen wedstrijden meer zal rijden.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:18

Melanie15 schreef:
En ik ga meestal (bijna) meteen over, omdat ik mn pony nog maar een jaar heb en ik er graag Z mee wil starten, dan heb ik haar namelijk zelf van helemaal niks(ze kon niks toen ze bij mij kwam) naar het Z gereden en dat is wel heel gaaf natuurlijk

Je moet oppassen dat het niet teveel ineens is voor je pony. Vaak gaat het naar zo'n goede periode juist de mist in. Dan is pony/paard overbelast geworden....
Dus beter rustig aan naar mijn mening.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 18:11

Poeh wat een reacties! Bloos!

Ik heb alles gelezen en eigenlijk niet zo veel te zeggen. Ik vind alleen wel dat Patos misschien niet te snel gaat voor een 6 jarige (of nog 5). Want nu al Z1 en dan dadelijk al Z2? Je paard is nog niet eens volwassen en uitgegroeid!!

En dat het een geldkwestie is, slaat denk ik nergens op, want wat dan als je dadelijk Z2 rijdt? (even alsof dat hoogste is wat je kan, zoals bij pony's of omdat hoger rijden ook veel duurder is).
Dan rij je toch ook constant in dezelfde klasse?

Vinden jullie dat het ook niet ligt aan je punten?
Als je steeds naar een hogere klassen gaat met 156 pnt of 160 pnt. vind ik dat je er nog niet klaar voor bent.
Haal je constant 170 ofzo dan ben je er wel klaar voor.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:21

QuijoSavan schreef:

Als je steeds naar een hogere klassen gaat met 156 pnt of 160 pnt. vind ik dat je er nog niet klaar voor bent.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je weet samen met je instructie vaak zelf het best of je paard er klaar voor is. Hoge punten zeggen me eigenlijk niet zoveel. Ik heb er zoveel af zien haken die altijd hoger scoorden dan ik, zij zaten altijd in de 170, ik rond de 160. Zij reden een net proefje. Ik maakte veel fouten in een proef, maar was achteraf gezien wel constructiever aan het africhten. Degenen die in de B, L en M1 wonnen, zijn nu allemaal gesneuveld. Die paarden werden korte termijn getraind (hoofd erop getrokken, neus ervoor geschopt), en die ruiters zijn zichzelf tegen gekomen.
Iedere keer dat ik promoveerde ging het eigenlijk makkelijker. De lagere klasses waren achteraf bezien eigenlijk het moeilijkst. Alhoewel ik nu ook wel keihard moet trainen om het niveau bij te benen, dat wel. Maar er is wel een bepaalde basis om op terug te vallen. En die basis is in de lagere klasses niet gewaardeerd met 170 punten (op sommige juryleden na).

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:39

pientje4 schreef:
Je moet oppassen dat het niet teveel ineens is voor je pony. Vaak gaat het naar zo'n goede periode juist de mist in. Dan is pony/paard overbelast geworden....
Dus beter rustig aan naar mijn mening.

Mn pony vindt het niet teveel, want als het teveel voor haar wordt, geeft ze dat heel goed aan, door minder te lopen, dan doen we een weekje of 2 ,3 rustig aan, ga ik een keer het bos in, een keer springen je weet wel. En dan is haar koppie weer helemaal goed en loopt ze weer super

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:08

ik wil zo snel mogelijk uit de b want ja mijn paard is nou ook weer niet de makkelijkste... Bloos! maar hoe meer ik hem bezig houd hoe beter hij oplet Knipoog , ik vind dat er in de lagere klassen te veel lange lijnen inzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:16

Ik word dit jaar 18 en wil graag nog met oki naar de Z1 bij de pony's. Tot nu toe heb ik het idee dat oki het nog steeds aankan, als ik echter merk dat het teveel wordt zal ik wel mijn doel bijstellen. Ik ben ook van mening dat thuis trainen goed is, maar op concours leren ze ook veel. En in een klasse net iets boven je niveau leer je weer meer als elke keer dik in de punten rijden omdat het niveau net iets te laag is.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:43

