ephany schreef:Ik heb niet de indruk dat wedstrijdruiters slechter voor hun paarden zorgen of met minder plezier rijden dan recreatieruiters. Maar scheer niet alle ruiters over 1 kam!!,
Beginners die nog geen 20 lessen hebben gehad op een manege en een boek over paardenverzorging als basis zien om dag in dag uit een paard te verzorgen en te rijden. Dat gaat niet goed, en ik ken zat gevallen waar het ook niet goed ging (zelfs met dodelijke gevolgen), dan kreeg het paard de schuld.
Ik heb ook zeker niet beweert dat wedstrijdruiters slechter voor hun paarden zorgen dan recreatieruiters. Dit is ook absoluut niet de opzet van mijn stukkie tekst. Ik vond alleen de manier van sommige ruiters waarop zij met hun paard omgingen opvallend. Respectloos soms. Ik wilde ook zeker niet alle ruiters over 1 kam scheren, daarom heb ik ook aangegeven dat er ook zeker bijreden die heerlijk met hun beestje bezig waren! Tuurlijk reden die er ook bij. Heel veel zelfs.
Maar juist waar je mee eindigt is hetgeen waar ik me aan erger. het paard krijgt zo vaak de schuld, terwijl het de ruiter is die de fout maakt. Als knoppen er thuis niet opzitten (om het ook maar even bot te brengen) dan wordt verwacht dat die er op wedstrijd wel op zitten. Doet ie het niet, krijgt ie mep. Want thuis doet ie het ook (af en toe). Maar dat meneer of mevrouw op de rug gestressd is waardoor het paard gestressd wordt, dat telt niet mee. Nee, die rotknol doet het niet. Dat is de denkwijze waar ik (mede) over val.
Verder vind ik het fijn om te weten dat er echt meer mensen zijn die ook hun wenkbrauwen wel eens fronsen wanneer ze andere ruiters zien rijden. Niet alleen op wedstrijd, al speelt daar het MOETEN vaak een te grote rol.