Annika Schleu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:48

Anoniem

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:52

(Goede)paarden kunnen wel eens eenkennig zijn, weet dat Libby van Lansink zijn vrouw in zand liet bijten }>
Dit is duidelijk een miscommunicatie en paard deed nog netjes haar ongenoegen kenbaar maken.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:56

Tijd dat ze het paardrijden vervangen door een andere sport in de moderne vijfkamp. Hier leen je je paard toch niet voor :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:58

Oh man wat verschrikkelijk ook dat filmpje van die meid die 2 keer valt. Waarom worden paarden hiervoor ingezet. Lees net op Facebook dat het over het algemeen ook geen ervaren ruiters/amazones zijn geen eens eigen paarden hebben maar wel even een spring parcours moeten doen? Je hebt wel met levende dieren te maken hoor kunnen erge ongelukken gebeuren alles.. Snap gewoon niet waarom wie heeft dat bedacht |o

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:59

Wat een vreselijk, walgelijk onderdeel. Waarom mag dit, waarom is dit een Olympische sport?
De vertoning van deze amazone is echt wanstaltig, maar dat vind ik eveneens van de toezichthouders: waarom wordt dit toegestaan en niet uitgebeld? Waarom laten ze het zo ver komen? Hier zijn alleen maar verliezers, en het arme paard nog het meest van allemaal.

BigOne

Dit zijn paarden die de organisatie overal en nergens vandaan haalt. En de deelnemers, daar zijn er genoeg bij die misschien een uur per week op een manegepaard zitten. Vijf jaar geleden was het ook drama met een aantal deelnemers en wat mij betreft halen ze dit van het programma.

Anoniem

Dit paard protesteerde bij de vorige ruiter ook na een aantal hindernissen gesprongen te hebben. Denk dat het paard het getrek in de mond en het gebonk op de rug gewoon beu was.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:04

carika schreef:
DuoPenotti schreef:
heb je dar een link van?

https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml

Als je dit ziet denk ik dat beter leren rijden echt wel een punt kan zijn. De 2de val komt puur door een ruiter die een wat ruim gesprongen sprong niet kan uitzitten. Ik ben geen held qua springen, maar met wat training moet elke ruiter dat toch kunnen uitzitten?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 16:07

Lielle schreef:
dit is niet het 'gewone' springen, maar de vijfkamp. Maakt het niets minder rot, maar betekent dus dat de amazone niet voor een team reed, en niet op haar eigen paard.

Wacht, dit is het paard van een ander!?

:x

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:12

Molfre schreef:
Lielle schreef:
dit is niet het 'gewone' springen, maar de vijfkamp. Maakt het niets minder rot, maar betekent dus dat de amazone niet voor een team reed, en niet op haar eigen paard.

Effectief die paarden worden zo geloot, was vroeger met de para ruiters ook als het me goed bijstaat. Dus veel hangt af van je loting. De paarden kunnen bvb van een lokale ruiter zijn en uitgeleend worden, maar net zo goed van een manege.
Maar dan nog, dat weet je als je deze sport beoefent.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:13

Molfre schreef:
Lielle schreef:

Bij het 5 kamp heb je 20 minuten om je paard te leren kennen, daarna spring je er een parcours mee.
Het is een moderne versie van vluchten uit het terrein van de vijand en een paard stelen om sneller weg te komen, dan kan je het paard ook niet leren kennen.
Of een springparcours dan de goede vertaling van dit concept is weet ik niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:16

De geschiedenis van de moderne vijfkamp in een notendop:

Wikipedia schreef:
De moderne vijfkamp is een sportwedstrijd waarin, in tegenstelling tot de tien- of zevenkamp in de atletiek, vijf verschillende sporten worden gecombineerd: schermen, zwemmen, paardrijden en een combinatie van hardlopen en pistoolschieten. Het doel van deze sportdiscipline was de ontwikkeling te bevorderen van de moderne universele atleet, het grote ideaal van de olympische sportman. De moderne vijfkamp werd speciaal voor de Olympische Spelen bedacht door Pierre de Coubertin. (...)

De vijfkamp werd door Pierre de Coubertin zelf samengesteld als weerspiegeling van wat een ideale soldaat moest kunnen in de 19de eeuw. Het ontstond tijdens een gesprek van de Coubertin met zijn opvolger aan het hoofd van het Internationaal Olympisch Comité, de Belg Henri de Baillet-Latour. Pas in 1909 kon de Coubertin zijn voorstel doordrukken: de eerste officiële moderne vijfkamp vond plaats in 1912 tijdens de Spelen in Stockholm.

