WK vierspannen CH-M-A 4 Kecskemet, Hongarije

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:43

Van Ton Monhemius is een paard afgekeurd, vandaar dat het kan dat hij niet in het landenteam komt en Mark wel.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:56

???????? Hoe weet je dit en welk paard dan??? Verward

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:00

Welk paard weet ik zo niet.
Ik heb het gehoord van Peter, de broer van Koos de Ronde.
Ik sta bij hen op stal, en hij past op de beesten, hij is niet mee naar Hongarije.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:01

BALEN!!!!!!!! Boos! Boos! Boos!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:04

Ja, da's zeker balen voor Ton

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:41

Idd balen voor Ton Scheve mond

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 22:53

Krijg net bericht dat Kronos is afgekeurd en dat ze dus alles met 4 paarden moeten rijden. Voor verslag, kijk op onze manegesite.
zie beneden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:37

Paard van Monhemius afgekeurd
8/3/2004

Tegenslag voor Nederlandse vierspanrijders

Kecskemet, Hongarije. Voor de Nederlandse vierspanrijders begon het wereldkampioenschap, dat tot en met aanstaande zondag in het Hongaarse Kecskemet wordt verreden, met een behoorlijke tegenslag. Het linker voorpaard van Ton Monhemius, Kronos, die voor de vierspanrijder uit Halfweg vooral in de dressuur belangrijk is, verdraaide tijdens de veterinaire keuring iets in zijn kogel.

Dit is een gewricht onder aan het been van het paard en net boven de hoef. Kronos bleek daarop acuut kreupel. Daarop werd Kronos door de keurende dierenartsen van verdere deelname aan dit WK uitgesloten.

Voor chef d’equipe Jaap Boom was dit een ernstige tegenslag, hij denkt er nu hard over om Monhemius buiten het team te laten en in zijn plaats Mark Weusthof van start te laten gaan. “Monhemius hadden we juist meegenomen vanwege de goede prestaties die hij in de dressuur neer kan zetten, maar ik ben er op dit moment er niet zo zeker van dat hem dat ook gaat lukken met zijn reservepaard”, aldus Boom.

Bron: KNHS/Jacob Melissen

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 13:02

Nieuws
Tegenslag voor Nederlandse vierspanrijders

3-8-2004. Voor de Nederlandse vierspanrijders begon het wereldkampioenschap, dat tot en met aanstaande zondag in het Hongaarse Kecskemet wordt verreden, met een behoorlijke tegenslag. Het linker voorpaard van Ton Monhemius, Kronos, die voor de vierspanrijder uit Halfweg vooral in de dressuur belangrijk is, verdraaide tijdens de veterinaire keuring iets in zijn kogel.

Dit is een gewricht onder aan het been van het paard en net boven de hoef. Kronos bleek daarop acuut kreupel. Daarop werd Kronos door de keurende dierenartsen van verdere deelname aan dit WK uitgesloten.

Voor chef d’equipe Jaap Boom was dit een ernstige tegenslag, hij denkt er nu hard over om Monhemius buiten het team te laten en in zijn plaats Mark Weusthof van start te laten gaan. “Monhemius hadden we juist meegenomen vanwege de goede prestaties die hij in de dressuur neer kan zetten, maar ik ben er op dit moment er niet zo zeker van dat hem dat ook gaat lukken met zijn reservepaard”, aldus Boom.

Dit is inderdaad erg jammer voor Ton Huilen , maar biedt misschien wel weer perspectieven voor Mark Weusthof. OK dan!

http://groups.msn.com/Paardenenmensport/wkvierspannenhongarije2004.msnw

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 16:26

Dat had ik vanmorgen ook al geplaatst Tong uitsteken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 17:51

Ja dat is inderdaad hetzelfde bericht...
Maar daar staat dat het niet zeker is dat Mark in het team zit, maar heeft Koos doorgebelt van wel, Billy?

