.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:16

Ik vind dat er sowieso met plaatsingspunten gewerkt moet worden,met gewone punten kun je als jury namelijk veel meer sjoemelenen het wordt tijd dat er halve punten gegeven kunnen worden.Zelf ben ik ook jury en ik twijfel vaak genoeg tussen twee punten.Het kan alleen daardoor wel net de doorslag geven,waardoor er zoveel verschil ontstaat.1 punt is gelijk 10% verschil,dat kan een verschil zijn van geen winstpunt of twee winstpunten per proef,dat is veel te groot.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:24

Nee dank je!, ik heb ooit nog juryleden gehad die halve punten gaven en je dus met 17 * 6 en 3 * 5,5 naar huis sturen Frusty En 1 punt = 1/260 is grofweg 0,4% ! Dus als je twee keer twijfelt tussen een 6 en een 7 dan wordt gewoon de ene keer een 6 en de andere keer een zeven. We hebben al veel te veel van die voorzichtige juryleden met 5jes en zesjes en een 7! voor een onderdeel dat Netjes! ging Knipoog

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:29

Lielle schreef:
Nee dank je!, ik heb ooit nog juryleden gehad die halve punten gaven en je dus met 17 * 6 en 3 * 5,5 naar huis sturen Frusty En 1 punt = 1/260 is grofweg 0,4% ! Dus als je twee keer twijfelt tussen een 6 en een 7 dan wordt gewoon de ene keer een 6 en de andere keer een zeven. We hebben al veel te veel van die voorzichtige juryleden met 5jes en zesjes en een 7! voor een onderdeel dat Netjes! ging Knipoog

0.4 maal 26 onderdelen is 10.4 procent,en een punt verschil per onderdeel is echt niet veel.het heeft ook niets met voorzichtig jureren te maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 00:37

Ik weet dat een punt per onderdeel niet veel is; bij de jurycursus was dat destijds (heel lang geleden Haha!) ook toegestaan, pas twee punten verschil leverde je een strafpunt op. En het hoeft niet per se te betekenen dat je voorzichtger gaat jureren maar dat gebeurt helaas wel ben ik bang. En als je de 1e keer een 6 en de 2e keer 7 geeft is het toch gemiddeld 6,5 Knipoog

DDupont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 01:33

Veel puntverschillen worden veroorzaakt door het feit dat het ene jurylid de voorkeur geeft aan klassiek geschoolde paarden en de andere weer gek is op paarden die heel veel knieaktie hebben of hun benen achter hun oren kunnen gooien. Nu de hele discussie wereldwijd aan de gang is over het zgn "rollkür" systeem, kun je zelfs al op wereldbekerwedstrijden zien waar de voorkeur van bepaalde juryleden naar uit gaat. Ikzelf zie (vooral in de basissport) graag paarden die lekker brutaal en voorwaarts gereden worden, het verzamelen kan altijd nog als ze de GrandPrix bereiken.

Diederik

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:42

Lielle schreef:
Ik weet dat een punt per onderdeel niet veel is; bij de jurycursus was dat destijds (heel lang geleden Haha!) ook toegestaan, pas twee punten verschil leverde je een strafpunt op. En het hoeft niet per se te betekenen dat je voorzichtger gaat jureren maar dat gebeurt helaas wel ben ik bang. En als je de 1e keer een 6 en de 2e keer 7 geeft is het toch gemiddeld 6,5 Knipoog

Maar aan de andere kant: als de ene jury je voor het gros van de onderdelen een 7 geeft en de andere juist een 6 (je weet wel, zo'n typische zesjes jury Boos! ), dan kan het puntenverschil aardig oplopen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:48

De meeste ruiters rijden op zesjes-paarden (vaak zelfs op vijfjes Haha!) en zijn zelf niet kritisch genoeg om dat te beseffen...............
Dus het verwijt van zesjes-jury is me iets te kort door de bocht (al begrijp ik best wat je bedoelt).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:55

Dus met andere woorden, die andere (2) jury('s) die wel zevens durven geven, geven ze uit coulance?
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 13-02-04 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 09:55

Maar toch nog even over die plaatsingspunten. Ik heb eens op kampioenschappen gejureerd waarbij het andere jurylid iedereen 2 of 3 winstpunten gaf. De eerste 5 hadden al meer dan 200 punten (in het B) en de laatste had nog iets van 175 ofzo. Mijn punten vielen compleet in het niet. De laatste plaats had ik bijvoorbeeld op 143 punten staan, dus 32 punten verschil...... Ik vond het zelf vreselijk. Wat moet zo'n combinatie die laatste wordt daar dan van denken? In dat geval was het dus veel beter geweest als er naar de plaatsing gekeken was.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:13

Tyrza schreef:
Dus met andere woorden, die andere (2) jury('s) die wel zevens durven geven, geven ze uit coulance?

Geen idee. Daar kan ik niet over oordelen.
Een enkele 7 duidt vaak op coulance, een reeks 7-ens heb je meestal verdiend.

Trouwens ik geef ook geregeld een 5 of 6 uit coulance..........Zeker bij een combinatie die er eigenlijk weinig van bakt, maar waaraan te zien is dat de ruiter / amazone netjes zijn best doet. Om die nu gelijk onder de verlies-streep te zetten is me te gortig. Al zou het ten opzichte van de betere ruiters wel gerechtvaardigd zijn, aangezien die nu meestal "slechts" 30 punten meer hebben dan die klungelaar die ik "mats" met 145-150...........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 13:57

Wat ik ook raar vind is dat sommige jury´s gek zijn op mooie zwarte spectaculair dravende paarden en dat ook hoog punten terwijl andere juryleden juist een "mooi spectaculaire paarden boycot" gaan doen. Die punten zulke paarden juist expres laag. Dat vind ik zo laf, ik kan het toch ook niet helpen dat ik geen 6-jes paard heb??
Gelukkig zijn er genoeg juryleden die dit wel waarderen en dat zijn vooral de ZZGP juryleden, vanaf de ZZL heb je dit probleem ook niet meer en ben je juist in het voordeel.

KazimirOrryS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 18:53

Ik heb zondag in het Z1 gereden in Houten en daar had ik een punten verschil van 22! Dat vond ik erg veel. (159&181) Het was voor mij geen echt goeie proef maar als de ene jury een 7 geeft voor schouderbinnenwaarts en de andere een 4 dan vraag ik me toch af hoe dit kan?? En zo was dit wel bij meer onderdelen. Ik vond dit dus echt niet kunnen!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:27

Kan iemand me uitleggen wat die plaatsingspunten inhouden?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 01:08

KazimirOrryS schreef:
Ik heb zondag in het Z1 gereden in Houten en daar had ik een punten verschil van 22! Dat vond ik erg veel. (159&181) Het was voor mij geen echt goeie proef maar als de ene jury een 7 geeft voor schouderbinnenwaarts en de andere een 4 dan vraag ik me toch af hoe dit kan?? En zo was dit wel bij meer onderdelen. Ik vond dit dus echt niet kunnen!

Op de Drentse kampioenschappen in Exloo waren de jury's het voor het merendeel ook niet eens met elkaar..
www.stegen.net