Pony (Z1) tussen de paarden met Stang & Trens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 15:54

Waneer word hij sterk?
Door iets wat hij moeilijk vind?
Vaak is dat wel het geval, ze zijn dan nog net niet sterk of soepel genoeg en proberen er zo onderuit te komen.
Je kunt dan idd zeggen, potverdikkie je doet het en je word dan vanzelf wel sterkter voor die oefening.
Klopt, maar het kan ook zijn dat hij daardoor keruepl word door overbelasting.
Gok, die jij maakt.

je kunt ook zeggen, verhip, hij drukt zich er daar uit, nu ga ik oefeningen doen, die helpen hem sterker of soepler te maken, zodat hij dadelijk die gevraagde oefening wel kan.
En dat werkt erg goed

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:00

Ik rijd Fedde met een K&K Correctiebit.
Met andere bitten was hij echt gevaarlijk.
Dit bit is niet gemeen, maar hij kan zich minder sterk maken. Èn het is toegestaan op wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:06

Als je pony zich te sterk maakt is hij niet goed aan de hulpen. Verbeter eerst de basis. Een S&T is zeker geen oplossing voor dit probleem. Bovendien snap ik nog steeds niet dat je last van je rug krijgt als je pony zich sterk maakt, ik neem aan dat je niet in de teugels hangt.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:06

waarom moet iedereen die z1 is zo nodig gelijk met s&t rijden? je bent toch ook tot de M1 gekomen zonder S&T waarom zou je dan nu noet zonder verder kunnen rijden in de Z? Ik vind de rede die je opgeeft om met s&t te rijden ronduit belachelijk, ik zou dit probleem gewoon voorleggen aan je instructie en met haar een manier bedenken hoe je met minder ruggebruik van jouw kant toch tot een beter resultaat kunt komen. Maar met s&t rijden doe je als je er aan toe bent en niet omdat je last van je rug hebt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 16:08

Emeraldo schreef:
Uit de reacties hier maak ik op dat S&T geen goed idee is. Heeft iemand een idee waarmee ik zelf wel ietsjes sterker ben, wat wel paardvriendelijk is, en toegestaan op wedstrijd? Hoeven niet zozeer hulpmiddelen te zijn, maar mogen ook oefeningen zijn waardoor ik zonder al te veel druk op de teugels wel mijn pony op de loodlijn krijg op dagen dat ik erg veel last heb, en Emeraldo sterk is.

Je moet eraan werken dat Emeraldo minder sterk wordt. Probeer hem nog meer op de achterhand te laten lopen door korte tempowisselingen in bijv. schouderbinnenwaarts.
Of probeer eens in galop op de grote volte, stukje doorverzamelen waarbij je travers rijdt op de volte. Na een paar galopsprongen doe je een stukje middengalop waarbij je hem schoudervoor zet. Daarna weer verzamelend travers.
Doordat je hem meer op de achterhand krijgt, zal hij waarschijnlijk van voren nog losser worden.
Pas wanneer hij licht is in de mond, zou ik er S&T inhangen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:00

Knor schreef:
waarom moet iedereen die z1 is zo nodig gelijk met s&t rijden? je bent toch ook tot de M1 gekomen zonder S&T waarom zou je dan nu noet zonder verder kunnen rijden in de Z? Ik vind de rede die je opgeeft om met s&t te rijden ronduit belachelijk, ik zou dit probleem gewoon voorleggen aan je instructie en met haar een manier bedenken hoe je met minder ruggebruik van jouw kant toch tot een beter resultaat kunt komen. Maar met s&t rijden doe je als je er aan toe bent en niet omdat je last van je rug hebt.

Dat viel mij ook op, ik zit er serieus aan te denken om straks de Z2 ook op trens te rijden (mag dat eigenlijk?). Ik zou als ik jouw was het niet met een S&T proberen, het blijft toch een rijtechnische fout dat je paard zich sterk maakt, en S&T is niet bedoeld om rijtechnische fouten te verbeteren. Als je idd door fysische klachten problemen krijgt zou ik eerder meer gaan werken met longeren of een persoon die je paard heropvoedt.

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:14

Laat me raden wie het gezegd heeft. Zeker iemand die al in het L1 haar paard regelmatig met S&T rijd. Knipoog En vrijwel altijd met aparte bitjes, hulpteugels en dergelijke traint

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:53

Ben iegenlijk ook wel benieuwd van wi je les krijgt Schijnheilig
En aan het antwoord van Olrike te horen, krijg ik een vaag vermoeden.
Tenminste zo iemand staat er ook op Dierdonk, maar is nooit ver geraakt op wedstrijden, gek he?

Maar daar lag het volgens haar nooit aan Schijnheilig

Olrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 17:54

Haha inderdaad, zou het niet gek vinden als we het over dezelfde hebben.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:14

patos schreef:
Dat viel mij ook op, ik zit er serieus aan te denken om straks de Z2 ook op trens te rijden (mag dat eigenlijk?).