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 19:21

Weusthof in Nederlandse vierspanteam

4-8-2004 - Door het uitvallen vanwege een plotseling optredende blessure bij Kronos, het linker voorpaard van Ton Monhemius, heeft chef d'equipe Jaap Boom besloten om Mark Weusthof in het team op te nemen en mag Monhemius voor eigen kansen rijden.

"Ik vind het een te groot risico om Monhemius met zijn reserve paard op die belangrijke linker voorplaats in het team op te nemen. Daarbij komt dat van Weusthof een veel betere prestatie als in Aken verwacht mag worden, omdat hij nu Pablo zal gaan inspannen en daarmee heeft de Twent meerdere malen bewezen een goede dressuurproef neer te kunnen zetten", is de visie van Boom. Voor Monhemius zijn de druiven zuur. "Ik was juist in het team opgenomen vanwege de zekere factor die ik met mijn span in de dressuur ben en dan sta je ineens met lege handen. Kronos heeft zich bij het betreden van de ring, waarin hij veterinair gekeurd moest worden, schijnbaar zo ernstig geblesseerd dat hij van het ene op het andere moment kreupel was", vertelde een aangeslagen Monhemius. Hij heeft er alle begrip voor heeft dat hij zijn plaats in de Nederlandse equipe heeft moeten afstaan aan Weusthof. Donderdagochtend gaat het wereldkampioenschap in het voetbal stadionnetje van Kecskemet, waarin normaal een elftal speelt dat in de tweede divisie uitkomt, van start met de dressuur en daarin wordt het gelijk vuurwerk.

IJsbrand Chardon heeft de zevende startpositie geloot, maar heeft het voordeel dat de Duitser Michael Freund, één van zijn grootste concurrenten, al als tweede moet rijden. Direct na Chardon komt de Amerikaan Chester Weber, die ook niet kansloos is voor de titel, aan de start en dan zijn de eerste kaarten geschud. "Ook Weusthof moet op de eerste dag rijden en ik had Monhemius op een score van 45 tot 46 punten ingeschat. Na de rit van Weusthof weten we wat we hebben moeten inleveren, want ik verwacht niet dat ons derde team lid Koos de Ronde de score van Weusthof zal verbeteren", zegt Boom. Volgens de captain behoeft het geen nadeel te zijn om zo vroeg in de wedstrijd van start te moeten gaan. "Riny Rutjens moest als eerste van start en hij won niet alleen de dressuur, maar pakte ook de wereldtitel bij de tweespan rijders. Je moet op het juiste moment de topprestatie neer weten te zetten en dat is het enige waar het om gaat", aldus Boom.

Op woensdag stond de presentatie op het programma, maar daarin schitterenden de Nederlandse koetsiers door afwezigheid. "Het is geen wedstrijd onderdeel dat meetelt in de uitslag, maar het duurt wel een eeuwigheid en daar kunnen de paarden behoorlijk opgewonden van raken. Dat kan zich weer terugbetalen in de dressuur, waarin de paarden alleen al aan de herinnering van de presentatie opgewonden kunnen raken en dat kan je veel punten kosten", is de visie van Boom. Dat de Nederlandse chef d'equipe daarin het gelijk aan zijn zijde had werd bewezen door de Hongaar Janos Bohler, die zijn door het lange wachten opgewonden vierspan paarden niet meer in bedwang kon houden en op klassieke wijze op hol sloeg. Zoals het hoort met op hol geslagen paarden sloeg de koets om en was total-loss, raakte de koetsier gewond en stonden de paarden ongedeerd aan de andere zijde van het terrein te kijken welke puinhoop ze er gezamenlijk van hadden gemaakt.

