Met zadel op in de trailer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:53

Je moet het helemaal zelf weten. Maar als je pony erg druk is zou ik het niet doen, vanwege beschadinging..

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:56

En in de trailer opzadelen op het wedstrijd terrein, zou dat gaan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:33

Ik doe het ook wel eens; kan best; inderdaad even een zweetdeken eroverheen. het Hoofdstel doe ik altijd in de trailer om als ik er ben.

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:08

ik heb het eigelijk nog nooit gedaan, ik ga meestal met 2 pony's in een anderhalf paards trailer.. maar als ik met 1 pony in een anderhalf paards trailer zou gaan of iets anders, zou ik dat misschien ook wel doen.. wel handig.. niet dat ie nou o zo druk is, maar meer qua tijd etc..

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:19

Misschien helpt dit:
Afbeelding

B-Calm
Een makkelijke pasta voor een optimale concentratie tijdens wedstrijden en buitenritten. Helpt uw paard ontspannen.

Bevat: o.a. Tryptofaan, Vitamine B1, Vitamine B12, Vitamine B6

Gebruik: 1 á 2 uur voor de wedstrijd, volwassen paard 1 injector, pony 1/2 injector.

Omschrijving: Een pasta in injector voor gebruik bij paarden tijdens stressvolle situaties. De voedingsstoffen in B-calm ondersteunen de werking van het zenuwstelsel en helpen het paard ontspannen. B-Calm ondersteunt het reactie- en concentratievermogen.

B-Calm is gegarandeerd vrij van doping en kan gerust gebruikt worden tijdens wedstrijden.

http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000067.php?x=8992

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 02:11

Hmmm, dan liever je paard opgezadeld in de trailer zetten dan moeten grijpen naar medicamenten. Misschien dat hij naar een paar keer geweest te zijn stuk van de stress kwijt is geraakt. En wat dan nog, wat kan er nou verkeerd gaan met een zadel op je paard in de trailer? Hoogstens je zadel beschadigd, niet je paard! Spreek dan wel over vervoer in een 1,5 paards trailer en niet met twee paarden in een 2 prds trailer. Al heb ik dat zelfs ook nog gedaan, met twee paarden in een brede trailer. Sterker nog, mijn vorige ging zelfs met hoofdstel op en daarover het halster.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 02:19

Ik zadel mijn paarden vaak thuis op.Ze staan bij mij altijd tussen het schot op de trailer,er is nog nooit iets kapot gegaan.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 03:26

Nouja, gewoon doen.
Blijkbaar kan het geen kwaad. Lachen
Maar wat als je lange afstanden moet doen?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:15

RanouK schreef:
Nouja, gewoon doen.
Blijkbaar kan het geen kwaad. Lachen
Maar wat als je lange afstanden moet doen?

Dat vraag ik me dus ook af, ik heb soms wedstrijden op 1.5 á 2 uur rijden, laat je je paard dan al die tijd met zadel op staan?

yatoucha83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 16:11

Ethelate schreef:
Ik zou wat doen aan de opvoeding van je paard. De mijne komt ook overactief de trailer af, maar ze heeft gewoon te luisteren.

ER IS NIKS MIS MET DE OPVOEDING VAN MIJN PONY HOOR!
ze huppelt als een jonge hond die wagen op en vind het op haar oude dag heerlijk om weg te gaan, de wedstrijd is sávonds en dat is natuurlijk heel interessant in het donker! normaal zadel ik haar in de trailer op maar het is dan donker en dan vind ik dat zo rottig! ik zet haar gewoon met halster in de trailer zodat ze wat hooi kan eten.

verder is de trailer voor haar gewoon ruim , dus denk dat ik het iid gewoon doe, was benieuwd hoe anderen erover dachten.

ben benieuwd hoe ze er op reageert.......

