Tinkers op een dressuurwedstrijd??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:25

Bettine schreef:
Citaat:
Euh, wel eens een fjord vergeleken met een (goede) kwpn-er?
Ik zie toch een duidelijk verschil in de kwaliteit van lopen....
Ik zie liever een lekker door zijn lijf lopend, swingend en in de basis goed afgericht paard dan een beestje wat slecht kan buigen (fjord, haflinger) en geen 3 goede basisgangen heeft (en die alleen maar scoort omdat alle figuren netjes worden gereden...)

Ik vraag mij echt af wat jij hiermee wil zeggen Bettine. Verward

Ik heb een fjord en een kwpn'er wel eens vergeleken. Niet zo moeilijk dacht ik.

Jij ziet verschil in de kwaliteit van lopen.
Ik niet, ik zie verschil in de manier van lopen!

Een fjord of haflinger kan ook een goed afgericht paard zijn in de basis. Die paarden lopen op hun eigen manier lekker swingend door hun lijf. En buigen ook goed net als een kwpn'er, echter weer op zijn manier. Ook een fjord of haflinger kunnen 3 goede basisgangen hebben. Echter weer op hun manier.

Ik rij in de aangespannen sport met een 100% tuigpaard en een volbloed. Daar rij ik ook dressuur mee. Ik kan je dit wel zeggen, en dat is dat ik het vertik om mijn tuigpaard te verkopen om daar een kwpn'er voor in de plaats te kopen omdat dan de gangen beter overeen komen. Ronduit belachelijk vindt ik dat!
Die twee van mij lopen elk op hun eigen manier de proef, en bij de laatste dressuur wedstrijd die ik heb gereden, heb ik een jury gehad die het heeft ingezien waarmee ik de ring ben ingekomen. Qua puntenaantal in de dressuur ben ik 3e geworden. Waarom? Omdat ik de figuren netjes heb gereden! Dat is niet altijd even makkelijk met een tuigpaard.

Bij deze voor alle amazone's en ruiters die een ander paard hebben dan een standard KWPN dressuurpaard, blijf er lekker mee doorrijden en ik mag hopen dat jullie allemaal promoveren naar M of zelfs Z niveau!

Nobby

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:40

Oke het is natuurlijk ook niet zo dat je met een Kwpner het zo maar even doet maar het zal iig makkelijker gaan dan met een Fjord...
Ik vind dat je elkaar moet respecteren en het gewoon voor je plezier moet doen! Wat maakt het nou uit of de 1 op een Kwpner zit en de ander op een Tinker ofzo? Hun zijn niet dressuur gefokt dus ook maar gelijk minder en dus kunnen ze ook maar beter niet meedoen Verward
Dat hoor je zo vaak en *zucht* ik word er zoooooo moe van!

Nobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:04

Marrie schreef:
Hun zijn niet dressuur gefokt dus ook maar gelijk minder en dus kunnen ze ook maar beter niet meedoen Verward
Dat hoor je zo vaak en *zucht* ik word er zoooooo moe van!

Ik ook

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:10

Bettine"]
[quote="pferdtje schreef:
Waarom zijn mensen altijd verbaast als er geen Bruine of Zwarte KWPN'er binnenkomt? Kunnen Tinkers Lusitano's Shetten of andere wel of niet barokke rassen dan zoveel minder bewegen??? Verward

Ik zie liever een lekker door zijn lijf lopend, swingend en in de basis goed afgericht paard dan een beestje wat slecht kan buigen (fjord, haflinger) en geen 3 goede basisgangen heeft (en die alleen maar scoort omdat alle figuren netjes worden gereden...)
[/quote]

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel KWPN'ers lopen lang niet allemaal swingengd en los van voren naar achteren En het blijft natuurlijk africhting een KWPN'er loop nou eenmaal ook niet vanzelf zo!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:17

Nobby schreef:
Mensen die alleen maar prestatiegericht dressuur rijden om zo hoog mogelijk te eindigen en zo veel mogelijk te promoveren, moeten een paard kopen van +€10.000,- die daar speciaal op gefokt is.

Alle ruiters en amazones moeten een ieder gewoon in zijn waarde laten, ongeacht met welk soort paard / ras je op een wedstrijd verschijnt.
We hebben allemaal onze eigen persoonlijke voorkeur om persoonlijke redenen.
Ook het "waarom" we deze sport uitoefenen heeft een persoonlijke reden.

