Z2-kür binnen 5 minuten ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:10

Dit staat er in de nieuwste richtlijn (augustus 2004):

HANDLEIDING KUR AUG-2004"]
Voor de Z-klasse begrijpt iedereen wel dat passage en piaffe niet tot het Z-niveau behoren. Maar ook de volgende onderdelen zijn boven Z-niveau en dus in de klasse Z verboden:
- Pirouettes in galop, op welke manier ook gereden. Zelfs een kwart pirouette is al een kwart te veel.
- Pirouette (keertwending) in stap (360 graden).
- Een zigzag-appuyement in galop, bijvoorbeeld met 4-8-4 galopsprongen en
galopchangementen die exact worden gereden om een bepaald aantal sprongen, zoals om de vier, drie, twee of één, maar ook om de vijf galopsprongen
.
- De zogenaamde 'Schaukel' (achterwaarts, onmiddellijk voorwaarts en weer onmiddellijk achterwaarts, bijvoorbeeld 4-4-4 of 4-4-6).
- te sterk zijwaarts gereden enkelvoudige draf- en galop-appuyementen, zoals bijvoorbeeld de lijn H-B.
- Het is niet toegestaan om de hoed af te nemen tijdens de proef
[/quote]

En verderop staat er weer:

[quote="HANDLEIDING KUR AUG-2004 schreef:

Het is vanaf Z-niveau toegestaan om met één hand te rijden, echter niet meer dan in 3 oefeningen.
Onderschat de moeilijkheidsgraad echter niet!

Dat lijkt me dus juist weer bóven Z-niveau.......
(waar moet je hand trouwens laten?........... Zwaaien naar je oma op de tribune of zo?)

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:13

Sven deed dat altijd in de laatste lijn met Bo pi/pa uitstrekken hh en groeten allemaal met 1 hand.

maar even wat is officeel een zigzag? heb in mijn kür rechts appuyeren eenouvdige wissel en weer terug appuyeren. dat mag blijkbaar wel?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:18

Even de handleiding doorlezen en dan weet je het.

HANDLEIDING KUR AUGUSTUS 2004 schreef:
-
Het in galop appuyeren naar X, het rijden van een galopchangement en het terug appuyeren naar de lange zijde, is toegestaan voor de klasse Z2-paarden
. Een appuyement in galop bij ponyproeven op Z-niveau is verboden!
- Het maken van vier galopchangementen op vier vaste punten van de grote volte, wordt niet als serie changementen aangemerkt en mag dus eveneens worden getoond in de Z2-klasse.
- Het rijden met de teugels in één hand is uitsluitend toegestaan vanaf Lichte Tour niveau. Onderschat de moeilijkheidsgraad hiervan niet!

Het antwoord staat er dus eigenlijk al bij. Dat mag dus.

Maar hier staat ook dat het rijden met één hand niet mag, terwijl het "andere hoofdstuk" EXPLICIET meldt dat het wél mag!..........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:20

kx-wissel-xh appuyeren mag dus.
Maar mag dat ook in een 20/40 ???
(al helemaal als het om een EENVOUDIGE wissel gaat, want die neemt zo 4 meter in beslag, met als gevolg dat die appuyementen te scherp worden en je uitgesloten zou moeten worden.................)

Zó simpel is het dus nog.........
Ik krijg nu wat antwoorden, maar steeds meer vragen!
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 03-11-04 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:21

Gewoon is proberen voor de gein Haha!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:22

CGJ12 schreef:
kx-wissel-xh appuyeren mag dus.
Maar mag dat ook in een 20/40.
Zó simpel is dat namelijk niet......... al helemaal niet als je het correct wilt uitvoeren. Dan wordt het appuyement al razend scherp.

Waarom ga je in godesnaam dan ook een 20x40 kür in elkaar draaien? Ik heb twee 20x60 küren want op kamp. en dergelijke is het toch allemaal 20x60 Lachen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:23

Ja........ en in Wanroy uitgesloten worden zeker......... grapjas!
Haha!:D:D

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:25

Wouter24 schreef:
Waarom ga je in godesnaam dan ook een 20x40 kür in elkaar draaien? Ik heb twee 20x60 küren want op kamp. en dergelijke is het toch allemaal 20x60 Lachen

De publieksconcoursen hier in de buurt draaien op 20/40 omdat die evenementenhallen niet gebaseerd zijn op "paardensport"........

En het gaat me ook om het PRINCIPE.
De reglementen horen waterdicht te zijn.
Hiermee kun je bijna niks.
Is voor 10 interpretaties opvatbaar en over-ijverige jurys zijn er genoeg.....

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:27

CGJ12 schreef:
(al helemaal als het om een EENVOUDIGE wissel gaat, want die neemt zo 4 meter in beslag, met als gevolg dat die appuyementen te scherp worden en je uitgesloten zou moeten worden.................)

Bij mij is het ook randje Haha!

in 20x60 dan he? Doe ik vanaf de binnenhoefslag appuyeren en dan eindig ik meter of twee voor de B-E lijn tussen de X en E. eenvoudige wissel. terugappuyeren weer tot iets binnenhoefslag en weer een eenvoudige wissel.

