Zenuwen: hebben jullie dat ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:11

Ludora schreef:
Maar als ik het door mijn zenuwen ga lopen verkooien zal ik mensen misschien wel teleurstellen, terwijl ik eigenlijk al blij ben als ik em fatsoenlijk door de hoeken zou krijgen. Een jong dier dat nog nooit in een andere binnenbak gelopen heeft.......

HERKENNING ......
Ik heb dat ook ,voor mezelf maakt t me eigenlijk niet zo veel uit, maar ik ben bang om anderen teleurstellen en dan doe ik t eigenlijk voor hun.
Terwijl ik zo graag wil genieten van het rijden.Maar dat lukt vaak niet.
Die dwang om het goed te doen laat me soms bijna stikken in de ring.
Met losrijden kan ik lekker arrogant showen met mijn beest en dan heb ik t gevoel alsof we alles kunnen winnen ,maar zodra ik A-X binnenkomen
hoor schiet ik in de stress.En iedere keer weer opnieuw die teleurstelling
dat ik weer niet rustig kon blijven...dat is zo balen he.Maar ja als ik dan
slechte punten heb dan voel ik me 5 minuten k*t ,maar het gevoel dat ik
anderen dan heb teleurgesteld duurt wel een week.Soms schaam
ik me zelfs als ik geen winstpunt scoor.Belachelijk eigenlijk he Verward

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:33

Ja echt achterlijk !!!!!

Voor wie rij je eigenlijk paard denk je dan....... Nou het is nog steeds mij mijn paard en mijn hobby en mijn lol...... Maar ja die 5 minuten in de ring zijn gewoon heel anders.

Echt belachelijk dat iemand of iets (terwijl ze me echt niet bewust onder druk zetten hoor) mijn hobby zo voor mij kan verpesten........

Ik hoop alleen door het zo van me af te schrijven en verhalen van anderen te horen dat ik wat nuchterder kan worden voor zaterdag........

Ik wil het ook heel erg graag goed doen hoor !!!! Maar ik laat het zeker weten wel weten !!!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:42

Ja ik ook

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 22:13

wat een stelletje miepen zijn we eigenlijk he !!!!! hihihi

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:30

ach jah ,we zijn niet allemaal zo cool als anky he Knipoog
we beuren elkaar gewoon op.Moet helpen dacht ik zo Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 08:54

Ja dat zal inderdaad wel moeten.... Maar ik denk dat Anky ergens ook wel darst van de zenuwen als je met een 'nieuw' paard de OS gaat rijden, alle ogen waren toch op haar gericht !!!! Niemand kan denk ik dan helemaal cool blijven....

Alleen we praten dan wel over iemand die natuurlijk haar zelfvertrouwen inmiddels echt verdiend heeft..... Ze zou niet aan zichzelf hoeven twijffelen, maar ja wij ergens ook niet want het is duidelijk dat wij allemaal geen Anky's zijn en niet zo'n prestaties kunnen verrichten.

Ergens denk ik ook dat het stom is dat wij vinden dat wij onszelf zo willen bewijzen, want zelfs als je het goed doet heb je een jury zitten die het misschien heel anders ziet !!!!

Ergens moet je het gewoon voor de lol doen, maar dat is iets wat ik op concours niet er in kan krijgen !!! Thuis gaat dat gelukkig wel en kan ik zonder stress en dwang trainen, en dan gaat het goed...... Ik hoop dat ik dat ook op concours eens eruit kan laten komen...........

Ik denk dat heb bij mij heel erg zou schelen als er iemand achter het juryhokje staat op het moment dat ik groet en een vreselijk gekke bek trekt zo dat ik moet lachen....... Als je lacht ontspan en adem je........

Hej ik denk dat ik dat iemand ga vragen......... hahahahahahha

(als ik te gespannen ben zie ik er de lol echt niet van in, maar het is natuurlijk te proberen.....)

Ik houdt jullie wel op de hoogte over hoe het gegaan is !!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:27

Weet je Ludora, voor mij is het nog eens extra frustrerend, want ik ben notabene zelf jurylid dus ik zit heel vaak aan de andere kant Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:28

Onder het rijden heb ik er geen last van, maar als ik moet gaan opzadelen, raak ik totaaaaal in d stress. Dan moet alles snelsnel omdak bang ben dak te weinig tijd heb (en kheb altijd tijd over) Vreselijk irritant voor de mensen om me heen denkk zo Tong uitsteken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:47

Ik presteer beter met een beetje zenuwen, ik merk aan mezelf dat ik als ik totaal geen zenuwen heb ik slechter rijd. Dus zenuwen kunnen soms ook in je voordeel werken, als je eenmaal weet hoe je ermee om moet gaan.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 10:02

Fitzroy schreef:
Weet je Ludora, voor mij is het nog eens extra frustrerend, want ik ben notabene zelf jurylid dus ik zit heel vaak aan de andere kant Knipoog

Om het makkelijk te maken dus !!!! Haha!