En de jury: een goede jury ziet wat voor paard je hebt, en moet ook weten hoe moeilijk of makkelijk bepaald soort rassen het hebben.
De beoordeling moet gebeuren op basis van de combinatie, en dat een dressuur gefokt paard meer wijkt dan een tinker, mag geen rol van betekenis spelen. We proberen allemaal het maximale uit ons paard te halen, en dat is genoeg.

Laten we lekker allemaal met zo veel mogelijk verschillende soorten paarden op de wedstrijd verschijnen a.u.b. anders wordt het beeld zo verdomde saai.

Onze hengst is ook erg duur maar niet echt gefokt om dressuur mee te rijden de portugezen fokken nou eenmaal koelere paarden dan anderen
En ze zijn nog niet op de dressuur gericht
Maar omdat we een Barok paard hebben wat van nature rond is kan je ze makkelijker over hun rug soepeler en met meer kracht van achteren rijden
alleen een Jury ziet dat niet altijd die zien alleen een onbekende vader op papier staan en die zien een onbekend paard wat door de ruiter echt uitstekend wordt gereden maar ondergewaardeerd wordt omdat het niet over een komt met wat hun in hun hoofd hebben!
Ik vind dat jury leden meer volgens de richtlijnen moeten juryren en niet of er nou iets loopt dat ze graag willen zien of dat ze iemand zien die het gewoon hartstikke leuk vindt om te rijden met zijn of haar paard ongeacht het ras.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:42

Ben ik het mee eens hoor Pferdtje!
Een jury moet beoordelen op de combinatie, en op hoe je de proef neer zet. Niet omdat jij op een pony rijd terwijl ze liever een paard zien...
Het gaat er om hoe en niet om wat!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:07

Ach, laat een ieder toch lekker in zijn waarde. Als ik met mijn Tinkertje er lol in heb om wedstrijden te rijden (niet dat ik dat doe omdat ik het hele wedstrijdgebeuren vanaf de grond van dichtbij heb meegemaakt en ik tot de conclusie ben gekomen dat ik liever groom op een wedstrijd ben dan ruiter Haha!) laat mij dan lekker mijn gang gaan. Oke, wij redden het misschien net tot de M en komen dan niet verder maar wij liggen daar niet wakker van. Als ik op hoog niveau wedstrijden had willen rijden dan had ik inderdaad wel een KWNP-ertje of iets dergelijks gekocht.

En daarbij: als ik de sokken afscheer en de manen kortwiek van mijn Tinkertje niemand die dan in de gaten heeft dat ze eigenlijk een Tinker is omdat ze toevallig van het rijtype is Knipoog

Nobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:30

flettie schreef:
Ach, laat een ieder toch lekker in zijn waarde.

Zo is het Flettie en niet anders.
Jammer genoeg gebeurt het veel te weinig.
Iets meer respect zal het wedstrijdgebeuren alleen maar gezelliger maken.

We moeten met zijn allen God op ons blote knieën dankbaar zijn dat wij onszelf met dit soort beesten bezig mogen houden.
Of het nu een tinker, haflinger, fjord, shetlander, ijslander, tuiger of kwpn'er of wat voor paard dan ook is, als je maar plezier eraan beleeft.
Je leeft tenslotte maar 1 keer!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:18

YvonneS schreef:
Echt van die hele lompe benen met enorm behang maar in het lichaam niet overdreven groot en grof.

Zoiets? Schijnheilig Schijnheilig

Afbeelding

Dit ben ik met mijn tinkermerrie in de L1

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:31

Nobby"]
[quote="Bettine schreef:
Citaat:

Ja, oke.
MAAR: als je het dressuurboekje en het FEI regelement er eens op naslaat... Dan zie je toch dat het voor een fjord, haflinger of tinker erg moeilijk wordt om die richtlijnen na te streven...
Als je echt serieus wedstrijden wilt gaan rijden moet je dat niet met zo'n paard doen, omdat ze daar de kwaliteiten niet voor in huis hebben!
Maar: ruitertjes die gewoon voor hun plezier een b of l proefje starten met zo'n beest is natuurlijk niks mis mee.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:37

pferdtje schreef:

Ik vind een Tinker of een ander Ras mooier om te zien en vaker worden ze nog beter behandeld ook!

