nieuwe opzet B en L proeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:57

Jamy schreef:
Volgens mij wordt er bedoeld dat je dan niet precies op x hoeft te groeten maar gewoon ergens tussen X en G ofzo.
En ik vind opzich B en L proeven niet te moeilijk dus beetje onzin om het nog makkelijker te maken lijkt mij maar ja.

dat is al lang zo. IK rijd op dit moment B proeven in de sgw en nog simpeler maken kan volgens mij niet meer. Maar de juryleden wat beter opvoeden lijkt me geen slecht idee.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:42

Jamy schreef:
Volgens mij wordt er bedoeld dat je dan niet precies op x hoeft te groeten maar gewoon ergens tussen X en G ofzo.
.

Dat is al zo hoor, tussen x en g halthouden en groeten. Alleen in de L is het bij X of ana het iend van je proef bij G. Maarja dat is al de L dus dan mag je toch wel verwachten dat iemand een overgang bij de letter kan rijden. Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:47

Lielle schreef:
Maar de juryleden wat beter opvoeden lijkt me geen slecht idee.

Leg eens uit wat je daarmee bedoelt Verward

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:49

Ik zou het echt vreemd vinden als het groeten er uit gehaald wordt. Dat is in principe gewoon een overgang naar het halthouden, dat moet een B-paard nog wel kunnen, anders kun je net zo goed thuisblijven.

Verder vind ik de B-proeven al simpel dus ik zou niet weten wat er nog simpeler kan.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:53

Ik vind het een heel goed idee. Ik wil in januari gaan starten met een pony en ze kan nog heel erg veel en ik vind het heel goed idee zodat jonge pony's en paarden meer tijd krijgen.
Alleen raar dat het groeten eruit gaat Verward
(hihi niet dat ik het erg vind, want Eclips houd niet van stilstaan Tong uitsteken )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:05

afgelopen zondag twee B proeven gereden (bij weliswaar twee verschillende jurys). Pablo (chique luxe paardje, mooi koppie) liep wel voor in de krul maar was niet echt fijn nageeflijk en bleef zich vasthouden in kaak en nek. Geen fouten in de proef zelf gemaakt.
Raimaer (minder luxe, groot hoofd) liep niet spectaculair, maar heel correct, los door het lijf en mooi nageeflijk. Proef kende een paar fouten (halthouden niet verdeeld over vier benen en galop aanspringen tegen de hand) maar ook een paar super onderdelen (middendraf twee keer, hals strekken). Resultaat was een 2e plek met 170 en een 9e plek met 155 punten, waarbij Pablo dus de 170 punten had. En dat is me al vaker opgevallen, dat Pablo met het mooie koppie Knipoog rijtechnisch meer kan laten liggen dan Raimaer.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:11

Juist Lielle. Tis wel een beetje offtopic. Maar het is inderdaad zo dat je met een paard dat minder uitstraling heeft ècht voor je punten moet rijden. Dat vind ik ook heel erg jammer.
Laatst was dat ook in de Z-ring. Zo'n schitterend paard. Echt helemaal top. Maar zijn oefeningen waren gewoon flut. Iemand anders had een minder paard, qua uitstraling, maar reed ohw zo netjes. 3 x raden wie er eerste werd.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:37

Fitzroy schreef:
Leg eens uit wat je daarmee bedoelt Verward

Ik( ik dus, ik spreek niet voor een ander) bedoel er mee dat een B proef niet als een M proef beoordeelt moet worden. een goede overgang in de B staat(m.i.) voor 8 of hoger. Maar je krijgt 9 van de 10 keer een 6. als je dan wel een (terechte) 3 scoort voor: halsstrekken, te weinig, dan zit de jury m.i. op een verkeerd niveau te jureren.
Ik dacht dus dat ze dat wilden vertellen aan de jury( zie mijn eerste posting) lijkt me logischer dan de proeven weer te veranderen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:44