Jacob Melissen, Mediavoorlichting KNHS

http://groups.msn.com/Paardenenmensport ... e2004.msnw

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:39

ik kreeg gisteren of eergisteren die mail van radbout.. echt erg, arme Flappie en natuurlijk ook de rest! Balen voor Ton! Verdrietig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:37

Vierspanners nog niet op kop
Chardon voorlopig vijfde

8/5/2004

Nederlanders nog niet aan de leiding in WK vierspannen

Kecskemet (Hon). De drie Nederlandse vierspanrijders die vandaag van start gingen in het eerste onderdeel van het WK vierspannen hebben in het Hongaarse Kecskemet in die dressuur geen overtuigende indruk kunnen achterlaten. IJsbrand Chardon staat na 26 starters, de helft van het deelnemersveld, vijfde, Monhemius elfde en Weusthof vijftiende. Aan de leiding gaat de Amerikaan Chester Weber, die zijn vierspan zeer harmonieus voorstelde. De Australiër Boyd Exell staat tweede nipt, voor de Duitser Michael Freund.

In de proef van Chardon liet het rechter voorpaard Vigo het lelijk afweten. "Juist het paard dat ik mee heb voor de routine liet me in de steek. Dat betekent voor mij op zaterdag in de marathon de aanval kiezen en op alle acht hindernissen proberen zo snel mogelijk te rijden", aldus een teleurgestelde titelverdediger. Gedurende de gehele dressuurproef was Vigo onrustig met het hoofd en kwam hij niet aan het bit. Daardoor werd het extra moeilijk om de dressuurproef exact op de letter te rijden. Dat lukte dan ook niet helemaal, waardoor de door The Greenery gesponsorde koetsier nogal wat puntjes liet liggen. Waarin Chardon wel veel punten scoorde waren de onderdelen in de proef waarin de paarden moesten verruimen. Dat deed de aanspanning zeer gedurfd en voorwaarts.

Ton Monhemius verraste vriend en vijand met een zeer degelijke proef. In de figuren moet de door Prime Val gesponsorde koetsier door de jury hoger zijn gewaardeerd dan Chardon, waarbij de dubbele volte met een perfecte aanleuning werd uitgevoerd. Ook in de voltes, die met één hand aan de leidsels en de andere hand vrij dient te worden gereden, scoorde Monhemius hoog. "Ik vind van mezelf dat ik verrassend sterk gereden heb, zeker na alle tegenslagen die ik de afgelopen dagen heb meegemaakt", verklaarde de koetsier naar waarheid. Monhemius werd daarbij erg geholpen door zijn in de dressuurring debuterende paard Mickey. Toch zal hij in de marathon zijn aanspanning weer anders samenstellen. "Mickey en Felix zet ik samen achterin en Kilian en Kobus mogen voorop gaan lopen. Van alle mogelijkheden die ik heb lijkt mij deze opstelling van alle kwaden de mist risicovolle". Monhemius zag door een acute blessure zijn paar Kronos afgekeurd worden bij de veterinaire inspectie.

De derde Nederlandse starter op de eerste dag van de dressuur, Mark Weusthof, die financieel wordt ondersteund door meubeltransporteur Bandsma, reed zeer behoudend in en het was duidelijk te zien dat de Twentse koetsier ieder risico wilde vermijden. Dat lukte hem behoorlijk, maar daardoor misten de vier schimmels wel net de expressie die in Kecskemet punten op kan leveren.

De hindernissen in de marathon, die zaterdag wordt verreden, mist voor de technisch vaardige Nederlandse vierspanrijders net even de uitdaging. Alle hindernissen zijn gebouwd om snel doorheen te rijden. "Het verschil wordt gemaakt ín de hindernissen", vertelt chef d'equipe Jaap Boom. "Juist op die plaatsen waar je denkt tijd te winnen door binnendoor te rijden zal dat net wel of net niet lukken. Maar in deze hindernissen zal binnendoor rijden wel lukken, omdat die kortste lijn technisch net niet moeilijk genoeg is", aldus Boom. Daarmee wordt de indruk bevestigd dat de Hongaarse parcoursbouwer Christian Iseli de wedstrijd net iets te veel heeft gebouwd voor zijn landgenoten die aan de start komen en die over aanspanningen beschikken die veel snelheid hebben, maar de fijne mennershand om de wendingen scherp te rijden vaak missen.

bron: KNHS.nl

Uitslagen: http://www.hoefnet.nl/drivingresults/20 ... essage.htm

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 21:17

beter dat Mickey het nog zo goed doen! Hij is wel goed getraind Tong uitsteken! en natuurlijk doen felix, killian en kobus het ook goed!