?? Verward Sorry die snap ik niet helemaal.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 18:06

Dit vond ik dus ook echt nergens op slaan!! Alsof mensen met KWPN-ers het alleen maar voor het geld doen en niet goed met hun paard omgaan of er niet om geven! Ik rij puur voor de hobby en verdien er geen knaak aan, net als andere hobby's kost het handen vol geld! Maar omdat ik dus een kwpner heb behandel ik hem niet goed???? Onzin!! Boos!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:29

Bettine schreef:

Jij ziet verschil in de
kwaliteit
van lopen.

Ja, oke.
MAAR: als je het dressuurboekje en het FEI regelement er eens op naslaat... Dan zie je toch dat het voor een fjord, haflinger of tinker erg moeilijk wordt om die richtlijnen na te streven...
Als je echt serieus wedstrijden wilt gaan rijden moet je dat niet met zo'n paard doen, omdat ze daar de kwaliteiten niet voor in huis hebben!
Maar: ruitertjes die gewoon voor hun plezier een b of l proefje starten met zo'n beest is natuurlijk niks mis mee.

Misselijk Dat moet ik van mensen zoals jouw!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:38

Zo dachten ze jaren geleden ook dat Friezen niks waren voor de dressuursport, totdat Tineke Bartels er zeer nette proeven mee wegzette, werd dat algemene beeld ineens veranderd en komt deze meer en meer in beeld bij de dressuur.
Omdat een tinker/haflinger/fjord misschien wat lomper oogt, zie je het denk ik ook veel duidelijker als die niet lekker soepel door het lijf ed.. loopt. Ook hebben ze bv door hun achtergrond/karakter bepaalde moeilijkheden zoals bv galop (maar toch is dit ook wel zeer afhankelijk PER PAARD en niet altijd PER RAS).
Maar elk paard met een goede basisafrichting en voldoende training kan een heel eind komen Ik zie genoeg mega stijve in de krul getrokken KWPNers en door de uitstraling/afstamming van het paard worden ze daar niet altijd voor afgestraft , daar krijg ik echt nare kriebels van over mijn rug.
Maar ik kan dus net zo genieten van een lekker los in balans lopende swingende Fjord/haflinger/tinker of andere "onbekend" ras die een mooie proef neerzet OK dan! , dan van een KWPNer/trakener ed...
Nee voor mij maakt het ras niet uit--> als het duo maar goed bij elkaar past en ze een nette, ontspannen, soepele indruk maken en de oefeningen goed tot uitdrukking kunnen laten komen OK dan!
Zo vind ik bv een "wat mindere" KWPNer, die door zijn bouw en uitstraling niet uitblinkt, maar die door zijn ruiter wel tot het uiterste wordt gereden in super ontspanning en het uiterste van het paard z'n mogelijkheden laat zien tóch ook geweldig om te zien, terwijl dat dan misschien niet echt spettert is vergeleken anderen!!!

En ja ook bij Fjorden en haflingers zijn er verscheidene die in de Z uitkomen , dus ik denk dat een (rijtypische) tinker ook een heel eind zou kunnen komen! Schijnheilig!

en JA ... OK dan! laat een ieder toch lekker in zijn waarde OK dan! en doe lekker waar je zin in hebt en waar je je goed bij voelt OK dan!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:40

flettie schreef:
En daarbij: als ik de sokken afscheer en de manen kortwiek van mijn Tinkertje niemand die dan in de gaten heeft dat ze eigenlijk een Tinker is omdat ze toevallig van het rijtype is Knipoog

Hihi ja veel (rijtypische) tinkers zouden zonder sokken en kortgewiekte manen denk ik wel door kunnen voor een afstammeling van Samber of zo Haha!

Eefjeflip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:47

Ik rijd zelf ook een tinker en die is heel soepel door het lijf en loopt altijd erg ontspannen, dus ik zie niet in wat er mis is met een tinker op een dressuurtwedstrijd...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:50

Ik heb niets tegen op Tinkers in wedstrijden! Vind het juist knap! Het gaat toch puur om de lol die je hebt met je paard?

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:35

irish_lady"]
[quote="Bettine schreef:

Ja, oke.

