Uitdaging; rijdt eens een F proef!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:30

Stond daar niet een heel groot artikel van in de laatste Paard en Sport?
Ik vond het eerlijk gezegt nogal overdreven dat je pas je eerste F proef kon rijden als je een heleboel kennis had over het tuig en het skelet.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:36

De theorie-examens die aan de FNRS=proeven verbonden zijn, worden gehouden bij de even F-proeven ,dus F2, 4,6 enz.

De theorie van de F2 is bijvoorbeeld het harnachement en de bakfiguren kunnen benoemen. Bij de F4 is dat het exterieur van pony/paard.
Een heleboel kennis is dus wat overdreven gesteld. Ik vind het een goede zaak dat er -zeker bij kinderen- ook aandacht besteed word aan theoretische kennis.

Trouwens nog een leuk voorbeeld van een jurylid die de doelstelling van de FNRS-proeven niet helemaal begrepen heeft Knipoog Overigens vind ik haar verder een prima jurylid, streng, maar rechtvaardig en altijd positieve kritiek.
Mijn dochter van toen 8 reed de F2 op nogal een moeilijke manegepony. Pony kon namelijk slecht alleen in de bak lopen en werd daar nogal heet van, wat resulteerde in veel springen, draaien, dribbelen en hoofdschudden en stuiteren Haha!
Wat schrijft deze mevrouw onderaan op het protocol: Oefen maar veel met neerwaarts rijden Verward Verward

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:40

Ik heb nog net voordat ik van de manege af ging, nog een aantal keer een F-proef gereden, een keer F11 en een of twee keer F12. Moet heel eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet hoe ik die proef toen ervaren heb, weet wel dat ik het vergelijkbaar vond met de FNRS L1-proefjes die ik voor die tijd gereden had.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:44

Zondag moet ik f5 rijden (weet alleen nog niet of het a of b is). Helaas heb ik het de vorige keer niet gehaald, maar 2 van de 10/15 haalde het. We hadden een niet zo lieve jury die zelfs de kindjes in de f1 (terwijl ze voor hun doen goed reden) lieten zakken . Hopelijk heb ik zondag wat meer geluk Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 19:00

Wij hebben gelukkig meestal goede juryleden. Van een weet ik zeker dat ze ook jurylid is bij de landelijke proeven.

Ik vind een groot verschil opvallen.
Als je een b proef rijdt en je probeert in d eproef je paard negavelijk te houden en het paard komt steeds omhoog dan is dat slechter dan dat hij zijn hoofd iets hoger houdt maar wel stil/rustig.

Bij de FNRS zien ze graag dat je het wel probeert. Dus mag hij wat verzet tonen. Tja dat merkte ik ook toen ik met een jury ging praten.

Och zo leer je nog eens wat.

Als je bij de FNRS landelijk wilt rijden mag dat alleen in de B. Daarna moet je een gewone startkaart kopen. Verder mogen er maar maximaal vier proeven gereden worden per paard. Dus je mag als ruiter twee proeven rijden en dan een ander ook. Maar minimaal met een half uur verschil.

De FNRS manege mag dus ook landelijke wedstrijden organiseren. Dat vond ik wel intressant. Maar ik zou dus met mijn FNRS paspoort alleen in de B mogen rijden. Tja dan heb ik liever een gewone. Maar ik heb dan ook een eigen paard.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:05

Leuk zeg die F proeven.
Die F12 heeft inderdaad onderdelen uit zowel de L1 als de L2.

Ik vind het wel goed om dit soort proeven op een manege te hanteren. Ik vond het wat gebruiksvriendelijker naar de beginnende ruiter zeg maar Knipoog

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 20:37

ik ben het helemaal met heike eens.
ik ben zelf jury fnrs t/m f12
je krijgt in je opleiding te horen dat je er zit om de rijkunst van de ruiter te beoordelen en niet de combinatie. je krijgt inderdaad een goed cijfer als je de hulpen goed en duidelijk geeft maar de jury ziet dat het paard niet reageert. daarom is het rijden van deze proeven met manegepaarden ook zo leuk, want ook al zit je op een lastig paard als jij het goed doet en goed oplost kan je goed scoren.
sommige juryleden kraken kinderen totaal af (bij ons op de manege ok wel eens gebeurd) maar sommige juryleden zijn net sinterklaas.
je kan best een goede proef neerzetten maar als je bijvoorbeeld 238 punten rijd (vergelijk dat maar eens met de knhs ofzo) is dat erg overtrokken.

ook ik ga volgende week naar de cursus voor houding en zit van tineke bartels, lijkt me super leerzaam en die wedstrijden die ze er mee houden lijken me ook leuk, worden landelijk gegeven en de finale in deurne, wat wil je nog meer met je manegepaard. en ook hier geld het is niet de combinatie die je jureert maar de ruiter.

en die is het belangrijkste element in de ruitersport.

want in de meeste gevallen ligt de fout bij de ruiter en niet bij het paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 21:36

als ik ze even doorlees lijkt de eerste heel sterk op een B proef en de 2e op een L1 proef (incl de 5 meter wijken). Ik zie eigenlijk niet waarom ze dus erg moeilijk zouden zijn, dwz moeilijker dan de reguliere KNHS proeven, IMO zijn ze prima vergelijkbaar.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 21:53

Ja dat vindt ik ook. Maar er zijn nog bokkers die me vragen waarom ik niet landelijk Ik denk dat ze zich vergissen in de FNRS wedstrijdjes. Die zijn echt niet lager dan bijv een landelijke proef. Voor een beginnende ruiter is het gewoon een hele goede oefening.