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 11:49

De foto's!

Bolle schreef:
Op woensdag stond de presentatie op het programma, maar daarin schitterenden de Nederlandse koetsiers door afwezigheid. "Het is geen wedstrijd onderdeel dat meetelt in de uitslag, maar het duurt wel een eeuwigheid en daar kunnen de paarden behoorlijk opgewonden van raken. Dat kan zich weer terugbetalen in de dressuur, waarin de paarden alleen al aan de herinnering van de presentatie opgewonden kunnen raken en dat kan je veel punten kosten", is de visie van Boom. Dat de Nederlandse chef d'equipe daarin het gelijk aan zijn zijde had werd bewezen door de Hongaar Janos Bohler, die zijn door het lange wachten opgewonden vierspan paarden niet meer in bedwang kon houden en op klassieke wijze op hol sloeg. Zoals het hoort met op hol geslagen paarden sloeg de koets om en was total-loss, raakte de koetsier gewond en stonden de paarden ongedeerd aan de andere zijde van het terrein te kijken welke puinhoop ze er gezamenlijk van hadden gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:31

Zo, da's een prijzig ongelukje.
Geloof niet dat een nieuwe presentatiewagen erg goedkoop is. Tong uitsteken

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 18:35

Nederland begint aan marathon met achterstand

6-8-2004 - Met een zevende plaats voor de Nederlandse vierspanrijders in de landenwedstrijd en een tiende plaats voor IJsbrand Chardon is het eerste onderdeel (de dressuur) van het Wereldkampioenschap voor vierspanrijders in het Hongaarse Kecskemet rampzalig verlopen. "Ik kan mij niet herinneren dat we zo laag in de tussenstand stonden", meldde chef d'equipe Jaap Boom. Toch was er vandaag in de dressuur voor de Nederlanders wel iets te genieten, want de door Sita Recyling gesponsorde Koos de Ronde uit Hoogvliet reed een zeer nette proef, waarmee hij uiteindelijk Mark Weusthof nog passeerde en als 28ste eindigde.

"Ik heb het gevoel dat ik de stijgende lijn die ik in Aken te pakken had hier heb kunnen doorzetten", vertelde De Ronde. Dat was te zien, want in het achterwaarts gaan, een onderdeel in de test, wilden de paarden van de koetsier nog wel eens hectisch worden, terwijl ze nu goed rustig bleven en het gevraagde netjes uitvoerden. Ook de overgangen werden degelijk gereden. "Ik moet tevreden zijn met mijn 28ste plaats in het 52 deelnemers tellende veld, want het is per slot van rekening ook nog maar mijn eerste wereldkampioenschap".

De dressuur werd winnend afgesloten door de Belg Felix Brasseur, die in 1996 al eens de wereldtitel in deze discipline wist te winnen. Met de Amerikaan Chester Weber op de tweede en de Nieuw Zeelander Boyd Exell op de derde plek begint de vierspansport een echte mondiale sport te worden. In het landenklassement gaat Hongarije aan de leiding, voor België en Duitsland. Gelukkig is er geen sprake van een defaitistische houding bij de Nederlandse menners. "Ik ben hier gekomen om mijn wereldtitel te verdedigen en met deze achterstand moet ik morgen op volle snelheid door de hindernissen. Als ik dat niet doe weet ik zeker dat ik niet ga winnen, terwijl als ik me uit de wedstrijd zou rijden er niets verloren is, omdat ik met minder risico te nemen toch ook niet gewonnen zou hebben", stelt Chardon. Hij maakte ook duidelijk dat er voor zijn beide teammaten De Ronde en Weusthof niets anders op zit dan ook laag door de hindernissen te vliegen, omdat daarin voor deze twee menners de enige kans zit om met een medaille naar Nederland terug te keren.

