tips voor een extreem kijkerig wedstrijdpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:41

Dressuur rijden gaat over controle. Naarmate je verder komt in de africhting zal die controle ook groter worden.
Als er in 2 jaar geen enkele vooruitgang te bespeuren is dan vraag ik me af of jullie wel zo'n goede match zijn, maar je kunt ook eens om je heen gaan kijken voor andere begeleiding.

Neem tijdens het losrijden ruim de tijd. Je kunt er best 90 min van te voren op gaan zitten als je tussendoor maar lang en vaak genoeg gaat stappen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:58

Wat ook wel goed wil helpen is extra magnesium, toen ik mijn paard net had was hij snel zenuwachtig. Het ergste was echter dat dit niet wegtrok, met als gevolg dayt ik hem soms op stal moest zetten om hem rustig te krijgen. Ik heb hem een half jaar magnesium gegeven van een homeopaat die bij ons op stal kwam, en ben er nu alweer een tijdje mee gestopt en hij is nou ook rustig gebleven.
Magnesium zit onder andere in PAVO Nervecontrol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:12

nerve control heb ik ook een tijdje gevoerd tijdens een verbouwing op mijn vorige stal. Mijnpaard werd erg onrustig van al dat geloop en geklus in de stalgangen. Kan niet zeggen dat dat echt heeft geholpen. helaas.

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 01:21

In alle antwoorden, of ten minste vrijwel alle antwoorden wordt de nadruk gelegd op het paard. Ik denk dat de amazone een deel van het probleem is en moet kijken of ze niet iets aan haar spanning kan doen.
Dat er spanning is, dat is zeker. Twee jaar problemen kunnen niet zomaar weggepoetst worden. Wat ik denk te lezen uit je verhaal:

Hij doet niet wat jij wil, denk je, misschien doet hij wel exact wat jij wil. Jij raakt gespannen, dat is heel gewoon, het is een wedstrijd en een bepaalde hoeveelheid spanning is nodig om te presteren. Echter je paard zou die spanning wel eens kunnen "lezen" als: het is gevaarlijk in die ring. Jij moet leidende paard zijn, en wellicht ziet jouw paard je niet zo, als je gespannen bent.

Er zal veel meer nodig zijn dan alleen maar druppeltjes of andere medicijnen om verder te komen, jij moet je vertrouwen weer terug krijgen en hij moet zijn vertrouwen in jou weer terug krijgen en ik ga je zeggen dat dat niet gemakkelijk is. Daarom verwees ik ook naar de website van Emiel Voest.
Wij hebben een paard dat moeilijk was in het optillen van zijn benen en konden al bijna geen hoefsmid meer vinden die hem wilde beslaan. Via via zijn we toen op de website van Emiel Voest gekomen, volgens mij ook door informatie die we gekregen hebben van Eric Laarakkers, holistisch dierenarts. Bij Emiel leerden we dat hij niet wist dat hij een achterlijf had, en dat schijnen meer paarden te hebben. Tilde je dus een been op, dan had hij het gevoel dat hij onderuit zou gaan en ging dus heel zwaar op je leunen. Door oefeningen die we van en bij Emiel geleerd hebben, gaat het nu stukken beter, we zijn er nog niet, maar het gaat veel beter.
Vooral ook omdat mijn vriendin, die hem rijdt, ook niet meer zo gespannen is als het op hoevenkrabben en hoefsmeden aankwam.

Misschien kun je het volgende doen, als je toch al twee jaar bezig bent, dan kan dit er ook nog wel bij. Probeer eens een wedstrijd na te doen met alles er op en er aan, kijk dan eens of hij nog zo gespannen is. Of ga eens voor spek en bonen met een wedstrijd mee doen, oftewel waar niks op het spel staat. Dan heb jij die spanning niet en als jij dan een goed gevoel hebt, dan weet je dat er een oplossing is.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:27

