JV eo: Kwaliteit B & L juryleden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:54

Tyrza schreef:
Ik bedoel: als ik iemand train en een oefening doorneem. Deze oefening zou goed gaan, correct. En deze oefening wordt vervolgens in een proef op dezelfde wijze gereden, waarbij de jury dit als incorrect bestempeld. Zonder commentaar op de koop toe...

Heb je zo weinig aan...

Oke, duidelijk Lachen
Ja, zonder commentaar wordt het een moeilijk verhaal. Je moet dan maar raden wat de jury bedoelt. Uit het algemene commentaar was ook niets te halen (bv. te weinig verzameling, op voorhand, te diep enz.) ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 01:07

Maakt me niet uit hoe oud degene is die erzit als degene maar uit elkaar kan houden of een paard in de krul getrokken is of lekker ontspannen over de vier benen loopt. Als er een bolhoed op de achterbank ligt kan je dat wel schudden. Knipoog

Laat mij maar lekker bij die jonge meiden starten, daar heb ik meestal eerlijke punten bij in tegenstelling tot de oudjes. Daar kan ik vaak geen pijl op trekken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:38

Als je in de B of L1 een correcte overgang rijdt zou dat volgens mij een 7 of een 8 MOETEN opleveren, maar wie van jullie krijgt die ook? Wij niet, in ieder geval, altijd een 6. 7vens krijg je alleen op een goede volte of middendraf of gebroken lijn( en verzorging). Juryleden van dit land, leg mij dit eens uit want ik snap dat dus niet.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:58

Veel vergeten dat er naast zesjesjuryleden waarschijnlijk nog veel meer zesjesproeven zijn...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:02

parnassia schreef:
Veel vergeten dat er naast zesjesjuryleden waarschijnlijk nog veel meer zesjesproeven zijn...

Jij slaat de spijker op zijn kop OK dan!
Ik geef maar wat graag 7-ens en 8-en, maar dan moet het wel verdiend zijn!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:16

Correct is correct, netjes over de rug, geen enkel verzet, vlot voor het been voorwaarts, of correcte overgang terug.
De vraag is dan ook: als alles goed en correct is waarom geven zoveel jury's dan op zo'n punt zo vaak een 6. b.v. punt 18 van proef 7, dat is een normale overgang van galop naar arbeidsdraf, altijd een 6 ook als het GOED is. Goed staat voor een 8 maar je krijgt een 6.
Terwijl op voltes, gebroken lijnen, halsstrekken e.d. altijd zeer verschillend gepunt wordt door jury's. Kijk je eigen protocollen maar na, hoevaak geef je een afwijkend cijfer naar boven op zo'n klein punt en waarom? Wat moet je doen om een 7 of een 8 te verdienen? We hebben het over de B en niet over M/Z.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:28

Ik heb toch echt wel onderdelen in mn proef waar ik altijd zeker een 7 op heb (soms een 8). Maakt dan niet uit welke jury er zit. Zo heb ik ook een onderdeel dat bijna altijd een 5 is (ook ongeacht jury Tong uitsteken).

Wat ik wel lastig vind zijn zaken als stelling/buiging. De ene proef staat er 'te veel stelling' op het protocol, de andere keer is het ok (zelfde dag, twee verschillende jury's).

Ook lastig: zelf inschatten hoe een jury iets beoordeeld. Sommige oudere jurys zijn in de B meer gericht op 'figuur netjes op de letter' terwijl jongere jurys meer letten op 'nageeflijk voorwaarts paard en het complete beeld'.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:41

Samsam schreef:
M1

dat is nu, maar daarvoor was L1 plus winstpunt voldoende, evenals een diploma .... (in ieder geval hoefde je daar zelf niet voor te kunnen te kunnen rijden).

