dressuur een jury-sport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:59

Ritalin werkt nog beter....... maar wordt alleen aan ADHD-juryleden voorgeschreven Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:50

gillie schreef:
Dressuur is wel een jurysport en het ene paard heeft meer uitstraling, maar ongeacht waar je op zit, als jij een spetterende proef rijdt, kan de jury daar echt niet omheen.

gaat het nou echt om de spetterende proef waar alle zeilen bijgezet moeten worden, of gaat het om het echte rijden?

Dat is iets waar ik soms mijn vraagtekens bij zet...

@ C zou een borreltje niet kunnen helpen om de slaap te vatten?
Laatst bijgewerkt door Gerrie op 14-12-04 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:51

Ik blijf erbij dat het systeem verkeerd is. Je moet gewoon bij het aanvragen van een startkaart Z2 met 1 wp geregistreerd worden. Als je graag meer wp wil kun je die kopen a 10 euro per stuk. Spekt de kas van de KNHS ook lekker. En de juryleden kun je meteen afschaffen. Hoeven die mensen ook niet meer al die stress mee te maken. Iedereen winst! Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:59

Een computer op A met een zeer geavanceerd software systeem, die precies via het ingebouwde (webcam) "oog" registreerd wat de combinatie doet en daar zeer precies en objectief een punt aan toekend, geen jury's meer, geen plaspauzes, geen uitloop in programma's door na tellende juryleden en dan is het ook direct afgelopen met al het andere gedonder Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 14:02

Gerrie schreef:
@ C zou een borreltje niet kunnen helpen om de slaap te vatten?

Ik heb nooit gesteld dat ik de slaap niet kon vatten...........

Ik heb alleen gesteld dat dat héél andere kwaliteiten vergt.
En ik heb niet gesteld dat ik die kwaliteiten niet bezat........... Knipoog Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:14

WWWiske"]
ja natuurlijk is dressuur een jurysport, hoe had je het anders willen beoordelen? met een stopwatch of zo
[/quote]
[quote="missmuts schreef:
:D

Ik heb trouwens nog nooit rennend het terrein hoeven te verlaten, en jullie? Knipoog

ik rijd al mijn proeven in uitgestrekte galop hoor, jullie niet Tong uitsteken ?

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 15:35

Ik ben et wel met jullie eens, dressuur is nu eenmaal een jurysport en als je dat anders wil, dan is het geen dressuur meer. Dus de discussie is wat dat betreft niet echt ehm hoe zal k het zeggen.. zinnig? Haha! Maar wat denk ik wel goed is om over na te denken is dat er zoveel onbegrip is bij ruiters en amazones over hun beoordelingen. Ik ben het helemaal eens met de mensen die zeggen dat ruiters en amazones moeten leren de fout bij zichzelf te zoeken. Daar kan een jury je niet leren. Maar wat mij wél heel erg leuk lijkt is als juryleden clinics gaan geven waarbij bijvoorbeeld op een avond 3 mensen een proef rijden en dat je die dan door dat jurylid en nog door 3 of 4 of weet ik hoeveel wedstrijdruiters (die het allemaal heel goed weten vinden ze zelf) te laten beoordelen. Vervolgens kan men dan discussiëren over wat de proef waard is, en op wat voor gronden een jury beoordeeld. Leerzaam voor én de ruiter én de jury en zo breng je ze nog dichter bij elkaar ook Knipoog ipv dat de jury's in gepanserde auto's moeten vertrekken en een geheim adres en telefoonnummer aan moeten nemen Haha!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 16:50

het was maar een vraagje hoor...
ik weet ook wel dat het een jury sport is en ik ga al helemaal niet springen want dat lukt nooit bij Tong uitsteken

maar alle jury's zijn allemaal heel verschillend dus de ene kijkt bijvoorbeeld naar de oefeningen en de ander hoe je oefeningen afwerkt...
ik had een keer echt heel lekker gereden ik had 2 jury's bij me proef.. bij de 1 had ik 172 en de ander 148 Verward

dan kan je echt wel merken dat alle jury's ergens anders naar kijken. en hoe je ook rijd geweldig of niet alle jury's beoordelen je anders! je kan niet vóór een jury rijden dan moet je eerst weten waar ze allemaal opletten! en dat kun je nooit weten! Lachen
mijn instructrise zegt altijd dat je gewoon goed les moet nemen en je kan jezelf altijd verbeteren natuurlijk maar je moet niet ineens anders gaan rijden omdat je van een jury een keer lage punten krijgt

