[poll] "Dresuur is te koop"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

"Dressuur is te koop"

Mee eens
164 (73%)
Mee oneens
58 (26%)

Totaal aantal stemmen: 222

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:03

Een heel goed paard is te koop.
Hele goede trainingen zijn te koop.
Het beste tuig en kleding is te koop.

Talent is niet te koop.

Nee dus!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:06

Ha ha nee Talent is idd niet te koop!!
Want hij is van mij!! Voor de duidelijk heid zo heet mijn paard!

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:08

Haha!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:16

Ik heb het "paardrijgevoel" niet... wel een pony, niet extreem duur, kan wel goed lopen en 1x in de 2 weken heel goed les. Zonder die pony en de goede lessen zou ik nooit zover gekomen zijn.
Ik denk dat het voor een deel te koop is ja, en dat je het gevoel kan ontwikkelen. Maar soms zie je mensen rijden (vaak op latere leeftijd begonnen, kan er niks aan doen) die het gevoel nooit zullen krijgen.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:33

sophie_kurk schreef:
Z minstens met een goed paard en goede les

Valt wel mee hoor, ik heb dit weekend het Z2 hier in de buurt gezien en het niveau was om te huilen. Geen enkel paard sprong alle wissels goed, veel liepen er te diep, op de voorhand, tactverlies in de zijgangen...
Kwaliteit van de paarden was matig tot normaal, misschien één uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:26

Zonder aanleg kun je niks

Maar iemand met een beetje talent en een gewoon paard
en iemand met hetzelfde talent en een duur paard en bijbehoordende begeleiding, zal hoger scoren.
Dus is het op die manier te koop.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:37

Ik ben het er mee oneens maar ook mee eens, zonder een goede ruiter kom je niet ver. Maar zonder een goed paard eigenlijk ook niet. Het moet van beide komen.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:56

Er zijn mensen die absoluut geen gevoel hebben voor paarden etc. Daar voor geldt dit niet. Maar een heel gemiddelde ruiter kan een heel eind komen met veel geld en goede begeleiding. Toch geloof ik niet dat je zo de echte top haalt (Anky). Daarvoor is echt wel talent nodig (nog te zwijgen over een goede instelling en een onuitputbare hoeveelheid doorzettingsvermogen).

Dat je met geld ver kan komen geldt imo voor elke sport waarbij je voor prestaties niet puur van je eigen lijf afhankelijk bent (atletiek, schaatsen, zwemmen etc.). In de autosport geldt dit ook.

Je komt erg ver, maar nooit aan de absolute top

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:14

Je hebt mensen met heel veel talent en een middelmatig/"normaal" paard. In de basis kom je dan heus wel tot Z. Hoger wordt dan vaak wel een probleem. Maar iedereen zou Z moeten kunnen halen en die proeven netjes uit moeten kunnen rijden. Daar ben ik tenminste van overtuigd.

Ik zie liever een talent met een normaal paard zonder poespas, dan een verwend rotkind met een te duur paard zonder talent. Helaas is het nog altijd zo dat de talenten niet altijd over goede paarden kunnen beschikken en de dure paarden te vaak nog naar de knoppen worden gereden door de talentlozen onder ons.

Dus in zekere zin - ja, dressuur is te koop. Maar dan zeg ik: Met het juiste geld is ALLES te koop.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:16

Citaat:
Valt wel mee hoor, ik heb dit weekend het Z2 hier in de buurt gezien en het niveau was om te huilen. Geen enkel paard sprong alle wissels goed, veel liepen er te diep, op de voorhand, tactverlies in de zijgangen

Ik ben het ook zeker eens met Nistria. Als mensen maar lang genoeg doorgaan met hun concoursen. Iedere keer maar net een wp'je halen en zo hoger komen. Natuurlijk lopen er ook heel veel goede bij in het Z2, maar sommige vallen echt tegen. Wat je van dat niveau niet zou moeten verwachten.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:17

Desiree83 schreef:

Talent is niet te koop.

Nee dus!

benk met je eens zeker weten Cool

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:21

Desiree83 schreef:

Dan is maar de vraag in hoeverre je talent nodig hebt?
En mensen met talent, maar zonder 3 bovenstaande dingen zullen er lang niet altijd komen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:38

Romkabouter schreef:
Als je geld hebt, kun je in elke sport relatief verder komen dan zonder geld.
Wat niet wil zeggen dat je ooit de top zult bereiken Knipoog

Maar vergelijk voetbal even met de paardensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:27

Ik ben het gedeeltelijk met Desiree eens

Als je 2 mensen hebt met idem talent
Maar de ene een basis paard en de andere een paard met geweldige gangen en begeleiding, komt toch die laatste verder.
Dat is dus wel degelijk te koop.

Maar ik ben het wel met haar eens dat talent niet te koop is.
Je kunt Salinero onder je kont hebben, maar de Os ermee winnen is niet voor iedereen weg gelegd Lachen

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:32

Misser schreef:
Dan is maar de vraag in hoeverre je talent nodig hebt?
En mensen met talent, maar zonder 3 bovenstaande dingen zullen er lang niet altijd komen.

Maar mensen MET 3 bovenstaande dingen ZONDER talent komen er ook niet...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:09

Desiree83 schreef:
Maar mensen MET 3 bovenstaande dingen ZONDER talent komen er ook niet...

Klopt maar ze komen wel een heel eind in de goede richting! Zo zie ik zelfs weleens mensen ZZGP rijden. Weleenswaar niet voor megahoge punten maar ze zijn daar gekomen puur omdat ze het "gekocht" hebben. Super paard en dagelijkse super begeleiding. Zodra het paard niet fijn loopt stapt de trainer erop en zaterdags wordt er weer een wedstrijd gereden.

