Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
gillie schreef:Dressuur is wel een jurysport en het ene paard heeft meer uitstraling, maar ongeacht waar je op zit, als jij een spetterende proef rijdt, kan de jury daar echt niet omheen.
Maar wat denk ik wel goed is om over na te denken is dat er zoveel onbegrip is bij ruiters en amazones over hun beoordelingen. Ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat ruiters en amazones moeten leren de fout bij zichzelf te zoeken. Daar kan een jury je niet leren. Maar wat mij wél heel erg leuk lijkt is als juryleden clinics gaan geven waarbij bijvoorbeeld op een avond 3 mensen een proef rijden en dat je die dan door dat jurylid en nog door 3 of 4 of weet ik hoeveel wedstrijdruiters (die het allemaal heel goed weten vinden ze zelf) te laten beoordelen. Vervolgens kan men dan discussiëren over wat de proef waard is, en op wat voor gronden een jury beoordeeld. Leerzaam voor én de ruiter én de jury en zo breng je ze nog dichter bij elkaar ook
ipv dat de jury's in gepanserde auto's moeten vertrekken en een geheim adres en telefoonnummer aan moeten nemen
uiteindelijk gaat het om je plezier. Wat ik alleen aan wil geven is dat ik het gevoel heb dat er veel onbegrip is over en weer, en dat zou eigenlijk opgelost moeten worden, maar dat is vreeeselijk moeilijk denk ik. Wat mij verder een goed plan lijkt is om juryleden alleen te laten jureren als ze nog echt actief met de sport zijn (zelf rijden of lesgeven), maar ik ken hier in de buurt een mevrouw en die is al vét oud en die doet in de paardensport ook niks meer, behalve dat ze zo af en toe jureert. En er is niemand die haar beoordelingen nog begrijpt... 

Jokky schreef:als je een lage score krijgt omdat je BIJVOORBEELD met een Haflinger aan komt zetten.
dat heeft er dus helemaal niets mee te maken he, als die haflinger correct gereden is en een correcte proef kan lopen krijgt hij zeker goede punten
ik vind het zo typisch dat mensen altijd maar denken dat ze lage punten rijden door hun type paard/pony, 9 van de 10 keer komen die lage punten niet door het paard /pony, maar door degene die er op zit. WWWiske schreef:ja natuurlijk is dressuur een jurysport, hoe had je het anders willen beoordelen? met een stopwatch of zo
astridastrid schreef:Nee, maar je zou wel met een soort vast strafpunt-systeem kunnen werken. Bij de ene jury krijg je bijvoorbeeld een 4 voor het verkeerd aanspringen in galop, bij de ander een 2. Hetzelfde kun je doen met verzet, over buitenschouder vallen, lengtebuiging etc. Zo weet je precies je eigen punten en kan het publiek ook als het ware "meejureren". Dit stond laatst ook al soortgelijk in de Bit.
Als jij de beste van je groep was. Maar niet goed geneog voor een winstpunt. Dat heb ik liever dan dat de jury bij de laatse nog een wp wil geven. Sjonniej schreef:Dressuur=een mening-sport.
Je hebt voor 300% te maken met de mening van de jury, hoe objectief de jury ook probeert te jureren. Hij zal een mooi paard eerder een 7 geven als hij twijfelt tussen een 7 en een 6, dan een paard wat hij niet mooi vind.