Ik hoop echt dat het bij mij nooit zo ver komt als bij jou, zodat ik dus niet kan starten !!!! Man o man wat zal je je beroerd hebben gevoeld, terwijl je zo te zien echt wel goed mee kan komen met je paard en je eigen kwaliteiten...... Als die rotzenuwen maar niet mee zouden spelen !!!! Ben je nog eens gestart na die beruchte keer ????

Ik hoop dat ik zaterdag gewoon tegen mezelf kan zeggen dat ik er lol aan moet beleven, een keer diep kan adem halen en kijken waar het schip strand...... Echter dat laatste is niet echt iets waar ik me bij neer kan leggen, ik wil gewoon presteren........

En als ik alle feiten langs elkaar leg en bekijk (tijdens het oefenen) waar onze zwakke punten zitten is de kans zeer groot dat als Tychon het allemaal eng en spannend vind (wat ie van me mag hoor) dat ik zo ie zo alles in de galop verknoei...... De uitgestrekte draffen door mijn stress verknoei omdat ik ze of te veel, onregelmatig of galop, of te weinig zo dat er dus niet uitkomt.

Nou dat zijn al 4 punten die niet onze sterkste punten zijn (zit er nog niet goed en bevestigd op, paard is pas 3 maanden gereden) waarop het echt goed fout zou kunnen gaan dus de kans dat ze fout gaan is groot en dan komt van presteren helemaal niets, en hoe drukkker ik me maak hoe groter de kans is dat ik niet blijf rijden en het dus mis loopt.......

Dus ja, die druk moet eraf...... Kon ik maar een of andere knop omzetten !!! Ik ben echt zo stom....... Ik WEET allemaal wat ik NIET moet doen, maar als het puntje bij paaltje komt DOE ik NIET meer wat ik WEET dat ik moet doen............... (poeh ingewikkelde zin, kan je em nog volgen ??? OK dan! )

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:07

Ik begrijp het helemaal! Maar hoe meer ik bezorgd ben over de galop (oh als ze maar niet er vandoor vliegt / bokt / stom doet, etc) hoe slechter dat het gaat! Dat is dus het probleem je wilt zo graag dat het goed gaat dat je je er teveel op fixeert.
Als ik de proef rijd zeg ik tegen mezelf dat ik ervan moet genieten, in mijn hoofd draai ik het nummer We will rock you van Queen en ik blijf lachen!
Als ik dan op het punt kom dat ik aan moet galopperen denk ik aan draf en zodra ik bij het bordje ben geef ik rustig toch de hulp voor de galop en het helpt goed! Verder ben ik thuis uiteraard aan het oefenen op die galop, dus we gaan natuurlijk sowieso vooruit, maar ja als het thuis goed gaat kan ik het alsnog verpesten door mijn zenuwen dus daar houd ik rekening mee.
Verder heb ik ook dat ik niet af wil vallen voor iedereen, maar iedereen weet hoe je rijdt en hoe je bent dus er zal niemand zijn die zoiets heeft van "goh wat rijdt ze slecht" Dat zijn alleen de mensen die het je niet gunnen of die gewoon niet aardig zijn, nou zulke mensen daar heb je niks mee te maken.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:21

Je hebt echt helemaal gelijk. Gelukkig is het enige probleem dat Tychon in de galop heeft dat ie overspringt, alleen rechtsom, thuis gaat het nu redelijk, maar hij is nog wat slap in zijn achterhand natuurlijk en het kost hem veel moeite. Als ik stom ga zitten doen door zenuwen dan snapt ie het natuurlijk al helemaal niet meer !!!!

Je moet idd gewoon met iets anders bezig zijn in je hoofd, proberen je zinnen te verzetten......

Wat ik ook een rot bijkomstigheid vindt is dat ik als ik zo gestressed ben is dat ik mijn moeder (die altijd mee gaat) altijd afsnauw.........
Ze probeerd tegen me te praten of me te helpen door dingen aan te geven, SUPER LIEF EN BEHUPZAAM DUS, en het enige wat ze van me krijgt is een grote bek !!! Erg he.....

