Dressuur moet meer op het publiek gericht worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:09

Horsedances schreef:
En daarom geven Olympische juryleden als Maurel, Steiner, Gribbons etc.. zo'n hoge score (74+% en 79+%) aan dat rommelige geheel van die Fries ?! Haha!

Ik heb ik Athene geen enkel paard zulke pirouette's zien springen.

Theo

Ik had het niet over pirouettes maar over wissels

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:26

Citaat:
Ik had het niet over pirouettes maar over wissels

En dat waren nu juist de hoogste cijfers 8-8-7-7-8 voor de eners en voor de tweeers 8-7-7-7-8.

Ach het blijft een rare sport, maar het ging hier meer om het feit hoe men er als rijder en publiek over denkt als het publiek reeds gedurende de proef van hun waardering blijk gaat geven. Het technische gedeelte laat ik graag aan de juryleden over.

Theo

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:51

Ja precies even on topic! Nederland is altijd zo "steriel" met dressuur wedstrijden, als er maar een bloemstuk verkeerd hangt of als iemand te hard praat is men direct van de leg, maar om van een dressuurpiste nu een voetbal stadion te maken gaat me ook wat ver, iets daar tussen in, zou wat mij betreft wel mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:56

Wat natuurlijk het gevaar is bij het meer betrekken van het publiek is dat het een soort zadelrubriek gaat worden en het nivo van een gemid. voorbeenzwaaiwedstrijd zal gaan gelden. Dat lijkt mij weer een beetje jammer.

Ik denk dat er vast wel een gulden middenweg te bedenken is Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 23:02

Ik weet het niet: je krijgt als ruiter natuurlijk kippenvel als het publiek helemaal meeleeft, zoals Wendela zegt.

Maar zou de "stille" magie (je kon een speld horen vallen) die Anky tijdens de OS tijdens de kür liet zien, hetzelfde zijn met een "levend" publiek?

Uiteraard verleend deze muziekgenre zich hier niet echt voor om mee te klappen of te juigen. Dan zou je eigenlijk de kuren in moeten delen in 2 soorten: de levende en de stille küren oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 23:20

Tyrza schreef:
Ik weet het niet: je krijgt als ruiter natuurlijk kippenvel als het publiek helemaal meeleeft, zoals Wendela zegt.

Maar zou de "stille" magie (je kon een speld horen vallen) die Anky tijdens de OS tijdens de kür liet zien, hetzelfde zijn met een "levend" publiek?

Uiteraard verleend deze muziekgenre zich hier niet echt voor om mee te klappen of te juigen. Dan zou je eigenlijk de kuren in moeten delen in 2 soorten: de levende en de stille küren oid.

Maar als we nou na de proef uit ons dak gaan voor jullie dan krijgen jullie toch ook wel kippenvel Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 23:53

Als we allemaal gaan meestampen, klappen en juichen horen we de grandioze muziek toch niet meer? Kunnen we net zo goed een CDtje van Michal Jackson opzetten en meeklappen op de maat van de wissels.

Doe mij maar de stilte en spanning tijdens de kur, de concentratie van de ruiter en het paard en het dansen op de muziek ipv er een boerenfeest van te maken. Dat komt de sport niet ten goede vind ik.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:38

Pipo schreef:
Maar als we nou na de proef uit ons dak gaan voor jullie dan krijgen jullie toch ook wel kippenvel Knipoog

Das waar

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 14:07

Hoewel dat soms anders lijkt ben ik heel erg sentimenteel, dus als ik naar Touched by and Angel zit te kijken dan komen de tranen op diverse momenten, dus ik bewaar ze echt niet voor het eind.

Toen een jaar geleden de vader van één van mijn klanten overleed, en die klant verzocht mij muziek te maken voor de begrafenis, heb ik het dagen achter elkaar echt niet droog kunnen houden. Ieder van jullie die wel eens geluisterd hebben naar de song Stewball ( van bv Joan Baez) moet me echt niet gaan vertellen dat ze op z'n minst niet een brok in de keel kregen.

Als ik muziek beluister zoals Macarena, Hot Hot Hot, Ketchup Song enzovoort kan ik ook niet stil blijven zitten. Iedereen is het er mee eens dat muziek emoties oproept, en als we deze emoties niet kunnen uiten dan eindigen we allemaal op de bank van de psychologen en psychiaters.