groetjes

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:20

Duvel staat vaak zet gezadled op de trailer. Hoofdstel laat ik altijd af, hij moet altijd lekker aan het hooi kunnen knabbelen in de trailer. Maar hij wil graag alles zien om zich heen als hij net van de wagen af komt en loopt dan rondjes om om zich heen te kunnen kijken. Zadelen levert dan stress op bij beide partijen. Naar les (1x in de 2 weken) staat hij ook altijd met zadel op en naar wedstrijden eigenlijk ook altijd. Nou moet ik wel zeggen dat mijn wedstrijden nooit erg ver uit de buurt zijn, 20 minuten met auto, heel soms een half uurtje, maar langer echt niet.
Als we wel verder weg gaan, dan gaat het zadel in de auto.
Terug naar huis zadel ik hem wel altijd af, maar dan heeft hij het terrein gezien, heeft gewerkt, is een beetje moe, dan gaat alles wat gemakkelijker, dan is het even snel zadel eraf en de deken erop en klaar.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:07

Denk ook dat het wel kan. Ik zadel mijn paard op wedstrijd altijd in de trailer op, en doe daar ookal zijn hoofdstel aan. Eenmaal uit de trailer is het al lastig om de transportbeschermers eraf te halen. En om op te stappen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik met een been half over mijn paard hang en hij al aan het draven is. Voor een klein stukje kan het wel. En anders op wedstrijd in de trailer zadelen (als die groot genoeg is).

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:19

als ik naar de les ga, doe ik het ook altijd.
is een paar minuutjes in trailer. heb over het zadel 2 staldekens.. en dat gaat prima..

DragonFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:43

IK heb mn pony ook wel eens met zadel in de trailer gezet.. Ik heb er toen een zweetdeken over heen gedaan zodat het nergens aan kon blijven haken of kon beschadigen...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:45

Als ik een wedstrijd dicht in de buurt heb, zadel ik hem thuis altijd al op. Hij is meestal wat onrustig op het voorterrein, en als ik er meteen op kan gaan zitten gaat het beter. Als ik verder weg moet, zadel ik wel altijd pas daar op, omdat hij als hij lang op de trailer staat ook wel eens onrustig wordt. Ik doe altijd een deken erover zodat het zadel niet beschadigd.
Hoofdstel doe ik altijd pas aan net voor ik hem van de trailer haal. Heb hem 1x het hoofdstel thuis al aangedaan en halster erover. Hoe hij het voor elkaar heeft gekregen weet ik niet, maar zijn halster had hij nog aan en mijn hoofdstel lag in 3 delen op de bodem van de trailer. Moest ik nog terug naar huis om een ander hoofdstel te halen. Dus dat doe ik pas als ik ga rijden aan.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:55

patos schreef:
Dat vraag ik me dus ook af, ik heb soms wedstrijden op 1.5 á 2 uur rijden, laat je je paard dan al die tijd met zadel op staan?

Hmm, ik kies meestal voor wedstrijden dichtbij, want mijn moeder heeft geen zin om zo ver met de trailer te rijden Schijnheilig . Maar voor die paar keren dat het wat verder weg is, of dat ie langer op de trailer moet staan, laat ik het zadel af. Dan zadel ik hem op de trailer op (een hels karwei). We hebben een tweepaards trailer dus dat is verre van ideaal. Gelukkig kan ik hem wel vertrouwen en zal hij me nooit platdrukken.
Ik haal ook altijd de transportbeschermers op de trailer al af. Dan moet ik wel bijna onder zijn buik zitten, maar op de trailer is hij braaf en rustig, dat is zijn 'huisje', daar voelt hij zich prettig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:27

Venetia schreef:
(een hels karwei). We hebben een tweepaards trailer dus dat is verre van ideaal. Ik haal ook altijd de transportbeschermers op de trailer al af. Dan moet ik wel bijna onder zijn buik zitten, maar op de trailer is hij braaf en rustig, dat is zijn 'huisje', daar voelt hij zich prettig.