Maar doordat ik het als ware "vaag" doe zonder duidelijke meetpunten voor de jury zien ze niet dat ik ze eigenlijk veel te schuin rij Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:33

Wacht jij maar af totdat ik er zit..............

Alle ruiters met helm die een millimeter te scherp rijden kunnen
vertrekken.
Bij hoedjes zie ik meer door de vingers.......... wat zeg ik.......... dan zie ik sommige dingen niet.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:36

CGJ12 schreef:

vertrekken.
Bij hoedjes zie ik meer door de vingers.......... wat zeg ik.......... dan zie ik sommige dingen niet.

Ooh dan zie ik geen problemen CG Knipoog

Heb jij misschien ook een quotje uit de die regelementen over hoe een zigzag telt? want ik meen ergens gelezen te hebben dan ie maar voor een kant op tels als zijnde appuyement.

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:40

hoi hoi je kan best een leuke kur in elkaar zetten hoor in 5 minuten heb verschillende kuren gereden en zelf gemaakt op 20/40 en 20/60 zonder dat het een rommeltje is geworden altijd goede scores gereden. Ik denk als je de tijd veel langer gaat zetten dat het langdradig gaat worden in plaats van flitsend. Bij ons nemen de jury leden inderdaad altijd de tijd op die staat er dan bij gescheven op je lijst.

Ik heb inderdaad ook gehoord op een informatie lezing over de kur op muziek en daar vertelde ze dat een zigzag appuyement voor een kant telde alszijnde appuyement en dat je die dus nog een keer van de ander kant moet laten zien.

Succes met het maken van je kur wees creatief en het lukt echt wel in 5 minuten hoor er zijn al zoveel mensen die het gedaan hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:42

CGJ12 schreef:

vertrekken.

Hee das mooi!! Ik kom snel een keer bij CGJ binnenrijden! (Want mij zie je echt nooit mer helm weet je nog??! Knipoog ) Schijnheilig

Ik heb allemaal rare overgangen in mn proef zitten, van stap naar uitgestrekte draf en van uitgestrekte galop doorverzamelen naar draf.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 10:25

Suzanne F. schreef:
Hee das mooi!! Ik kom snel een keer bij CGJ binnenrijden! (Want mij zie je echt nooit mer helm weet je nog??! Knipoog ) Schijnheilig

Ik heb allemaal rare overgangen in mn proef zitten, van stap naar uitgestrekte draf en van uitgestrekte galop doorverzamelen naar draf.

Dan lijk je wel een B-ruiter........... Hand wegsteken en POF.......... draf.... Haha!

Dat een 5-serie niet mag hebben ze trouwens goed uitgekiend.
Je kunt nét een serie van vijf om de 5 kwijt op de diagonaal.
Vijf om de 6 vergt al ruim 60 meter en die wordt je niet kwijt op MXK of HXF......... tenzij je sterk doorverzamelt natuurlijk.
Het gekke is dat een grote volte met wissels op de "kwartpunten" wél mag.
Zo'n volte is krap 60 meter in omtrek (straal 9,5 meter wijsneuzen.......)
Aangezien een gemiddelde verzamelde galopsprong ongeveer 2,7 meter is bestaat die volte uit 22 sprongen.
Met sprongen op de kwarten zitten er dan dus wat 5-ers bij, maar ook 6-ers............. tenminste.............. als je paard voldoende voorwaarts blijft bij de sprongen naar de contra toe.
Trouwens jammer dat je niet van te voren weet HOEVEEL bonus je krijgt bij welke oefening.
Bij het springen van Speel-uw-spel (of hoe heet dat tegenwoordig ?) weet je toch ook van te voren HOEVEEL punten elke hindernis heeft ????
Dat hoor(de) je echt niet achteraf hoor!

Dat van zo'n grote volte is niet voor elke Z2 ruiter weggelegd, maar persoonlijk doe ik dat zo. Maar aangezien ik het er niet vind uitzien (erg onnatuurlijk) begin ik er niet aan. zeker niet als ik niet van te de garantie heb dat het ook ECHT iets oplevert..............
Daarvoor zou er eigenlijk een moeilijkheidstabel moeten komen...........

Want WAT vind de jury nu eigenlijk moeilijk ?????
Dat verschilt sterk per jury volgens mij.

Persoonlijk vindt ik een perfect sporende en niet slingerende AC-galop al razend knap. Sommige jury vinden het veel interessanter als je daarbij ook nog wisselt op D, X en G en dat vind ik nu juist weer bar simpel........

Wat is wijsheid dan hè?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:46

Citaat:
Dan lijk je wel een B-ruiter........... Hand wegsteken en POF.......... draf....

Eeeehm wel via de verzamelde galop lieverd Knipoog En niet hand wegsteken hoor!! Of gaan ze dan bij jou niet draven?? Schijnheilig

Dat met die wissels op de volte is wel leuk maar niet origineel meer. Liseon kamper had wissels op de grote volte in het midden bij de 4 raakpunten. Dat was wel leuk.