Venetia schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Je weet samen met je instructie vaak zelf het best of je paard er klaar voor is. Hoge punten zeggen me eigenlijk niet zoveel. Ik heb er zoveel af zien haken die altijd hoger scoorden dan ik, zij zaten altijd in de 170, ik rond de 160. Zij reden een net proefje. Ik maakte veel fouten in een proef, maar was achteraf gezien wel constructiever aan het africhten. Degenen die in de B, L en M1 wonnen, zijn nu allemaal gesneuveld. Die paarden werden korte termijn getraind (hoofd erop getrokken, neus ervoor geschopt), en die ruiters zijn zichzelf tegen gekomen.
Iedere keer dat ik promoveerde ging het eigenlijk makkelijker. De lagere klasses waren achteraf bezien eigenlijk het moeilijkst. Alhoewel ik nu ook wel keihard moet trainen om het niveau bij te benen, dat wel. Maar er is wel een bepaalde basis om op terug te vallen. En die basis is in de lagere klasses niet gewaardeerd met 170 punten (op sommige juryleden na).

Daar heb je echt gelijk in, in de M2 heb ik maar een keer 169 gehaald, de rest waren heel normale punten en toch heb ik nu elke wedstrijd een wp in de Z1, soms twee. Ik heb dubbel zo lang gedaan over de M1 dan over de M2 en de Z1 samen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:53

I agree with Venetia.
Ik weet nog goed dat ik met mijn vorige pony een jaar in de B heb gereden (was toen een jaar of 12) voordat ik eenmaal door had wat nou precies de bedoeling was. Vervolgens ging ik na 7 winstpunten in de L1(kon toen nog) over naar het L2 en met 5 in de L2 al weer door naar de M. En niet omdat ik zo iemand ben die zo snel mogelijk naar het Z wil, maar gewoon omdat ik wist dat we er klaar voor waren. Mijn moeder gaf ook aan mij de keus, ze zei dat ik het het beste wist, of we het zouden aankunnen. Nou dat heeft super uitgepakt. Verder heb ik eigenlijk gewoon altijd tussen de 15 en de 20 winstpunten in een klasse gereden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:59

Melanie15 schreef:
En ik ga meestal (bijna) meteen over, omdat ik mn pony nog maar een jaar heb en ik er graag Z mee wil starten, dan heb ik haar namelijk zelf van helemaal niks(ze kon niks toen ze bij mij kwam) naar het Z gereden en dat is wel heel gaaf natuurlijk

Begrijpelijk,
maar hier krijg je dus de vele mensen van die in klasses rijden waar ze niet thuishoren (zie het topic over de nieuwe dressuurproeven). Het wordt een zooi en er komen andere dressuurproeven, omdat er anders te veel op de oefeningen gereden wordt. De basis houdt op dan!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:07

Maar ik vind de basis juist zo belangrijk, dus wil ik echt wel flink scoren... En dan niet zo zeer dat ik hoge pnt wil (naja als jury oké is), maar zolang Savan maar voor MIJZELF het goed genoeg heeft gedaan.

Ik heb juist liever dat ik thuis hoger train dan dat ik in de proef eigenlijk dingen nog niet voor 80% ken. Ze hoeft niet alles super te kennen, maar anders raak ik stress of ga ik met een rot gevoel terug naar huis.

Wil gewoon een relax proefje neerzetten alsof het super simpel is!

Voor mij (en Savan) is het ook te snel gegaan, want ze was nog maar 5 en ik reed L1 en ik had haar nog maar 1jr. Dus daarom had ik alles uitgereden, maar als ze wat ouder was en er klaar voor was had ik minder zoveel gestart (we hadden 1x in 14dagen omdat we dachten dat ze schrikkerig zou zijn, is ze thuis ook) en dus minder kosten gehad.

Maarja dat is achteraf.

Toch zie ik hier zo vaal topics met mensen die net een winstpunt rijden (156 of 157) in de L/M klasses en al overwillen naar de volgende klassen. Dat snap ik niet!
Ben je dan al wel klaar voor die hogere klasse?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:09

RanouK schreef:
Als je in België meedoet en je kan het niet aan...
Negatief saldo.
Verplichting om te zakken.

