Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:14

EllyC schreef:
wat mij vooral verbaasd is dat de juryleden nog geen instructie gehad hebben.
De opmerking hiervoor dat juryleden nu wel commentaar gaan geven is de vraag. Als je het nu niet doet waarom zal je het dan door een extra kolom wel gaan doen?

Als ik het goed begrijp doet de knhs dit zodat de deelnemer meer begrijpt waar op gelet wordt.... "betuttelend" komt dan bij me op

Dit verbaast mij een beetje...
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit wel wat mee was genomen de afgelopen twee jaar. Mijn instructrice, waar ik ook regelmatig bij schrijf, doet dit namelijk al in de 'opgave'. Dus de B onderstrepen, of middendraf onderstrepen bijv. Zij is vorig jaar geslaagd voor de B/L cursus... Nu heb je op dit moment niet meer opties, maar het wordt dus echt in de cursus al benoemd dat dit een optie is.

Ik interpreteer het totaal niet als betuttelend, communicatie is nu eenmaal een moeilijk ding. Er is een chronisch gebrek aan doelgerichte communicatie. Hierdoor ontstaat een hoop verwarring, waar dan ook. Het is dan in mijn optiek juist een logisch besluit om de kloof tussen jury en ruiter op deze manier iets te willen dichten, voor diegenen die de stap naar de jury zelf niet durven te zetten.

Persoonlijk vind ik het een mooie ontwikkeling voor zowel jury als ruiter. Ik ben vrij perfectionistisch en kritisch en weet wel wat er beter moet. Alleen maken deze steekworden het nog net even wat helderder en concreter.

Tevens is het ook een motivatie om bij niet per se commentaar waardige uitvoeringen (een 6 bijvoorbeeld) even te onderstrepen op basis waarvan het cijfer verhoogd kan worden. Een heel protocol volschrijven is ook geen doen voor schrijvers.

En ga voor de grap eens in de B kijken, er rijden toch wel echt heel erg veel ruiters die denken dat ze het op hun janboerenfluitjes wel kunnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:15

Suzanne F. schreef:
Wat een belachelijke toestand. Alsof de jury’s steeds onkundiger worden. Alsof voorgekauwd moet worden welke criteria ze moeten hanteren. Een goede jury kent de criteria en zet in de omschrijving ook neer waar het in dat onderdeel aan ontbrak of wat er beter kan.
De dressuursport wordt steeds kinderachtiger. Eerst al die onzin van roze laarzen en kleding toestaan, toen hoefde groeten naar de jury ook niet meer en nu wordt de jury behandeld als een grote baby.
Ik ben steeds blijer met de keuze die ik gemaakt heb om te stoppen met jureren.

Jeetje wat een vooringenomen reactie zeg...
Er komen meer mensen bij de wedstrijdsport kijken dan alleen jury's...

Niet alles wat de KNHS ontwikkelt is bedoelt om hun (jury)leden tegen te werken :roll:

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:35

Janine1990 schreef:
Tevens is het ook een motivatie om bij niet per se commentaar waardige uitvoeringen (een 6 bijvoorbeeld) even te onderstrepen op basis waarvan het cijfer verhoogd kan worden. Een heel protocol volschrijven is ook geen doen voor schrijvers.

Maar bij een 6 heb je wel commentaar, anders zou je een 10 geven... Ik geef bij vrijwel alle onderdelen commentaar, dat doe ik inmiddels al bijna 20 jaar. En dat is in al die jaren op 1x na prima te doen geweest voor alle schrijvers die ik heb gehad. Die ene keer was een schrijfster van 9 die geen paardenervaring had en nog niet wist wat een volte was. Die had het met onderstrepen ook vast niet gered.

Ik ben benieuwd hoe deze protocollen in de praktijk gaan werken, op dit moment zie ik voor mijzelf nog geen voordelen. Maar in de jurygroep zijn voornamelijk hele positieve reacties te horen, dus we gaan het afwachten.
Laatst bijgewerkt door Anoeska27 op 14-07-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:43

Anoeska27 schreef:
[...]
Die ene keer was een schrijfster van 9 die geen paardenervaring had en nog niet wist wat een volte was.
[...]

:wow:

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:17

Anoeska27 schreef:
Janine1990 schreef:

Maar bij een 6 heb je wel commentaar, anders zou je een 10 geven... Ik geef bij vrijwel alle onderdelen commentaar, dat doe ik inmiddels al bijna 20 jaar. En dat is in al die jaren op 1x na prima te doen geweest voor alle schrijvers die ik heb gehad. Die ene keer was een schrijfster van 9 die geen paardenervaring had en nog niet wist wat een volte was. Die had het met onderstrepen ook vast niet gered.

