Extreme wedstrijdstress, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:27

Tong uitsteken Ik neem altijd een overdosis Bach Remedie, met 2 Valdispert Extra Strong in Tong uitsteken en dan zo'n 3 à 4x per dag, en ik beginn 3 à 4 dagen van te voren...

OK dan! Werkt Haha!

Wat ook werkt: Gewoon een flinke neut nemen Haha! Iets waar lekker veel % in zit, en dan in één keer achterover. Who Cares Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:00

mss help een asperinne even voor het rijden innemen wel..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 21:54

pretje schreef:
He anky ,je hoeft je voor ons echt niet te bewijzen hoor! Wat voor rara streken jij en omar ook maar uithalen in het proefje,ik blijf je toch echt wel aanmoedigen!En:oefening baart kunst! OK dan! Dat gaat gewoon helemaal goed komen in november,en misschien heeft luc gelijk en moeten we de avond van tevoren gewoon op kroegentocht!?
groetjes wendy en job Clown

Thanx Wen Haha! Bloos Hahaha nou dan mag ik wel zo veel zuipen dat ik de volgende ochtend ook nog dronken ben en hopen dat ik geen alcoholtest krijg op de wedstrijd *LOL*

Ik zag de naam pretje al staan en dacht: dat is vast Wendy Tong uitsteken Met job alles goed Verward

Potoque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:32

Bij extreme (wedstrijd)stress kan het, behalve allerlei middeltjes te slikken, ook een overweging zijn om je gericht te laten begeleiden door een psycholoog. Hier leer je op een andere manier met stress om te gaan en de spanning die je voor een wedstrijd voelt op een positieve manier te gebruiken, waardoor je je sterker en rustiger voelt. De laatste tijd is Rico Schuijers als sportpsycholoog steeds meer in de belangstelling komen te staan. Dit hoeft heus niet alleen weggelegd te zijn voor topruiters; gewoon in je eigen omgeven een goede psycholoog zoeken; het uitleggen en even horen of het met hem of haar 'klikt' . Uitgebreid overzicht van erkende eerstelijnspsychologen kun je vinden op www.lve.nl. Vergoeding door de ziektenkostenverzekering is (onder voorwaarden) mogelijk.
Gewoon doen! Succes verzekerd!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:00

kadans16 schreef:
:j mijn trainer heeft me dat ook eens gevoerd.stiekem waar niemand het zag heb ik een glaasje jägermeister achterover geslagen.(en ik ben pas 16 Nagelbijten / Gniffelen ) Ik moet je zeggen ik werd er erg melig van en lekker suffig Haha!

Maar wat was dan het uiteindelijke resultaat na je borrel??? Behalve melig en suffig Haha!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:40

Even een vraag tussendoor, is het dan eigenlijk nog wel leuk om wedstrijden te rijden? Ik lees voorbeelden van mensen die zo ontzettend zenuwachtig zijn, dat ze zich er naar van voelen. Ik zelf ben bijna nooit zenuwachtig, hoogstens wat kriebels. Maar als ik elke wedstrijd zenuwachtig zou zijn zou ik er denk ik maar mee stoppen, dan is het voor jezelf en voor je paard toch niet leuk meer?

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:46

patos schreef:
Even een vraag tussendoor, is het dan eigenlijk nog wel leuk om wedstrijden te rijden? Ik lees voorbeelden van mensen die zo ontzettend zenuwachtig zijn, dat ze zich er naar van voelen. Ik zelf ben bijna nooit zenuwachtig, hoogstens wat kriebels. Maar als ik elke wedstrijd zenuwachtig zou zijn zou ik er denk ik maar mee stoppen, dan is het voor jezelf en voor je paard toch niet leuk meer?

Idd vraag ik mij ook af.
Wedstrijd rijden is gewoon leuk, je hoeft nergens voor zenuwachtig te zijn.
Ik weet niet wat een reden is om te stressen.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:54

Als je zo zenuwachtig bent moet je ook al ruim van tevoren op de wedstrijd zijn, zodat je alles ff rustig kunt bekijken. Zorg gewoon dat je overal goed de tijd voor hebt, dan ben je ook een stuk relaxter als je op je paard stapt!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 09:35

RanouK schreef:
Idd vraag ik mij ook af.
Wedstrijd rijden is gewoon leuk, je hoeft nergens voor zenuwachtig te zijn.
Ik weet niet wat een reden is om te stressen.

Tsja ieder mens is anders he Knipoog Ik vind het aan de ene kant heel leuk om wedstrijden te rijden en aan de andere kant word ik er erg nerveus van omdat ik te graag mijn best wil doen.