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:57

je moet ook niet vóór een jury rijden, maar voor je zelf hè Knipoog uiteindelijk gaat het om je plezier. Wat ik alleen aan wil geven is dat ik het gevoel heb dat er veel onbegrip is over en weer, en dat zou eigenlijk opgelost moeten worden, maar dat is vreeeselijk moeilijk denk ik. Wat mij verder een goed plan lijkt is om juryleden alleen te laten jureren als ze nog echt actief met de sport zijn (zelf rijden of lesgeven), maar ik ken hier in de buurt een mevrouw en die is al vét oud en die doet in de paardensport ook niks meer, behalve dat ze zo af en toe jureert. En er is niemand die haar beoordelingen nog begrijpt...

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 18:39

Dressuur is juist een typische jurysport en daar kom je ook niet onder uit denk ik.... en het kan inderdaaf frustrerend zijn dat de ene jury wat anders wil zien dan de andere maar zoals al eerde gezegd als je echt goed rijdt kunnen ze toch niet om je heen...

Vind t wel altijd heel leerzaam als de jury na afloop bv bij de prijsuitreiking nog wat commentaar toelicht... gebeurt volgens mij steeds minder!!
Kan me voortsellen dat niet iedereen dat aankan maar je moet het juist zien als een leermoment en dat meenemen voor de volgende keer. Als het goed is leer je elke wedstrijd weer wat bij.....

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 19:26

daar ben ik het mee eens margo maar ik heb het egt nog nooit gehad dat een jury dat doet!

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:30

Ik vind van wel... Je kan voor je gevoel echt een keigoede proef rijden, en dan is het gewoon *miiieeep* als je een lage score krijgt omdat je BIJVOORBEELD met een Haflinger aan komt zetten.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:32

Ik geloof dat de jury verkeerd kan oordelen, want ja het zijn mensen. Knipoog
Wanneer ik 1e word pieker ik er nooit over hoor. Haha!
Maar één persoon kan 1e worden, gewoon volgende kans wagen. Lachen

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:37

Het hoort geen jurysport te zijn maar het is het wel!.
Laat ook weer een amazone uit de buurt reed een net proefje Z1 niet spectaculiar maar geen fouten in de oefeningen en rustig beeld en alles keurig afgewerkt: resultaat 172 pnt.

Redelijk bekende amazone (ook uit de buurt) rijd een jong beest dus groen maar echt alles mislukte hij staakte in de ring en alle oefeningen waren geeneens een 3 waard. Dit bevestigde ze zelf ook.
Zij loopt naar het secretariaat haar vraagt haar punten resultaat 194 pnt. Ze zegt dit kan niet jullie moeten een fout hebben gemaakt alles mislukte!!(iets andere bewoording maar ok) DUs ze begint heel hard te lachen dat het nergens op sloeg staat de jury achter haar heeeeeeeeeeeeeel vertwijfeld te kijken Haha! Bloos! Verward
Zo''n jury mag je niet serieus nemen vind ik

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:49

Jokky schreef:
als je een lage score krijgt omdat je BIJVOORBEELD met een Haflinger aan komt zetten.

dat heeft er dus helemaal niets mee te maken he, als die haflinger correct gereden is en een correcte proef kan lopen krijgt hij zeker goede punten ik vind het zo typisch dat mensen altijd maar denken dat ze lage punten rijden door hun type paard/pony, 9 van de 10 keer komen die lage punten niet door het paard /pony, maar door degene die er op zit.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:50

Aimee schreef:
Wanneer worden de gepantserde juryhokjes ingevoerd?

Als er ook bommeldingen in een manege komen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 19:52

Biepje schreef:
ik rijd al mijn proeven in uitgestrekte galop hoor, jullie niet Tong uitsteken ?

