dressuur: als 1ste starten: voor- of nadeel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:20

Melanie15 schreef:
Het enige nadeel aan vroeg starten vind ik dat je meestal wel lang moet wachten op je punten verder vind ik het niet echt nadelig

Zo denk ik er ook over!

Als ik zelf jureer maakt het echt niet uit. Als je als eerste start kan je ook met de eerste prijs naar huis gaan! Ik hoef niet eerst "op te warmen".

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:27

Op officiele wedstrijden, hoort de jury toch wel een beetje te weten, wat ze kunnen verwachten. Als eerste starten kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Als de jury gisteren slechte combinaties heeft gezien, dan kan dat in het voordeel zijn van de eerste combinaties. Persoonlijk rijd ik zelf niet graag als eerste. Jureren is menselijk. Ik heb daar zelf wel een leuk verhaaltje over.
Ik moest een keer jureren op een onderlinge wedstrijd. Er was toen een rubriek veteranen. Tja wat moet je daarmee, op officiele wedstrijden heb je zoiets toch ook niet. Maar goed, er komt een man binnen van een jaar of 65 en daar had ik diep respect voor, dat die man nog zo netjes reed. Paard niet echt winstpunt waardig, hoor, maar die man zat er zo netjes op. Dus lekker gepunt, het is tenslotte onderling, ik dacht ongeveer 165 punten. Maar de zogenaamde veteranen daarna, dat waren gewoon jonge ruiters, vanaf de 35, dus toen had ik een probleem, want die reden hun paard netjes in de aanleuning. Dus ik moest wel omhoog met mijn punten. Dus eindigde ik in die rubriek wel heel hoog. Dat heb je natuurlijk niet op gewone wedstrijden. Dan weet je wat de verwachtingen zijn, maar op een onderlinge, dan heb je echt geen flauw idee.
Ik heb ook eens een blinde jongen moeten jureren. Tja, er was natuurlijk geen figuurtje mooi gereden, dat kan ook niet want die jongen kon niets zien. En wat moet je daar nu weer mee. Er is dus niets zo moeilijk als jureren op onderlinge wedstrijden.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:24

volgens mij maakt het niet zo veel uit hoor!
ben wel eens 1e geworden toen ik als 1e moest..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:02

BlueDevil schreef:
volgens mij maakt het niet zo veel uit hoor!
ben wel eens 1e geworden toen ik als 1e moest..

Ik ook, al zo váák!! Ben vaak als 1e op de lijst omdat ik vroeg opgeef. Maakt me echt geen bal uit. Als jij super, en de rest prut rijdt, dan ziet de jury dat toch ook?

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:05

ik had gister wedstrijd en ik moest als 3e en ik heb nu gemerkt dat het heelmaal geen nadeel is! Je zit niet steeds te stressen als het inloopt ofsow en je hebt het al lekker gehad. Kan je lekker rustig met je paard gaan stappen enz. Haha!

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:36

Ik vind het een nadeel, dan moet je lang op je punten wachten en de jury heeft nog niets gezien.
Als laatste starten daarintegen vind ik ook niet fijn, maar de jury heeft dan wel vergelijkmateriaal..

ach ik ben gewoon een zeurpiet Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:27

ach, ik startte vandaag als 1e (sgw) en was ook 1e met 177 punten, dus ach.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:43

ik starte vandaag als 1ste en reed 159 punten en zat in het midden

aletniessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:08

Als je een goed jury hebt moet het niet uitmaken als laatste of als eerste, maar helaas is het vaak wel zo, ik ben wel eens als eerste gestart paard liep super hoor je later ja er zijn wel veel punten gevallen maar ik had bij de eerste wat te hoog gejureerd, belachelijk vind ik, je kunt jureren of je kunt het niet.

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:41

jja indd, eigenlijk zou er helemaal geen verschil moeten zijn of je nou als eerste of laatste start!

sheba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:04

ik vindt het zelf..niet leuk als ik als eerste moet startten..want dat is de jury soms nog wel streng..

kusss

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 11:14

Ik vind het een groot voordeel Haha!
Je moet tussen de deelnemers in zegmaar ( tussen het losrijden en dat jij moet) moet je steeds blijven stappen. Ik ben eens als laatste geweest, nou van dat stappen wordt je behoorlijk zenuwachtig Verdrietig ik mag zondag wer als eerste starten en daar ben ik super blij mee Haha!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:01

ik vind het wel een nadeel..
Een paar weken geleden moest ik als 1e starten ze bleef lekker bij me en ik hoorde van veel mensen dat het er erg netjes uitzag..

3weken later moest ik ook starten ze was super snel en ik kon haar niet nagefelijk rijden en moest haar zelfs een paar keer flink in dr mond zitten om haar naar een overgang te kunnen rijden..

Ik had allebei de proeven 149 punten...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:35

net gereden, was selectie, was eerste geworden met 182 punten Haha!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:38

Hey Yvonne ( naamgenote:) )

voordeel=> je weet zeker om welke tijd je moet rijden.. het loopt dan nog niet uit ofzo..
nadeel=> jury nog iets scherper Knipoog

Groetjes Yvonne