schiet talentenplan zijn doel voorbij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 12:45

Juist dat is dus de basis, maar naar wie en waarom gaan die wildcards en wie gaan er door naar de daadwerkelijke plannen? En waarom. Daar gaat het nou juist om.

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:46

ja maar zeg even eerlijk het talentenplan is opgericht voor wedstrijdruiters dus helaas niet voor dat meisje. maar als ze slim is doet ze hetzelfde als thamar en dan kan zij ook in het talententeam komen Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:49

Dominque schreef:
het niveau wordt iig beter... er komt iig meer bekendheid dat er junioren etc rubrieken bestaan mede door rabo talentenplan 5 jaar geleden was t nog niet zo bekend hoor de junioren enzo.

angela heeft zichzelf helemaal naar de top gereden. gertjan bruggink ook. de rest eigenlijk ook. en met een duur paard onder je kont kom je er echt niet, je hebt echt een dosis talent nodig. het talentenplan is nooit opgezet om manege mensen te helpen, dus het streeft zn doel echt niet voorbij en daar ging deze discussie om. dacht ik tenminste Schijnheilig

Ik denk dat je hier wel een punt hebt, Dominique. Ik ken genoeg ponyruiters die de pony alles zelf hebben geleerd en uit eindelijk, op een 'normale' wedstrijd, zich WEL selecteerden voor het Rabobank Talentenplan. Ik weet dat deze personen thuis hard werkten om geld bij te verdienen, omdat ze mee moeten betalen aan hun favoriete, maar dure hobby. Dat moet ik ook, al denk ik niet dat ik een talent ben.

Die 10 lessen, waar in geen 'namen' rijden, is inderdaad ook helpen. Soms kijken mensen teveel naar wat in het nieuws is, maar 200 combinaties per jaar, dat tikt toch aan. En reken maar dat je wat van zulke lessen leert! OK dan!

En tuurlijk zijn er mensen, zoals bijvoorbeeld Marlies van Baalen, die al vanaf het begin een goede pony onder hun kont hebben, met mooie dure spullen. Maar ook Marlies is begonnen zoals de meesten van ons, rondhobbelen en leren rijden! Niemand kan dat in 1 keer. Tja, met de juiste spullen en het juiste paard kom je altijd verder. Zet 2 dezelfde talenten op 2 verschillende paarden; een manegepaard, oud en stijf, of een goed ingereden paard met ontzettend goede gangen. Wat denk je dan?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:50

Dat meisje is hier als voorbeeld genoemd, om als tegenpool te dienen voor de bekende namen zoals bruggink en van Baalen. Ik vind niet dat het eerlijk is dat mensen die al dure paarden onder hun kont hebben, ook nog eens een streepje voor krijgen. Ik vind dat de echte talentjes een kans moeten krijgen niet degene met de duurste en beste paarden.

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:57

en thamar dan, die heeft bij hexagon aangeklopt om stallen te komen mesten... nu zit ze wel mooi in het talententeam

edit: als je het echt wilt (en die eigenschap moet n talent ook hebben) kom je er echt wel

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:00

Dominque schreef:
en thamar dan, die heeft bij hexagon aangeklopt om stallen te komen mesten... nu zit ze wel mooi in het talententeam

Dankzij wie zit/zat ze in het talententeam? Niet danzkij de Rabobank hoor Knipoog

CGJ12

Dominque schreef:
edit: als je het echt wilt (en die eigenschap moet n talent ook hebben) kom je er echt wel

........... én je ouders werken je niet actief tegen........
............én je bent niet hyper-allergisch voor paarden................

DiantaM

Ja, maar dat neem niet weg dat sommige mensen die al bekend zijn, nog eens een streepje voor krijgen. Thamar's verhaal is wel een droom, lukt niet iedereen.

Dominque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:07

die krijgen geen streepje voor *zucht* het talententeam is voor bekende namen, omdat knhs nu samenwerkt met het rabotalentenplan, die bekende namen werden eerder ook al begeleid maar dat valt nu samen onder talentenplan... maar de andere talenten waar jullie voor pleiten krijgen ook de lessen als ze zich selecteren... iedereen krijgt die kans.

lees dan toch over het talentenplan op de knhs site

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:14

Dominque schreef:
met een minder paard en talent kom je er ook. op die instructiedagen lopen ook haflingers en fjordjes mee in de dressuur, en volgens mij zijn dat nou niet echt de talenten onder de dressuurpaarden.

staar je niet blind op het talententeam! kijk is naar deze lijst mensen : http://www.paardensport.nl/topsport/talentselectie.asp ja, ook petra van esch zit daartussen maar van de rest heb ik nog nooit gehoord, die krijgen dus allemaal een les van twee topruiters.. gratis, nou als je talent hebt dan leer je daar heeel veel van.