Maar goed, ik heb zelf laatst mogen ervaren dat twee jonge dames erg netjes (bij mij althans) hebben gejureerd. soms ook wat te.
(middendraf in een B-proef vind ik altijd een heikel punt, ik heb het idee dat ze nu al een super uitgestrekte draf willen zien, terwijl een paar passen voldoende moet zijn Verward )
Maar goed, het zou beter zijn als er meerdere momenten komen om bij te scholen, niet 1x per jaar.
Daarbij vind ik ook dat ze 'bijscholers' op zo'n moment ook meer op 1 lijn moeten liggen. Deze geven immers instructie over op welke manier je wat moet beoordelen. Wat in een bepaald jaar op manier zus moet worden beoordeeld, moet je volgend jaar misschien toch wel anders zien Schijnheilig

Ik vind zelf, een B proef netjes ontspannen, nageeflijk en soepel wordt een goede score.
Helaas zijn er nog te veel rijders die 6-jes proeven rijden en dan nog het commentaar geven dat ze daar niets mee kunnen ,

Bij ons in Brabant is het meerendeel van de juryleden nog steeds 'grijs', en dus te weinig verjonging.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:43

Van al het bovenstaande is helaas veel waar. Ook als jurylid vraag je je soms af hoe het in @#$!! mogelijk dat sommige mensen nog gewoon cijfers invullen (punten geven kun je het niet noemen). Een grote groep jonge juryleden is erg betrokken bij de sport, al zul je die niet zo vaak achter de C aantreffen omdat ze zelf ieder weekend starten! Daarom al snel overgeleverd aan de "oudere garde". Je zou eigenlijk moeten bijhouden welke-jury-wat-wil-zien, om zo goed voorbereid aan je proef te starten en gewoon te rijden zoals ze het graag zien.... je houdt dan natuurlijk wel je eigen idealen voor ogen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:46

Samsam schreef:
Nou nou de slechtste juries vind ik vaak juist de 60 plussers, die het al meer dan 30 jaar doen!, daar is vaak geen pijl op te trekken!

Ik ken er een die zelf nooit gereden heeft en inmiddels al wel 70 is... Die punten kun je echt nooit volgens... Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:49

GeJe schreef:
Je zou eigenlijk moeten bijhouden welke-jury-wat-wil-zien, om zo goed voorbereid aan je proef te starten en gewoon te rijden zoals ze het graag zien.... je houdt dan natuurlijk wel je eigen idealen voor ogen.

Zo probeer ik het wel. Ik bewaar al mn protocollen en als ik een jury eerder heb gehad pak ik die protocollen er even bij. Als ik een voor mij nieuwe jury tref dan informeer ik vaak even bij stalgenoten of die deze desbetreffende jury kennen.

(zo weet ik dat ik komende wedstrijd vooral netjes en precies mn figuren moet rijden en dat liefst met een voorwaarts paard wil ik goede punten halen Tong uitsteken).

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:52

Geje, jij snapt het, sommige punten worden m.i. ingevuld en niet beoordeeld. Bleek ook wel toen we laatst een 6 kregen op aanspringen linkergalop terwijl Saskia 3X moest corrigeren voordat ze goed zat. Wel merken we ook soms dat heel apart(lees: zeer goed) bewegende paarden als uitgangspunt een 7 hebben terwijl er gewoon niet goed gereden wordt, ook in de B en L. Ik blijf erbij: goed is goed of je nu een fjord, een fries of een goedgekeurde dekhengst rijdt. En goed is een 8 en geen 6. Net zo als slecht een 3 is en geen 5.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:54

ik heb het zeker net als iedereen ook gehad dat je bij een rot gevoel goede punten en bij een goed gevoel slechte punten. Mijn 1e 2 wedstrijden waren er een goed voorbeeld van;
1e ging niet 148/147 punten.
2e ging heel goed, ook naar mening van omstanders, al heb je daar niet veel aan 151 en 148 punten. Terwijl er ZO'N ONTZETTEND verschil tussen deze proeven zat! (deze jury, was naar later bleek op dit moment bezig met zijn diploma IM.....) een aantal punten vond ik echt te streng

Daarentegen heb ik vaak ook echt de juiste punten, afgelopen selectie klopte echt alles! Heel reeel gejureerd.