SUPER!!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:19

QuijoSavan schreef:
SUPER!!

Zo super is het niet, je kan nog altijd verkeerd beoordeeld worden.
Maar ik ben er vergeten bij te zeggen dat je pas na 10 negatieve punten moet zakken.
Dus al 1 jury vind dat je stinkt en al de rest niet, is het geen ramp.

45% tot 49,99% -> 1 negatief punt
40% tot 44,99% -> 3 negatieve punten
onder de 40% -> 5 negatieve punten
uitsluiting -> 5 negatieve punten

En zo zie je, uitsltuiting kan fataal worden!

Kennis van het reglement is uiterst belangerijk, ik vind dat je zonder die kennis nog niet klaar bent voor wedstrijden. En het jurysysteem denkt daar ook zo over.

Want het is al zo moeilijk om hoger te raken, je hebt 15 positieve nodig.
En je krijgt pas 1 positief punt vanaf 55%.

Maar daarvoor moet je trainen.
En als het die dag enkel slecht gaat, blijf dan uit de piste, dan krijg je geen punten toegekend, dus ook geen negatief.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:48

Ik moet toegeven dat ik nog niet zo lang geleden wel heel gefocust bezig was om maar zo snel mogelijk hogerop te komen.
Het is niet zo zeer dat ik daarbij mezelf ben tegen gekomen, maar mijn prioriteiten liggen inmiddels iets anders.
Ik ga wel over zodra ik aan de 10 wp zit, maar niet meer met de gedachte zo snel mogelijk te promoveren. Ik reed in het begin vrij veel wedstrijden om zo sneller mijn doel te bereiken, inmiddels heb ik het rijden van veel wedstrijden wel bekeken. Wedstrijd rijden is leuk, maar voor mij geldt, niet te vaak. Ik vind het leuker om thuis lekker met mn paard bezig te zijn, een beetje te trainen en lekker wat recreatief bezig zijn tussendoor. Door een ongeluk wat ik met Goldy gehad heb zijn mijn ideeen een beetje veranderd en bijgesteld. Ik ben nu meer op Goldy gefocust en onze band. Voorheen en eigenlijk schaam ik me daar best voor, zag ik Goldy meer als middel om mijn doel te bereiken. Gelukkig ben ik weer wakker geschud en ik moet zeggen het is net alsof ik paardrijden weer opnieuw heb uitgevonden OK dan!
En nu mijn prioriteiten een beetje anders liggen heb ik weer meer lol in gewoon het samen zijn met Goldy. Ik mag graag lekker thuis een beetje trainen en eens een lekker relaxed buitenritje meenemen.
En wedstrijdrijden is best wel hectisch altijd, je bent veel tijd kwijt, je bent ook wel wat geld kwijt, want behalve het inschrijfgeld heb je ook nog benzinekosten om er te komen ed. Het is altijd druk, druk, druk, dus je hebt veel gestress om je heen, mensen die vaak een tikkeltje meer prikkelbaar zijn dan normaal. Nee, daar hoef ik niet ieder weekend meer tussen te zitten en al helemaal niet om maar zo snel mogelijk een klasse hoger te komen. Ik rij liever wat minder wedstrijden zodat het leuk blijft, maar daardoor duurt het wel wat langer voordat ik aan de 10 wp zit, dus zodra ik die dan heb en ik ben er klaar voor start ik de volgende keer wel een klasse hoger, langer wachten betekend alleen maar meer wedstrijden rijden en daar pas ik voor. Na die 10 wp heb ik de betreffende klasse al wel uitgereden voor mezelf. En zoals ook al eerder gezegd, een klasse hoger starten is weer een nieuwe uitdaging en als je dan de eerste paar keren wat minder punten behaald vind ik ook heel logisch, je krijgt dan door de jury ook weer wat bevestiging aan welke punten je moet werken. Dat werkt voor mij ook wel motiverend. Dan hou je een beetje uitdaging en dat werkt voor mij en Goldy beide wel prettig. We hebben beide niet veel geduld en zijn snel ergens op uitgekeken, dus nieuwe dingen pakken we altijd meteen aan zonder daarbij onszelf voorbij te lopen. En zolang we iets nog niet hebben bevestigd is dat nog steeds een uitdaging om op de juiste manier bevestigd te krijgen en de nieuwe dingen zijn er dan wel lekker bij voor de afwisseling. Te lang met een en het zelfde bezig zijn is niet goed voor ons humeur Knipoog
En nou heb ik alweer een veel te lang verhaal getyped.. Clown