Ik ben zo al 10 jaar, dat weet ze..... Gelukkig weet ik het ook en zeg van te voren altijd tegen haar.... Alvast sorry he !!! Ze weet dat ze beter niets kan zeggen, maar ze kan het niet laten.... Nu moeten we er altijd wel om lachen, omdat we samen deze hobby hebben en dat ik zo naar haar snauw is voor haar ook een soort van afreageren... Klinkt raar, maar zo gaat zij weer met haar spanning om, vaak heeft ze namelijk ook zenuwen net als ik, maar ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat ik loop te zenuwen.......

Gelukkig kan ik wel behoorlijk blijven doen tegen anderen !!! Maar dat is zeker ook een rot bijkomstigheid....... Ook zo iets waarvan ik weet dat ik het doe en beter niet kan doen, net zo als het spannen onder het rijden.

Ik wordt soms echt moe van mijzelf....

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:54

Ik snauw altijd als ik niet tevreden ben over het rijden (losrijden / proef) en dan kan ik zo ontzettend afreageren! Mijn vriend heeft het zwaar (die is altijd mee) Laatst hadden we de meest onmogelijke ringmeester die kon niet vertellen wanneer ik moest, en ja wie krijgt het dan over zich heen, mijn vriend dus.
Gelukkig is mijn vriend aan de ene kant heel begripvol maar aan de andere kant moet ik het niet overdrijven want dan heb ik een probleem.
Ik voel me ook altijd zo rot dan maar ik kan me dan gewoon niet zo best beheersen, ik heb dan toch spanning in mijn lijf en als dan niet alles perfect loopt word ik kwaad. Gelukkig scheld ik alleen tegen mensen en niet tegen Iris. Er zijn ook ruiters die reageren hun frustraties/spanningen af op het paard, dan kan je het toch beter op je vriend (of bij jou je moeder) afreageren!
Wat mijn vrined ook altijd doet, is na de wedstrijd zeggen: Ja dit had beter gemoeten, je reed hem niet actief genoeg, waarom doe je zo zenuwachtig, etc... Dan word ik gek!!!
Maar ja hij probeert het te snappen en hij is ook wel weer eerlijk, de meeste mensen die bij mijn proef kijken zeggen alleen maar dat het goed ging, ben ik heel erg blij mee, maar mijn vriend zegt dus gewoon de waarheid, kan ik niet altijd tegen maar het is op zich wel beter.
Zucht soms denk ik, wedstrijden waarom doe ik het mezelf aan, maar als ik gereden heb en ik heb een winstpunt/prijs of gewoon heel lekker gereden dan weet ik weer waar ik het voor doe.
En ik denk dat ik na een partij wp's vanzelf wel wat minder zenuwachtig ga worden, omdat het bij mij toch ook de faalangst is wat de zenuwen veroorzaakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:07

Ludora schreef:
Om het makkelijk te maken dus !!!! Haha!

Ik hoop echt dat het bij mij nooit zo ver komt als bij jou, zodat ik dus niet kan starten !!!! Man o man wat zal je je beroerd hebben gevoeld, terwijl je zo te zien echt wel goed mee kan komen met je paard en je eigen kwaliteiten...... Als die rotzenuwen maar niet mee zouden spelen !!!! Ben je nog eens gestart na die beruchte keer ????

Ik ben helaas niet meer gestart daarna. Ik zou een paar weken geleden weer gaan maar toen werd hij onregelmatig. Bij een bezoek aan de kliniek zijn Kissing Spines geconstateerd dus waarschijnlijk zal ik met dit paard ook nooit meer starten.
Ach, ik heb mooie wedstrijden gehad met hem. Ben altijd wel zenuwachtig geweest maar pas in de Z2 werd het zo erg dat ik echt niet meer normaal kon functioneren tot niet meer starten de laatste keer.

Met een volgend paard weer nieuwe kansen zullen we maar denken Knipoog

Ik kan nu wel heel stoer vertellen dat je je niet druk hoeft te maken, dat het allemaal niets voorstelt enz enz. maar uit mijn mond klinkt dat zeker niet geloofwaardig *LOL*
Veel succes iig en ik leef met je mee!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:41

hihihiii, ik snap wat je bedoeld !!

Wat vervelend dat je niet meer met Fitzroy kan starten !!! Maar misschien heb je het op een nieuw paard minder ???? Ik las dat je ging verhuizen dus dat nieuwe paard zit er dadelijk bij je nieuwe huis wel in !!! Succes daarmee.....

Ik hoop dat ik het een beetje onder controle kan houden en dat ik dan weet dat ik me de volgende keer niet zo druk hoef te maken...... Maar dat is me de laatste jaren ook nooit gelukt !!!

