[JV] Paar vraagjes aan de collega's ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:12

beppies schreef:
ik controleer met enige regelmaat en alleen als ik de eerste jury ben (dus als ik de 2e proef van de rubriek doe dan controleer ik niet maar laat dit aan de eerste jury over. Ik maak eigenlijk niet mee dat er iets niet in orde is wel dat ze de spullen niet bij hebben in het begin was is vrij schappelijk maar nu is niet kunnen tonen niet starten.

Ik controleer eigenlijk NOOIT, omdat ik daar gewoon geen zin in heb.
Ik ga er van uit dat anderen het wel controleren en dat de mensen de zaakjes op orde hebben.
Ga eerst maar eens goed rijden, dan ben ik allang tevreden.

Die entingen controleren zegt toch maar bar weinig.
Ik heb zelf altijd een vol velletje met stickers bij me, dus mocht iemand ooit zijn paard niet geeent hebben (ik bedoel.......... vergeten te noteren in het paspoort......), dan kan ik het ter plekke wel even regelen. Wie maakt me wat....
(Mijn dierenarts komt namelijk alleen de hele stal enten en laat altijd stickers achter en vraagt of we zelf even de boekjes invullen Knipoog )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 13:15

Tja, CGJ12, ik ga nog altijd uit van eerlijke mensen en eerlijke DA Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:24

Ik zie te vaak (fossiele) jury's die minuten lang lopen te zoeken in het paspoort naar die entingen......
........ en dat ik dan voor de 3e maal schreeuw: "PAGINA 18 !!!!!.............."

En tegen de tijd dat mijn paard dan de ring in mag is ie al weer 6 minuten te lang rondgereden en de fut eruit.
Krijg je later een coupon met: "iets meer impuls, maar paard wel goed geënt..... 154" Boos!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:50

CGJ12 en de stempel van de DA, in het paspoort staat handtekening en stempel, maar hopen dat je nooit bij mij in de ring komt Extreme duivel , want zonder stempel ........... Haha! .

Maar zonder gein, het is natuurlijk niet zoals het hoort. Mijn paard krijgt in de winter altijd op de manege zijn enting en daar staan toch zo'n 70 paarden die allemaal gedaan worden en waar de DA keurig alle paspoorten of entingsboekjes behandeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:04

CGJ12 schreef:
Ik zie te vaak (fossiele) jury's die minuten lang lopen te zoeken in het paspoort naar die entingen......
........ en dat ik dan voor de 3e maal schreeuw: "PAGINA 18 !!!!!.............."

Ik heb er een geel papiertje tussen zitten Haha!.

Er zijn ook jury's die er vanuit gaan dat het secretariaat de entingen controleert. Op sommige wedstrijden worden de boekjes ook door het secretariaat bekeken en niet door de jury, maar op sommige wedstrijden ook weer niet.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:04

beppies schreef:
CGJ12 en de stempel van de DA, in het paspoort staat handtekening en stempel, maar hopen dat je nooit bij mij in de ring komt Extreme duivel , want zonder stempel ........... Haha! .

Maar zonder gein, het is natuurlijk niet zoals het hoort. Mijn paard krijgt in de winter altijd op de manege zijn enting en daar staan toch zo'n 70 paarden die allemaal gedaan worden en waar de DA keurig alle paspoorten of entingsboekjes behandeld

Checkt ie wel of het om de JUISTE paspoorten gaat door de paarden te scannen, of gelooft ie dat wel........... Haha! Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:07

Lovely schreef:
Er zijn ook jury's die er vanuit gaan dat het secretariaat de entingen controleert. Op sommige wedstrijden worden de boekjes ook door het secretariaat bekeken en niet door de jury, maar op sommige wedstrijden ook weer niet.

Op de laatste bijscholing werd EXPLICIET gezegd (alweer ja......) dat het NIET de taak van de jury is om die rommel te controleren.
Zolang jury's niet het bezit hebben van een chip-scanner KAN de jury niks controleren.........

