zweepje verwisselen of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

¡!Ellen!¡

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:40

Ik weet niet zeker of het echt verboden is of niet, maar ik zou het niet doen om het het soieso een erg rommelig beeld geeft.
Weet iemand of je je zweep in je rechterhand mag houden, zonder hem mee naar achteren te nemen tijdens het groeten?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:30

Dit heb ik dus nooit geweten. Ik heb op de manege altijd geleerd om mijn zweepje te wisselen bij het van hand veranderen. Dus ik doe dit nu eigenlijk omdat het 'moet', terwijl ik het echt heel irritant vind. Ben je gelijk je contact met je paard kwijt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:19

Inderdaad je verbreekt het contact, rij maar eens een nette middendraf terwijl je je zweep verwisseld, ik denk dat het wel mag, maar geen mens doet het omdat het niet praktisch is.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:39

Vind het slordiger staan dan dat je het niet doet, maar of het niet mag.. geen idee.

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:33

drowning schreef:
Als jem rechts houdt dus wel bij groeten even vast pakken met je linkerhand Knipoog

zelfs dat mag al niet mee. heb op concour commentaar gehad, dat volgens de regelementen je bij het groeten de zweep niet meer aan de rechterkant van je paard mag hebben, zelfs al je 'm met links vast houdt. het levert je twee minpunten op per groet, dus dat zijn er al 4 per proef!!! Het schijnt in de Paard&Sport te hebben gestaan, maar lang niet alle jury's weten het!!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:40

schapendoes schreef:
zelfs dat mag al niet mee. heb op concour commentaar gehad, dat volgens de regelementen je bij het groeten de zweep niet meer aan de rechterkant van je paard mag hebben, zelfs al je 'm met links vast houdt. het levert je twee minpunten op per groet, dus dat zijn er al 4 per proef!!! Het schijnt in de Paard&Sport te hebben gestaan, maar lang niet alle jury's weten het!!

Dat wist ik ook niet, had altijd nog gedacht dat je je zweep als je hem aan de rechterkant zou hebben, bij het groeten zweep even in de linkerhand nemen.
Toch maar eens goed de reglementen doornemen van de KNHS.

Spirit123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:43

Heel veel mensen zeggen dat het niet mag maar ik hoorde van een iemand dat het wel mocht wel storend maar als het nodig is
Laatst bijgewerkt door Spirit123 op 02-11-04 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:43

Nextdomino schreef:
Dat wist ik ook niet, had altijd nog gedacht dat je je zweep als je hem aan de rechterkant zou hebben, bij het groeten zweep even in de linkerhand nemen.
Toch maar eens goed de reglementen doornemen van de KNHS.

en laat me dan maar weten waar dat staat, ik heb het tot op heden niet gevonden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:36

Het maakt niet uit waar je je zweep houdt, links of rechts, als je er maar niet mee groet als je hem in je rechterhand houdt.

Het reglement geeft niets aan over de plaats vd zweep dus alles is toegestaan. Minpunten kun je daar dus ook niet voor krijgen.
Ik trek wel een punt van het onderdeel groeten af als de zweep mee naar achteren gaat, maar het is geen programmafout.

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:41

Het mag in principe wel,, Maar als je de hele tijd van hand veranderd en het zweepje verwisseld, dan krijg je heel veel onrust, verstoor je de gang enzo.. ziet er heel slordig uit.. en dan schrijven ze meestal wel als commentaar erbij van zweep niet verwisselen ofzo.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:02

snik schreef:
oke nou ik heb mijn zweepje niet verwisseld tijdens mijn proef de proe ging echt heel goed en mijn vriendin kreeg wel minpunten omdat ze haar zweepje verwisselde

Dan heb je tenminste wat gehad aan de tips die je hebt gekregen. Ik kan het niet onderbouwen, maar volgens mij mag het idd niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:10

Mensen, even lezen!
Het staat NIET in het reglement en mag dus gewoon. Dus speculeren is niet nodig. Knipoog

Het enige is dat het rommelig staat en ten koste vd aanleuning gaat.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:25

De eerste paar B proeven dat ik met zweep reed, pakt ik hem wel over, ik vond het storend als je zweep tegen het schot tikt nadat je van hand bent verandert. Ik kreeg er nooit commentaar op, wat logisch is als er niets over in de regelementen staat. Later hield ik hem toch maar in dezelfde hand, is beter voor de aanleuning.
Voor dat je de pak binnenkomt moet je dus wel even nagaan of je je zweep in je linkerhand hebt, anders staat het zo vaag bij het groeten Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:28

Fitzroy schreef:
Ik trek wel een punt van het onderdeel groeten af als de zweep mee naar achteren gaat, maar het is geen programmafout.