Wij moeten niet in tenue. Netjes aangekleed is ook goed. Maar alleen de kinderen rijden eigenlijk in gewone kleding.

Enne Gijs. Bij de laatste wedstrijd was het hoogste bij ons 241. Dat was echt absurd veel. Maar hij durfde ook tweeën te geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:10

de vraag is alleen hoe er gejureerd wordt. Dat zal bij de FNRS en de KNHS toch nog wel verschillen, zoals je zelf ook al aangaf.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 22:23

Heike schreef:
Ja dat vindt ik ook. Maar er zijn nog bokkers die me vragen waarom ik niet landelijk Ik denk dat ze zich vergissen in de FNRS wedstrijdjes. Die zijn echt niet lager dan bijv een landelijke proef. Voor een beginnende ruiter is het gewoon een hele goede oefening.

Wij moeten niet in tenue. Netjes aangekleed is ook goed. Maar alleen de kinderen rijden eigenlijk in gewone kleding.

Enne Gijs. Bij de laatste wedstrijd was het hoogste bij ons 241. Dat was echt absurd veel. Maar hij durfde ook tweeën te geven.

dat is toch ook idioot
dat is 31 punten meer dan je moet hebben

bij de knhs zou je dus 156 + 31 = 187 punten hebben gereden.
ONZIN

jureren moet redelijk blijven maar dat is ons echt geleerd hoor

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 23:50

Ja het was absurd hoog. Het was in de F1 en ze reed echt heel goed. Maar dan nog. het is echt heel veel. Die ochtend hadden er ook echt veel een PP. De Jury hebben we vaker gehad en normaal is hij best streng. Maar blijkbaar met het goede been uit bed gestapt. Hij vond dat we zoveel vooruit waren gegaan.

"eh" Volgende keer mag het best wat minder, hoor.

De Jurering is inderdaad verschillend. Als je op een lastig paard zit dan houden ze er rekening mee. Een pony is bij ons echt heel moeilijk in de rechtergalop te krijgen. Maar als ze het niet corrigeren dan krijgen ze toch wel een minder punt.

Ik rijd dus F8. En Karan heeft er ook een handje van om verkeerd aan te springen. Ik kreeg dus twee vieren. Voor de volte en voor het aanspringen. De Jury vertelde me later dat hij vond dat een F8 paard het toch wel zou moeten kunnen en dat ik dus vast een verkeerde hulp had gegeven. Ik moest nog wel voor het juryhok aanspringen. Vanuit een volte 10 meter bij C en dan bij C aanspringen.

Omdat ik corrigeerde was de volte ook prut. En ook dat werd afgestrafd. Ik vind het helemaal niet erg. Volgende keer beter, nietwaar.

Maar dat beschrijft wel het moeilijke van het jureren. Het is nu nog meer een jurysport. Scheve mond

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 05:39

gijs schreef:
dat is toch ook idioot
dat is 31 punten meer dan je moet hebben

bij de knhs zou je dus 156 + 31 = 187 punten hebben gereden.
ONZIN

jureren moet redelijk blijven maar dat is ons echt geleerd hoor

waarom? Ik heb echt wel eens (KNHS) proeven gezien die dat waard waren! Niet iedere week, maar ze zijn er zeker. Overigens om het goed te vergelijken zou je het percentage van die 241 moeten berekenen. Ik neem aan dat het maximum 350 is, dan is dat dus 241/350 = 68,85 %. In KNHS punten wordt dat 179 (68,85% van 260) punten, dus nog geen drie winstpunten. Ik vraag me alleen af of je zo niet een vertekend beeld schetst van de prestaties in verglijking met de FNRS proeven, dat is wat anders. Maar 69% op zichzelf vind ik niets mis mee.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:20

ik rij zelf al een aantal jaren KNHS maar er worden maar weinig proeven bedeeld met 179 punten hoor, het was bedoeld als vergelijkje.
De FNRS ziet zichzelf als voorbode van de KNHS als je F12 gehaald hebt mag je L1 KNHS starten.
Bij ons op de manege starten er al een aantal FNRS maar ook KNHS met hetelfde paard.
Wat blijkt, bij de FNRS scoren ze meestal hoog en bij de KNHS gaan ze dan op hun bek, en dat is dus heel vervelend.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:28

en hoe ziet een F1 proefje eruit?? Haha!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:04

Ik rijd deze proefjes op de manege nou met Salmiak ! En het gaat super!! Ik heb nou de laatste keer 225 punten gehaald en oh wat was ik trots Haha! (voor de 3e keer op salmiak )Je moet 210 hebben om *winst* te hebben. Het is niet echt winst, maar als je boven de 210 zit, mag je een categorie hoger. Je hebt nou Bijv. F5a1, F5a2, F5b1, F5b2. Dus elke F(1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12) Rijd je 4 keer. Ik zit nu in de F6a1!