Mijn paard was ook onwijs kijkerig en schrok overal van , de eerste jaren vooral thuis, want het was zo erg dat ik nog geen eens aan wedstrijden dacht. Ik ben het eens met alle antwoorden hierboven waarin te lezen staat dat je het met rijden moet oplossen . Het is heel belangrijk om ze bezig te houden (maar dat wordt met de jaren makkelijker, naarmate ze meer kunnen), maar vooral anticiperen is heel belangrijk. Misschien moet je hem in eerste instantie wat ronder instellen met losrijden, dan ziet ie minder en kun je hem er even goed doorheen rijden, zodat je bij een schrikreactie ook meer te vertellen hebt. En idd, hierboven is al gezegd, als er iets engs is en je moet er langs, even stelling naar binnen (op tijd beginnen!) en weer recht als je er voorbij bent. Maak het probleem niet te groot, want je paard profiteert er ook van als hij steeds de ruimte krijgt om "uitgebreid" te schrikken. Dan wordt het gedrag (hoeft ie niet aan het werk Slim ) en dat is heel wat anders dan bang zijn. Die van mij was écht net zo erg als jij beschrijft, maar geloof me, het is een paard geworden, "die je óveral mee naar toe kunt nemen Haha! ". En op wedstrijden geeft ze nooit problemen. Behalve twee maanden geleden, op het kringkampioenschap Frusty . Toen was ze bang van het juryhok (stond nog geen halve meter van de ring af en dat was nieuw en er zat een mevrouw in met wapperende blouse), maar echt bang. En eerlijk gezegd, hielpen de bovenstaande tips toen ook niet meer. Ze ging er wel langs, maar ja, je moet niet vragen hoe Haha! . Maar deze angstreactie was ook veel heftiger dan haar oude kijk- en schrikgedrag. Ik vond het wel jammer van mijn proef, maar ik vond het vooral zielig voor mijn paard Ach gut . Ach, en de volgende keer in zo'n situatie, zal ze weer minder bang zijn, en helpen alle rijtechnische oplossingen wel weer. Want ervaring met veel verschillende situaties is uiteraard ook heel belangrijk! Succes!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 08:56

Heb je er wel eens over gedacht om hem een tijdje door iemand in de springsport uit te laten brengen?

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:05

Mijne is ook erg kijkerig. In de ring heb je nooit tijd om ze te laten kijken, maar rij zoveel mogelijk rondjes van te voren dat ie het een beetje heeft gezien. Als ie het nog eng vind kun je beter een beetje schouderbinnenwaarts rijden, zodat ie het niet goed ziet en je hem bezig houdt. Verder inderdaad gewoon veel op wedstrijd gaan, hoe meer ervaring hoe minder hij zal schrikken. Ik ga sinds kort ook af e toe bij josien hier van bokt langs voor een soort schrik training. We oefenen bijvoorbeeld dat hij afzetlinten en plastic niet eng vind en meer vertrouwen krijgt. Maar denk niet dat dat zo gebeurd is, hij zal pas op langertermijn inder angstig worden.

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:01

De oplossingen worden toch erg veel gezcocht in het niet functioneren van het paard, maar het is toch echt een samenspel. Als een paard iets niet wil, natuurlijk niet in alle gevallen, dan ligt dat toch aan de ruiter/amazone (ff knuppel in hoenderhok gooien)

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:31

@MadDonna: Niet altijd nee. Mijn pony is erg onzeker van zichzelf en dat krijg je er niet zomaar uit. Maar je kunt het natuurlijk wel voorkomen door zelf goed op de situaties te reageren, waardoor hij op langer termijn misschien wat zekerder van zichzelf wordt.

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:12

liza van loon schreef:
@MadDonna: Niet altijd nee. Mijn pony is erg onzeker van zichzelf en dat krijg je er niet zomaar uit. Maar je kunt het natuurlijk wel voorkomen door zelf goed op de situaties te reageren, waardoor hij op langer termijn misschien wat zekerder van zichzelf wordt.

Als hij onzeker is, dan heeft hij niet voldoende vertrouwen in jou.

marl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:13

MadDonna schreef:
De oplossingen worden toch erg veel gezcocht in het niet functioneren van het paard, maar het is toch echt een samenspel. Als een paard iets niet wil, natuurlijk niet in alle gevallen, dan ligt dat toch aan de ruiter/amazone (ff knuppel in hoenderhok gooien)

Daar heb je gelijk in. Jij lost het op met behulp van een werkwijze van Emiel Voest, ik heb de ervaring dat het overtuigend rijden van een schrikachtig beest erg goed helpt. (Dus, zoals ik al eerder zei, bezig houden, zelf niet naar "het enge" kijken, gewoon doen alsof er niks aan het handje is.)