"Ik hoef de mannen niet te motiveren en behoef evenmin tegen beide heren te zeggen dat ze gas moeten geven. Dat weten ze. Ze moeten in de marathon alle risico's nemen, binnen de grenzen van het mogelijke, want als ergens op een hindernis even de concentratie verslapt kom je op zondag punten te kort om op het podium te komen", is ook de mening van Jaap Boom. "Ik mag als laatste Nederlander vertrekken en heb dus de gelegenheid om veel bij de hindernissen te kunnen kijken hoe de anderen het er vanaf brengen. Daarbij ben ik vrij man en mag voor eigen kansen rijden. Reken er maar op dat ik er alles aan zal doen om zondag weer op het podium te staan", aldus een toch enigszins getergde Chardon. Hij rekent er vast op in de marathon de achterstand tot minder dan vijf punten op de leider in het klassement terug te kunnen brengen.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:19

Citaat:
Op woensdag stond de presentatie op het programma, maar daarin schitterenden de Nederlandse koetsiers door afwezigheid.

??? Geen Nederlanders. Dit stukje kreeg ik in een email van Radboud, de groom van Ton.

Om 18:00 uur was de
officiele opening. Zoals altijd veel gestres (53 aanspanningen in een
voetbalstadion met veel muziek en klappende mensen en 20 minuten stilstaan.
Dat willen paarden dan namelijk niet. Naast ons stond Koos, bij hem ging een
paard stijgeren en viel tegen zijn buurman, die weer bijna tegen ons viel.
Hierbij brak er links en rechts wat tuig. Toen hij wegreed werd Mickey (die
we normaal absoluut niet mee zouden nemen naar dit soort grappen) een beetje
heet. Maar alles liep goed af.

Er waren dus wel Nederlanders Verward

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 20:58

whaha echt iets voor Mickey dacht ik al toen ik dat las.
Ze hebben wel goed gelopen! Lachen

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 10:15

Bonte schreef:
??? Geen Nederlanders. Dit stukje kreeg ik in een email van Radboud, de groom van Ton.

Om 18:00 uur was de
officiele opening. Zoals altijd veel gestres (53 aanspanningen in een
voetbalstadion met veel muziek en klappende mensen en 20 minuten stilstaan.
Dat willen paarden dan namelijk niet. Naast ons stond Koos, bij hem ging een
paard stijgeren en viel tegen zijn buurman, die weer bijna tegen ons viel.
Hierbij brak er links en rechts wat tuig. Toen hij wegreed werd Mickey (die
we normaal absoluut niet mee zouden nemen naar dit soort grappen) een beetje
heet. Maar alles liep goed af.

Er waren dus wel Nederlanders Verward

Tja, ik had het ook al gelezen, slordig van de verslaggever... Boos!

Overigens vind ik het hele gebeuren een beetje lauw.
Tijdens de WK in Jerez was er veel meer informatie beschikbaar. *LOL*
Ook wat betreft de foto's....

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 10:53

Vierspanrijders op weg naar dubbel goud

7-8-2004 - Met IJsbrand Chardon aan de leiding van het individuele klassement in het wereldkampioenschap voor vierspan rijders in het Hongaarse Kecskemet en Nederland aan kop in het landenklassement hebben de menners zich volledig gerevancheerd voor hun desastreuze optreden in de dressuur. Na 2 onderdelen lijkt het er op dat de Nederlandse vierspanrijders het huzarenstukje van Jerez in 2002, dubbel goud, kunnen gaan herhalen.