Ik ben benieuwd hoe deze protocollen in de praktijk gaan werken, op dit moment zie ik voor mijzelf nog geen voordelen. Maar in de jurygroep zijn voornamelijk hele positieve reacties te horen, dus we gaan het afwachten.

Lang niet alle jury's doen dat dus. Ik ben zo'n 6jes rijder, en denk dat ik bij max 10 a 12 onderdelen commentaar heb staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:46

Anoeska27 schreef:
Janine1990 schreef:

Dan ben jij daarin wel uniek...

Ik begrijp sommige jury's volledig. Soms lijkt er gewoon niet meer dan dat in te zitten.
Laatst hadden we ook een paard, tussen de afdruk van het voor en achterbeen zat in draf minstens 30cm ruimte. Je wilt zo'n combinatie op dat niveau toch niet helemaal afzeiken? Het paard was rad, wat kan je dan doen? Je wilt toch ook niet de indruk geven dat je als ruiter een Totilas onder je reet moet hebben wil je winst halen in de B?
Juist voor die combinaties denk ik dat je hier veel beter met steekwoorden op een vriendelijke manier je motivatie voor het cijfer kan overbrengen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:47

CharleyT schreef:
Katja schreef:
Ik ben er wel blij mee. Je kunt net even gerichter in een korte tijd commentaar geven en ik denk dat het voor veel ruiters duidelijkheid geeft waar precies op gelet wordt per onderdeel. Natuurlijk weet je dat meestal wel maar bij de subtopproeven lees ik het vaak toch nog even door en dat vind ik dan weer fijn om mee te nemen in de training.

Je gaat er gemakshalve vanuit dat de jury altijd een ervaren snelle schrijfster heeft? Geloof me, dat is nogal wisselend en het zijn ook nog vrijwilligers die zelden wat krijgen voor hun inzet.
Heb wat protocollen bestudeerd en het kan lastig zijn om snel te onderstrepen. Er staan nl gemiddeld zo'n 4/5 mogelijkheden. Dan nog een Tip er achter invullen.( Opmerking is vervangen door het hippe Tip)
Tja, als je een slechte schrijfster hebt dan is commentaar per onderdeel geven en zorgen dat de punten op hun plek staan toch al een dingetje. Maar om dan gelijk iets niet te doen voor het geval dat je een slechte schrijfster hebt is ook zo wat.

Deb_bie schreef:
Precies dit. Ga er vanuit dat als je wedstrijd gaat starten je weet waar je op beoordeeld gaat worden, ook als het niet zo direct achter elke oefening staat.
Heb het even doorgelezen, het heeft mij absoluut geen dingen vertelt waar ik nog niet van op de hoogte was. Hoop maar dat er commentaar bij geschreven blijft worden.
Bij de FEI proeven staat het er ook achter en ik neem aan dat ruiters op dat niveau het juist beter weten dan de gemiddelde ruiter in de basissport. Maar ik vond het super fijn toen ik lichte tour ging rijden dat het er allemaal achter staat. Soms een herinnering en soms een stukje bevestiging. En ook juist met het over gaan naar een nieuwe klasse fijn om even door te lezen. Voor sommige mensen zal dat niet zo zijn maar voor anderen is het juist super fijn en als je het niet nodig hebt zit het ook niet in de weg.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:57

Janine1990 schreef:
Dan ben jij daarin wel uniek...

Ik begrijp sommige jury's volledig. Soms lijkt er gewoon niet meer dan dat in te zitten.
Laatst hadden we ook een paard, tussen de afdruk van het voor en achterbeen zat in draf minstens 30cm ruimte. Je wilt zo'n combinatie op dat niveau toch niet helemaal afzeiken? Het paard was rad, wat kan je dan doen? Je wilt toch ook niet de indruk geven dat je als ruiter een Totilas onder je reet moet hebben wil je winst halen in de B?
Juist voor die combinaties denk ik dat je hier veel beter met steekwoorden op een vriendelijke manier je motivatie voor het cijfer kan overbrengen.

Maar waarom zou je een paard daarvoor afzeiken? Als hij rad is en de oefeningen worden netjes uitgevoerd met de juiste stelling, buiging, impuls en aanleuning dan blijf je zeker in de B niet op een zesje hangen.Zo'n dier scoort dan geen zevens of hoger op de gangen, maar het is een proef en geen keuring.

En ik ben zeker niet uniek, ik zie veel protocollen voorbij komen en die zijn allemaal ruim voldoende volgeschreven.