(maar heb op kampioenschap ook wel eens gehad, bij 3 juryleden 159, 137 en 151) en doordat die ene zo laag was is me een goede klassering wel door de neus geboord)

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 12:02

Suzanne F. schreef:
Nou jongens...Suzanne F. komt in de bocht (lees auto) dus ik hoop dat jullie niet teveel te klagen hebben over een tijdje???!! Haha!

In jou heb ik alle vertrouwen!!

Ik heb van t weekend iemand voorgelezen die 141 punten in de B kreeg in een proef zonder fouten maar de aanleuning was niet voldoende en de houding en zit van de ruiter lieten nog wat te wensen over....Ja hallo, het is B hoor. Ze kan netjes rijden maar t is geen plaatje, er valt nog wel wat aan te verbeteren...maar dan als je wel overal keurig je overgangen maakt 141 punten geven...poeh.

Maar hoe zit het nou met terugkomdagen of bijscholingscursussen? Zijn die er?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:05

cursussen zijn er altijd
maar of dit verplicht is weet ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:07

Over dit soort onderwerpen heb ik afgelopen weekend nog zitten ouwenelen met 2 heel bekende jury's uit Noord Holland, het is best heel interessant om eens de mening van ervaren juryleden te horen hierover. Alleen al het onderwerp 'verzorging' was al de moeite waard. Een jury zei dat als je hebt gepoetst, vlechtjes hebt gemaakt en alles er verder netjes verzorgd uitziet (hoeven geen dure spullen te zijn per se) dan heb je het GOED gedaan en dan krijg je dus een 8. Helaas ben ik even vergeten te vragen wat je voor een 9 en een 10 moet doen Haha!.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:11

amondi schreef:
Geje, jij snapt het, sommige punten worden m.i. ingevuld en niet beoordeeld. Bleek ook wel toen we laatst een 6 kregen op aanspringen linkergalop terwijl Saskia 3X moest corrigeren voordat ze goed zat.

Zoiets heb ik ook gehad (bij de selecties notabene) Mijn paard gleed uit (wsl maar hij had ook erg last van een haak op zn kiezen) tussen A en K, dan KH midden galop, H arbeidsgalop en M arbeidsdraf. Hij viel uit galop tussen A en K, en ik heb hem niet meer in galop gekregen, hij blokkeerde helemaal, dus KH gewoon gedraafd met zn kop helemaal in de lucht, kon nix doen. na de H heb ik nog ff geprobeerd aan te springen om de overgang naar draf te kunnen doen, maar dit lukte ook niet.

Uiteindelijk had ik voor mn middendraf een 5 ???????!!! en voor de overgang naar draf een 4, valt in draf en spanning! Waar het vandaan komt ik weet het niet, maar in mijn ogen had ik niet meer als een 1 verdiend, niet getoond

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:16

Lovely schreef:
Over dit soort onderwerpen heb ik afgelopen weekend nog zitten ouwenelen met 2 heel bekende jury's uit Noord Holland, het is best heel interessant om eens de mening van ervaren juryleden te horen hierover. Alleen al het onderwerp 'verzorging' was al de moeite waard. Een jury zei dat als je hebt gepoetst, vlechtjes hebt gemaakt en alles er verder netjes verzorgd uitziet (hoeven geen dure spullen te zijn per se) dan heb je het GOED gedaan en dan krijg je dus een 8. Helaas ben ik even vergeten te vragen wat je voor een 9 en een 10 moet doen Haha!.

hahaha

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:45

Misschien ben ik TE blond, maar waar staat IL / IM / IZ voor? (oftewel, waar staat de I voor?)

