Winstpunten op dressuurwedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 00:50

Drupsky schreef:
sorry... beetje late reactie...

nou marwszjeuh, zat ik toch nog een beetje in de goede richting Haha!

Over dat jury gedoe... Het is allemaal waar wat jullie zeggen. Maar de ene jury kijkt daar naar en de andere jury kijkt daar naar. Het zou nog best wel eens kunnen als een jury naar een stamboom kijkt . De ene jury vind dit belangrijk en een andere jury vind het voorstrekt onbelangrijk!... Ieder kijkt dus met zijn eigen ogen naar diegene die rijdt en dus heb je ook verschillen met punten.

Je doet het zo een beetje voorkomen of jureren het zogenaamde natte vinger werk is? Ben het absoluut met je eens dat de ene jury hogere punten geeft dan de andere, maar over het algemeen kloppen de verhoudingen van de punten van de uitgevoerde onderdelen onderling wel. Het is dus niet zo dat de ene jury me geweldig vind en de andere niks.

Als je je paard correct volgens het boekje rondstuurt, zal er geen een jury zijn die je een winstpunt zal onthouden Knipoog Wat ik wel vaak merk is dat veel dressuurruiters in theorie niet weten hoe een paard hoort te lopen of hoe een bepaald onderdeel eruit hoort te zien, welke fouten vaak gemaakt worden op bepaalde onderdelen... Achteraf zijn ze dan teleurgesteld over dat ze wéér geen wp hebben behaald en dan ligt het ineens aan de juries dan zijn ze alweer gediscrimeerd? Denk dat er dan toch een lampje moet gaan branden en je eens kritisch naar je proef moet gaan kijken Knipoog

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:50

Ik ben dit jaar gestart met een 9-jarig springpaard, wat voor het eerst officiele dressuurwedstrijden ging lopen. De start van het buitenseizoen was slecht. Geregeld in de 140-150... Tong uitsteken

Maar, naarmate het seizoen vorderde en er vooruitgang was, werden mijn punten ook hoger. Ben vaak gejureerd door dezelfde jury's en nu krijg ik van dezelfde jury waar ik eerst rond de 145 reed, 160 punten toebedeeld. Ook zij hebben de vooruitgang dus opgemerkt! Nee hoor, zeker in de B vind ik het geen losse vingerwerk van jury!

Leuke anekdote: Wij hadden in mei een ponydressuur wedstrijd op stal ( officieel!! ). Daar reed een meisje mee in de M2. Had in de 1e proef 179 en in de 2e proef 188!!!! Zulke hoge punten heb ik nog nooit meegemaakt! Maar ze had ze wel verdiend

Drupsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 17:09

het zou niet eens eerlijk zijn maar dat is mijn mening. Lachen

Drupsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 15:54

Het klopt wel wat jullie zeggen hoor! Elke jury kijkt naar de manier van bewegen en de theorie van datgene waar je mee bezig bent. Maar... geef toe: de ene vind het belangrijk dat je de hoeken door rijd en de andere let daar veel minder op maar let bijv. goed op het contact met je paard of pony. Of het een echte eenheid is of niet. Alle scores zijn toch zo bij alle juryleden verschillend. Toch blijven de meeste juryleden wel aardig bij elkaar als het gaat om de uitgevoerde onderdelen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:59

Drupsky schreef:
Het klopt wel wat jullie zeggen hoor! Elke jury kijkt naar de manier van bewegen en de theorie van datgene waar je mee bezig bent. Maar... geef toe: de ene vind het belangrijk dat je de hoeken door rijd en de andere let daar veel minder op maar let bijv. goed op het contact met je paard of pony. Of het een echte eenheid is of niet. Alle scores zijn toch zo bij alle juryleden verschillend. Toch blijven de meeste juryleden wel aardig bij elkaar als het gaat om de uitgevoerde onderdelen.

De onderdelen die jij noemt komen niet in elk te beoordelen punt terug.
De hoeken doorrijden zou bv bij het onderdeel 'gereden in het algemeen' mede beoordeeld kunnen worden, dus maar bij 1 onderdeel. Als je een grote volte moet rijden, is dat niet eens aan de orde. Maar als je van hand moet veranderen over de diagonaal zúl je wel een hoek moeten rijden, anders kom je niet bij de letter uit. Dus dan moet het er gewoon weer volgens het boekje uitzien. Denk niet dat de ene jury dat wel goed vind en de andere niet eerlijk gezegt.

Elvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:01

Nou je moet altijd zorgen dat je paard er netjes uitziet! Als je paard er net uitziet telt dat (volgens mij) echt de hele proef door. Ikzou zelf ook geen goede jury zijn want ik weet van mezelf dat ik een mooie knol veel hoger zou gaan jureren. Wat ook meetelt is je houding hoor. Als je er als een aardappel opzit ging ik dat ook wel meetellen in elk onderdeel terwijl houding maar 1 onderdeel is van je proef! Tja en verder heeft iedereen wel eens last van een jury met kuren!