Hoe verzorg jij je paard voor de wedstrijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:13

gabyfedde schreef:
Zijn die poetswatten gewoon in Nederland te verkrijgen of moet ik ze uit Zweden importeren? En die Vileda wonderdoekjes, waar zijn die te koop?

Volgens mij moet je die in NL ook wel kunnen krijgen. Ik koop het in Flyinge, maar vraag eens bij je ruitersportzaak. Carr Day & Martin word overal verkocht namelijk.

Brasso is ook goed, beter dan neverdull iig. (hoewel mijn oude neverdull beter was dan de nieuwe)

Vileda stofdoek haal ik bij de supermarkt. Dat is dat merk dat ook de 'supermop' geeft, met zo'n zeemleren stukje bovenaan de mop Haha! (Het lijkt hier wel Tell-sell *LOL* )

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:03

Even de benen wassen 's morgens, uurtje manen en staart vlechten, et voila Lachen

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:33

Citaat:
Even een domme vraag tussendoor; wat is het derde oor???

Het stukje van de manen achter de oren, waar het hoofdstel zit.

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:57

waar ik meestal oplet, is de dag van te voren de witte beentjes wassen (ALS je ponny/paard iig witte benen heeft Knipoog ) en het stukje voor bij het hoofd (de manen) wegscheren, of iig bijscheren...zorgen voor een nette staart, en meestal even wassen, zodat deze mooi blinkt he!! Mijn ponny had wel eens een soort van roos in haar staart, en dat waste ik dan meestal met gewone anti-roos-shampoo..(maaar dat alleen als het nodig was, dus voor een wedstrijd, want ofdat dit echt goed was wist ik eigenlijk niet???) mare succes ermee iig!! doeidoei, groetjes Linda

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:25

Ik zorg dat de benen geschoren zijn en verder netjes getoiletteerd. Dit doe k meest n paar daagjes van te voren.
De dag ervoor zadel, hoofdstel en mn laarzen schoonmaken.
De dag zelf goed poetsen en equistar spuiten en de staart en benen wassen. Als ik heel vroeg moet poets ik de dag van te voren
extra goed en vast equi-star erin maar wassen en vlechten altijd op de dag zelf (witte benen en lichte staart en een hengstenvlecht.
Dit is als k t de dag ervoor doe niet mooi meer).
Voor het rijden een babydoekje of beetje olie over haar hoofdje.
Verder met rijden in de week ervoor niet veel bijzonders. Dingetjes die in de proef niet zo goed gaan even een beetje oefenen
of een extra lesje. De dag ervoor spullen allemaal klaarleggen. Ohja en mn proefje even doorlezen.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:32

De dag ervoor rijdt ik wel gewoon, nog even oefenen voor de proef en daarna vooral nog even een beetje aan de lange teugel rijden.
Na het rijden was ik haar 2 witte benen, en vaak de staart(niet altijd, is toch zwart Tong uitsteken )
Verder vlecht ik de manen en knip het 3e oor bij.
Dan nog even het hoofdstel en zadel poetsen, spullen vast klaar leggen en mijn proefje nog een keer doorlezen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:14

Zep schreef:
Volgens mij moet je die in NL ook wel kunnen krijgen.

Bij mij Haha!

En voor degenen die nog niet zo hoog rijden en dus een cijfer krijgen voor verzorging; wat hebben jullie dan meestal?
Zelf heb ik vrijwel altijd een 8, soms een 7.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:15

soms een 7, soms een 8. Maar ik kan totaal geen structuur daarin ontdekken.

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:05

Idd een 7 of 8 meestal.
1x een 9, met KNHS
vond k wel leuk
je doet er toch altijd genoeg voor

Soms vind k n 7 best stom..
want ik doe er wel altijd veel aan
en dan denk k wat zou je nog meer moeten doen dan
om die 8 te krijgen

als je n figuur netjes doet
krijg je toch ook een 8
kan je met je verzorging ook best verdienen!

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:24

Rijden:
De dag van tevoren even een half uurtje loswerken. Niets moeilijks vragen om met een tevreden gevoel af te kunnen stappen. Gewoon even de spieren los maken maar vooral niet te uitputtend. Pjelk is niet al te snel en kan voor een wedstrijd best wat pit gebruiken .

Wassen
Doe ik niet altijd maar nu Pjelk steeds wel heel erge bagger poten heeft heb ik zijn onderbenen voor de afgelopen wedstrijd even gewassen.

Knippen, vlechten, poetsen
Ik knip Pjelks manen van tevoren netjes bij, poets hem GOED en vlecht voorpluk en staart in. De staart krijgt trouwens ook nog een behandeling met equi-shine en de zachte borstel.

tuig
Vet ik meestal wel even in van tevoren. Ziet er wel zo netjes uit en voor een wedstrijd ben ik tenminste wel zo gemotiveerd om dat even te doen Schijnheilig

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:09

Bij mijn haflinger was het altijd veel wassen en vlechten en met naald en draad rijgen Tong uitsteken
Mijn paard heeft gelukkig maar een wit voetje en een kolletje, en is niet zo'n smeerpoets als die haf dus dat scheelt al een hoop stress.
Dag van te voren rij ik wat ontspannen rond, de dingen die beter kunnen hebben we de week ervoor vaak zat geoefend. En als het kan buiten uitstappen.
Dan afspuiten als het weer het toelaat, anders alleen de benen. Staart wassen en uitpluizen. Benen scheren, 3e oor, baard/snor bijknippen en dan op stal. Mijn tuig en laarzen houd ik altijd goed bij, dus dat is geen extra werk, maar die poets ik dan ook.
Op de dag zelf vlechten en grondig poetsen, en met wat olie in de weer Haha!
Zooi in de auto, paard in de trailer, en vertrekken maar.
Met mijn haflinger had ik die keren dat ik weg ben geweest altijd een 8.
Met mijn huidige paard pas 1x weg geweest en ook een 8 Lachen

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:19

Ga binnenkort weer starten en na deze vraag wordt ik al weer moe bij voorbaat:

* na de laatste rijbeurt voor de wedstrijd zadel en hoofdstel goed schoonmaken en enkele keer het koper poetsen. Ik gebruik niet die truc met haarlak, ben bang dat je het leer mee aantast.
* laarzen schoonmaken en poetsen met snelpoets van de schoenmaker en uitpoetsen
* paard benen wassen en staart, staart ruim inspuiten met antiklit en zo laten opdrogen en als het droog is voorzichtig uitborstelen (minder haarverlies dan als het nat is).
* voor ik weg ga de dag ervoor een grote poetsbeurt, oren uitknippen, vetlok bijknippen en baard (scheren benen eens in de zoveel tijd).
* op de dag van de wedstrijd benen opnieuw bijwerken (hij is altijd schoon, behalve voor een wedstijd) en vlechten van manen en top staart. weer poetsen en onder deken zetten. huidolie van Leovet rond zijn ogen en neus.
* thuis alles klaarzetten, jasje, kleding, papieren, boekje, eten en drinken. Cap schoonmaken en zweepje schoon.
* Spullen inladen, incl volledige poetskist en extra handdoeken waarvan eentje vochtig (voor het geval de staart toch onder de stront zit).
* bandageren of beschermers om en hoge transport beschermers (voor de veiligheid en om de benen schoon te houden). inladen en wegwezen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:44

Zep schreef:
O hemel, laarzen poetsen...

daar kan ik ook een hele verhandeling over schrijven Haha!

Ik zit er wel eens aan te denken een boekje te maken met foto's, of is er meer interesse in een dvd/video serie? Tong uitsteken

Beide vind ik een strak plan OK dan! Haha!.