Die mensen die jij bedoelt zijn al minstens M of Z.
Als jij talent hebt, maar er is geen geld om te rijden of een beetje fatsoenlijke pony/paard of je ouders ondersteunen je niet, kom je daar niet eens..

Ik ben het eens met de stellig, helaas is het vrijwel onmogelijk talentjes er uit te halen die niet over de middelen beschiken, ik zie niet in hoe dat zou moeten gebeuren...
Bovendien denkt de Rabo ((uiteraard) met een sponsortechnische gedachte....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:18

Maar zoals ik al zei zou ik het duidelijker vinden als de talenten zoals bijv. van Baalen en Silfhout gewoon sponsoring zouden krijgen en het talentenplan zich meer op de basisruiters zouden richten zodat zij hulp/begeleiding krijgen met de toch wel pittige overstap van basis naar nationaal, dat red je niet met 2 lesjes bij een echt goede instucteur.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 13:18

Dominique heeft natuurlijk gelijk, er is een talentenplan en een Rabotalentenplan. Het vervelende is alleen dat heel veel talenten uit het rabotalentenplan vallen ten gunste van sponsoring van ruiters die er toch wel kunnen komen. Kijk maar op de basislijst waarvan Dominique al een link naar heeft gegeven, 200 namen o.i.d. en dan staat er bij: plus wildcards en die wildcards worden dus uitgedeelt door het trainersplatform. En daar wordt het allemaal onduidelijker voor ons basisruiters, want aan het einde van deze ondoorzichtige talentendagen, stromen dus de bekende en minder bekende mensen door die toch al meer kansen hadden/ hebben. En daarom schiet het plan, volgens mij, zijn doel voorbij.

Die wildcards zouden niet uitgedeeld moeten worden in naam van het Rabobank talentenplan. Die wildcards moete gesponsort worden door degenen die ze uitdelen!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:20

Dominque schreef:
ja, ok petra van esch zit daartussen maar van de rest heb ik nog nooit gehoord,.

*Adelinde Cornelissen - Parzival
*Britt Antonise - Barbria (ja dat ene OS paard Knipoog )
Plingésiréé Senden - Noblesse
*Inge Verbeek - Quidor
*Sheela van Bregt -Finesse (oud GP paard van Marjan Doresteyn)

Van deze ook nog nooit gehoord Haha!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:22

kimmy schreef:
trouwens, was die Angela niet een dochter van een man met een hele grote manege in Almere???? Verward ik kan het ook mis hebben hoor.

Dat klopt...en Mix is voorheen door haar moeder gereden.
Ik geloof dat er zelfs een periode is geweest dat Angela onder wat druk is gezet om te blijven starten door haar vader (ouders?) toen ze wat minder zin had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:31

aha, kijk, dus niet ineens zomaar talentjes, maar talentjes met ouders met centen

en je dood staren op 1 iemand die het bij toeval wel zo heeft weten te klaren, dat is niet kijken naar hoe het meestal gaat.
Want zoals met alles, uitzondering bevestigd de regel.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:48

runningkawa schreef:
Ze hebben al een paard, hoeveel hebben er geen paard, moeten een krantje bezorgen voor een manegelesje
maar zijn wel talentjes?

Weet ik raar om te begrijpen als je zelf wel in de situatie zit dat je een paard krijgt, maar vele kunnen nog maar amper een manegeles betalen, laat staan een pony/paard, trailer, inschrijfgeld enz enz
Want dat lukt niet als je maar 1 ouder hebt die net het hoofd boven water kan houden wat betreft gewoon levens onderhoud.

Net zoals dat talentje wat ik toen zag van de ouders die gingen scheiden...

Maar het lijkt mij dan ook wel heel erg moeilijk worden om een selectie te maken eerlijk gezegd... Je kunt toch niet bij elke manegeles gaan kijken of hoe wil je het zien? Verder ben ik het er wel mee eens dat er best wat zou mogen worden aangepast. Alhoewel ik al jaren les krijg via (eerst de ABWS trainingen en nu) het Rabobank talentenplan en ik dus echt niks te klagen heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:59

moeilijk, maar ook onmogelijk?
Denk het niet.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:12

Vriendjes zijn? yoehoe!! hier is zo'n miskend talent.... Haha!

Helaas is de praktijk zo, dat je net óf in het juiste 'nest' geboren moet worden of/en de juiste mensen tegen moet komen om echt als talent boven te komen drijven.
Ik snap dat het dus de doelstelling van de Rabobank-talentenplan, NIET is om mensen zonder de middelen maar wel met het talent te helpen. Maar om mensen met talent en die verder ook veel mee hebben nóg meer te helpen.

Op zich jammer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:19

Ik denk dat het meer zin zou hebben als de paardenfokkers en eigenaren van stallen die meiden van maneges met veel talent een kans zouden geven dan dat ze afhankelijk moeten zijn van het talentenplan van de Rabo wat er nu is...

