Starten met een hengst, ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:15

Maar ik ken ook gevallen waarbij de hengst altijd super lief was, zelfs op concours zo mak als een lammetje bij andere paarden. En toen die ene keer kreeg de hengst de kolder in de kop en sprong hij in de rijbaan zo achterop een ander paard terwijl hij de amazone van dat andere paard in haar arm vastbeet en uit het zadel probeerde te sleuren.....
hengsten rijden is niets voor amateurs

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:47

dus ik begrijp hieruit dat je niet met een hengst mag starten, op officiele wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:50

Waar lees je dat vicky?

Maar ik ben het helemaal met jippie eens
een hengst rijden is echt anders dan een ruin of merrie.

Ik heb er in het verleden ook een paar thuis gereden en die wisten niet eens dat ze hengst waren had ik het idee.
Maar er zijn me ook hengsten aangeboden waar ik voor gepast heb.
Ik vind me zelf daar idd niet goed genoeg voor.
Schaam me er ook helemaal niet voor.
Veel ruiters hebben al moeite met 600 kg paard, laat staan 600 kg hormonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 13:54

Mensen, hengsten rijden is zo leuk niet! Als je eraf klettert en hij duikt bovenop een van de andere paarden ben je gewoon niet blij. Er zijn heel veel dingen die je niet kan met een hengst, dus waarom zo dier hengst laten!

Ik ben daar heel erg op tegen, maar goed, ik rij voor anderen en die willen het nog weleens erg graag...........helaas.........

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:06

He Jippie, ik ben ook een amateur maar het "hengst rijden" gaat me best goed af hoor Knipoog.
Er zijn momenten dat zijn drammerigheid en hormonengehalte overheerst maar dat moet je met slimmigheidjes en consequentheid kunnen oplossen.
Ik geef toe dat ik wel professionele begeleiding hierbij heb en het anders ook nooit had gered met mijn hengst. Maar ik vind wel dat wanneer je amateur bent dat je dan best met een hengst kan starten mits je goede begeleiding hebt en een consequente ruiter bent anders red je het niet.
Ik had het ook nooit tot de M1 geschopt zonder de juiste hulp. En ik krijg mijn hengst, als amateur, ook wel naar de Z gereden.
Dus dat nou enkel professionele ruiters met een hengst overweg zouden kunnen vind ik ver gezocht... of ik schaar mezelf onder de semi-profs Knipoog dat kan ook....

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:20

[quote="runningkawa"]Waar lees je dat vicky?

ergens aan het begin van dit topic stond iets dat je eerst l2 moet zijn voor het starten met een hengst? Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:22

Ja dat klopt, dat is ook zo
Maar dan mag je wel met een hengst starten op officiele wedstrijden, alleen niet als die hengst toevallig het eerste paard is wat je uit gaat brengen.

Maar nogmaals een hele redelijke regel, anders krijg je dadelijk elke penny miep met 1 jaar manege ervaring en die de naam hengst wel stoer vind op concours tegen.
Daar heb ik persoonlijk toch geen behoefte aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-04 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:22

Ik heb zelf ook een hengst en dat gaat ook prima pas 2x gestart onderling maar ging prima. Hij gedraagt zich keurig alleen als een merrie voor hem start hinnikt ie.
Verder rijd ik hem regelmatig met andere paarden en heb ik ook totaal geen last.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:23

Zwelgje, misschien is jouw hengst echt een doetje.. Tong uitsteken

Ik ken ook een hengst, die moet je volgens mij hengst laten anders komt hij helemaal niet meer vooruit. Zit echt geen greintje karakter of pit in.
Zo'n slome heb ik echt nog nooit gezien.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:23

hmm lekker verhaal is dat het zat dus wel in de planning om officieel te gaan starten voor het eerst met hem, maar dat goud dan op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:25

ja, helaas, zo zijn de regels.
Dan zul je eerst een ander paard l2 moeten gaan dressuren of L springen, dat mag ook.
Voorheen was het zelfs M, dus je hebt nog mazzel Tong uitsteken

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:41

Echt heel triest ik heb ze net gebeld en als je in de endurance een bepaalde klasse behaald telt dat niet, zodat je dan alsnog dressuur kan gaan starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:55

Zwelgje, jou hengst is nu nog prima te hanteren. Dat voorbeeld wat ik noemde ging over een hengst die ook al 7 of 8 was. Al die tijd was het super gegaan en ineens ging het niet meer.
Tijdens het rijden probeerde hij op andere paarden te klimmen en viel daarbij de berijders van die andere paarden aan. De eigenaresse was zeker geen groentje en had hem hengst gelaten om zijn makkelijke karakter.
Natuurlijk hoeft het niet altijd fout te gaan. Anda's en Luisitano's staan bekend om het gemoedelijke karakter. Maar van onze warmbloedjes hoor ik te veel verhalen van hengsten die toch maar snel geruind zijn.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:59

En juist daarom vind ik het maar raar dat ik niet met hem kan starten!
Hij is al 15/16 jaar en niet voor niks nog steeds hengst een kind kan hem rijden, ook op vreemd terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:03

Dan is jouw paardmisschien die uitzondering op de regel. En dat geeft alleen maar aan dat die regel heel heel hard nodig is.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:13

Ja het zal best dat die regel hard nodig is anders zouden ze hem niet hebben opgesteld, ik vind het alleen erg jammer dat ik nu niet de mogelijkheid krijg om met hem te starten.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 19:03

Ik start ook met een hengst en ik vind het een ramp!Ik mag met een hengst starten (Z1 zonder winstpunten) en ik heb ookal vaker met hengsten gereden.Deze hengst is goedgekeurd als dekhengst en dus is castreren geen optie maar ik moet wel zeggen dat ik mijn handen echt hardstikke vol heb en ik zeker niet voor mijn plezier rijd.