Theo

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:12

Horsedances schreef:
Als ik muziek beluister zoals
Macarena, Hot Hot Hot, Ketchup Song
enzovoort kan ik ook niet stil blijven zitten. Iedereen
Theo

Daarom rijd ik ook liever met andere muziek.
Voor die zit krijg ik een niet geheel onbelangrijk cijfer geloof ik....... Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:21

Vind het ook een beetje onzin dat een combinatie zich door die omstandigheden niet kan concentreren. Een springruiter kan dat tijdens een parcours toch ook, inderdaad als het muisstil is en er gebeurd dan ineens iets dan is het eng, maar is er constant geluid dan maakt het niks uit.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:22

Ik vind het soort concentratie tussen een spring- en dressuurpaard écht wel verschillen: een proef moet heel perfect gereden worden (hoe hoger het niveau hoe 'perfecter' je moet rijden) en bij een kleine fout word je al gigantisch gestraft. Een springpaard hoeft 'alleen maar' over het hout te gaan.

Verder hou ik het liever bij de 'stille' wedstrijden met in de rijbaan als achtergrond mooie (klassieke) muziek.
Het zou nl. oneerlijk worden: je hebt nu eenmaal paarden die niet stoicijns zijn van zichzelf. Ik heb bv. een paard van nu 14 jaar oud die nog steeds van van alles schrikt. Het is mij niet gelukt om hem 'relaxed' te krijgen, maar anderen ook niet. Het zit nu eenmaal in de aard van het beestje.
In dat opzicht vind ik dus dat je te maken hebt met (vlucht)dieren die kunnen schrikken. Iedereen moet de kans krijgen om (in de basis) kür op muziek te rijden; niet alleen de berijders/eigenaars van de 'relaxte' paarden.

De küren waarin het publiek mag meejuichen en stampen; laat dat over aan de hengstenshows en nodig hierbij bv. een aantal ruiters uit die een demo(wedstrijd) komen geven; die kunnen zelf beslissen of hun paard 'herrie'proof is.

Ik kijk zelf ook liever in alle stilte naar zo'n proef. Dat leuke ophitsende gebeuren hoort gewoon bij andere shows. Niet bij een kür op muziek.
Laat die Amerikanen maar, we hoeven ze toch niet in álles na te apen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:30

Daarom houd ik zo van de tuigpaardensport, je kan echt helemaal meeleven door te stampen, te klappen en te juichen en natuurlijk joelen als je het niet met de uitslag eens bent
Je ziet de paarden ook gewoon groeien in het tuig als ze veel respons krijgen.
Tuigpaarden zijn voor mij echt emotie en soms moet ik zelfs wel eens traantje wegpinken Haha!
Ik vind dat het stil zijn bij dressuur wel eens te ver wordt doorgevoerd, vooral na een rijtje "mindere goden" wordt het toch wat saai.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:16

Randy01 schreef:
Ik vind het soort concentratie tussen een spring- en dressuurpaard écht wel verschillen: een proef moet heel perfect gereden worden (hoe hoger het niveau hoe 'perfecter' je moet rijden) en bij een kleine fout word je al gigantisch gestraft. Een springpaard hoeft 'alleen maar' over het hout te gaan.

Bij het springen kun je door een kleine fout juist veel harder afgestraft worden, door te verongelukken, dus ik vind dat je hierin absoluut niet gelijk hebt.

Er is gewoon een groot verschil tussen de nuchterheid van dressuur en springruiters. Dressuurpaarden hebben bijna allemaal overal schrik van. De de dressuurpaarden die geen schijters zijn, staan over het algemeen bij de zelfde ruiters.

De fotograven waar Ulla op de olympiade zo'n last van had, zaten er ook bij Anky die daar geen last van had. En dat ligt echt niet aan het paard....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:33

schoentje schreef:
Bij het springen kun je door een kleine fout juist veel harder afgestraft worden, door te verongelukken, dus ik vind dat je hierin absoluut niet gelijk hebt.

Er is gewoon een groot verschil tussen de nuchterheid van dressuur en springruiters. Dressuurpaarden hebben bijna allemaal overal schrik van. De de dressuurpaarden die geen schijters zijn, staan over het algemeen bij de zelfde ruiters.

De fotograven waar Ulla op de olympiade zo'n last van had, zaten er ook bij Anky die daar geen last van had. En dat ligt echt niet aan het paard....

Ik kan je maar gedeeltelijk gelijk geven daarin. Natuurlijk zijn er altijd ruiters die hun angst c.q. zenuwen overbrengen op het paard waardoor het paard kijkerig of schrikkerig kan zijn. (Je zag op de OS al bij het van start gaan aan de hele uitdrukking van Ulla's gezicht hoe nerveus ze zelf al was.)
Echter, er zíjn gewoonweg paarden die al schrikken als een grasspriet de verkeerde kant op waait. En dan kun je nóg zo 'hoog' rijden en zoveel handigheid hebben in het rijden van een paard, dit soort dingen hou je gewoonweg niet tegen. Ik denk dat voor dit type paarden een springcarriere niet is weggelegd en je deze schrikkerige paarden op de hogere springniveaus daarom ook niet zult tegenkomen. Dan is er al snel een 'dressuurpaard' van gemaakt.
Ik ben 'van origine' springruiter, dus ik denk dat ik hier wel over mee kan praten.