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:36

Ik ga pas over als het paard het ook kan, maar ik heb ongeveer 2 jaar in de B gereden, ten eerste door de MKZ en daarna heb ik maar 1 wedstrijd per jaar gereden ofzow. Ik was echt opgelucht toen ik in de L1 mocht! En nu kan ik met mijn andere paard gewoon doorstarten in de L1, dat vind ik wel zo prettig, maar ik ga er pas uit als ik boven de 10 winstpunten zit. In de zomer wil ik wel L2 rijden op de regio Lachen Maar als het niet gaat, dan niet Knipoog

Minnie_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:30

QuijoSavan schreef:

Ik heb alles gelezen en eigenlijk niet zo veel te zeggen. Ik vind alleen wel dat Patos misschien niet te snel gaat voor een 6 jarige (of nog 5). Want nu al Z1 en dan dadelijk al Z2? Je paard is nog niet eens volwassen en uitgegroeid!!

En dat het een geldkwestie is, slaat denk ik nergens op, want wat dan als je dadelijk Z2 rijdt? (even alsof dat hoogste is wat je kan, zoals bij pony's of omdat hoger rijden ook veel duurder is).

Makkelijk praten als je een paard rijd die al verder is geweest. Ik heb zelf een paard die niet al te makkelijk is te rijden en moet er dus heel veel moeite voor doen haar nageefelijk te houden. Ik ben nu net M1 gestart en had 147 punten maar betekend dat dan gelijk dat ze er niet klaar voor is??? nee want het is en blijft een jurysport en ze loopt goed hoor maar altijd 170 punten is een onmogelijke opgave. Mensen die hun paard er door jagen komen vanzelf vast te zitten.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:37

QuijoSavan schreef:

Hey

er zijn paarden van 6 die thuis al klaar zijn voor de ZZ-zwaar... das normaal hoor... wat denk je dat erbij topruiters en goede handelsstallen gebeurt... een paard moet daar laten zien wat het in huis heeft... daar is het niet een dagje wat minder, nee een paard kost daar geld en dat willen ze er uiteindelijk uithalen... Ik vind dat er genoeg paarden zijn die al hoog lopen op een jonge leeftijd, dat doen alle toppaarden al hoor...

kijk; een mensenleven is te kort om perfect paard te rijden
zo zien veel mensen dat ook bij paarden, het klinkt heel cru, maar zo is de realiteit.. ik hou altijd heel veel van mijn paarden en heb het er ook soms moeilijk mee als ik wat harder door moet werken van mn trainer, maar geloof mij, het verbetert enkel/ En paarden die tot op hun 6 correct zijn opgeleid is het vrij normaal dat ze al de Z2 lopen.

Bij de meeste dressuurstallen verwachten ze (indien er niets misloopt) van een paard dat het op zn 5 een nette Z1 proef kan rijden;..

XXX

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:37

Melanie15 schreef:

Verward Ja maar wat maakt t nou uit als je er wat langer over doet??? Dan heb je je pony toch alsnog zelf naar de Z gereden???

Ik rijd elke klasse ook helemaal uit, juist om te voorkomen dat het allemaal te snel gaat en ik op een gegeven moment vast loop. Bovendien vind ik het een slechte zaak dat jonge paarden al op 5-jarige leeftijd in t Z lopen, geloof niet dat dat erg bevordelijk is voor het paardenlichaam (paard is pas lichamelijk volgroeid rond z'n 7de jaar).

En graag wil ik nog wat toevoegen aan de 'probleemstelling'... We hebben het nu wel over het paard dat er wel/niet aan toe is in een hogere klasse uitgebracht te worden, maar hoe zit het met de ruiter? Als ruiter moet je toch ook de tijd nemen om oefeningen onder de knie te krijgen???