Ik ben begonnen thuis door mensen met andere paarden uit te nodigen.
Eerst 1 toen 2 in de bak en later met een groepje vanuit hier naar buiten.

Dat ging vanaf het begin wel goed een beetje mompelen naar andere paarden en dat was het.
Met buitenrijden ging het ook goed alleen als ik langs een weiland vol paarden kom die keihard op me af komen denderen dan moet ik nog wel eens hard optreden om te zorgen dat we en rechtuit gaan en dat dat ook in mijn tempo gebeurd.

Vervolgens ben ik bij een kennis in de bak gaan rijden en toen dat goed ging is hij mee gegaan naar shows,daarna is hij pas mee gegaan naar les en toen pas heb ik mijn eerste wedstrijd gestart.

Inmiddels ben ik er 4 keer afgelazerd en is hij los gekomen tussen andere paarden.
LEVENSGEVAARLIJKTja wat moet je dan? zoals eerder gezegd, castratie is geen optie.
Niet starten ook niet,sportpestatie's tellen voor een hengst ook mee.
Uit laten brengen door een beter ruiter dan mezelf, kan zijn maar ik voldoe al dubbel en dwars aan de regels Overgens moest ik met 12 mensen losrijden in 20 x25 en hij gaf geen kick.

Ik ken zat hengsten die hardstikke braaf zijn maar zelfs met de beste prof ruiter kan ook een hengst struikelen en/of uitglijden en dan komt hij ook los.
Ook hengsten moeten leren en de eerste keren op andere terrein zijn ze net als de meeste andere jonge paarden ook wat heftiger.

eigenlijk zou er een regel moeten komen dat de mensen B t/m ZZ eerst een proef moeten laten zien om te kijken of een hengst wel braaf genoeg is voor een echte wedstrijd

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:46

runningkawa schreef:
ja, helaas, zo zijn de regels.
Dan zul je eerst een ander paard l2 moeten gaan dressuren of L springen, dat mag ook.
Voorheen was het zelfs M, dus je hebt nog mazzel Tong uitsteken

Ok, nu ga ik vast een domme vraag stellen: maar mag je dan met een hengst wel springen zonder eerst een WP in de dressuur te halen? Hoe zit dat dan?
Vicky, anders zou je gewoon met hem kunnen springen, daar is het een kei in! Of met O'neill naar de L2 rijden? Wat loopt die eigenlijk?
Je moet wel gaan starten hoor, het is echt een tof beest! En het ging hardstikke goed met springen (wist niet eens dat het een hengst was!).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:10

nee, dat mag ook niet. Als ruiter moet je L2 + 1 of L springen +1 zijn , anders mag je geen hengst uitbrengen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 10:32

astridastrid schreef:
mag je dan met een hengst wel springen zonder eerst een WP in de dressuur te halen?

Nee, je moet ooit 1 wp in de B gereden hebben voordat je mag springen, maar dan nog is dat, zoals astrid al zegt, niet voldoende om een hengst mee te mogen starten.

peggelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 11:40

ik ben bij mn vorige werkgever weggegaan door onenigheid over de hengst. ik mocht niet met hem naar de les(dat zou gevaarlijk zijn) maar moest wel met hem op wedstrijd! net alsof dat dan goed zou gaan. het was wel een hele brave hengst hoor, en ben wel wat gewent, maar het was wel een pony. en ik wilde het vooral de jonge ponyruiters niet aandoen. enn uiteraard ben ik zelf mn leven nog niet zat! de fokker had hier geen begrip voor, helaas.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:31

astrid
o`neill is van mijn vriendin, hij loopt nix zeg maar. We hebben allebei nooit officieel gestart alleen maar onderling met de pony`s. Ik heb wel L gereden maar dat was ook onderling.
Ik wil niet met een ander paard eerst L2 worden kost veel te veel tijd om 2 paarden te gaan rijden. Ik weet niet hoeveelwinstpunten je nu moet hebben om over te gaan?
Ik heb nog wel een pony die heeft m1 gelopen dus daar zou het wel mee kunnen maar waar haal ik de tijd vandaan?
Nimber
Over die proef heb ik ook na zitten denken gisteravond. Is toch veel logischer? Nu is het dus zo als L2 ben kan je dan wel op een hengst rijden?
Ik vind dat ze per combinatie een proef af moeten leggen, desnoods ieder jaar herhalen om te mogen blijven starten. Kunnen we dit niet voor dragen bij de KNHS?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:49

dat hebben al heel wat mensen geprobeerd vicky Knipoog

Pb cloris maar eens Die zit ook met dit probleem...Clown

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:34

runningkawa schreef:
Citaat:
Het is sinds ik meen vorig jaar april inderdaad L2+wp geworden.

en een paar jaar daarvoor M springen en M dressuur Lachen

En verder ben ik het wel met het bericht van Sjuimpje eens
En daarom vind ik het ook nog steeds jammer dat het niet nog steeds op M staat als min.nivo
Niet dat nivo zaligmakend is, maar wel net iets meer ervaring

Waar halen jullie die info vandaan. En welke jaartallen hangen daaraan. Een vriend van mij zijn 1e wedstrijdpaard was een hengst. Zowel hijzelf als het paard hadden nog 0 wedstrijdervaring. Hij moest alleen wachten tot hij 16 was om met een paardenhengst te mogen starten. Dus dat is mijn ervaring uit de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:36

uit de regelementen en precieze jaartallen weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Maar M was tot een jaar of 7 terug nog (gokje, pin me niet vast op een paar jaar Lachen )
En hij heeft dan gewoon mazzel dat ze hem niet betrapt hebben.