Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:38

Wat er NATIONAAL gebeurt zal de FEI een rotzorg zijn.
Daar mag de nationale bond alles voor 100% zelf vast stellen.

Anders was me die helm ook niet door de strot gedouwd......... Boos!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:55

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 02:14

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 02:37

Ben erg benieuwd wat de KNHS trug mailt. Hoop dat ze dit keer er niet omheen draaid Schijnheilig en gewoon de reden geeft waarom het hier niet kan maar bv in Duitsland wel. Mss overtreden ze in Duitsland wel de regeltjes... Bloos! Tong uitsteken

Ik zal de Duitse paardensportbond ook mailen om te vragen waarom het daar wél kan. Immers rijden ze in Duitsland ook onder dezelfde FEI Tong uitsteken

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 02:44

Ik zou dan (persoonlijk) eerst haar antwoord afwachten...

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:39

Ik vind dit wel een interessante dscussie eigenlijk, niet dat ik ooit een dergelijk niveau zal halen dat het voor mij ter zake gaat doen, maar wel het fenomeen paard/pony.
Het is al heel apart dat we in Nederland een andere grans hebben dan in alle andere landen. Persoonlijk denk ik dat het slim is om mensen die een E-pony/paard bezitten naar hun eigenleeftijd in te delen bij paard of pony categorie, dan ben je van het hele gezeur af...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:44

Hmm, die grens verschilt per land... In NL is de E-ponymaat begin jaren 90 ingevoerd omdat veel ponykids al vroeg (met 13/14 jaar) overgingen naar de paarden vanwege het feit dat ze te lang werden voor D-pony's. Althans zo is het mij altijd verteld. Verder zijn er landen waar de grens bij 1.50 ligt en volgens mij zijn er ook landen waarbij de stokmaat er helemaal niet toe doet, waar kids tot bijv. 16 jaar tegen elkaar rijden met paarden en pony's en boven de 16 ook. Internationaal (dus via FEI) is echter bepaald dat je met een pony mag starten tot in het jaar waarin je 16 wordt en dat een pony niet hoger is dan 1.48.

Dat laatste wat jij zegt, mensen met E-pony indelen naar leeftijd bij pony's of paarden, dat gebeurt in feite al. Ben je onder de 18, dan mag je nog bij de pony's (maar ook bij de paarden), ben je 18 of ouder, dan rijd je bij de paarden. En blijkbaar mag je met een E-pony dus wel internationaal meerijden bij de paarden, maar met een D-pony (of kleiner) dus niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:47

Karin schreef:
Hmm, die grens verschilt per land... In NL is de E-ponymaat begin jaren 90 ingevoerd omdat veel ponykids al vroeg (met 13/14 jaar) overgingen naar de paarden vanwege het feit dat ze te lang werden voor D-pony's. Althans zo is het mij altijd verteld. Verder zijn er landen waar de grens bij 1.50 ligt en volgens mij zijn er ook landen waarbij de stokmaat er helemaal niet toe doet, waar kids tot bijv. 16 jaar tegen elkaar rijden met paarden en pony's en boven de 16 ook. Internationaal (dus via FEI) is echter bepaald dat je met een pony mag starten tot in het jaar waarin je 16 wordt en dat een pony niet hoger is dan 1.48.

Dat laatste wat jij zegt, mensen met E-pony indelen naar leeftijd bij pony's of paarden, dat gebeurt in feite al. Ben je onder de 18, dan mag je nog bij de pony's (maar ook bij de paarden), ben je 18 of ouder, dan rijd je bij de paarden. En blijkbaar mag je met een E-pony dus wel internationaal meerijden bij de paarden, maar met een D-pony (of kleiner) dus niet.

ik vind ook het concept E pony nog steeds wat vaag. De internationale sport kent een pony (<= 1.48) en een paard (> 1.48). Jappeloup was ook maar een ukkie maar niemand noemde dat een pony.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:49

Maar in de internationale sport mag je tot je 16e bij de pony's starten en nationaal tot je 18e. Dat komt ook niet overeen.

Het heet 'voor het gemak' dan misschien wel E-pony (je hebt tenslotte ook A t/m D) maar in de reglementen wordt tevens gesproken over 'kleine paarden'.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:51

Karin schreef:
Het heet 'voor het gemak' dan misschien wel E-pony (je hebt tenslotte ook A t/m D) maar in de reglementen wordt tevens gesproken over 'kleine paarden'.

dat weet ik, maar dat is wel een Nederlandse vinding.
Nationaal en internationaal zijn er wel meer rare tegenstellingen (ik noem maar even cap/hoedje Knipoog )

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:29

Ik had ook zo mijn vraagtekens nadat stuk in de hoefslag. Ben benieuwd wat de KNHS voor reactie geeft op je laatste mailtje!!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:38

Kunnen we Marisko Krowinkel er niet bij halen! Zij is een mega voorbeeld voor de KNHS! Wie kan haar op de hoogte brengen. Zij wil ook erg graag boven Z2 rijden, heeft geloof ik hierin 60 winstpunten!