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:49

Je moet als jury verplicht naar een bijscholingcursus per jaar.... alhoewel er vaak veel te meer scholen is, valt het niveau van de avond vaak erg tegen. Slap prutsmuts over van alles en nog wat en soms val je bijna achterover van het commentaar wat je collega-juryleden geven. Als 3e fase instructeur, (beetje ex-) wedstrijdruiter en jurylid, weet ik heus wel wat de bedoeling is. Soms kijk je net even in je boekje... valt een paard uit de galop ofzo... gelukkig heb ik een vaste goede schrijver die inmiddels weet waar ik oplet en mij eventueel kan wijzen op een kleine tekortkoming. Ja, sorry hoor.... als je 28 wedstrijdcombinaties hebt gezien, glipt er bij misschien wel eens iets door... maar wat hierboven staa?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:27

I staat voor individueel, Juryleden: stel eens voor op zo'n bijscholing om B proeven ook als basis te beoordelen, Je betaald €8,00 per proef en dan moet het gewoon makkelijker worden om een winstpunt te behalen, zeker als je er minstens 10 moet verzamelen. dus ALLES beoordelen, en ook naar boven toe uitschieten en niet alleen naar beneden toe. Goed voor B moet simpeler zijn dan goed voor L2.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:31

GeJe schreef:
Je zou eigenlijk moeten bijhouden welke-jury-wat-wil-zien, om zo goed voorbereid aan je proef te starten en gewoon te rijden zoals ze het graag zien.... je houdt dan natuurlijk wel je eigen idealen voor ogen.

Ik doe dat dus ook tegenwoordig en dat werkt super.....
Weet je meteen voor je je proef in gaat wat bij die jury de belangrijkste punten zijn of je weet meteen dat je net zo goed naar huis kan gaan.

Gelukkig ben ik in mn cariere pas 1 jury (B/L) tegen gekomen waar ik gewoon echt geen goed kan doen en ook mn bijrijdster Denise is bij haar een doorn in het oog zagen we aan dr punten afgelopen keer. Zou het dan in dit geval dan echt aan het ras liggen waar we op rijden? Verward
Normaal rijden we toch wel dikke punten maar bij haar komen we beide toch echt niet boven de 150, sterker nog de 140 halen we met moeite.......
Gelukkig is het er maar 1tje.... staat wel leuk op het overzichtje:
week ervoor 160/162 pnt, de week erop waar zij jureert 139/145pnt en de week erna 163/164.... echt humor......
En toch ooit..... zal ze die wp aan ons kwijt moeten.... Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:49

Meestal ben ik het wel met de jury eens. Soms vind ik mijn eigen punten wel eens wat aan de hoge kant en een winstpunt niet verdiend, andere keren vind ik dat ik misschien wel net een winstpunt had mogen hebben.
Het compenseert elkaar wel weer wat moet je rekenen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:51

Ik ben het niet altijd met de jury eens, maar ik leg me er ALTIJD bij neer.
Respect heet dat.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:59

amondi schreef:
Correct is correct, netjes over de rug, geen enkel verzet, vlot voor het been voorwaarts, of correcte overgang terug.
De vraag is dan ook: als alles goed en correct is waarom geven zoveel jury's dan op zo'n punt zo vaak een 6. b.v. punt 18 van proef 7, dat is een normale overgang van galop naar arbeidsdraf, altijd een 6 ook als het GOED is. Goed staat voor een 8 maar je krijgt een 6.
Terwijl op voltes, gebroken lijnen, halsstrekken e.d. altijd zeer verschillend gepunt wordt door jury's. Kijk je eigen protocollen maar na, hoevaak geef je een afwijkend cijfer naar boven op zo'n klein punt en waarom? Wat moet je doen om een 7 of een 8 te verdienen? We hebben het over de B en niet over M/Z.

Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, ik kwam een keer bij de jury voor commentaar ( ik rij L2 ) en die vertelde wat er wat minder ging en waar ik aan moest werken en toen zei hij: ' de overgangen van galop naar draf deed je wel heel goed. '
heel goed... ik kijk op mijn protecol; 2 keer een 7... sinds wanneer is een 7 heel goed Verward Haha!

Maar ik kom ook vaak genoeg jury's tegen die wél durven punten. Ik rij voor mijn overgangen wel 7-ens en 8-en ( nu, maar had dat ook wel in mijn B-proeven ).
Het valt me wel op dat IM/IZ jury's wel meer durven te punten, eerder een 3 of een 9 geven.