Bettine schreef:Citaat:Euh, wel eens een fjord vergeleken met een (goede) kwpn-er?
Ik zie toch een duidelijk verschil in de kwaliteit van lopen....
Ik zie liever een lekker door zijn lijf lopend, swingend en in de basis goed afgericht paard dan een beestje wat slecht kan buigen (fjord, haflinger) en geen 3 goede basisgangen heeft (en die alleen maar scoort omdat alle figuren netjes worden gereden...)
Ik vraag mij echt af wat jij hiermee wil zeggen Bettine.

Ik heb een fjord en een kwpn'er wel eens vergeleken. Niet zo moeilijk dacht ik.
Jij ziet verschil in de kwaliteit van lopen.
Ik niet, ik zie verschil in de manier van lopen!
Een fjord of haflinger kan ook een goed afgericht paard zijn in de basis. Die paarden lopen op hun eigen manier lekker swingend door hun lijf. En buigen ook goed net als een kwpn'er, echter weer op zijn manier. Ook een fjord of haflinger kunnen 3 goede basisgangen hebben. Echter weer op hun manier.
Ik rij in de aangespannen sport met een 100% tuigpaard en een volbloed. Daar rij ik ook dressuur mee. Ik kan je dit wel zeggen, en dat is dat ik het vertik om mijn tuigpaard te verkopen om daar een kwpn'er voor in de plaats te kopen omdat dan de gangen beter overeen komen. Ronduit belachelijk vindt ik dat!
Die twee van mij lopen elk op hun eigen manier de proef, en bij de laatste dressuur wedstrijd die ik heb gereden, heb ik een jury gehad die het heeft ingezien waarmee ik de ring ben ingekomen. Qua puntenaantal in de dressuur ben ik 3e geworden. Waarom? Omdat ik de figuren netjes heb gereden! Dat is niet altijd even makkelijk met een tuigpaard.
Bij deze voor alle amazone's en ruiters die een ander paard hebben dan een standard KWPN dressuurpaard, blijf er lekker mee doorrijden en ik mag hopen dat jullie allemaal promoveren naar M of zelfs Z niveau!
Nobby