De eerste stap na een manege is toch meestal een verzorgpaard of rijden bij een fok- of handelsstal. Daar krijg je vaak al beter begeleiding en betere paarden of pony's te rijden. En heb je kans dat je mag starten in de wedstrijden (en dat is voor velen al enorm duur, ik kon het voorheen niet betalen, mijn ouders ook niet voor mij)

Heel simpel... Vroeger vond mijn instructeur mij ook een natuurtalentje en ik mocht bij hem thuis zijn paarden rijden. Helaas was het voor mij te ver (17 km enkele reis op de fiets na schooltijd) en hield ik dat niet vol als 14 jarige en al snel werden die paarden verkocht. Ik had toen geen ouders met geld en tijd om te rijden en lessen te betalen, maar hadden ze me toen geholpen was ik doorgegaan. Ik ben al snel gestopt en heb alles verleerd en klungelde tot voor kort aan met een lichaam dat me niet gehoorzaamde, een pony met allerlei mankementen en het wilde allemaal niet. Toevallig kwam ik via via bij Stal Karima terecht en mocht ik toen ik daar een paar maand reed een jonge pony van haar mee naar les omdat ze het sneu vond dat mijn eigen kreupel werd en dat klikte. Ze vroeg of ik haar merrie niet wilde uitbrengen en het gaat nu best goed (op ons eigen lage niveau hè Knipoog Tong uitsteken ) Nu krijg ik te horen dat er wel meer paarden of pony's zijn die ik zou kunnen rijden. Had ik die kans niet gehad, was ik nu nog steeds afhankelijk van mijn eigen pony, die achteraf ontdekt spat heeft en voor de sport ongeschikt... Tja, dan kom je nergens!

Ik hoop dat ik later in de gelukkige omstandigheid ben dat ik een talentvol ruitertje een leuke pony kan bieden en kan begeleiden naar lessen en wedstrijden zodat diegene de kans krijgt haar (sorry, meisje vind ik leuker Schijnheilig) talent wel te ontwikkelen en ver te komen.

Het probleem is om de mensen die daar lol in hebben, de tijd ervoor en een geschikt paard of pony in contact te brengen met die talentvolle ruitertjes die er echt voor willen gaan, hard voor willen werken en het in zich hebben! Dan moet je dus eigenlijk nauwe contacten onderhouden met maneges e.d. of een andere manier zien te vinden om ze bij elkaar te brengen!

Maar veel mensen willen een manegeruiter niet eens een kans geven hun paard te rijden en te verzorgen...

marl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:27

Ik denk dat het rabotalentenplan een goed initiatief is van de Rabo. Ik ben zelf helaas nog nooit geselecteerd, maar bestempel mezelf ook niet als een talent. Lachen

Het lijkt me voor degenen die de eer hebben een tweetal lessen van een topruiter te krijgen, een hele grote stimulans om zo mogelijk nog meer hun best te gaan doen. Ook een bevestiging dat zij op de goede weg zitten.

En dan als laatste nog even een punt:

Bij onze paarden kijken we erg naar de afstamming. Paarden met een hele bekende afstamming zijn vaak meer waard, omdat ze mogelijk meer talent bezitten. Zou het nu niet zo kunnen zijn dat kinderen van paardenmensen ook talent erven van hun ouders? Dat ze het gevoel voor paarden in de genen mee krijgen?? En het dus logisch is dat veel mensen in het talenten team een paardenfamilie achter zich hebben staan...

(natuurlijk geldt dit niet voor ieder paard... Net zoals het niet voor iedere ruiter geldt, maar ben even benieuwd naar jullie reacties Knipoog )
Laatst bijgewerkt door marl op 12-08-04 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:32

AnoeskaB schreef:
Misschien zouden ze zich iets meer op de basis moeten richten. Niet hoger gestart zijn dan Z2, bijvoorbeeld.

Meer mensen de kans geven op extra instructie, ipv een kleine groep (die er toch wel zal komen) heel intensief begeleiden.

Inderdaad! Daar sta ik volledig achter! Morgen en zaterdag zijn namelijk bij ons op het FK ook RabobankTalenten Rubrieken, maar vanaf de M. Je kunt tohc ook beter de B en L talenten eruit pakken lijkt mij.. Maar door de geklasseerden uit te zoeken, weet je dat ze het wel kunnen, dus dan hebben ze meer zekerheid. Toch vind ik dat ze de B en L-ers ook een kans moeten geven. En ze moeten inderdaad niet de mensen eruit zoeken met ''het grote geld', de ''al voorgeprogrammeerde pony's van een bedrag waar je een dure auto van kunt kopen..'' en de grote vrachtautos ed.. Die komen er echt zelf ook wel, gun de mensen die dat geld en luxe niet hebben ook een kans, zo heb je meer talent die verder kan komen!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:34

Uiteindelijk kun je gewoon stellen dat het "talent" dat geld in het laatje krijgt, altijd iemand is die er óf al half-half is (of er wel komt, ook zonder hulp) of iemand van ouders met geld is.
Jammer maar helaas vind ik dus.