Ik vind een 1 of 1.5 paards trailer ook niet ideaal.
Dan heb je al helemaal geen bewegingsvrijheid, om je paard te zadelen oid. De kans is groter dat je op een 1.5 paards trailer klem gezet wordt dan op een 2 paardstrailer.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:23

Venetia schreef:
Hmm, ik kies meestal voor wedstrijden dichtbij, want mijn moeder heeft geen zin om zo ver met de trailer te rijden Schijnheilig . Maar voor die paar keren dat het wat verder weg is, of dat ie langer op de trailer moet staan, laat ik het zadel af. Dan zadel ik hem op de trailer op (een hels karwei). We hebben een tweepaards trailer dus dat is verre van ideaal. Gelukkig kan ik hem wel vertrouwen en zal hij me nooit platdrukken.
Ik haal ook altijd de transportbeschermers op de trailer al af. Dan moet ik wel bijna onder zijn buik zitten, maar op de trailer is hij braaf en rustig, dat is zijn 'huisje', daar voelt hij zich prettig.

Ok, nou dat was dus idd mijn punt, op lange afstanden lijkt het me niet bepaald prettig voor een paard.

yatoucha83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 00:03

MISTRAL94 schreef:
Ik vind een 1 of 1.5 paards trailer ook niet ideaal.
Dan heb je al helemaal geen bewegingsvrijheid, om je paard te zadelen oid. De kans is groter dat je op een 1.5 paards trailer klem gezet wordt dan op een 2 paardstrailer.

hoi
een anderhalfpaardstrailer is ruimer om op te zadelen dan een 2 paards hoor want in een tweepaards zit nog een schot en heb je nog minder ruimte dan in een anderhalfpaards trailer!

groetjes

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:08

Wedstrijden die heel dicht bij huis zijn of als ik les heb, wanneer ik ongeveer 10 min. met de trailer rijd, dan zadel ik altijd thuis op, daarna dekentje erover en klaar Lachen Ik vind het makkelijker dan op een ( klein)parkeerterrein te prutsen. Bij slecht weer is het ook makkelijker. Hoofdstel doe ik nooit om in de trailer, ik laat haar altijd lekker hooi eten.
Ik doe het hoofdstel wel altijd al aan bij aankomst, dus in de trailer voordat ik uitlaad.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:10

yatoucha83 schreef:
hoi
een anderhalfpaardstrailer is ruimer om op te zadelen dan een 2 paards hoor want in een tweepaards zit nog een schot en heb je nog minder ruimte dan in een anderhalfpaards trailer!

groetjes

Het tussenschot kan je toch opzij schuiven? Ik vind opzadelen op een trailer sowieso niet veilig, als je paard een keer schrikt kan je zelf geen kant op. Ik doe altijd in de trailer het hoofdstel om en het opzadelen doe ik buiten de trailer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:11

WWWiske schreef:
Ik doe het hoofdstel wel altijd al aan bij aankomst, dus in de trailer voordat ik uitlaad.

Is dat ook niet verplicht dat je op wedstrijdterrein je paard niet mag begeleiden met een halster alleen maar met een hoofdstel?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:12

Ik heb in de winter ook vaak wedstrijd dichtbij huis en zadel hem dan ook op gewoon een dekentje erover heen en gaat nooit niks mis!.... Soms als ik geen zin heb ofzo zadel ik hem op in de trailer heb een 1,5 paards gaat ook goed!! Hoofdstel doe ik altijd aan als ik daar pas ben niet ijn de trailer hoor!

In de zomer ga ik er inderdaad altijd lopend heen heerlijk!!
kwartiertje losstappen en gaan!!...

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 00:22

MISTRAL94 schreef:
Is dat ook niet verplicht dat je op wedstrijdterrein je paard niet mag begeleiden met een halster alleen maar met een hoofdstel?

Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord, op zomer concoursen waar je een paar uur op de uitslag moet wachten, laat ik dat beestje niet 3 uur in die warme trailer staan, dan ga ik altijd gras-eten-wandelen *LOL* met haar, aan een halster!!

De reden dat ik het hoofdstel altijd in de trailer om doe is dat ze het eerste kwartier altijd zo onder de indruk van de nieuwe omgeving is, dat ik er niet meer bij kom om het hoofdstel over d'r oren te krijgen, ja misschien met een laddertje wel Haha!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:44

Ik zadel m ook altijd thuis al op als ik naar de manege ga, deken erover en er is nooit iets aan de hand.