dressuurhoed zonder Z te zijn, jullie mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:28

[quote="Ellebel]en sommige zien het inderdaad als een accesoire voor meer prestige[/quote]

Ik denk dat dit het hekele punt is. Want wie kan vandaag de dag WEL tegen mensen met een (al dan niet terechte) air? Als mensen spullen of zelfs paarden kopen als uiting van prestige?

Dat vind ik eigenlijk nog weer anders wat, het hoedje hoeft daar geen slachtoffer van te worden; niet iedereen (vandaar goed dat je het woord 'sommigen' al hebt genoemd) met hoed, dure trailer/zadel/paard/deken/dekje/laarzen/jasje/stallen/enz heeft duur gekocht slechts om 'de show' Knipoog

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:32

Het maakt mij echt niet uit als mensen in de B, L en M met een hoedje rijden, moeten ze lekker zelf weten, ik rijd voormezelf en ik ga niet op de hoedjes van andere letten.

Maar als je eenmaal eerder Z hebt gereden rijd je volgens mij niet zo snel meer met een cap op, alhoewel als ik voor mezelf spreek: in de L rijd ik wel met cap, maar vanaf de M ga ik lekker aan de hoed!

En dan de uitspraak dat Z paarden op energie voer staan? Verward die van mij loopt het best op de aller simpelste basis brokken, anders is die proef er met 4 minuten door heen gedraaid Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:36

Ja en dat is het punt dus....sommige mensen ergeren zich aan die enkeling die wel al die dure spullen heeft "voor de show", en dan is al gauw iedereen met een hoedje een snob. Begrijp me goed, ik ben zeker niet anti-hoedje (hoewel ik zelf liever een cap op heb, zo stevig zit ik nou ook weer niet Knipoog ) het interesseert me gewoon werkelijk niet wat iemand aan/op heeft. Ik zal ook niet gauw "opkijken" naar iemand met een hoedje, want je weet niet of en hoe zo'n ding verdient is. Het is gewoon iets dat je op je hoofd hebt omdat je nou eenmaal niet met je wollen muts o.i.d. mag rijden.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:39

Ellebel schreef:
Ja en dat is het punt dus....sommige mensen ergeren zich aan die enkeling die wel al die dure spullen heeft "voor de show", en dan is al gauw iedereen met een hoedje een snob. .

Maar zou je dit straks niet alleen maar nog meer gaan krijgen, dan zijn de mensen met een pikeur GPA (lees 300 euro) de snob, en is er weer een nieuw '"pispaaltje".

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:42

Mijn Z-paard loopt op een kilo sportbrok, een beker muesli en een handje granenmix en een flinke bult kuil/hooi per dag.
Ik heb tot en met de M2 met cap gereden en als ik met een ander paard lager dan Z start, rijd ik ook gewoon met helm.
Een hoedje vind ik niet bij klassen lager dan Z passen, maar dat is gewoon een persoonlijk oordeel en daarbij vind ik dat iedereen dat voor zich moet uitmaken.
Als iemand liever met hoedje start in de B, dan is dat zijn eigen keuze en dat respecteer ik. Ik doe het alleen zelf niet.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:42

WWWiske schreef:
Maar zou je dit straks niet alleen maar nog meer gaan krijgen, dan zijn de mensen met een pikeur GPA (lees 300 euro) de snob, en is er weer een nieuw '"pispaaltje".

Muziek! Moderne tiedn, tied veur 't neie riedn Muziek! Oftewel tied veur 't neie snobisme Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:43

Keb ook een GPA Bloos! Bloos

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:45

yokie schreef:
:)ddd Moderne tiedn, tied veur 't neie riedn Muziek! Oftewel tied veur 't neie snobisme Haha!

zoiets als oud geld / nieuw geld Haha!

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:46

Misschien ouderwets, maar persoonlijk vind ik als je de klasse Z hebt bereikt, je het hoedje ook daadwerkelijk verdient hebt.
Een traditie dat we moeten behouden, maar iedereen heeft het recht om zelf te bepalen wat zijn of haar keuze is.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:47

Kitty schreef:
Een hoedje vind ik niet bij klassen lager dan Z passen, maar dat is gewoon een persoonlijk oordeel en daarbij vind ik dat iedereen dat voor zich moet uitmaken.
Als iemand liever met hoedje start in de B, dan is dat zijn eigen keuze en dat respecteer ik. Ik doe het alleen zelf niet.

Ik denk dat dit er een beetje mee te maken heeft wat je achtergrond is, als je altijd bij de NBVR gereden hebt, dan weet je niet beter, althans daar reden er heel veel vanaf de B met hoed, vraag VValar maar Knipoog maar een KNF-er ( NKB weet ik niet) heeft met de paplepel ingegoten gehad dat een hoed pas vanaf de Z hoort.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:54

Dat klopt. Ik was KNF-er en hier in de regio zie je eigenlijk zo goed als niemand met hoedje in de B tm M2.
Ook mijn instructrice die niet lager dan M mag starten, rijdt haar ene paard in de ZZ-L met hoedje en als ze daarna op haar andere paard die M2 is stapt, zet ze haar cap op.

Maar dat betekent niet dat als iemand wel met hoedje wil starten in de B tm M2 dat dat meteen een snob is of wat dan ook.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:55

WWWiske schreef:
Ik denk dat dit er een beetje mee te maken heeft wat je achtergrond is, als je altijd bij de NBVR gereden hebt, dan weet je niet beter, althans daar reden er heel veel vanaf de B met hoed, vraag VValar maar Knipoog maar een KNF-er ( NKB weet ik niet) heeft met de paplepel ingegoten gehad dat een hoed pas vanaf de Z hoort.