Met een tiende plaats voor Chardon en een zevende plek voor de Nederlandse equipe na de dressuur leek het hopeloos. In de brandende zon werd op zaterdag door bondscoach Jaap Boom als eerste Mark Weusthof in de marathon weggestuurd, met als opdracht overal de grenzen op te zoeken van wat technisch mogelijk was. Dat resulteerde in een heel korte wending in de door rul zand gedomineerde watercombinatie. Daar reed de Twent zich nadrukkelijk vast en het kostte de door Bandsma Transporten gesponsorde menner veel te veel seconden om los te geraken en zijn weg te vervolgen. Doordat Weusthof hier kwam vast te zitten, wat mede werd veroorzaakt door het schuiven van de wielen in het strandzand, kregen Chardon en De Ronde orders om op die plek iets meer tijd te nemen. Weusthof staat na de dressuur en de marathon op een voortreffelijke 15de plaats.

Koos de Ronde ging van start met de turbo vol aan. Nergens behoefde de uit Poortugaal en door Sita Recycling gesponsorde koetsier gas terug te nemen. "Het ging overal van een leien dakje. De voorpaarden bleven werken en de achterpaarden sleurden. Ik behoefde niets meer en niets minder te doen dan zorgen dat ik de rode en wit bordjes in de juiste volgorde doorkwam", relativeerde De Ronde zijn prestatie. Met zijn 27 jaren is De Ronde één van de jongste deelnemers in het veld, die debuteert op een WK en met minder dan een seconde achterstand op Chardon de marathon beëindigde.

IJsbrand Chardon nam ook overal alle risico's zonder ergens over de grens te gaan en nam niet in het minst tot zijn eigen verrassing de leiding in het klassement over. "Ik ben best wel verrast. Misschien niet eens zo zeer door mijn eigen rijden als wel door het teleurstellende rijden van de concurrentie. Ik stond tiende en dat houdt in dat ik negen rijders, en niet de eerste de besten, naar huis heb gereden", lachte Chardon breed. Volgens de menner uit Schipluiden moet de oorzaak van het tegenvallende rijden van zijn concurrenten gevonden worden in de spanning die het rijden van een WK met zich meebrengt. Daarbij komt mogelijkerwijs ook nog dat veel rijders de gemakkelijk ogende marathon zwaar hebben onderschat. "Het leken hindernissen met veel breedte in de poortjes, zonder echt technische problemen. Daar zijn we achter gekomen. Vooral de watercombinatie bleek enorm veel zwaarder dan verwacht, omdat niet alleen de hoeven van de paarden ver in het rulle zand wegzakten, maar ook de wielen. Daarbij komt ook nog eens dat de wielen door het rulle zand niet in het spoor beleven, maar in de bochten naar binnen weg weggleden".

Toch is het voor de Nederlandse vierspanrijders nog te vroeg om in euforie los te barsten. Chardon, financieel ondersteund door The Greenery, relativeerde de tussenstand als volgt: "Tussen Nederland en Hongarije zit precies één balletje, die bij vallen vijf strafpunten oplevert. Tussen Nederland en de Zweden (derde) en de Belgen, die vierde staan, zitten twee ballen en niet meer. Daardoor kunnen in het landenklassement nog vreemde dingen gebeuren. In het individuele klassement is het net zo. Mijn voorsprong op Michael Freund is minder dan één bal. Mijn voorsprong op Koos de Ronde, die zesde staat, is minder dan twee ballen. Ik ben nog niet voor de vierde maal wereldkampioen in deze discipline, maar eerlijk is eerlijk, had ik voordat ik zaterdag van start ging er voor getekend om op minder dan één bal van de leider in het klassement te staan? Nee. En nu ben ik zelf die leider. Het zal wel een slapeloze nacht worden", aldus Chardon

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:50

Zilver voor het landenteam, en individueel brons voor Ysbrand Chardon, en een hele goeie 6e plaats voor Koos de Ronde OK dan!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:04