[/quote]

Duidelijk dat je Bettine niet kent Knipoog want ze is heel aardig.

Ze bedoelt gewoon dat ze zelf hogere dingen nastreeft, en meer wil bereiken en ik vind dat je erg cru reageert.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:41

En je ziet idd hartstikke veel, veel te veel, slecht gereden KWPN'ers, NRPS'ers en wat dan ook.Waarvan de achterbenen 20 m achter nog ergens over grond slepen. Knipoog

Maar zo zie je ook moddervette fjorden door de bak heen zwalken maar ook hele leuke..

Bij elk ras moet je het kaf van het koren scheiden, maar een iets gangbaarder paard met meer in zn mars qua beweging, want dat wil men zien, spectaculaire proevem ook al gaat dat soms ten koste van andere dingen.Zo'n paard zal hoger gewaardeerd worden, maar dat is bij mensen ook zo Tong uitsteken

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:51

zal ik iets vertellen, mijn fjord is te DUN, hij moet meer aankomen, zo blijkt maar weer niet alle fjorden zijn dik.

bij mij op de manege start er iemand met een shire.

en in de BIT stond er een tijd terug ook een met een shire in de M

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:03

het zou eigenlijk wel grappig zijn om Rowan eerst in ras-stijl (sokken en lange manen) uit te brengen en daarna in sportpony-stijl (sokken eraf en manen kort).

Eerste geval is het duidelijk een Welsh Cob, tweede geval is het opeens een slanke gestroomlijnde sportpony die best voor NRPSer doorkan...

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:47

Ctal"]
[quote="irish_lady"][quote="Bettine schreef:

Jij ziet verschil in de
kwaliteit
van lopen.

Ja, oke.

[/quote]

Duidelijk dat je Bettine niet kent Knipoog want ze is heel aardig.

Ze bedoelt gewoon dat ze zelf hogere dingen nastreeft, en meer wil bereiken en ik vind dat je erg cru reageert.
[/quote]
Bloos Haha!
Maar, dat bedoelde ik inderdaad chantal Knipoog
Als je echt iets wilt bereiken zul je er toch echt het juiste paard voor moeten hebben..
En nog iets: Ik zeg niet dat mensen die op een fjord, tinker, haflinger oid niet kunnen rijden... EN er zitten zat mensen op kwpn-ers te kachelen die er ook niks van maken en dat beest compleet de vernieling inrijden!

Veel mensen die op een fjord, halfinger, tinker rijden hebben vaak hardstikke veel plezier met dat paard, alleen echt hogerop zullen ze niet komen...
Ik heb wel eens een fjord in de Z zien lopen en die zal bij sommige jury's best een puntje scoren op de afwerking van de figuren... Maar eigenlijk kán het niet, hoe goed bedoeld ook... Zo'n beestje kan dat in zn lichaam gewoon niet aan een hogere dressuurproef te lopen, en als je toch goed Z wilt rijden, koop dan een ''gewoon'' (eh weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven) paard..

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 06:29

Soeskia schreef:
zal ik iets vertellen, mijn fjord is te DUN, hij moet meer aankomen, zo blijkt maar weer niet alle fjorden zijn dik.

bij mij op de manege start er iemand met een shire.

en in de BIT stond er een tijd terug ook een met een shire in de M

Ik zeg dan ook, Zo zie je OOK moddervette fjorden, en dat je het kaf van t koren scheiden moet, bij elk ras maar dan moet je gewoon even beter lezen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:00

Bettine schreef:
Zo'n beestje kan dat in zn lichaam gewoon niet aan een hogere dressuurproef te lopen, en als je toch goed Z wilt rijden, koop dan een ''gewoon'' (eh weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven) paard..

KWPNehner en geen Fjielinker Knipoog Zo, is die vondst ook weer eens nuttig.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:13

Ctal"]
[quote="pferdtje schreef:

Ik vind een Tinker of een ander Ras mooier om te zien en vaker worden ze nog beter behandeld ook!

?? Verward Sorry die snap ik niet helemaal.
[/quote]

Als je iemand hebt die met een ander ras start dan starten ze vaak niet omdat ze persee moeten winnen over het algemeen hebben ze meer lol en zullen dus niet hun paard na de proef afranselen omdat ze het zotte idee hebben dat het paard hun bewust voor schut heeft gezet