Op de vraag of je je eigen chip-scanner eventueel mocht gebruiken als simpel jurylid (en dus niet in functie als chipcontroleur) kon geen antwoord worden gegeven........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:08

Om entingen te controleren heb je toch geen chipscanner nodig??

Alleen, bij het secretariaat hebben de ruiters meestal het paard nog niet bij zich Haha!.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:10

Lovely schreef:
Om entingen te controleren heb je toch geen chipscanner nodig??

Alleen, bij het secretariaat hebben de ruiters meestal het paard nog niet bij zich Haha!.

Hoe weet je dan of het BEWUSTE paard dat je ring betreedt ook het paard is dat op papier is geent?
Je hebt een geënt papier, maar misschien wel een complete besmettingshaard in de ring. DAAR gaat het om.
Het EEN kan niet zonder het ANDER.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 14:16

Is op mijn bijscholing niet gezegd, CGJ, het zou dan wel prettig zijn als er 1 lijn getrokken wordt.
Stond er laatst ook niet een stukje in de P&S over papieren die in orde moeten zijn?

Btw CGJ12, niet bij alle paspoorten staat het op blz. 18 er zijn ook paspoorten waar het op blz. 23 of 25 staat Knipoog
(en ik kan het weten want ik controleer die dingen wel Tong uitsteken )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:22

Fitzroy schreef:
Is op mijn bijscholing niet gezegd, CGJ, het zou dan wel prettig zijn als er 1 lijn getrokken wordt.
Stond er laatst ook niet een stukje in de P&S over papieren die in orde moeten zijn?

Btw CGJ12, niet bij alle paspoorten staat het op blz. 18 er zijn ook paspoorten waar het op blz. 23 of 25 staat Knipoog
(en ik kan het weten want ik controleer die dingen wel Tong uitsteken )

Dat was me bekend.
Maar bij DIT PAARD op pagina 18 !!!!! Haha!
En bij een andere weer op pagina 13........ daarom was ik ook zo behulpzaam ..... Schijnheilig
Ik weet dat het vak van jury soms moeilijk is, daarom holp ik even die mevrouw op leeftijd.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:36

Bij ons is er ook gezegd dat papieren controleren niet meer tot de verantwoordelijkheid van de jury behoord. (Of was dat op cursus ipv bijscholing?)
Ik doe dat ook zelden meer. Meestal wordt het op het secretariaat gedaan en dat vraag ik dan wel van tevoren.

Familie die paard rijdt heb ik niet, dus dat is geen probleem. Ik geef nu geen les meer, dus ook dat is geen probleem meer, maar 'vroeger' Knipoog jureerde ik geen leerlingen. Ik regelde dat hij/zij bij een ander kon starten, of degene startte niet.
De kans dat ik als eigenaar mijn eigen paard in de ring tegenkom lijkt me verwaarloosbaar klein. Knipoog

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:37

Wat een wantrouwen CGJ12, dat jouw DA zo laconiek is......
De papieren van mijn paard kloppen, volledig zoals het hoort inclusief de juiste entingen en geloof maar niet dat als mijn DA het vermoeden heeft dat er iets niet klopt dat er dan geen actie ondernomen wordt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:49

Ik relativeer alleen maar Beppies.........
Ik moet altijd lachen (en erger me tegelijkertijd) aan dat krampachtige controle-gedoe......
Da's alles.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:21

relatieveren prima, hoor. Toch ben ik er geen tegenstander van. Ik ga graag op concours met zo min mogelijk risico en daar hoort een paard met de juiste entingen nu eenmaal bij. Dat chippen zal me eigenlijk worst zijn (al zie ik daar het nut wel van in, maar niet ism de wedstrijden). Ik heb er ook nog nooit iemand uitgezet die niet gechipt was.

Zo kan ik me ook zo ergeren aan het gemak waarmee iemand op concours gaat terwijl het paard van een stal komt waar op dat moment een besmettelijke ziekte heerst, maar goed dat is een ander onderwerp.

