Dispensatie aanvragen KNHS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:54

Dit staat er:

(de gecombineerde neusriem bestaat uit een rechte neusriem, welke aan de voorzijde is voorzien van een lus, waardoor een tweede riem - de zgn. sperriem - wordt geleid welke onder de trens langs wordt bevestigd)

En het gebruik van stang en trens is niet toegestaan in combinatie met een dergelijke neusriem, zelfs al is het sperriempje niet aanwezig.
Omdat er dan zo'n løllig ongebruikt lipje vooraan zit is het verboden.
(Maar daar ga ik echt niemand de ring om uitsturen hoor!)

Een lage neusriem is iets heel anders. Die zie je bijna niet meer.
Hoogstens op een verdwaalde manege met ouwe rommel of bij ruiters die op een paard rijden met een "tongprobleem".... Haha!:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:59

da's een creatieve oplossing voor het woord löllig btw (de ö zit wel standaard op mijn toetsenbord, die met dat streepje niet)

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 16:00

Citaat:
Als je wel in de buurt van de oren kunt komen kun je ook een frontriempje maken met een drukknoopje.

Ik heb iets gefabriceerd met klittenband en dan met een kettingfrontriempje eraan. Alleen is dat ook een drama, ik sta minimaal een half uur te klooien (met twee man hulp) en dan heb ik geluk als ie goed zit, maar is mijn paard wel helemaal over de zeik. Ik wil hem dat gewoon niet aan doen. Ik wil het probleem graag oplossen, maar ondertussen zou het fijn zijn als ik gewoon wedstrijden kan rijden zonder die stress. Ik ga zo een brief schrijven naar de KNHS, ik houd jullie op de hoogte! Ben benieuwd hoe lang ik moet wachten op antwoord...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:01

Zep schreef:
da's een creatieve oplossing voor het woord löllig btw (de ö zit wel standaard op mijn toetsenbord, die met dat streepje niet)

alt 0248 ........zit rechts van alt 0247...........

Dat krijg je als je voor de baas zo af en toe in het Deens moet..........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:05

Ik koop trouwens ook geen hoofdstellen met een gecombineerde neusriem.
In alle gevallen die ik een paar slagen zwarte tape om de rechte neusriem en de sperriem. Met een beetje kwaliteitstape houdt dat wel een maand of 6.
Desnoods sla ik het sperriempje gewoon om de neusriem heen. Beetje creatief mee omgaan vind ik.

Heb je ook geen last van "dat lusje" als je er een stang bij in hangt. Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:46

Jits schreef:
Ik heb iets gefabriceerd met klittenband en dan met een kettingfrontriempje eraan. Alleen is dat ook een drama, ik sta minimaal een half uur te klooien (met twee man hulp) en dan heb ik geluk als ie goed zit, maar is mijn paard wel helemaal over de zeik. Ik wil hem dat gewoon niet aan doen. Ik wil het probleem graag oplossen, maar ondertussen zou het fijn zijn als ik gewoon wedstrijden kan rijden zonder die stress. Ik ga zo een brief schrijven naar de KNHS, ik houd jullie op de hoogte! Ben benieuwd hoe lang ik moet wachten op antwoord...

Klittenband maakt meer geluid van een drukknoopje als je het losmaakt. Ik snap dat het niet gemakkelijk is. Mijn ervaring is dat het meestal, let op niet altijd, met een drukknoopje na verloop van tijd wat gemakkelijker gaat , maar natuurlijk is niet ieder paard gelijk, mss proberen waard

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 17:11

Citaat:
Klittenband maakt meer geluid van een drukknoopje als je het losmaakt. Ik snap dat het niet gemakkelijk is. Mijn ervaring is dat het meestal, let op niet altijd, met een drukknoopje na verloop van tijd wat gemakkelijker gaat , maar natuurlijk is niet ieder paard gelijk, mss proberen waard

Het probleem is al om uberhaupt met het frontriempje bij zijn hoofd te komen. En als je het al aan één kant heb vastgekregen, kun je het niet voor zijn hoofd langs naar de andere kant doen om het daar ook vast te maken.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:27

Erg jammer, maar het was maar een idee Knipoog

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:30

Citaat:
Erg jammer, maar het was maar een idee

Bedankt voor het meedenken

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:35

Hoogstens op een verdwaalde manege met ouwe rommel of bij ruiters die op een paard rijden met een "tongprobleem"....

Even een reactie hierop. Een lage neusriem is perfect om een jong paard of pony te beleren. Deze worden nog steeds verkocht en valt dus niet onder oude rommel ( of om problemen mee op te lossen ). Ik vind het een zeer vriendelijke neusriem.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:41

Ik heb ook dispensatie voor het harnachement aangevraagd bij de KNHS (voor rijden met borsttuig), met foto's ed, maar niet gekregen. Het is veel veiliger en beter als het zadel van het paard op zijn kruis ligt. En je hebt ook heel veel voordeel van zo'n borsttuigje. Je paard wordt er nageeflijker van en zijn gangen zijn opeens stukken beter. Ja, logisch toch dat je dan geen dispensatie krijgt?
En heel oneerlijk dat je op SGW's met dressuur wel zo'n ding mag gebruiken! Schandalig......