Ik denk zelf dat het uitdrukkelijk laten kijken naar enge dingen niet nodig is (is misschien zelfs wel een bevestiging voor je paard dat het ook écht eng is) als je op deze manier met je paard bezig bent. Als het goed is, is je paard zo op jou geconcentreerd dat hij geen tijd heeft om aan enge dingen te denken.

Daarnaast kan het geven van kruiden best helpen. Maar dan vooral voor het vertrouwen van de ruiter. Als je nl. zelf denkt dat hij rustiger wordt door het geven van die kruiden, ga je zelf misschien ook wat relaxter op je paard zitten en durf je meer. Als je na verloop van tijd voldoende overwicht op je paard hebt en je hem het vertrouwen kunt geven dat er geen spoken langs de ring zweven, zul je de kruiden waarschijnlijk niet meer nodig hebben.

Carol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:27

Ik heb ook een paard die erg kijkerig is, ik heb heel veel problemen gehad ook thuis, staken, bokken, stijgeren, noem het meer op. Nu heb ik hem inderdaad zo ver dat hij thuis bijna alles voor me doet, maar zodra het maar iets te spannend word op wedstrijd of te veel te zien, kan ik zo stil staan en laat ie me zitten. Ik denk dat Nick (zo heet ie dan) het altijd zal blijven houden, ik hoop natuurlijk van niet, maar ik leef met je mee, en weet hoe moeilijk het is!!!!

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:22

Carol schreef:
Ik heb ook een paard die erg kijkerig is, ik heb heel veel problemen gehad ook thuis, staken, bokken, stijgeren, noem het meer op. Nu heb ik hem inderdaad zo ver dat hij thuis bijna alles voor me doet, maar zodra het maar iets te spannend word op wedstrijd of te veel te zien, kan ik zo stil staan en laat ie me zitten. Ik denk dat Nick (zo heet ie dan) het altijd zal blijven houden, ik hoop natuurlijk van niet, maar ik leef met je mee, en weet hoe moeilijk het is!!!!

Hoe spannend vind je het zelf?

cinvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:02

bach bloesem remedies

en dan rescue

kan je gewoon bij een drogist ophalen

het help echt ze worden er minder onrustig van en gaan meer vertrouwen op de berijder/ster

ik heb het ook met een van mijn pony´s gedaan en hij was naar een paar keer al een stuk rustiger en vertrouwde al meer op mij

cinvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:04

dit help alleen als het echt de spanning is

marl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:05

Carol schreef:

Hoi Carol, niks frustrerender dan dat je paard na al dat oefenen thuis op concours zegt: sorry, nu even niet. Je verhaal komt me echt zo bekend voor!

Ik zou je willen adviseren om gewoon vol te houden! Zeker omdat je thuis wel gewoon kunt oefenen. Hieruit begrijp ik dat je paard maar al te goed weet hoe het wel moet en het dus op wedstrijden ook zou moeten kunnen afleren.

Misschien een keertje (of vaker als nodig) een proef rijden met heel veel "druk" er op. Waarschijnlijk gaan je oefeningen een beetje (of heel erg) de mist in, maar dan weet je paard in ieder geval dat er niet met je te sollen valt!
Jury's hebben daar best begrip voor, niet voor mensen die als een hysterische hun knol de ring rond gaan slaan, maar dat is zowiezo niet de manier. Gewoon rustig blijven zitten, maar 'm ondertussen helemaal "fijn knijpen" met je benen (en dan van voren natuurlijk gesloten houden met je hand) en denken: "deze ronde geen feest voor jou, knol!!"

En eens komt dan de dag dat het weer goed gaat, echt waar! Succes!!

marl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:17

O, Carol, ik zie net in je profiel, dat je een erg mooi paard (te rijden) hebt en zelf al veel ervaring. In dat geval zul je bovenstaand verhaal zelf ook al wel bedacht hebben...