Dit heb ik dus op de jurycursus aan Herman Smit gevraagd, volgens hem is het wel een vergissing die met -2 bestraft dient te worden.
Je hoeft er niet voor te bellen, omdat het geen verstoring van de voortgang van de proef oplevert, maar is wel de eerste vergissing, mocht de combinatie nog een keer de verkeerde kant opgaan en bij het afgroeten hetzelfde doen, heeft deze combinatie dus 3 vergissingen gemaakt en dient te worden uitgesloten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:07

Marije_jiplover schreef:
Dit heb ik dus op de jurycursus aan Herman Smit gevraagd, volgens hem is het wel een vergissing die met -2 bestraft dient te worden.
Je hoeft er niet voor te bellen, omdat het geen verstoring van de voortgang van de proef oplevert, maar is wel de eerste vergissing, mocht de combinatie nog een keer de verkeerde kant opgaan en bij het afgroeten hetzelfde doen, heeft deze combinatie dus 3 vergissingen gemaakt en dient te worden uitgesloten.

Dat klopt. Het is een vergissing. Ik heb er een paar jaar geleden zelf ook -2 voor gehad. Normaal doe ik het altijd goed, maar om een of andere duistere reden deed ik het die proef 2x fout (groeten en afgroeten). Er zat wel een aardige jury. Die kwam na het afgroeten uit de auto om mij te vertellen wat ik gedaan had. Hij had -2 gegeven bij het groeten, maar omdat hij het zo sneu vond had hij het bij het afgroeten niet gedaan, anders had ik -6 gehad.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:25

De exacte regels weet ik niet (maar die zijn ook al genoemd dacht ik), maar in het L nam ik met Umar altijd de zweep in de hand aan de kant waarop het wijken lastiger was (dus rechterhand als wijken voor het rechterbeen lastiger was). Dat was trouwens puur psychisch, want ik deed er zelden iets mee. Het voelde gewoon gecontroleerder. Daarna had ik hem eigenlijk niet meer nodig en liet ik hem meestal vallen (waarop een pennymeisje zich dan weer blauw kon zoeken door mijn fratsen). Bloos

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:30

Met gewoon rijden wissel ik het zweepje altijd wel, maar met de wedstrijd niet meer. Dat deed ik altijd, maar de jury vertelde me dat het niet hoeft en dat je het jezelf alleen maar moeilijker maakt dan. Ik houd de zweep altijd rechts met de wedstrijd, maar ik weet niet of links of rechts uitmaakt... Grtz

daanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:21

volgens mij niet Scheve mond maar ik heb nog nooit gezien dat er iemant zijn zweep omwisselde! dus ik denk dat het niet mag

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:12

Vertel me dan maar eens waar in het reglement staat dat het niet mag. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:46

ik was toch in het reglement aan het kijken:

Citaat:
Groeten
Bij het halthouden voor de jury neemt de deelnemer de teugels en eventueel de zweep in de linkerhand.

Citaat:
In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan. In de klassen M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan op straffe van uitsluiting. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen.
De maximaal toegestane lengte van de karwats is 75 cm; deze mag aan het uiteinde niet verzwaard zijn. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

dat is alles over de zweep in het reglement (verder nog wel eea over losrijden met zweep en zweep bij een dameszadel)

Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:50

Ik denk dat er gewoon verwarring is over linkerHanD en linkerKanT.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:50

lezen is ook een vak Haha!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:38

Maar kan je je niet beter afvragen waarom je met zweep rijdt?
Waarom je hem moet overpakken, en of dat niet is op te lossen.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:19

zoals ik heb geleerd mag het eigenlijk niet. veel jury's storen zich eraan en dat is jammer

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:52

Waarom zou je ook een zweepje 'meenemen'in de proef? Je kunt net zo goed vlak voordat je de proef ingaat het paard nog even scherp maken en dan gewoon zonder zweep de proef in. Ik bedoel: je gaat je paard toch ook geen tikjes geven in de proef? Vanaf de Z mag je trouwens ook helemaal geen zweep meer in de proef.