Dat is toch erg netjes

Bolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 19:38

Zilver en brons voor Nederlanders op WK vierspannen

8-8-2004 - Na de dag van de marathon zat het er in dat Nederland het huzarenstukje van 2002 (individueel en team goud) in het Hongaarse Kecskemet waar het wereldkampioenschap vierspannen werd verreden zou kunnen herhalen. Juist de sterkste man in het team, drievoudig individueel wereldkampioen IJsbrand Chardon, had zichzelf zijn vierde individuele wereldtitel kunnen bezorgen en daarmee ook het team goud voor Nederland zeker kunnen stellen. Chardon bezweek helaas onder de druk van de Hongaarse concurrentie en na de foutloze rit van de Duitser Michael Freund onder absolute noodzaak ook foutloos aan de eindstreep te moeten komen.

De voorsprong van Nederland op de Hongaren was na de dressuur en de marathon gering. Het Nederlandse trio, Mark Weusthof, Koos de Ronde en IJsbrand Chardon, kon zich slechts één gevallen balletje permitteren en niets meer. Chardon kon amper een tijdfout accepteren en gaande de wedstrijd bleek dat er een verschrikkelijk lastig parcours was uitgezet, waarop slechts drie vierspannen van de 48 in dit onderdeel gestarte combinaties foutloos beleven. De vierspannen moesten eigenlijk van begin tot eind door blijven galopperen en dan ook nog eens alle balletjes op de kegels laten liggen, in doorgangen die amper breder zijn dan de wielbasis van de koets.

Mark Weusthof van het Bandsma team stuurde drie ballen van de kegels, waardoor de Twent zichzelf terugvond op een 18de plaats in de eindstand. Als eerste van de Nederlanders had Ton Monhemius gereden die in Kecskemet als individuele rijder van start ging. Deze uit Halfweg afkomstige menner, die financieel wordt ondersteund door Prime Val, noteerde twee gevallen ballen en nam daardoor de 20ste plaats in de eindrangschikking in. Toch was de rit van Monhemius goed voor de 12de plaats in de vaardigheidproef, het derde en beslissende onderdeel.

De debutant op dit WK, Koos de Ronde uit Hoogvliet, die in Sita Recycling een goede sponsor vindt, liet alle balletjes op de kegels, maar noteerde wel 8.5 strafpunten voor het overschrijden van de tijd. Daarmee eindigde De Ronde op de 9de plaats in het derde onderdeel. Daarmee behield deze menner door deze goede prestatie de zesde plaats in het individuele klassement.

Als laatste van de Nederlanders reed IJsbrand Chardon binnen. Hij kende zijn opdracht: foutloos en binnen de tijd rijden. Dat lukte de menner uit Schipluiden helaas niet, met als resultaat dat voor hem niet meer restte dan een teleurstellende derde plaats in het klassement en samen met De Ronde en Weusthof het teamzilver.

De tribunes van het voetbalstadion, waar dit WK werd verreden, biedt plaats aan ongeveer 10.000 toeschouwers, maar de organisatie had het wel aardig gevonden om de zitplaatsen dubbel te verkopen, waardoor zeker 15.000 mensen de afsluitende vaardigheidsproef volgden. Toen duidelijk werd dat Hongarije het landenklassement had gewonnen raakten de Hongaren in een uitzinnige bui van vreugde.

Voor Michael Freund is dit de tweede individuele titel. Eerder kon hij gehuldigd worden als wereldkampioen in 1994, toen dit WK in het kader van de Wereldruiterspelen in Den Haag werd verreden. Voor de Hongaren is dit de vierde maal dat zij team goud winnen. Voor het eerst gebeurde dat ook in Nederland in 1976 te Apeldoorn, daarna in 1978 in Kecskemet en vervolgens in 1984 in het Hongaarse Szilvasvarad. En nu voor de vierde maal weer op eigen bodem.