Nogmaals controlen op juiste entingen, prima en er zullen er best bij zitten die ook daarmee de boel flessen, maar zo zit onze maatschappij momenteel helaas in elkaar.

En het jureren van bekende, familie etc. die komen zich vanzelf tegen, probeer er boven te staan en doe er niet aan mee...

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:15

Ik controleer meestal alleen de startkaart: het combinatienummer en het chipnummer of dit overeen komt met de coupon. Ik wil zeker weten dat de betreffende deelnemer het juiste paard berijdt. Ik controleer de aftekeningen van het deelnemende paard aan de hand van de startkaart. Stel je voor dat je een ruiter met een ander paard in de ring krijgt, dan op de startkaart staat vermeld, omdat deze nog een paar winstpuntjes moet verdienen voor het andere paard. Laatst had ik nog iemand waarvan ik nergens een chipnummer kon vinden. Niet in het paspoort, niet op de coupon en niet op de startkaart. Mijn conclusie: paard niet gechipt. Was hij volgens de deelnemer dus wel. Als er dan geen chipcontroleur in de buurt is, dan is het jouw woord tegen de zijne. Ik heb hem toen wel laten starten, maar gezegd, dat als ik hem de volgende keer weer tegenkom en er is nog nergens een nummer te bekennen, hij er niet zo makkelijk vanaf komt. Je jureert toch vaak in de zelfde omgeving, dus tegenkomen doe je hem wel. (Wat hadden jullie in zo'n geval gedaan ???)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:51

Laten starten Angelo net als jij gedaan hebt. Er is rondom het chippen zoveel te doen geweest (en nog bezig). Dat als de KNHS goed zijn werk doet, deze combinatie door de KNHS aangeschreven dient te worden en zonodig eventuele winstpunten niet te registeren. Of wat voor een sancties dan ook.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:08

Angelo schreef:
Ik controleer meestal alleen de startkaart: het combinatienummer en het chipnummer of dit overeen komt met de coupon. Ik wil zeker weten dat de betreffende deelnemer het juiste paard berijdt. Ik controleer de aftekeningen van het deelnemende paard aan de hand van de startkaart. Stel je voor dat je een ruiter met een ander paard in de ring krijgt, dan op de startkaart staat vermeld, omdat deze nog een paar winstpuntjes moet verdienen voor het andere paard.

A. Voordat je dat allemaal gecontroleerd hebt ben je 5 minuten verder........
Ik doe het tegenwoordig zo: Iemand komt me een startkaart aanreiken, die ik niet aanneem. Ik vraag even WIE het is en of dat dier inderdaad paard XXXXX is. Als er JA gezegd wordt is voor mij de kous af en vul ik op die coupon de punten in. De controle laat ik aan de COLLEGA-JURY's over (wat fijn......... Haha!)

B. En hoe groot is de ramp dat iemand de winstpunten krijgt bij het verkeerde paard nou eigenlijk??? Het hoort niet zo, maar eigenlijk zal het me een grote worst zijn. Als die eigenaar dat nu zo nodig vindt om de boel te belazeren moet ie dat zelf weten.......

C. En dan controleer je het paard......... Maar hoe controleer je de ruiter?
Ik regel binnen no-time dat mijn broer Z2-dressuur geklasseerd is zonder dat ie de laatste 15 jaar gereden heeft. Controle van 0,0.....
Sterker nog, ik durf zelfs te wedden dat ik kan ga starten op de plaats van mijn stalamazone zonder dat dit wordt opgemerkt door een jury (met zo'n grote valhelm op zelfs bij een bekende jury). Nog nooit een jury gezien die vroeg om MIJN paspoort.
Technisch gezien betrekkelijk simpel aangezien we bij de meeste paarden dubbele startkaarten hebben......... Haha!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:36