Ik ben het ermee eens dat talent niet te koop is maar soms heb je het echte talent niet nodig. Met heel veel oefenen en dus juiste begeleding kan je ook gevoel ontwikkelen en dus succes hebben. Vanzelf gaat het niet maar dat is in geeneen sport. Ook de ongetalenteerde rijke ruiter zal moet oefenen.
Maar geld maakt de dressuur een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:13

Maar is het erg dat mensen met een wat meer gevulde portomonnee een wat duurder paard hebben? Die mensen werken voor dat geld dus ik zie dat probleem niet zo.

Als die mensen dat willen bereiken met 5 x per week een trainer op het paard, prima! Lekker laten gaan...........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:20

Pipo schreef:
Maar is het erg dat mensen met een wat meer gevulde portomonnee een wat duurder paard hebben? Die mensen werken voor dat geld dus ik zie dat probleem niet zo.

Als die mensen dat willen bereiken met 5 x per week een trainer op het paard, prima! Lekker laten gaan...........

Ik zeg toch ook niet dat dat erg is?? Haha! Maar dat maakt de stelling niet minder waar... Knipoog

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:31

echt talent dus van niets naar alles ( niet met dure paarden of dure lessen)is er niet imo( aan de top).. Denk toch echt wel dat veel gekocht moet worden anders kom je er niet.. Denk dat je met kopen ook wel ver kunt komen, maar een olympische spelen, maarja wie van alle topruiters rijd nou een os...

Echt veel mensen die kopen een goed paard, krijgen veel en goed les van een goede instructeur. Komen in een talentenplan of iets in die trant en worden beter en beter, terwijl ze voordat ze misschien begonnen wel net zo veel talent konden hebben als de gemiddelde manege klant.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, zeg maar door al die goede lessen en het goede paard beter worden dan de gemiddelde ruiter, en dan door weer allemaal teams en clinics ( je weet wel wat er nu allemaal is) weer beter worden en uiteindelijk tot de top komen..

Denk niet dat er veel mensen zijn die er echt zonder dit alles komen.. Ik bedoel paardensport is duur en alleen met echt goede paarden en begeleiding kom je er dus je moet het wel degelijk kopen!! ( iemand met ook goed ruitergevoel zonder dit alles komt misschien niet verder dan de manege)

Ik bedoel ik zou ook wel een stuk verder kunnen komen met heel veel en heel goede begeleiding, als ik dan ook nog eens een topper onder mijn kont krijg dan gaat t allemaal wel, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik de echte top haal ( anky enz) maar daar is wel heel wat jaartjes voor nodig natuurlijk, maar ik zal wel een heel groot eind op weg worden geholpen, en dan met de jaren en met de betere paarden en al de goede lessen zal ik dan nog beter worden ( er zal best een stop zitten op een gegeven moment)

heel lang verhaal maar denk niet dat iemand zoveel talent kan hebben dat het zonder het geld om dit te kopen zo ver komt, terwijl het in het beginstadium misschien wel net zoveel ruitergevoel had... En sommige hebben misschien wat minder ruitergevoel dan de ander maar door goede lessen en topknollen kunnen die dit wel beter ontwikkelen en dan nog een heel eind komen

ZO dit wilde ik zeggen kon ik alleen niet in 1 alinea Bloos! Haha!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:31

Ja als je een paard hebt wat alles al kan en je krijgt veel les dan is het dus wel te koop.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:57

Ben ik het wel mee eens.
Persoonlijk kan ik me er niet druk om maken wat voor paard iemand heeft. Een paard met papieren met een waarde van €20000,- zegt mij net zo veel als een paard zonder papieren met een waarde van €3000. En ik heb ook niet altijd les gehad van een bekend iemand en ben desondanks ook ver gekomen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:58

runningkawa schreef:
Je kunt Salinero onder je kont hebben, maar de Os ermee winnen is niet voor iedereen weg gelegd Lachen

mmm.... zal ik de koop dan maar laten afketsen????

(*ligt dubbel nu*) de gedachte alleen al - Salinero onder mijn kont.. Ik zou bang zijn dat ie stuk zou gaan.

Maar ontopic: je hebt gelijk, iedereen denkt dat Anky de paarden zomaar toegeschoven krijgt, maar ze moet er toch wel degelijk aan werken en met 2 verschillende paarden goud winnen op de OS is voor mij wel een teken van talent en niet zo'n klein beetje ook!
Aan de andere kant zou Anky met mijn paard nog niet eens in het team komen... het blijft tweeslachtig dus Lachen

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:07

Ik ben het helemaal met Suzanne eens (zal wel aan de naam liggen Tong uitsteken )

Ik heb in elk geval meer respect voor iemand die weer onderaan in de b begint en dan stapje voor stapje omhoog gaat dan voor iemand die een duur paard koopt, iedere dag begeleiding heeft en waarbij ook nog eens de instructeur erop rijdt............... Bloos

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:21

Wat jullie zeggen, dat je wel op een paard kunt gaan zitten wat alles al kent en dan op concours kunt gaan. Maar je komt wel verder, en je leert er zelf ook heel veel van.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:03

Ik vind dat je een mooiere carriere hebt, als je vanaf nul begint. Veel tegenslagen hebt moeten verwerken, hard moest knokken voor je positie. Veel hebt moeten laten voor wat je nu doet. Dan wanneer je bijna niets hoeft te doen...