Fitz, mijn opmerking was niet naar jou persoonlijk bedoeld iig. Maar ik herken Amondi's commentaar wel. Ik heb helaas te vaak commentaar gezien als "gebroken lijn te groot" met dan een 5 erbij. en dan wetend dat het daardoor alleen maar moeilijker is geworden
Ik zeg niet dat alle juryleden zo zijn, maar het si natuurlijk wel simpeler om te kijken of alle figuren volgens het boekje zijn dan of het paard volgens het boelkje gereden wordt. En dat eerste gebeurt wel vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:53

Ik zie hier eigenlijk ook niet echt het nut van in.
Zou het erg vreemd vinden om zonder groeten te beginnen en de baan te verlaten.
Halen ze het gewone halthouden dan ook uit de proeven?
Ik zou het geen goede zaak vinden als er een B1 en B2 komt met beide 10 WP Geld, geld!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:38

€160, kassa!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:54

Katchiiing

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:03

Lielle schreef:
afgelopen zondag twee B proeven gereden (bij weliswaar twee verschillende jurys). Pablo (chique luxe paardje, mooi koppie) liep wel voor in de krul maar was niet echt fijn nageeflijk en bleef zich vasthouden in kaak en nek. Geen fouten in de proef zelf gemaakt.
Raimaer (minder luxe, groot hoofd) liep niet spectaculair, maar heel correct, los door het lijf en mooi nageeflijk. Proef kende een paar fouten (halthouden niet verdeeld over vier benen en galop aanspringen tegen de hand) maar ook een paar super onderdelen (middendraf twee keer, hals strekken). Resultaat was een 2e plek met 170 en een 9e plek met 155 punten, waarbij Pablo dus de 170 punten had. En dat is me al vaker opgevallen, dat Pablo met het mooie koppie Knipoog rijtechnisch meer kan laten liggen dan Raimaer.

Ik heb dus een keer 2 punten verschil gehad in verzorging met 2 paarden. Beide paarden zijn bruin, zelfde vader. Zelf had ik dus exact hetzelfde zadel en hoofdstel op beide paarden, zelfde kleding aan, en beide paarden hadden evenveel vlechten overal. Toch een 6 en een 8, dus verschil. Nu was het zo dat het paard waar ik die 6 mee had toch echt winstpuntwaardig had gelopen (geen foutje erin, mooi in balans, enz), maar ik had 155 punten gekregen.
Dus naar de jury gestapt, eigenaar van paard mee. Oh zegt die jury, ik vond dat ene paard niet zo mooi en daarom die 6 Boos! . Wat zeg ik direct weer, sla het proevenboekje open en zeg dat verzorging NIETS met het uiterlijk van een paard te maken heeft. Oh jawel zegt die jury weer, want die en die met dat trekpaard (naam en toenaam werden genoemd van ruiter en paard) lijkt ook niet mooi voor de dressuur en dus ook een laag cijfer op verzorging. Ik ging daar samen met de eigenaar dus weer tegenin, want dat staat niet in het proevenboekje ('met een onooglijkpaard wordt het cijfer lager' Knipoog ofzo). Zegt die jury weer, ik vond de proef geen winstpunt waard. Nou zegt de eigenaar van het paard, dan zijn eerst de punten uitgerekend alvorens het laatste cijfer is toegekend. Jury gaf het nog toe ook, paard was niet mooi genoeg voor de dressuur. En dan hebben we het over een B proef.

Daarom denk ik ook dat bijscholing van juryleden vele malen belangrijker is dan het weer omgooien van B proeven.

Er zijn echt wel goede juryleden, heb zelf het liefst mensen die je een 3 durven geven als iets werkelijk mislukt, maar ook een 9 als het heel erg goedgaat.

Ik heb met dat paard dat niet mooi zou zijn zeer wisselende reacties gehad: 'paard loopt te gewoontjes'. Maar ook: 'Netjes en eerlijk gereden, moeilijk en groot paard'.
Ik hou me dan maar vast aan de positieve reacties (maar ondertussen heb ik van ergernis al een tijd geen dressuurproef meer gereden, maar ben wel van plan om het weer op te pakken)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:30

germie schreef:
Nou zegt de eigenaar van het paard, dan zijn eerst de punten uitgerekend alvorens het laatste cijfer is toegekend. Jury gaf het nog toe ook, paard was niet mooi genoeg voor de dressuur. En dan hebben we het over een B proef.