Bowo

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:16

Ik heb bij redelijk wat jury's geschreven en van nog veel meer jury's protocollen ontvangen. Hier zitten voorbeelden tussen van cijfers waar je een 5 voor hebt zonder opmerking tot jury's die bij (sommige) 7's aangeven "meer x voor een 8". Ik krijg natuurlijk veel liever een protocol van die laatste, omdat je dan tenminste weet waar je aan kunt werken.
Ik heb ook zelfs (als schrijver) een jury gehad die tegen mij zei "als ze nou nog iets meer dit had laten zien, dan was het een 7/8, maar dat hoef je niet op te schrijven want het is geen 5, dus dan hoeft er geen opmerking bij".

En natuurlijk zou je moeten weten wat er beter moet van je proef, maar soms komt je gevoel niet overeen met het beeld of heeft de jury een andere opinie over hoe het hoort te zijn. En soms wordt die opinie breed gedeeld en zat je er zelf naast en soms vind je je eigen mening toch beter. Maar zolang er geen opmerkingen bij staan, heb je daardoor regelmatig punten waarvan je niet snapt hoe de jury tot dat cijfer is gekomen. En dan? Hopen dat je de volgende keer het wel goed doet?
En voor de beginnende wedstrijdruiters is het soms al helemaal moeilijk om te bepalen waar een proef nou aan hoort te voldoen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:19

Maar bij een 5 weet je meestal zelf al wel wat er mis ging, hoe je van een 7 een 8 kunt maken is misschien minder duidelijk.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:32

Tja, wanneer dat voor een galop in de middendraf is of iets dergelijks is het vrij duidelijk, maar ik heb helaas ook wel eens een 5 zonder commentaar, zonder dat ik kan plaatsen wat er nou zo erg mis ging dat het een 5 was. Bijvoorbeeld een overgang die naar mijn mening gewoon vloeiend en op zit is gereden en zonder dat het paard tegen de hand komt of iets dergelijks.
Misschien dat het voor de jury overduidelijk was, maar zoals ik zei, gevoel en beeld kunnen verschillen. Of misschien dat je door de zenuwen je een deel van de proef niet meer top herinnert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:34

Anoeska27 schreef:
Maar waarom zou je een paard daarvoor afzeiken? Als hij rad is en de oefeningen worden netjes uitgevoerd met de juiste stelling, buiging, impuls en aanleuning dan blijf je zeker in de B niet op een zesje hangen.Zo'n dier scoort dan geen zevens of hoger op de gangen, maar het is een proef en geen keuring.

En ik ben zeker niet uniek, ik zie veel protocollen voorbij komen en die zijn allemaal ruim voldoende volgeschreven.

Laten we het 'afzeiken' tussen aanhalingtekens zetten dan... Als je overal lager op punt om één ding in de lagere klassen, dan zie ik dat een beetje als afzeiken. Met gewoon 170 punten is het ook wel helder dat het niet goed genoeg is...

Anyhow, zoals jij het stelt... Hoe maak je dan het onderscheid tussen het voorbeeld dat ik noemde en de 'Totilas' in de B. Een constant jong paard met grote en royale bewegingen die ook heel taktmatig blijft en alles correct uitvoert. Waarbij paard uit mijn voorbeeld uiteraard (anders zou hij niet zo bewegen) wat strak blijft in de bovenlijn maar het voor een B-proef netjes doorloopt...

Ik begrijp wel dat het geen keuring is, en doorgaans heb ik ook totaal geen moeite met de jurering hoor. Vaak genoeg meegemaakt dat het bewegingswonder lagere punten krijgt dan het 'brave manegepaard', maar ik heb nog nooit gezien dat dit onterecht was.

Vooropgesteld, ik ben geen jury. Ik vind het wel leuk en leerzaam om te schrijven. En daar baseer ik mijn reactie dan ook op. Voor mij geen gemakzucht, maar ik zie het als een stukje communicatie naar de ruiter. En voor mijn gevoel, op basis van diverse jury's, is het bij de twijfelachtige combinaties die niets heel verkeerd doen maar ook niet echt uitmuntende dingen laten zien echt een uitkomst om aan te geven waar het over de gehele linie aan schort.

Tussen ruim voldoende vol geschreven en elke 6 van commentaar voorzien zit wel een wezenlijk verschil he... Het zijn toch 30 onderdelen...
Met de nieuwe protocollen wordt het wel makkelijker om meer te schrijven, want meer ruimte :D

jasmijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:02

De jury moet wel degelijk online een bijscholing volgen voordat je proeven mag gaan beoordelen vanaf 1 augustus a.s. Dus geen online bijscholing dan niet meer jureren vanaf 1-8-2020

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 08:53

jasmijn5 schreef:
De jury moet wel degelijk online een bijscholing volgen voordat je proeven mag gaan beoordelen vanaf 1 augustus a.s. Dus geen online bijscholing dan niet meer jureren vanaf 1-8-2020

Dat is lekker kortdag, en in de vakantietijd 8-)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:51

Nibbit schreef:
jasmijn5 schreef:

Dat is lekker kortdag, en in de vakantietijd 8-)

Het is online en je kan het ik principe doen wanneer het uit komt.
Dus dat moet toch te doen zijn in 2 weken lijkt mij.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:34

Het is maar een half uurtje en gaat voornamelijk over het geven van positieve feedback. Precies hetzelfde verhaal als ik op de laatste bijscholing van de winter heb gehad. Met exact dezelfde (schandalige) voorbeelden van wat sommige juryleden op de coupons laten noteren. Behalve het onderstrepen moet je ook bij ieder onderdeel tips gaan invullen, dus ik zie nog niet heel veel voordelen. Maar in de praktijk zal misschien anders blijken. We gaan het zien vanaf augustus.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 05:43

jasmijn5 schreef:

Dat zal wel meevallen, er zullen er altijd wel zijn die om wat voor reden dan ook 1 augustus nog geen bijscholing gedaan hebben.
KNHS zal echt niet gelijk met sancties komen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:29

Zou wat zijn als juryleden die nu op vakantie zijn. Dus niet meer vanaf augustus mogen jureren. Denk dat de KNHS daar echt wel soepel mee is. Omdat het 14 dagen voor augustus bekend wordt. En als men die bijscholing dan na de vakantie volgt. Echt nog wel mag jureren. Vind het daarom ook een vreemde periode om dit te gaan doen. Had het dan aan het begin van het indoorseizoen gedaan.

jasmijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:46

Je mag pas weer jureren als je de bijscholing online hebt gevolgd. Het is niet zo dat 1 augustus de deadline is. En meer commentaar op de coupon zetten wordt moeilijk, vak is smaller, dus heb je een schrijf(st)er die groot schrijft past er minder in.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:35

jasmijn5 schreef:
Je mag pas weer jureren als je de bijscholing online hebt gevolgd. Het is niet zo dat 1 augustus de deadline is. En meer commentaar op de coupon zetten wordt moeilijk, vak is smaller, dus heb je een schrijf(st)er die groot schrijft past er minder in.

Vak is wel smaller, maar wel hoger.
Tenminste, bij de subtop wel. Daar kan je zoveel fijner commentaar kwijt.
Persoonlijk vind ik dat fijn.

Het fijnste is een “vaste” schrijfster. Die weet wanneer ze iets moet onderstrepen en wanneer ze iets moet schrijven.
Zonder dat je dit bij elk onderdeel moet benoemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:42

Hoe zagen de oude protocollen dan eigenlijk uit?
In België heb ik het nooit anders geweten dan zo.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 15:47

Ik heb vandaag de digitale bijscholing gedaan. Het initiatief is imo wel goed, nog meer inzichtelijk maken voor de ruiter. Ik vraag me alleen nog een beetje af hoe het in de praktijk gaat uitwerken, met toch vaak onervaren schrijvers.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:43

WenK schreef:
Ik heb vandaag de digitale bijscholing gedaan. Het initiatief is imo wel goed, nog meer inzichtelijk maken voor de ruiter. Ik vraag me alleen nog een beetje af hoe het in de praktijk gaat uitwerken, met toch vaak onervaren schrijvers.

Zojuist ook de bijscholing gedaan, klein half uurtje. Hoewel ik eerst wat kritisch was over de praktische uitvoering, ben ik zeker positief over deze opzet, zowel de nieuwe protocollen als de digitale bijscholing en kennistest.
Uiteraard heeft zo'n verandering even tijd nodig om te wennen, voor jury en schrijver, maar ik zie het wel zitten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:52

jasmijn5 schreef:

Het vak is smaller ja, maar in vierkante centimeters wint het nieuwe protocol ruimschoots: 212 tegenover
184 bij de oude protocollen. Ruimte genoeg dus. Weer een zorg minder :-)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:18

CharleyT schreef:
WenK schreef:

Zojuist ook de bijscholing gedaan, klein half uurtje. Hoewel ik eerst wat kritisch was over de praktische uitvoering, ben ik zeker positief over deze opzet, zowel de nieuwe protocollen als de digitale bijscholing en kennistest.
Uiteraard heeft zo'n verandering even tijd nodig om te wennen, voor jury en schrijver, maar ik zie het wel zitten.

Mee eens hoor. Mijn punt zit m meer in wat ik zelf merk aan hoeveel meer ik kwijt kan nu met het online jureren dan vaak op "echte" wedstrijd doordat een schrijver het niet bijhoudt. Ik vind het een verademing om zo veel te kunnen benoemen en bewust omschrijven.
In deze bijscholing werd benoemd zo min mogelijk gebruik te maken van afkortingen, wat ik op zich top vind, maar ook daar me "zorgen" maak of de schrijvers het bij gaan houden.