Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
 , de eerste jaren vooral thuis, want het was zo erg dat ik nog geen eens aan wedstrijden dacht. Ik ben het eens met alle antwoorden hierboven waarin te lezen staat dat je het met rijden moet oplossen 
 . Het is heel belangrijk om ze bezig te houden (maar dat wordt met de jaren makkelijker, naarmate ze meer kunnen), maar vooral anticiperen is heel belangrijk. Misschien moet je hem in eerste instantie wat ronder instellen met losrijden, dan ziet ie minder en kun je hem er even goed doorheen rijden, zodat je bij een schrikreactie ook meer te vertellen hebt. En idd, hierboven is al gezegd, als er iets engs is en je moet er langs, even stelling naar binnen (op tijd beginnen!) en weer recht als je er voorbij bent. Maak het probleem niet te groot, want je paard profiteert er ook van als hij steeds de ruimte krijgt om "uitgebreid" te schrikken. Dan wordt het gedrag (hoeft ie niet aan het werk 
 ) en dat is heel wat anders dan bang zijn. Die van mij was écht net zo erg als jij beschrijft, maar geloof me, het is een paard geworden, "die je óveral mee naar toe kunt nemen 
 ". En op wedstrijden geeft ze nooit problemen. Behalve twee maanden geleden, op het kringkampioenschap 
 . Toen was ze bang van het juryhok (stond nog geen halve meter van de ring af en dat was nieuw en er zat een mevrouw in met wapperende blouse), maar echt bang. En eerlijk gezegd, hielpen de bovenstaande tips toen ook niet meer. Ze ging er wel langs, maar ja, je moet niet vragen hoe 
 . Maar deze angstreactie was ook veel heftiger dan haar oude kijk- en schrikgedrag. Ik vond het wel jammer van mijn proef, maar ik vond het vooral zielig voor mijn paard 
 . Ach, en de volgende keer in zo'n situatie, zal ze weer minder bang zijn, en helpen alle rijtechnische oplossingen wel weer. Want ervaring met veel verschillende situaties is uiteraard ook heel belangrijk! Succes!                                                         liza van loon schreef:@MadDonna: Niet altijd nee. Mijn pony is erg onzeker van zichzelf en dat krijg je er niet zomaar uit. Maar je kunt het natuurlijk wel voorkomen door zelf goed op de situaties te reageren, waardoor hij op langer termijn misschien wat zekerder van zichzelf wordt.
MadDonna schreef:De oplossingen worden toch erg veel gezcocht in het niet functioneren van het paard, maar het is toch echt een samenspel. Als een paard iets niet wil, natuurlijk niet in alle gevallen, dan ligt dat toch aan de ruiter/amazone (ff knuppel in hoenderhok gooien)
Carol schreef:Ik heb ook een paard die erg kijkerig is, ik heb heel veel problemen gehad ook thuis, staken, bokken, stijgeren, noem het meer op. Nu heb ik hem inderdaad zo ver dat hij thuis bijna alles voor me doet, maar zodra het maar iets te spannend word op wedstrijd of te veel te zien, kan ik zo stil staan en laat ie me zitten. Ik denk dat Nick (zo heet ie dan) het altijd zal blijven houden, ik hoop natuurlijk van niet, maar ik leef met je mee, en weet hoe moeilijk het is!!!!
Carol schreef:Ik heb ook een paard die erg kijkerig is, ik heb heel veel problemen gehad ook thuis, staken, bokken, stijgeren, noem het meer op. Nu heb ik hem inderdaad zo ver dat hij thuis bijna alles voor me doet, maar zodra het maar iets te spannend word op wedstrijd of te veel te zien, kan ik zo stil staan en laat ie me zitten. Ik denk dat Nick (zo heet ie dan) het altijd zal blijven houden, ik hoop natuurlijk van niet, maar ik leef met je mee, en weet hoe moeilijk het is!!!!

) gereden.