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:33

Barb schreef:
en hoe ziet een F1 proefje eruit?? Haha!

Alleen stap en draf.
2 grote voltes.
keer halthouden bij A.
en dan nog een paar gebroken lijnen en van hand veranderen.

(durf je het aan Tong uitsteken )

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:04

Bij een F1 proefje moet je ook nog op en afstijgen, het onderdeel waarop de meste op mijn oude manege op faalden.
Heb een keer zo'n proefje gereden, ik reed eerst L1 op die manege en toen schakelden we over naar F-proefjes en toen moest ik F3 starten, vond het toen niet echt een uitdaging meer.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 14:04

Mijn record was geloof ik 239, ik geloof in de F8 maar weet ik niet zeker. Ik heb dacht ik 5 keer gestart en geloof dat ik wel bijna elke keer een PP(promotiepunt) had.

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:29

_Punky_ schreef:
Ik rijd deze proefjes op de manege nou met Salmiak ! En het gaat super!! Ik heb nou de laatste keer 225 punten gehaald en oh wat was ik trots Haha! (voor de 3e keer op salmiak )Je moet 210 hebben om *winst* te hebben. Het is niet echt winst, maar als je boven de 210 zit, mag je een categorie hoger. Je hebt nou Bijv. F5a1, F5a2, F5b1, F5b2. Dus elke F(1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12) Rijd je 4 keer. Ik zit nu in de F6a1!

Bij ons rijd je elke F maar 2 keer...
Is dit een nieuwe regel dat je elke F-proef 4 keer rijdt?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:35

Renske20 schreef:
vooral die laatste 9 punten zijn belangrijk, de houding, en de zit, de benen en de handen alle4 afzonderlijk beoordeeld, dat is voor iedere ruiter belangrijk, ook bij de ruiters die via de KNHS wedstrijd rijden!

Inderdaad. Die kunnen ze er bij het B ook wel bij doen.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:02

daantjuh"]
[quote="_Punky_ schreef:

Bij ons rijd je elke F maar 2 keer...
Is dit een nieuwe regel dat je elke F-proef 4 keer rijdt?
[/quote]

Ik denk het..
wij moeten ze 4 keer rijden. T zijn ook nieuwe proeven hé.. Knipoog

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 16:25

bij een F1 proefje moet je toch ook op-en afstappen in de bak?
Dat vind ik ook wel grappig, vooral van die kleintjes die op een c-pony zitten en er dan niet meer opkomen...

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 16:38

Nee hoor bij de F1 hoef je niet op of af te stappen. Bij d eF2 moet je afstappen in de proef. Maar opstappen hoeft nergens.

Proef F1 A
De gehele proef lichtrijden

1____A-X______Binnenkomen in arbeidsdraf
2____Voor X___Arbeidsstap
3____Tusen X en G___Halthouden, enkele seconden stilstaan
4.___Groeten
5____Voorwaarts in arbeidsstap
6____Tussen C en M__Arbeidsdraf
7____A-X-A___Grote volte
8____Tussen H en C___Arbeidsstap
9___M-X-F___Gebroken lijn
10__Tussen F en A___Arbeidsstap
11__K-X-M___van hand veranderen
12__Tussen E en K__Arbeidsstap
13_ Korte zijnde A__Halthouden, enkele seconden stilstaan
14___Voorwaarts in arbeidsstap
15___ Tussen F en B___Arbeidsdraf
16___C-X-C___Grote volte
17___Tuseen H en E__Arbeidsstap
18__E__Afwenden
19__B__rechterhand
20__tussen B en F__Arbeidsdraf
21__A__Afwenden
22__Voor X__Arbeidsstap
23__Tussen X en G___Halthouden, enkele seconden stilstaan
24___Groeten
25____Voorwaarts in vrije stap de rijbaan verlaten.

Bij ons is de F1 en F2 echt vor de beginners. Kinderen die pas net rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:39

gijs schreef:
ik rij zelf al een aantal jaren KNHS maar er worden maar weinig proeven bedeeld met 179 punten hoor, het was bedoeld als vergelijkje.
De FNRS ziet zichzelf als voorbode van de KNHS als je F12 gehaald hebt mag je L1 KNHS starten.
Bij ons op de manege starten er al een aantal FNRS maar ook KNHS met hetelfde paard.
Wat blijkt, bij de FNRS scoren ze meestal hoog en bij de KNHS gaan ze dan op hun bek, en dat is dus heel vervelend.

daar ben ik het helemaal mee eens! Maar dan praat je dus over het beeld dat je wil zien in een proef en dat scheelt idd erg bij FNRS of KNHS. Anderzijds zou je de meesten met 50 % naar huis sturen als je 'gewoon' zou jureren. Maar ik vind in principe een score van 179 punten (bij de KNHS dan) niet belachelijk, alleen moet je dan wel erg goed gereden hebben, dat wel.