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:27

Wat een rare regel is dat zeg Verward .
Maarja, dat is Nederland hé, allemaal regeltjes om het ons moeilijker te maken en het liefst ook nog zo ingewikkelt mogelijk Haha! .
Ik heb hier eigenlijk geen verstand van maar raar vind ik het wel!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:57

Ik vind het ook erg apart.. Dus ze dwingen mensen die een top combinatie vormen om een ander dier aan te schaffen omdat ze niet verder mogen dan het Z2..
Ik ben benieuwd wat het antwoord op je 2de vraag zal zijn

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:40

Er wordt wel degelijk naar stokmaat gekeken bij de ZZGP, laatst was er ook een meisje met een pony van 1,54. Zij is een paar keer ZZ-licht gestart. En mocht toen niet meer starten, omdat ze zich ineens bedachten dat hij niet groot genoeg was. Zij gaat nu in Belgie starten. Inderdaad belachelijke regeling, pure discriminatie! Staat dat niet in de grondwet.... Verward

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 12:45

Kitty1 schreef:
Kunnen we Marisko Krowinkel er niet bij halen! Zij is een mega voorbeeld voor de KNHS! Wie kan haar op de hoogte brengen. Zij wil ook erg graag boven Z2 rijden, heeft geloof ik hierin 60 winstpunten!

maar dan maken ze wel de regel bij 20 WP een klasse hoger, maar bij de pony's mag je dan niet hoger Verward raar hoor die KNHS..... waarom zou dat niet mogen??? als of het voor zo'n meisje leuk is om eeuwig Z2 te rijden..... en zomaar je pony weg doen en weer opnieuw moeten beginnen op een andere pony is ook niet leuk..... en dan loop je later weer tegen hetzelfde probleem aan.... erg raar dit

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:53

schaapjuh schreef:
Aangezien ik niet een antwoord kreeg op mijn vraag van het wáárom (jawel, niet wenselijk Verward ), heb maar weer een mailtje gestuurd.

Geachte mevrouw .....,

Bedankt voor uw antwoord.
Helaas heeft u niet geantwoordt op mijn vraag wáárom er verschillende
regels in verschillende landen zijn , terwijl de FEI de WERELD
overkoepelende paardensportorganisatie is moeten er toch dezelfde regels
gelden over de gehele wereld??
In Nederland vindt de FEI het niet wenselijk vindt om pony's (gestart
tussen de paarden) toe te laten tot de hogere wedstrijdsport in Nederland,
terwijl dit wél in het buitenland wordt toegelaten ---> zie voorbeeld in
mijn eerste mail. Wát is hier nou de reden van?

Mvg,

.....

Heb je inmiddels al een antwoord gekregen??

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 18:14

Gerrie schreef:
Heb je inmiddels al een antwoord gekregen??

Nee, nog niet

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 19:04

als je nog niks terug gekregen hebt zou ik er een telefoontje aan wagen!

een beller is sneller

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 08:55

Door deze discussie begrijp ik nu ook waarom Corenzo zoveel winstpunten had in de Z2 ze mochten niet hoger!

porsche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:40

Hele interessante discussie die ik nauwlettend zal volgen. Onze hengst Yoram is arabisch volbloed (dus paard ) maar komt ook niet aan de gestelde centimeters en zo zijn er natuurlijk meer. Ben ook zeer benieuwd wat mevr. Peeters haar antwoord zal zijn.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:19

Interessante discussie. Niet dat ik het ooit zal halen met mn pony maar toch. Het is gewoon belachelijk dat t niet mag. Er zullen er weinig zijn die het halen maar voor diegene is het gewoon banketstaaf...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:19

Ik houd houd dit topic ook in de gaten. Je hebt immers ook volwassen mensen die te klein zijn om een paard te rijden, en daarom liever pony's rijden.
En hoe zit dat met de rassen die onder de 'paarden'rassen vallen zoals de arabier?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:22

griebels schreef:
En hoe zit dat met de rassen die onder de 'paarden'rassen vallen zoals de arabier?

stokmaat is het enige criterium.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:22

gamble schreef:
Door deze discussie begrijp ik nu ook waarom Corenzo zoveel winstpunten had in de Z2 ze mochten niet hoger!

nou je kunt ook gewoon zelf beslissen dat je niet hoger gaat..

een vriendin van reed met een paard Z2 en had meer dan 40 winstpunten.