Ik kijk hoe snel ik klaar ben. Aan netjes doe ik niet.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:02

Wij hebben een keer een goed jurylid naar de verenigig gehaald die een clinic gaf. Eerst heeft hij een stuk theorie (lezing) gegeven over het rijden van een goed afgewerkte dressuurproef.

Daarna hebben 3 amazones op 3 verschillende niveaus een proef gereden. Het jurylid gaf live commentaar en punten. Na de proef gad hij een toelichting over welke onderdelen onvoldoende of juist een 7 waard waren. Hij liet dan de amazone die onderdelen opnieuw rijden en gaf eventueel aanwijzigingen om de onderdelen voldoende te krijgen.
Natuurlijk was er na de proeven voldoende tijd voor vragen/ discussie.
Dit was heel erg leerzaam en is voor iedereen de moeite waard om eens te zien/ meemaken.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 20:36

WWWiske schreef:
ja natuurlijk is dressuur een jurysport, hoe had je het anders willen beoordelen? met een stopwatch of zo Verward

Nee, maar je zou wel met een soort vast strafpunt-systeem kunnen werken. Bij de ene jury krijg je bijvoorbeeld een 4 voor het verkeerd aanspringen in galop, bij de ander een 2. Hetzelfde kun je doen met verzet, over buitenschouder vallen, lengtebuiging etc. Zo weet je precies je eigen punten en kan het publiek ook als het ware "meejureren". Dit stond laatst ook al soortgelijk in de Bit.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:17

Je kan zeggen wat je wilt, maar als ruiter is t soms wel frustrerend als je super rijdt en je dan nog geen winstpunt krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:36

Melanie15 schreef:
Je kan zeggen wat je wilt, maar als ruiter is t soms wel frustrerend als je super rijdt en je dan nog geen winstpunt krijgt

Misschien moet je dan je definitie van super nog eens herzien... Knipoog

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:59

astridastrid schreef:
Nee, maar je zou wel met een soort vast strafpunt-systeem kunnen werken. Bij de ene jury krijg je bijvoorbeeld een 4 voor het verkeerd aanspringen in galop, bij de ander een 2. Hetzelfde kun je doen met verzet, over buitenschouder vallen, lengtebuiging etc. Zo weet je precies je eigen punten en kan het publiek ook als het ware "meejureren". Dit stond laatst ook al soortgelijk in de Bit.

Dan nog: je hebt verschillende soorten verkeerd aanspringen. ga je die allemaal benoemen? Voorbeeld: in de B is verkeerd aanspringen bij mij een 5 als het paard correct in aanleuning loopt, in tact blijft, geen impulsverlies heeft, niet wegrent en het wordt meteen hersteld. Het wordt natuurlijk al heel snel een 2 als het paard volledig in verzet aanspringt in galop en dan blijkt het de verkeerde galop te zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:06

Dressuur=een mening-sport.
Je hebt voor 300% te maken met de mening van de jury, hoe objectief de jury ook probeert te jureren. Hij zal een mooi paard eerder een 7 geven als hij twijfelt tussen een 7 en een 6, dan een paard wat hij niet mooi vind.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:08

De ene jury is strenger dan de ander. Als je maar op de goede plaats in het klassement komt!!! Das veel belangrijker bij jurysport. Ook al heb je geen winstpunt en ben je alsnog eerste. Dat wil niet zeggen dat je slecht gereden hebt Als jij de beste van je groep was. Maar niet goed geneog voor een winstpunt. Dat heb ik liever dan dat de jury bij de laatse nog een wp wil geven.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:10

Sjonniej schreef:
Dressuur=een mening-sport.
Je hebt voor 300% te maken met de mening van de jury, hoe objectief de jury ook probeert te jureren. Hij zal een mooi paard eerder een 7 geven als hij twijfelt tussen een 7 en een 6, dan een paard wat hij niet mooi vind.

Idd(effe niet opschepperig bedoelt). Maar ik heb een mooi pony. Af en toe krijg ik ook wel de punten om de pony. Krijg ik een 7 waar bij ik denk: Nou, zo goed was het nou ook niet. Het is nou eenmaal zo dat je bij sommige juryleden hogere punten krijgt als je een mooi pony hebt.

Een mooi pony kan evenveel punten halen met een iets mindere proef dan een minder mooi pony.