Overigens konden ze alleen mededelen dat ik de dispensatie niet krijg. Een bijpassende reden hadden ze niet. Boos!

Maar even serieus, ik wens je veel succes met het verkrijgen van die dispensatie. Ik denk niet dat ze het zullen toestaan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:43

melody2 schreef:
Even een reactie hierop. Een lage neusriem is perfect om een jong paard of pony te beleren. Deze worden nog steeds verkocht en valt dus niet onder oude rommel ( of om problemen mee op te lossen ). Ik vind het een zeer vriendelijke neusriem.

Totdat je er eentje moet hebben.
Dan blijkt dat zowat geen ruitershop dat spul nog verkoopt.
Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen ik ook zo'n ding wilde gebruiken........
Dus in dat opzicht valt het bij de meeste ruitershops onder "oude rommel", hoe goed zo'n ding in vele gevallen ook werkt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:27

Jits schreef:
Het probleem is al om uberhaupt met het frontriempje bij zijn hoofd te komen. En als je het al aan één kant heb vastgekregen, kun je het niet voor zijn hoofd langs naar de andere kant doen om het daar ook vast te maken.

Kun je dan niet eens gaan werken om het hoofd benaderbaar te maken dmv alternatieve technieken

TTouch misschien?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:37

Ik wil zelf ook dispensatie voor de veiligheidshelm..........
Ik raak ook volledig in paniek als ik zo'n beknellend ding op moet doen en het kinbandje dicht. Alleen de gedachte al bezorgt me paniekaanvallen.
Vorm van claustrofobie denk ik.......

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:40

*LOL*, die is goed, CGJ12. Allemaal massaal dispensatie aanvragen bij de KNHS tot ze er gek van worden.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:47

CGJ12 schreef:
Hoogstens op een verdwaalde manege met ouwe rommel of bij ruiters die op een paard rijden met een "tongprobleem".... Haha!:D:D

Hé!

Ik rij toevallig wel met lage neusriem met 1 paard. Ik moet wel omdat ze een botwoekering heeft die ontstaan is na een operatie en precies op de plek van een 'gewone' neusriem zit. Verdrietig

Ik kan ook nog kiezen voor een mexicaanse neusriem maar ik vind dat geen gezicht in de dressuur.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:51

CGJ12 schreef:
Ik wil zelf ook dispensatie voor de veiligheidshelm..........
Ik raak ook volledig in paniek als ik zo'n beknellend ding op moet doen en het kinbandje dicht. Alleen de gedachte al bezorgt me paniekaanvallen.
Vorm van claustrofobie denk ik.......

*LOL* die onthoud ik

Met name dat beknellende gevoel bij je strot Schijnheilig

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 15:25

Citaat:
Kun je dan niet eens gaan werken om het hoofd benaderbaar te maken dmv alternatieve technieken

TTouch misschien?

Ben ik wel al mee bezig, maar het gaat allemaal niet zo snel. Het zou fijn zijn als ik rustig verder kan oefenen maar ondertussen wel af en toe een wedstrijdje kan rijden (als ik 1 x per maand ga is het al veel).

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:47

CGJ12 schreef:
Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen ik ook zo'n ding wilde gebruiken........
Dus in dat opzicht valt het bij de meeste ruitershops onder "oude rommel", hoe goed zo'n ding in vele gevallen ook werkt.

Dan moet je niet bij de eerste de beste Divoza aanlopen,
maar een betere shop bezoeken Schijnheilig
Ik heb pas een hele mooie Döbert gekocht met lage neusriem, die heb ik bij verschillende betere shops zien hangen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:01

Ik heb pas geleden voor mijn groene paard in de plaatselijke ruitersportzaak gewoon een africhtingsneuriem gekocht, niets mis mee en niks geen oude rommel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:24

CGJ12 schreef:

Ik ben idd drie ruitersportzaken afgeweest voor ik er een gevonden had. Bij de eerste die ik binnenliep kreeg ik als antwoord dat die dingen uit de mode waren, maar ze hadden wel een blauw kunststof hoofdstel met lage neusriem voor me Haha! Ik heb maar gezegd datik verder ging kijken Schijnheilig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:03

gomir schreef:
Ik ben idd drie ruitersportzaken afgeweest voor ik er een gevonden had. Bij de eerste die ik binnenliep kreeg ik als antwoord dat die dingen uit de mode waren, maar ze hadden wel een blauw kunststof hoofdstel met lage neusriem voor me Haha! Ik heb maar gezegd datik verder ging kijken Schijnheilig

Komt me bekend voor.....
Grinnik..... Haha!:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:07

Sjuimpje schreef:
Ik heb pas een hele mooie Döbert gekocht met lage neusriem, die heb ik bij verschillende betere shops zien hangen.

Volgens mij heb ik dezelfde Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:18

Het zou ook weer eens niet zo zijn......... Haha!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:53

Zie je nou wel dat er vaker wordt gereden met die lage neusriem? Ook op sommige bekende dressuurstallen rijden ze er jonge paarden mee aan. Heeft niets te maken met tongproblemen en maneges! Knipoog

Zep schreef:
Volgens mij heb ik dezelfde Haha!

Ook Stübben heeft een hele mooie!