Ik blijf dus maar op een wonder hopen, én maar een paar koppen 'goede nachtrust thee' drinken. Dan hoop ik dat ik te slap ben om vast te gaan lopen houden !!!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:43

Fitz zie jij wel eens mensen in je ring die bijna zitten te bibberen van de zenuwen op hun paard?? Ik bedoel dus ook: kun je het daadwerkelijk zien aan iemand??

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 14:54

Ik denk dat je het niet kan zie zolang diegene zich niet uiten zoals Janka en ik, katten tegen iemand.... Of nog erger tegen je paard !!!!

Gelukkig doe ik dat laatste niet... Dat heb ik helmaal afgeleerd... Ik blijf (ondanks dat ik er dus als een stijve hout op zit) respect hebben voor mijn paardje, die weet ook niet wat er aan de hand is..... Meestal zit ik hem gerust te stellen terwijl ik eigenlijk maar de enige ben die gerust gesteld moet worden... hihi Maar dat is ook anders geweest.... (met name bij de pony's) Mijn pony deed t altijd fout en thuis zo goed, dat veranderde dus toen ik er achter kwam dat het door mijn zenuwen kwam.......

Wat dat betreft heb ik dus al 'iets' geleerd, nu de rest nog.......

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:09

Ik heb echt hetzelfde, ik doe ook niks anders als Iris geruststellen terwijl ik degene ben die het nodig heeft en ik werd ook altijd gek van Carin (mijn draver waar ik eerst wedstrijden mee reed) terwijl het gewoon door mijn zenwuen kwam, nou ja dat doe ik dus niet meer. Ik praat dus heel veel tegen Iris en volgens mij vindt Iris het wel grappig al dat geklets van mij.
Ik krijg wel altijd standaard een rooie kop als ik op de wedstrijd ben, echt als een vuurtoren, puur van stress en inspanning want anders heb ik dat nooit!
En ik zit er inderdaad wat stijfjes op (wel recht!!!! maar goed ik moet het niet gaan overdrijven)

Zucht toch doorzetten maar weer....

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 18:34

Volgens mij denken die paarden dan echt dat we gek geworden zijn !!! hiihi

kinamaylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 20:46

ja ik had het eerst ook heel erg hoort steed minder hoor! maar zeker voor de eeste keer .
als je maar blijvt denk aan wat anders als je op je paard ppony zit anders loopt je pony daalijk niet dat is zonden dat had ikk ook maar je dat zeg ik ik vind het wel zow doei leonie

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:32

Nee, ik heb er eigenlijk geen last van.

Maar misschien helpt het dat ik sinds mijn 9de wedstrijden starts en sinds mijn 10de alleen nog maar proeven heb gereden waar ik winstpunten voor had (springen en dressuur, met mijn eigen paard en ook op de manege). Ik heb dus niet echt het idee dat het niet gaat lukken of zoiets, en al lukt het is een keer niet, wordt toch tijd na 6,5 jaar?

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:34

Och jee, zenuwen

Toen ik bij de pony's reed, echt tot ziek worden toe van de zenuwen Lachen

Het vergroeit ofzo. Nu is het normale wedstrijdspanning, maar nix geen zenuwen. Gewoon binnenrijden en jezelf opladen om het uiterste te geven, dat is alles Lachen En als je eenmaal in de ring bent valt alles van me af Lachen

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:44

Myra1 schreef:
wordt toch tijd na 6,5 jaar?

Wát wordt tijd volgens jou Verward

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:53

Echt heel erg,ik ben met mn 1e wedstrijd met Obelix bijna van mn stokje gegaan zo zenuwachtig was ik toen.. Toen moest ik echt gaan zitten en wat drinken,ging echt niet goed toen..

En nu gaat het wat beter,maar ben nog steeds zeer zenuwachig.. Ben me bijv nu al druk aan het maken over Paard en Koets,terwijl dat pas in t 2e weekend v november is

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 23:09

Nou dat vergroeien lijkt me sterk.... (bij mij dan) Ik heb t al 10 JAAR!!! Bij de pony's en bij de paarden...... Ik ben in mijn leven al zeker 200 keer op concours geweest (een gemiddelde van 25 keer per jaar !!!)

Het is nu de eerste keer met DIT paard wat voor mijn NOG EXTRA zenuwen mee brengt !!!!! Maar ik heb t altijd, maar gelukkig iets je minder als nu.....

Ik ging er net op zitten en ik trilde er bijna af... Hallo het is pas zaterdag, dacht ik.... Maar ja zo kan Tychon ook aan mijn debiele gedrag wennen.... hihiihihihi