In ieder geval heel veel succes! (ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat het goed gaat komen met jou en Nick!)

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:36

MadDonna schreef:
Als hij onzeker is, dan heeft hij niet voldoende vertrouwen in jou.

Hij is ook onzeker als ie alleen is, zonder mij. Als hij ergens nieuw is gaat hij niet rondkijken, nee hij blijft staan waar ie staat. Pride is echt een geval apart, daarom ben ik nu ook naar Josien.

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:40

liza van loon schreef:
Hij is ook onzeker als ie alleen is, zonder mij. Als hij ergens nieuw is gaat hij niet rondkijken, nee hij blijft staan waar ie staat. Pride is echt een geval apart, daarom ben ik nu ook naar Josien.

Heeft hij het vertrouwen wel als hij met een maatje in de wei staat?

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:50

ik ben zelf ook altijd gespannen in de proef en daarom neem ik vaak een borreltje voor proef, mischien een idee om dat bij je paard te doen Haha!

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:14

MRmichiel schreef:
ik ben zelf ook altijd gespannen in de proef en daarom neem ik vaak een borreltje voor proef, mischien een idee om dat bij je paard te doen Haha!

Haha!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:36

Ik heb zelf een nogal kijkerige volbloed, en heb ook veel erg kijkerige paarden (merries Lachen ) gereden.
Zoals Jippie al een beetje aangaf is dressuur africhting.
Ik leer mijn paarden al vanaf de eerste keer dat ik erop zit, dat ze op mij moeten letten en niets anders. Eigenlijk door zo min mogelijk hulpen te geven (van enkele correcte hulpen blijven ze attenter dan heel veel side-information). Helaas heb je nou eenmaal paarden die toch erg kijkerig zijn, ondanks ze lekker aan het werk worden gezet. Ik ben hier gewoon enorm streng in. Let ie tijdens het werk ineens op totaal iets anders, krijgt ie op zijn flikker. (en dan niet dat ik hem door de bak sla ofzo, maar hij krijgt gewoon een porretje met mijn spoor). En hier ben ik heel concequent in. Mijn mening is dat als je het in de bak niet voor elkaar hebt, dat het op wedstrijd alleen maar erger is, want daar is alles nieuw!
Het respect moet er gewoon voor je zijn. Eigenlijk gewoon no noncense. Dit heb ik een beetje uit mijn springtijd overgehouden. Een springpaard mag ook een gekke hindernis niet eng vinden, hij moet er gewoon over.. klaar.. Ik denk dat die nuchterheid ook veel duidelijker voor je paard is.
Verder ga ik veel met de paarden naar vreemde terreinen en rijd ik veel buiten of over de dijk. Als ze leren dressuren tijdens het buitenrijden leren ze ook beter concetreren!
En als laatste tip: zelf lekker ontspannen op wedstrijd!
Niet de ring inrijden van: o, en dat kan ie eng gaan vinden... maar gewoon de ring ingaan en.... lekker rijden!
Succes!

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:46

Helemaal mee eens

MadDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 00:02

En vooral bij paarden moet je respect verdienen, dat krijg je niet omdat je nou eenmaal toevallig zijn eigenaar bent. Schijnheilig

Carol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:03

Met Nick is inderdaad het verhaal, dat het ook gewoon een moeilijk paard is haha! Maar ik heb de laatste keer bij de gooise ben ik naar de jury toegelopen. Wat zijn grootste probleem op wedstrijd dan is het staken in de galop. En ook niet met losrijden alleen maar in me proef op wedstrijd, hij is wel slim haha, maar ik had toen gevraagd of ik hem aan kon paken, en dat ik het toch een keer moest doen, nou je raadt het nooit toen deed ie het super helemaal niks, gheghe, ach zo blijft het leven spannend, maar we moeten maar zien wat er aankomend weekend gebeurt!! Moet ik naar Zeewolde!! En eigenlijk mag ik niet klagen, ik ben eind maart begonnen in de B en zit nu in de L1 met 6 winstpunten. Maar het zal wel een keer lekker zijn als hij het afleerde!!! Minder zenuwe voor de wedstrijd hahaha!!