Met het trainen en in de les loopt Omar echt super en gaat met sprongen vooruit dus waarom zou ik niet aan wedstrijden meedoen? Ik heb wel meer overwonnen met Omar dus hier komen wij samen ook wel doorheen.. de aanhouder wint toch Knipoog Zo snel geef ik niet op hoor! Dus het is onzin te zeggen dat ik misschien beter geen wedstrijden meer zou moeten rijden vanwege de stress.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:25

....ben blij dat ik dit hier zo leest, zelf ben ik nu 28 jaartjes (jong)....en heb 1 keer in mn leventje een wedstrijd gereden...was zo op van de zenuwen dat ik alles vergat, ik hoorde het meisje niet meer de proef voorlezen...dat ik nog niet onder het paardje hing!.....maar daardoor nooit meer een wedstrijd gereden..en nu baal ik daar enorm van...nu wil ik het nog een keer gaan proberen...wil me nu gaan opgeven, voor volgend jaar mee te gaan doen...nu schiet de stress me al in de keel....maar hopelijk kom ik er doorheem met jullie tips!.....en Anneomie, heel goed dat je doorzet hoor..ik heb het niet gedaane n heb spijt als haren op mn koppie!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:58

Mijn leerkracht muziek gebruikt als zij voor een groot publiek moet optreden een soort van spul, ze doet het in haar water en drinkt er om het halfuur van en het helpt echt volgens haar.
Ik heb het nog nooit gebruikt omdat ik in het algemeen niet stres. Haha!

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:32

Rescue is super spul, alleen je moet altijd een overdosis nemen! Ik moet morgen weer aan de bak voor het eerst zzlicht, gelukkig heb ik een nieuwe Rescue gekocht!!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 01:41

Succes alvast Michelle Haha! Laat je nog weten hoe het is gegaan? Ik heb de Rescue Remedy al in mijn tas zitten en zal zeker zorgen dat ik een overdosis inneem Knipoog Verder ben ik nu proefgericht aan het oefenen en maandag na mijn les rij ik de 2 proefjes met mijn instructeur. Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat zondag de 21e en wie weet zelfs met een fotoverslag want heb een nieuwe digi Tong uitsteken

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 04:43

Kan je anders een keer een miniwedstrijdje organiseren met wat vriendinnen? Zodat jullie er een beetje aan kunnen wennen.

Of vraag jezelfs anders eens waar je nou zo zenuwachtig/bang voor bent. En dan wat er dan zou gebeuren? En dan? Tot je niet meer verder kan en dan vragen of dat nou zo erg is? Bijvoorbeeld

1) Ik ben bang om een modder figuur te slaan.
2) Mensen denken dat ik niet kan rijden.
3) Dan zou ik me doodschamen.
4) Nee, dat is niet zo erg.

In ieder geval veel succes gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:02

De echte olossing zit in het doorbreken van je denkpatroon. Daar moet je soms behoorlijk diep voor graven en vaak is dat niet leuk. Maar het is de enige manier om blijvend succes te garanderen.

Alsje enorme stress hebt zijn er een aantal dingen die jejezelf meot afvragen:

1. waarom wil je wedstrijden rijden
2. waarom geeft het je stress
3. hoe zou je je willen voelen
4. wat ga je er aan doen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 12:54

Zie mijn verslag van mijn wedstrijd van gisteravond Haha! En ik kan jullie garanderen dat ik er nu wel lol inhad Tong uitsteken De aanhouder wint Schijnheilig Geeft weer hoop voor de toekomst voor alle stressers! En Bach rescue remedy is OK dan! en die 2 glazen rosé hebben ook wonderen gedaan!

[WD] Het is me gelukt!! 3e met een winstpunt

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 13:23

Al die middeltjes slikken, no way. Wat Jippie al zegt. Je moet je denkpatroon aanpassen.
Die middeltjes helpen een paar keer en de volgende keer heb je weer een hoger dosis nodig omdat het niet meer helpt.
Ik zelf heb ook zulke middeltjes geslikt totdat ik een heel potje valdispere slikte. Na de wedstrijd werd ik suf en tijdens de proef heeft het niet geholpen.
Heb een tijdje geen wedstrijden gereden en ben in augustus van dit jaar weer begonnen. Ga nu regelmatig weg en ik moet zeggen het gaat harstikke goed, de zenuwen hebben plaats gemaakt voor kriebels, maar ik kan nog wel helder denken en nu kan ik ook weer gewoon aan het paardrijden denken.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 13:48

Bij mij heeft het wel geholpen. Suf ben ik er zeer zeker niet van geworden omdat dit druppels zijn op natuurbasis die je dus niet suf maken en juist gebruikt worden tijdens examens e.d. Na de wedstrijd was ik zo hyper van de blijdschap dat ik pas om 03.00 uur naar bed ben gegaan Haha! Ben nu nog helemaal happy.

Je denkpatroon aanpassen dat is natuurlijk ook nodig maar ik denk dat het je al geestelijk kan helpen als je in die middeltjes geloofd! Ik moet gewoon wat wedstrijd ervaring opdoen en als ik op een gegeven moment merk dat het lekker gaat en ik me druk maak om niets dan zal ik het ook niet meer nodig hebben denk ik Knipoog Maar ik ben erg blij met het resultaat! Helder denken kon ik ook zeer zeker, eigenlijk nog helderder omdat ik niet zo nerveus was Schijnheilig