En het voorbeeld van Thamar Zweistra werd aangehaald - iemand die stallen gaat mesten bij een bekende stal... hoeveel van die meisjes zijn er wel niet net zoals zij, die jammer maar helaas pindakaas altijd zullen blijven worden gebruikt als mestslaaf?????? Scheve mond

Ik heb vroeger ook mezelf de blubber gewerkt voor een gratis rondje uitstappen van iemands paard, gemest, tuig gevet, stallen geveegd... ik mocht blij zijn als iemand mij één keer in de week een gratis half uurtje liet rijden op zijn/haar paard! Les krijgen? Ja, hoe je moet blijven zitten en hoe je links of rechts gaat, dat was mijn les destijds. En met mij vele anderen! Op een gegeven moment merken ze dat je langer in het zadel blijft zitten als gemiddeld als er weer eens een pony tussenuit piepte, en dan kreeg je de moeilijkere paarden te rijden, maar daar hield het wel mee op, mesten en poetsen was nummer één.

Ofwel (wat ik duidelijk probeer te maken): Zo iemand als Thamar heeft gewoon heeeeeel veeel geluk gehad, want er zijn niet erg veel meisjes die zo'n zelfde kans krijgen. En dat terwijl er zát talent is, waar helaas aan voorbij gegaan wordt.

Jammer genoeg is paardensport (als je het gaat bekijken op hoger niveau) een vorm van sport waar je niet komt zonder geld, veel geld. Geld voor je paard (leuke paarden voor de sport beginnen dan echt pas rond de 10000 euro) geld voor instructie (en dan niet jan-van-de-hoek die de kleine basis wel kan uitleggen) geld voor je trailer, vervoer, startkaart, startgeld, eten, drinken.... enig idee hoe dat aantikt????

Als je gaat hardlopen dan is het een kwestie van zo hard mogelijk rennen.... (toch?) en bij paardrijden zijn zo verschrikkelijk veel factoren van belang.... en dat maakt dat er te vaak aan echt talent wordt voorbij gegaan. spijtig.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:38

marl schreef:
Bij onze paarden kijken we erg naar de afstamming. Paarden met een hele bekende afstamming zijn vaak meer waard, omdat ze mogelijk meer talent bezitten. Zou het nu niet zo kunnen zijn dat kinderen van paardenmensen ook talent erven van hun ouders? Dat ze het gevoel voor paarden in de genen mee krijgen??

Ik denk eerder dat kinderen van paardenmensen er van jongs af aan "in" zitten en het dus met de paplepel ingegoten krijgen. Dan heb je zowieso al een voorsprong op iemand zoals bijvoorbeeld ikzelf vroeger - vader kende paarden alleen van op zijn boterham Knipoog en moeder die er bang van is en er heilig van overtuigd raakt dat een paard haar dochter gaat opeten.

Kennis die er van baby af aan in zit, werkt in het voordeel. Bovendien zullen de paardenmensen in kwestie eerder geneigd zijn meer voor zoon of dochter over te hebben in de paardensport.

Ik heb geen kinderen, maar als ik ze zou hebben dan zou ik veel meer bereid zijn offers te maken dan mijn ouders vroeger.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 14:47

klopt! ik ben een pennybitch maar mijn dochter krijgt veel meer kansen omdat ik weet hoe leuk het is. Maar je kunt je geld maar 1x uitgeven. Wij hebben de mazzel dat we redelijk goedkoop bij een vriendin kunnen lessen en een paard mogen rijden van een ander.
Maar zo'n talentenplan propageerd dus wel voor de basisruiter te zijn, maar de echte sponsoring gaat naar mensen die zich op een hele andere manier selecteren dan de ruiters waarvoor het bestemd is. Ze worden gewoon door het trainingsplatform aangewezen en datzelfde trainersplatform maakt dan de selectie, althans zo lijkt het nu. En er is tot nog toe niemand gekomen die het tegendeel aantoont.
Dus: pappa de Vries zegt, geef mijn zoontje cq neefje maar een wildcard. Hij heeft weliswaar de Raborubriek niet gewonnen maar hij is mijn kind, en diezelfde pappa, vriend, kennis instructeur of wat dan ook sluist nou juist dat kind door naar de talentenplannen.
de basisruiter met talent blijft achter met een schattig dekje.

marl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:48

Mensen, mensen, er zijn echt niet zo heel veel talenten hoor!

En iemand op een paard van minder dan € 10000 kan ook heel veel plezier hebben van de sport. Ik wel tenminste!!