Heb niet zoveel met leerlingen of familie te maken tijdens het jureren. Meestal weet ik van te voren waar mijn schoonzusjes starten. Anders was het tijdens het jureren van de Groningse Dressuurkampioenschappen... Daar was is als sponsor bij betrokken en zou ik bovendien de ruiter in de baan krijgen die eveneens door mij gesponsord wordt... tja, toen heb ik zelf aangegeven dat het misschien niet handig was dat ik achter de C zou zitten...
Controleren van papieren deed ik al niet zo graag en nu doe ik het helemaal niet meer. Na de bijscholing werd toch duidelijk dat je idd zonder chiplezer niet meer kan controleren of je het betreffende paard in de baan hebt. Ja, sorry hoor, maar uiteindelijk is de ruiter zelf verantwoordelijk. Net als dat slap gedoe over die entingen... Bij ons op stal ging het net zoals bij CGJ12... of zou dat Drentse zijn dan?
Laten we ons al jurylid nou maar concentreren op het beoordelen van wat we zien, da's al vaak droevig genoeg.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:47

GeJe schreef:
Laten we ons al jurylid nou maar concentreren op het beoordelen van wat we zien, da's al vaak droevig genoeg.

Ik moest afgelopen zondag de misselijke neiging onderdrukking om twee Z2-ruiters ONDER de streep te punten.
God zij dank persten ze er verrassenderwijs nog een paar "redelijke" wissels uit........... maar het scheelde niet veel.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:54

CGJ12 schreef:
[C. En dan controleer je het paard......... Maar hoe controleer je de ruiter?
Ik regel binnen no-time dat mijn broer Z2-dressuur geklasseerd is zonder dat ie de laatste 15 jaar gereden heeft. Controle van 0,0.....
Sterker nog, ik durf zelfs te wedden dat ik kan ga starten op de plaats van mijn stalamazone zonder dat dit wordt opgemerkt door een jury (met zo'n grote valhelm op zelfs bij een bekende jury).

Hahaha.... zou mij wel opvallen hoor, misschien dat een blonde staart achterop je cap nog voor wat misleiding zou kunnen zorgen? Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:00

Natuurlijk zou je dat zien GeJE, al was het alleen al aan het puntentotaal.........

Maar dan nóg GeJe.......... HOE zou je ingrijpen.
Heb je het RECHT om het in twijfel te trekken en HOE wil je het controleren??? Identificatieplicht op het concours ?
Ik zou niet weten hoe ik dat moest aanpakken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:42

Tsja dat kan ook. Dan is gecontroleerd dat het paard wel het juiste paard is, maar wie garandeerd dat de ruiter ook de juiste ruiter is?

Theoretisch gezien zou ik mezelf kunnen inschrijven op een plek waar ik nog nooit eerder gestart ben (en dus niemand ken) en dan vervolgens een stalgenote die net wat handiger is op mn paard zetten. Vraag me alleen af wat daar het nut van zou kunnen zijn Haha!.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:12

even M2+5 worden voor je IM jury cursus.............
of even Z2+10 voor je IZ..............

Of je rijdt zelf met 1 paard Z (met wp) en wilt graag een tweede in het Z (mag je alles Z starten, waaronder bijv. die 5-jarige stermerrie....... !!!)
Nu kun je tijdelijk van paard ruilen met een collega Z ruiter zodat je beide tweevoudig Z wordt...........
OF je ruilt ALLEEN op papier, maar in de praktijk blijf je gewoon je eigen paard rijden!!!!
Dus jij start met je eigen paard onder de naam van je collega / vriendin en rijdt een punt op haar naam, en zij net andersom...........

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 12:16

En met je eigen paard een punt rijden is waarschijnlijk net wat makkelijker dan met een vreemd paard van je vriendin .

Of als je idd bent vastgelopen in de M1 en net niet verder komt, maar wel graag die jurycursus wilt doen.

Hummm, zo had ik het nog niet bekeken.

Vraag me af of het dan in praktijk voorkomt of dat iedereen eerlijk genoeg is om gewoon als kloppende combinatie te starten.