Het is een onderdeel dat meer dan honderd jaar geleden is bedacht. Wellicht wordt het tijd om een en ander te herzien.

[Edit: bron toegevoegd]
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-08-21 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:17

Misschien is een Caprilliproef beter als ze het rijden toch aan willen houden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:19

Wat een vreselijk verdrietig filmpje... arm paard..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:19

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:20

DuoPenotti schreef:
Misschien is een Caprilliproef beter als ze het rijden toch aan willen houden.

_O- _O-

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:23

Ik weet van een eerdere Olympische Spelen dat er deelnemers zijn die slechts 2 keer per maand rijden.

Ook vandaag kwamen er weer akelige situaties voorbij. En amazones/ruiters met ook maar een beetje een gebalanceerde en onafhankelijke zit zijn ontzettend zeldzaam. Ik vind het onderdeel echt nergens op slaan. Fatsoenlijk rijden komt vrijwel niet voor en paarden beginnen soms halverwege te weigeren vanwege de klappen in de rug door de belachelijke afstanden die ze vaak voorgeschoteld krijgen.

Over de regels, bij een tweede weigering op een hindernis mogen ze verder naar de volgende hindernis. Bij een eerste val mogen ze opstappen en doorrijden, waarna ze bij een tweede val uitgesloten worden. Het was destijds ook geloof ik meer strafpunten om samen met je paard te vallen, in plaats van dan dat dat gelijk uitsluiting betekent.
Uitsluiting volgt geloof ik pas bij overschrijding van de maximale tijd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:25

Wat triest om naar te kijken zo, ik heb geen verstand van en geen achtergrond met springen maar dit is toch niet waardig voor de olympische spelen? vrijwel elke sprong lijkt een ongecontroleerde noodsprong. Bij het eerste filmpje verwachtte ik door de lichaamstaal eigenlijk bij vrijwel alle sprongen een weigering. Het 2e filmpje daarvan kan ik geloof ik alleen maar van zeggen: man, wát een ontzettend lief, rustig en vergevensgezind paard is dat. Ik ken er zelf geen, die na zulke fratsen zo rustig blijven, en meteen weer vol goede moed en vertrouwen door kunnen alsof er niks is gebeurd. Dat eerste paard trouwens ook, zo over de toeren zijn en alleen een beetje huppelen en achteruit lopen, ik hield mijn hart vast toen die vrouw met de vlecht erachter stond maar een trap bleef uit. Wat een lieve dieren, jammer dat hen dit is overkomen. Zonde

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:34

Bah, dit hoort toch niet op de OS. Arme paarden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:44

Dit is toch zo ontzettend verdrietig en ronduit walgelijk om te zien. Ongekend dat dit een plek heeft op de OS. Ik geef het een uur of 2 tot Wakker dier of Animal Rights er bovenop zit, en terecht. :n

Is er geen plek om hierover een officiële klacht in te dienen bij de organisatie van de OS? Of kunnen we geen petitie starten zodat "wij" als paardensport liefhebbers kunnen aangeven dat we dit zelf ook onacceptabel vinden?

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:45

Ik zou het ook goed vinden als de FEI zich hierover uit zou spreken en de springbonden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:47

Silenna schreef:
Dit is toch zo ontzettend verdrietig en ronduit walgelijk om te zien. Ongekend dat dit een plek heeft op de OS. Ik geef het een uur of 2 tot Wakker dier of Animal Rights er bovenop zit, en terecht. :n

Is er geen plek om hierover een officiële klacht in te dienen bij de organisatie van de OS? Of kunnen we geen petitie starten zodat "wij" als paardensport liefhebbers kunnen aangeven dat we dit zelf ook onacceptabel vinden?

Zo'n petitie zou ik meteen ondertekenen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:50

Silenna schreef:

Dit is precies mijn gedacht hier over. Zou met liefde een klacht indienen want dit is geen reclame voor de paardensport.

De weigeringen van Annika Schleu heeft ze zelf veroorzaakt. Het paard springt totdat ze hem door ren hindernis heen rijd. Vervolgens is het paard het vertrouwen kwijt en springt niks meer.