Ja dat mag... Knipoog

Ik heb mijn pony ook een tijdje tussen de paarden gereden ook gewoon met s&t . Dit zal dus weinig problemen opleveren denk ik... maar je moet hem idd wel even de tijd geven om aan het dubbele bit te wennen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:25

Die rugpijn he, kan ook aan het gangwerk van je paard liggen. Zo reed ik eerst een paard waarbij ik bijvoorbeeld met het terugrijden vanuit de middengalop echt knallen op mijn rug kreeg en soms verschoot er dan ook nog een zenuw en weet ik wat. Terwijl mijn nieuwe paard bijvoorbeeld dan weer echt als een veertje zit. En weet je ook wel zeker dat hij zijn rug goed loslaat/gebruikt? Ik denk namelijk niet dat je rugpijn kan krijgen door druk vanuit je armen, maar dat dat zeg maar van datgene onder je komt.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:31

Ik heb ook een tijd erg last van me rug gehad maar dat kwam doordat ik een gedeelte van me buikspieren mis waardoor ik dit op ging vangen met mijn rugspieren en deze overbelast raakten.
Na mij buikspieren getraind te hebben om deze sterker te krijgen en via cesartherapie geleerd hoe ik me rug en buikspieren samen kan gebruiken heb ik nou eigenlijk geen last meer...

Merk t wel nou me paard gebleseerd is en ik dus minimaal rij dat ik in alle dagelijkse dingen veel meer last krijg dus dat ik t weer verkeerd ga gebruiken.. van t paardrijden werd t dus zelfs beter....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:33

ha, das toevallig
Dat heb ik ook met mijn rug
Door paardrijden heb ik er juist minder last van.
Handig, zo'n eigen fisio paard Tong uitsteken

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:41

runningkawa schreef:
ha, das toevallig
Dat heb ik ook met mijn rug
Door paardrijden heb ik er juist minder last van.
Handig, zo'n eigen fisio paard Tong uitsteken

OK dan! Helemaal toppie haha maar ja nou die gebleseerd is valt t toch weer beetje tegen... maar veel bewegen in de sportschool.... (maar das altijd zo zweten pffff) haha

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:06

Ik wil wel per PB zeggen van wie ik les krijg.

Degene die me deze tip gaf geeft mij geen les! En sta ook niet meer op Dierdonk, sinds er in Gemeente Helmond nog meer huizen moeten komen, en de manege dus maar gesloopt wordt...

Er wordt in mijn ogen ietsjes overdreven door enkele personen. Het is niet zo dat Emeraldo erg sterk is, voor MIJ is hij net te sterk.
En Lenn: Emeraldo heeft inderdaad een gangwerk wat niet erg lekker zit, en inderdaad af en toe krijg ik ook klappen in mijn rug als ik overgangen terug maak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:08

Pb staat open, voor zowel tip als lesgever Lachen

Een paard hoort voor niemand te sterk te zijn. Een ons per hand kan iedereen wel dragen Lachen
Hij moet zich meer leren dragen en dan word hij van voren lichter
Dat los je op met gerrichte oefeningen.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:12

Ben benieuwd naar oefeningen in ieder geval!

Een ons per hand moet lukken, maar sommige dagen ook niet hoor! Knipoog

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:13

Ik zou het gewoon vragen aan iemand die er echt verstand van heeft en die jou ook eens heeft ZIEN rijden. De mensen hier oordelen toch alleen maar over wat jij zegt en zullen je toch niet helemaal het goede advies kunnen geven, omdat ze het nog nooit gezien hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:18

Die staan hierboven al verschillende gegeven
plus enkele vragen Lachen

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:25

Een aantal oefeningen die Kitty noemt gebruik ik inderdaad vaker.

En vragen? Daar heb ik denk ik over heen gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:28

Citaat:
Waneer word hij sterk?
Door iets wat hij moeilijk vind

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 19:36

Constant, als hij zijn dag niet heeft.

Bij mijn oude instructrice (oude vanwege verhuizing) moest ik ooit halthouden en druk op de teugels totdat hij nageeft. Dit spelletje houdt hij veel langer vol dan ik omdat het op een gegeven moment in mijn rug schiet.

Maar als hij wel mee wil werken, is er ook niks aan het handje!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:51

he, wat vervelend van je rug. Maar een jurylid zei laatst tegen mij dat ik misschien met dubbele teugel kan gaan rijden, omdat je dan iets meer kunt inwerken met fijnere hulpen. Ik vind het sowiezo niet zo een geweldig idee om met stang en trens te gaan rijden, voor mijn gevoel is de ponymond dan wel erg klein en teer. Ik weet het niet zeker, maar de dubbele teugel is een beetje hetzelfde als slof, alleen dan zonder onder de buik door-ding. Je kunt zo iets harder inwerken, vooral in de z is dat soms even nodig om net even dat beetje extra te vragen. succes!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 19:54

Emeraldo schreef:
Bij mijn oude instructrice (oude vanwege verhuizing) moest ik ooit halthouden en druk op de teugels totdat hij nageeft. Dit spelletje houdt hij veel langer vol dan ik omdat het op een gegeven moment in mijn rug schiet.

Dat is eerlijk gezegd ook niet de goede manier, maar gewoon een trekspelletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:01

idd
Heeft ook niks met nageeflijk rijden te maken.