Hihi. Ik reed in de B al lekker met een hoedje. En ben zo door blijven tuffen in de Z. Lekker makkelijk Knipoog

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:58

Kitty schreef:
Maar dat betekent niet dat als iemand wel met hoedje wil starten in de B tm M2 dat dat meteen een snob is of wat dan ook.

Mee eens, daarom heb ik een nieuwe leus voor dit soort discussies:
helm of hoed? beide goed!

stabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:00

nou k vind he ook sgandalig dat sommige kinderen al in de L een hoedje op hebben
een hoedje moet je verdienen en niet zowmaar op zetten.
toen ik de eerste keer in het z starte heb k niet met hoedje gereden,
pas toen ik een winstpunt had mocht ik een hoedje op(dat was dan wel al gelijk de 2e wedstrijd maarja), dan heb je hem wel verdient

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:03

[quote="stabby"]nou k vind he ook sgandalig dat sommige kinderen al in de L een hoedje op hebben/quote]

Leuke binnenkomer Knipoog

WWWiske ik vind dat een hele goede leus. Al had ik hem natuurlijk al eerder gehoord Lachen Hij blijft goed.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:07

in de L mag je toch niet met een hoedje rijden? Verward

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:11

Jettie schreef:

Als je bij de paarden start wel!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:17

Jettie schreef:

Sterker nog, in de B mag je zelfs met een hoedje rijden Knipoog

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:20

ik kom ook van de KNHS Bloos! Misschien is het daarom ook dat ik alle paarden tot het Z met helm start. Zelfs als ze snel achter elkaar moeten wissel ik mijn hoofddeksel om Knipoog
Als er te weinig tijd ertussen heb start ik ook in het Z met helm maar nooit in de M met hoed.
Ik vind het iets wat je moet verdienen net als de stang en trens , daar mag je in lagere klasses ook niet mee starten

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:22

trisca schreef:
ik kom ook van de KNHS Bloos! Misschien is het daarom ook dat ik alle paarden tot het Z met helm start. Zelfs als ze snel achter elkaar moeten wissel ik mijn hoofddeksel om Knipoog
Als er te weinig tijd ertussen heb start ik ook in het Z met helm maar nooit in de M met hoed.
Ik vind het iets wat je moet verdienen net als de stang en trens , daar mag je in lagere klasses ook niet mee starten

Dat je in de lagere klassen niet met stang en trens mag rijden, heeft niets met het verdienen hiervan te maken. Er wordt geacht dat je wanneer je in de Z rijdt, beter met stang en trens zult kunnen omgaan en ook meer training hiervoor achter de rug hebt gehad, dan wanneer je B L of zelfs M rijdt. En dat nog is het in de Z niet verplicht om met stang en trens te rijden.

Van een hoedje ga je niet anders rijden Knipoog

En je bedoelt zeker KNF ? Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 16:31

VValar schreef:
Dat je in de lagere klassen niet met stang en trens mag rijden, heeft niets met het verdienen hiervan te maken. Er wordt geacht dat je wanneer je in de Z rijdt, beter met stang en trens zult kunnen omgaan en ook meer training hiervoor achter de rug hebt gehad, dan wanneer je B L of zelfs M rijdt. En dat nog is het in de Z niet verplicht om met stang en trens te rijden.

Van een hoedje ga je niet anders rijden Knipoog

En je bedoelt zeker KNF ? Lachen

BlondKNF inderdaad
De overeenkomst tussen dressuurhoedje en stang en trens vind ik dat je het moet verdienen en je in de training inderdaad verder bent. Je kan beter met je houding omgaan, zowel met je aanleuning als je zit.
Verder weet je beter wat je paard doet op concours en heeft ie als het goed is al bewezen op concours nette proeven te kunnen lopen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:43

Met een hoedje shep je verwachtingen en als je aan deze verwachtingen kunt voldoen, vind ik dat je een hoedje op mag.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:47

RanouK schreef:
Met een hoedje shep je verwachtingen en als je aan deze verwachtingen kunt voldoen, vind ik dat je een hoedje op mag.

Je rijdt voor jezelf. Anderen scheppen verwachtingen van jou wanneer je met hoedje rijdt. Het is niet aan de ruiter om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Daar gaat de dressuur sport niet om.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:50

VValar schreef:
Je rijdt voor jezelf. Anderen scheppen verwachtingen van jou wanneer je met hoedje rijdt. Het is niet aan de ruiter om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Daar gaat de dressuur sport niet om.

Iets van iemand verwachten is ook een beoordeling geven. En is dat niet wat de jury doet?

En als je rijd voor jezelf, waarom zou je er eigenlijk ook maar iets van aantrekken wanneer iemand het vreselijk vind dat je zo vroeg een hoedje draagt? Waarom zou je dan ineens zonder hoedje gaan rijden?
Dan rij je toch gewoon met.
Als je je daar toch niets van hoeft aantrekken.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:55

RanouK schreef:
Iets van iemand verwachten is ook een beoordeling geven. En is dat niet wat de jury doet?

De jury beoordeeld een combinatie niet aan de hand van het wel of niet dragen van een hoedje Lachen

Citaat:
En als je rijd voor jezelf, waarom zou je er eigenlijk ook maar iets van aantrekken wanneer iemand het vreselijk vind dat je zo vroeg een hoedje draagt? Waarom zou je dan ineens zonder hoedje gaan rijden?
Dan rij je toch gewoon met.
Als je je daar toch niets van hoeft aantrekken.

Ik trek me ook van niemand wat aan. Heb altijd al in de B met hoedje gereden en ga dat volgend jaar (zolang het nog kan) ook lekker blijven doen! Haha!