Wat belachelijk zeg! Alsof hij uitmaakt of je wel of geen dressuur met je paard mag rijden!

Toch is het helaas wel zo. Ik heb voor de rijvereniging regelmatig moeten schrijven bij eigen club wedstrijden. Dan kreeg je ook dat soort uitleg. Iemand die erg van zwarte paarden hield en dus die hogere punten gaf voor verzorgen dan bruine of witte paarden. Absurd, maar het gebeurd wel.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:42

het groeten er uit halen.. dat hoort erbij ja Haha! anders is het zo...''leeg'' Haha!
ik vind zo de B proefen best te doen voor ene paard dat net begint ofzo.. hoeft van mij niks bij of uit.. nee dat groeten hoort er toch wel bij vind ik

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:11

Ja, groeten eruit lijkt me ook niks, meer tijd voor halsstrekken jah, want me paardjes die ik gestart heb doen het vaak pas aan het einde van het diagonaal.HIHI. Enne ALJEBLIEFT geen B1 en B2 het nieuwe winstpuntensysteem is al erg genoeg!!!!!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:12

Juist een goed initiatief, dan krijgen die jonge beesten tenminste de tijd
om fatsoenlijk voorwaarts gereden te worden in plaats van dat gepluk en geruk om ze precies op het bordje een oefening te laten doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:09

Kadans, dat hoeft al niet nu Knipoog In het B is alles al tussen de letters in.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:00

kadans16 schreef:
Juist een goed initiatief, dan krijgen die jonge beesten tenminste de tijd
om fatsoenlijk voorwaarts gereden te worden in plaats van dat gepluk en geruk om ze precies op het bordje een oefening te laten doen.

Dat kun je toch veel beter thuis doen i.p.v. ( te) vroeg te gaan starten?

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:02

groeten eruit halen? Doei, doei jammer, een van de manieren om een eerlijk gereden paarden te herkennen is wel het halthouden met groeten (en het achterwaarts gaan) de slofteugel fans zijn ook direct de klos hierbij.

Daarbij snap ik de opmerking, beter voor de "jonge paarden" niet echt, mijn ervaring is dat van de 30 combinaties er vaak maar een paar 3 tot 4 jarige zijn , de rest is echt geen jong paard meer te noemen, dus dat argument vind ik niet helemaal correct, maak dan een A proef, voor de echte jonkies. in Duitsland hebben ze ook "proeven" voor jonge paarden, hoewel dat geen echte proeven te noemen zijn, zoals we dat in Nederland kennen .

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:08

Ik vind de B proeven goed zoals ze nu zijn. Als je paard het nog niet aan kan moet je thuis wat langer door oefenen maar je gaat toch niet het groeten er uit halen. Nog even en je mag zelf je gang bepalen.
Nee vidn het groeten er echt bij horen en probeer het ook altijd heel netjes te doen. Vind het ook wel een visitekaartje dat je afgeeft.
Er zijn genoeg paarden die niet stil kunnen staan maar daar moet je dan als ruiter maar op oefenen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:35

Ik vind de B proeven simpel genoeg zoals ze nu zijn. ALs je het nog simpeler maakt kun je net zo goed een Bixie rubriek voor wolwassenen in gaan voeren. Sloop dan de galop er ook maar uit en doe er onderdelen in zoals: hoe moet ik correct op en afstijgen, toon hoe je met een paard aan de hand loopt enz.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:37

Ik denk dat je er vooral veel ruiters met 'andere' paarden mee treft. Zij missen op veel plaatsen al punten en juist op dit soort onderdelen kunnen zij punten behalen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 12:54

misschien een idee om een aparte klasse te maken voor paarden tot 4 jaar om wel wedstrijdervaring op te kunnen doen, maar nog geen L proef kunnen lopen?
Vooral voor de ruiters die geen B meer mogen starten. Deze paarden komen pas om 4 jarige op concours en moeten direct een L proef in terwijl ze vaak nog nooit van huis zijn geweest.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:02

Onderlinge wedstrijden en HC kan toch al?