En, waar een collega-bokker ook al over sprak, is rumoer op de achtergrond meestal niet zo'n ramp, maar juist die plótselinge dingen.

Je hebt absoluut gelijk dat je eerder kunt verongelukken bij het springen, maar ik bekeek het niet van die kant: ik bedoelde dat als je paard tijdens een dressuurproef 'er bokkend vandoor gaat' je flink gestraft wordt in je punten, dit bokkende paard tijdens een parcours kun je misschien nog op tijd opvangen en naar de volgende hindernis rijden.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 15:56

Natuurlijk heeft het allemaal te maken met het vertrouwen dat een paard heeft in zijn berijd(st)er. Vaak is één schouderklopje of één woordje genoeg om het paard langs de bomen te loodsen waarachter de beren staan.

Ooit had ik een paard wat zich het hoedje schrok als de vuilnisbak op een ander plaats stond, en dan heb je twee keuzes; of je zet de vuilnisbak altijd op dezelfde plaats, of je leert hem of haar hieraan wennen.

Het laatste lijkt mij het verstandigste, maar ja, ik ben maar een simpele muziekmaker.

Heb je Anky en (vooral) Imke zien praten tegen hun paard tijdens de Olympische Spelen, en zag je hoe de paarden ook meer gingen ontspannen daarna. Volgens mij hoort dit allemaal bij het africhten van een paard.

Theo

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:08

Horsedances schreef:
Natuurlijk heeft het allemaal te maken met het vertrouwen dat een paard heeft in zijn berijd(st)er. Vaak is één schouderklopje of één woordje genoeg om het paard langs de bomen te loodsen waarachter de beren staan.

Ooit had ik een paard wat zich het hoedje schrok als de vuilnisbak op een ander plaats stond, en dan heb je twee keuzes; of je zet de vuilnisbak altijd op dezelfde plaats, of je leert hem of haar hieraan wennen.

Het laatste lijkt mij het verstandigste, maar ja, ik ben maar een simpele muziekmaker.

Heb je Anky en (vooral) Imke zien praten tegen hun paard tijdens de Olympische Spelen, en zag je hoe de paarden ook meer gingen ontspannen daarna. Volgens mij hoort dit allemaal bij het africhten van een paard.

Theo

Ik denk dat dit voor een heleboel ruiters opgaat. Natuurlijk hoort het bij de opvoeding. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.
Ik zal mijn paard Imago dan maar als zgn. 'uitzondering op de regel' beschouwen, anders zou ik me aangesproken moeten voelen en dat klopt ook weer niet, want mijn andere paard is absoluut geen schrikker --> goh, aan wie zou het dan toch liggen?

Toch, stél het ligt altijd aan de ruiter (en je hebt dus niet met de verschillende karakters van de paarden te maken Knipoog ) dan kun je dus voor het overgrote deel geen kür op muziek (mét achtergrond gejuich) organiseren, omdat vele (wedstrijd)ruiters niet met de bijkomende spanningen kunnen omgaan....
Of zie ik het weer te eenzijdig???

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:16

Randy01 schreef:

Alleen maar over het hout, huhu. En als je een foutje maakt kun je middenin het hout liggen. Hoezo gigantisch straffen. Haha!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:05

Horsedances schreef:

Theo

daarom is het ook vreemd dat je van de FEI geen stemhulpen mag gebruiken Verward
deze werken het subtielst van alle hulpen

oot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:39

Randy01 schreef:
Ik denk dat dit voor een heleboel ruiters opgaat. Natuurlijk hoort het bij de opvoeding. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.
Ik zal mijn paard Imago dan maar als zgn. 'uitzondering op de regel' beschouwen, anders zou ik me aangesproken moeten voelen en dat klopt ook weer niet, want mijn andere paard is absoluut geen schrikker --> goh, aan wie zou het dan toch liggen?

Toch, stél het ligt altijd aan de ruiter (en je hebt dus niet met de verschillende karakters van de paarden te maken Knipoog ) dan kun je dus voor het overgrote deel geen kür op muziek (mét achtergrond gejuich) organiseren, omdat vele (wedstrijd)ruiters niet met de bijkomende spanningen kunnen omgaan....
Of zie ik het weer te eenzijdig???

Ik denk dat het aan de combi is hoe hier mee om te gaan.
Je stelling is wel erg leuk moet ik zeggen maar als we allemaal aan onze spanningen zouden toegeven dan was er geen topsport meer in de wereld en er zouden een boel dingen in het leven anders gaan denk ik.
Verder kun je met je paard veel doen om hier wat makkelijker mee om te gaan. Je zal altijd paarden blijven houden die overal reuzen, kabouters en leeuwen in de bak zien (dit gaat ook op voor de ruiter en de beren)
Daarom is het denk ik, als je praat over de kür op muziek, onder andere belangrijk wat voor soort muziek je neemt. Ik heb wel eens een kür gemaakt voor iemand die er helemaal blij mee was en het paste ook nog eens precies maar het paard deed er niet meer op dan heeeeel hard hollen door de bak. Naar mate ze meer ging oefenen en het paard bekender was met muziek in het algemeen liepen ze prima.

Verder denk ik dat het beste een beetje levendiger zou mogen zijn op de wedstrijden. Het is een beetje dubbel. Soms zit je zo ingespannen te kijken en maak je geen enkel geluid en soms zit je mee te bewegen en te neurieën. Om nou helemaal uit mijn plaat te gaan dat gaat me wat ver. Voor de ruiters die daar wel moeite mee hebben hou ik het dus meestal wel wat rustig.
Muziek is emotie dus dit is denk ik vaak de bepalende factor.

Groetjes,
Olaf

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:38

Citaat:
Je zal altijd paarden blijven houden die overal reuzen, kabouters en leeuwen in de bak zien (dit gaat ook op voor de ruiter en de beren)

Dus geen muziek als de The Lion King, the Lion sleeps tonight, kabouter Plop of Hi-Ho, en ik zag twee beren broodjes smeren kan natuurlijk al helemaal niet, het is goed dat ik dat weet !

En Olaf, heb je gehoord alweer geen synthesizers

Theo

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:39

Horsedances schreef:
Dus geen muziek als de The Lion King, the Lion sleeps tonight, kabouter Plop of Hi-Ho, en ik zag twee beren broodjes smeren kan natuurlijk al helemaal niet, het is goed dat ik dat weet !

En Olaf, heb je gehoord alweer geen synthesizers

Theo

Gaaaap

Duidelijk iemand die zelf niet paardrijdt (of er gewoon nog steeds geen verstand van heeft),...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:47

Randy01 schreef:
Ik kan je maar gedeeltelijk gelijk geven daarin. Natuurlijk zijn er altijd ruiters die hun angst c.q. zenuwen overbrengen op het paard waardoor het paard kijkerig of schrikkerig kan zijn. (Je zag op de OS al bij het van start gaan aan de hele uitdrukking van Ulla's gezicht hoe nerveus ze zelf al was.)
Echter, er zíjn gewoonweg paarden die al schrikken als een grasspriet de verkeerde kant op waait. En dan kun je nóg zo 'hoog' rijden en zoveel handigheid hebben in het rijden van een paard, dit soort dingen hou je gewoonweg niet tegen. Ik denk dat voor dit type paarden een springcarriere niet is weggelegd en je deze schrikkerige paarden op de hogere springniveaus daarom ook niet zult tegenkomen. Dan is er al snel een 'dressuurpaard' van gemaakt.
Ik ben 'van origine' springruiter, dus ik denk dat ik hier wel over mee kan praten.

En, waar een collega-bokker ook al over sprak, is rumoer op de achtergrond meestal niet zo'n ramp, maar juist die plótselinge dingen.

Je hebt absoluut gelijk dat je eerder kunt verongelukken bij het springen, maar ik bekeek het niet van die kant: ik bedoelde dat als je paard tijdens een dressuurproef 'er bokkend vandoor gaat' je flink gestraft wordt in je punten, dit bokkende paard tijdens een parcours kun je misschien nog op tijd opvangen en naar de volgende hindernis rijden.

Ik ben het absoluut niet met je eens. Tuurlijk zijn er paarden die wat meer zien dan anderen. Maar zet ze een paar weken bij een springruiter en die paarden veranderen totaal. Het zeikerige miepgedrag is er dan helemaal af, omdat ze gewoon een schop tussen hun ribben krijgen als ze weer eens lopen te miepen. Ik ben het dan ook eens met Bianca dat het altijd dezelfde ruiters zijn die problemen hebben met een paard. Het meest handige is natuurlijk wel om dat paard de schuld te geven van zijn miepgedrag, want het is natuurlijk veel te confronterend om in te gaan zien dat het totaal aan jezelf ligt Schijnheilig Schijnheilig

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:52

Citaat:
Duidelijk iemand die zelf niet paardrijdt (of er gewoon nog steeds geen verstand van heeft),...

Nog duidelijker is dat je weinig gevoel voor humor heb Anoukie.

Theo

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:54

Ik vind het wel heel jammer dat ik de video niet kan downloaden. Hij blijft downloaden, maar doet niets....zucht...